Gezondheid alle pijlers

Eczeem op hoofdhuid

07-12-2025 22:42 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand een tip tegen eczeem op je hoofdhuid?
Ik heb iedere winter wel eczeem vaak ook weer op een andere plek. Dit keer zit het in mijn nek achter mijn oor en op mijn hoofd.
In mijn nek en achter mijn oor smeer ik eczeem zalf maar in mijn haar is dat lastig.
Allergietabletjes helpen ook wel iets.
Ik hoop dat iemand een tip heeft voor mijn hoofdhuid.
Het schilfert niet het is wat rood (mijn vriend heeft gekeken).
Terug van weggeweest
Jules schreef:
08-12-2025 20:31
Ja zoiets dacht ik al. Brie yoghurt, vis. En ik heb eem uitbraak.

De ene dokter zegt psoriasis de ander zegt seborisch eczeem. Ik zal de histamine eens bespreken.
De histamine tabletten wat ik in een andere post lees, zou ik dat eens kunnen proberen, lees dat het bij etos en kruidvat te koop is.
Zeker de moeite waard om te bespreken! Het kan geen kwaad om wat histaminerijke producten te laten staan om het te proberen.
Bij mij merk ik dat "stapelen" een ding is. Dus als ik 3 maaltijden per dag histaminerijk eet.

Persoonlijk zou ik anti-histamine ook eerst even bespreken met de huisarts. Tenzij je al hooikoorts of huisdier/stofmijt allergie hebt.
Ik heb alles gesmeerd wat er in dit topic genoemd is en dat hielp altijd maar heel even, stoppen met smeren betekende volle bak eczeem terug.

Wat mij wel definitief heeft geholpen is low poo. Ik was mijn haar nog maar een keer in de week en dan ook met een heel milde sulfaatvrije shampoo. Jarenlang zelfs alleen baking soda en azijn gebruikt, toen ben ik weer overgestapt op een milde shampoo.

Vroeger waste ik mijn haar om de dag (met vette eczeemlotion zelfs elke dag) en kennelijk was dat echt te vaak voor mijn kwetsbare eczeemgevoelige huid. Ik heb het wassen steeds een dagje vertraagd tot dat goed ging met vet worden: 3 dagen ertussen, 4 dagen ertussen… duurde echt wel ff voor ik op een week zat.
Sommigen kicken in 1 keer af maar dat vond ik te heftig.

Nu komen er nog wel eens eczeemplekjes in mijn oksels of oren maar al jaren niets meer op mijn hoofdhuid gehad.
Sinds ik Beautanicals
Repairing Shampoo van oriflame gebruik is mijn hoofdhuid rustig. Heeft wel even geduurd. Maar deze is niet meer te koop :-(
Dus als mijn voorraad op is, moet ik opnieuw zoeken naar een shampoo waar ik tegen kan.
Als ik mijn haar nu met andere shampoo was of verf, moet mijn hoofdhuid echt weer "bijkomen".
Lotion van huisarts hielp bij mij ook. Maar is met hormonen en eigenlijk symptoombestrijding

Succes met je zoektocht!
haantje69 wijzigde dit bericht op 09-12-2025 07:18
Reden: Tikfout
0.22% gewijzigd
Wombat schreef:
08-12-2025 23:02
Ik heb alles gesmeerd wat er in dit topic genoemd is en dat hielp altijd maar heel even, stoppen met smeren betekende volle bak eczeem terug.

Wat mij wel definitief heeft geholpen is low poo. Ik was mijn haar nog maar een keer in de week en dan ook met een heel milde sulfaatvrije shampoo. Jarenlang zelfs alleen baking soda en azijn gebruikt, toen ben ik weer overgestapt op een milde shampoo.

Vroeger waste ik mijn haar om de dag (met vette eczeemlotion zelfs elke dag) en kennelijk was dat echt te vaak voor mijn kwetsbare eczeemgevoelige huid. Ik heb het wassen steeds een dagje vertraagd tot dat goed ging met vet worden: 3 dagen ertussen, 4 dagen ertussen… duurde echt wel ff voor ik op een week zat.
Sommigen kicken in 1 keer af maar dat vond ik te heftig.

Nu komen er nog wel eens eczeemplekjes in mijn oksels of oren maar al jaren niets meer op mijn hoofdhuid gehad.
Volgens mij is dat wel een groot verschil tussen gewone eczeem, psoriasis en Seborroïsh eczeem. Want ik heb dat laatste en als ik m’n haar minder was word het juist een stuk erger. Het zijn ook wat vettige schilfers die vast aan je hoofdhuid zitten. Het verergert met koude droge lucht, dus ik had er in Nederland minder last van dan op andere plekken.

OP het kan natuurlijk psoriases zijn. Mijn man heeft dat alleen bij hem jeukt het niet. Bij hem werkt vooral extra D3 nemen. Daarnaast verergert het als z’n immuunsysteem lager is.
Jules schreef:
08-12-2025 15:50
Zuivelproducten? Of heb jij nog andere tips?

Ik merk als ik kaas eet dat het erger wordt.

Heet douchen ook, en dat is juist weer zo fijn voor mijn gewrichten.
Als ik heet douche dan heb ik megajeuk op mijn hoofd.
Ja klopt koemelk ( zowel lactose als melkeiwit en ook gluten..) heet douchen doe ik ook niet meer had ik ook last van. En ik was minder met zeep soms douche ik alleen met water.
Ben ik CG gaan wassen voor mijn krullen en nu ik het minder vaak was met shampoo scheelt ook. Oh En we hebben een waterontharder aangeschaft dat was eigenlijk het eerste wat we deden en dat was al een hele verbetering voor mijn huid.

Ik heb dus ook over mijn hele lichaam psoriasis ( 2 soorten zelfs) en seborisch eczeem.
Mijn dermatoloog vertelde me dat ze vaak ziet dat als mensen erachter komen wat voor voeding triggert hun huid verbetert. Ik ben daarvoor bij een mesoloog geweest. Medisch gezien kon ze daar dus niks mee want alternatieve zorg maar ze zag het vaker bij patienten.
Lolalieve schreef:
09-12-2025 12:28
Volgens mij is dat wel een groot verschil tussen gewone eczeem, psoriasis en Seborroïsh eczeem. Want ik heb dat laatste en als ik m’n haar minder was word het juist een stuk erger. Het zijn ook wat vettige schilfers die vast aan je hoofdhuid zitten. Het verergert met koude droge lucht, dus ik had er in Nederland minder last van dan op andere plekken.

OP het kan natuurlijk psoriases zijn. Mijn man heeft dat alleen bij hem jeukt het niet. Bij hem werkt vooral extra D3 nemen. Daarnaast verergert het als z’n immuunsysteem lager is.
Ik heb ook seborroisch eczeem. Volgens dermatologen. Al vanaf mijn babytijd.
Op verschillende plekken: benen, oksels, gehoorgangen en hoofdhuid.
Ook bij seborrhoisch eczeem is het algemene advies: douche weinig. Zo min mogelijk aanslagen plegen op kwetsbare huid.

Het hielp trouwens ook niet meteen. Daar gingen wel wat maanden overheen. Was af en toe doorbijten met jeuk en vette look negeren. Dat is ook de reden geweest dat ik heb afgebouwd en niet cold turkey ben gestopt. Je lijf moet echt een nieuwe modus vinden. Gelukkig is dat uiteindelijk wel gelukt!
Ik drink lactosevrij melk, nog geen 1/2 kopje per dag, opgeklopt in mijn koffie.
Ik eet geen vlees dus vis daarvoor in de plaats. Kaas heel zelden maar ik heb dan wel gelijk een flinke uitbraak, zeker bij brie, en heel veel jeuk. Ik wil eigenlijk niets laten staan.
Zou ook nog koemelkallergie kunnen zijn wat er bij komt kijken.

Mijn haar moet ik om de dag wassen, gebruik CG shampoo, want anders heb ik vette plaque op mijn hoofd dat weer overeen komt met seborisch eczeem. Dat is vies en het voelt ook heel vies.
CV staat op 18 graden dus nooit echt warm in huis. Ik merk dat het erger wordt als het buiten heel koud is en in huis heel warm.

Wat tijdelijk helpt en dat is misschien een tip voor een aantal hier is een haarmasker van kokos. Haar goed nat maken. Wat kokos op een washand leggen.
Hier haal je telkens een stukje vanaf, wrijft het in je handen tot het olie wordt en dat smeer je goed op je hoofdhuid. Laat dat een uurtje intrekken en dan wassen met shampoo.
Ik doe dit regelmatig en dan ben ik toch weer even verlost van de plaque. En je haar zit er ook nog eens gezond uit.
Bij H&B hebben ze kokos die betaalbaar is en verantwoord want geen dierenleed. Apen worden gruwelijk mishandeld namelijk, niet elk merk voelt zich daar verantwoordelijk voor.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... o-60074113
Jules schreef:
09-12-2025 19:27
Wat tijdelijk helpt en dat is misschien een tip voor een aantal hier is een haarmasker van kokos. Haar goed nat maken. Wat kokos op een washand leggen.
Hier haal je telkens een stukje vanaf, wrijft het in je handen tot het olie wordt en dat smeer je goed op je hoofdhuid. Laat dat een uurtje intrekken en dan wassen met shampoo.
Ik doe dit regelmatig en dan ben ik toch weer even verlost van de plaque. En je haar zit er ook nog eens gezond uit.
Bij H&B hebben ze kokos die betaalbaar is en verantwoord want geen dierenleed. Apen worden gruwelijk mishandeld namelijk, niet elk merk voelt zich daar verantwoordelijk voor.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... o-60074113
Als ik een psoriasis opvlamming op mijn hoofdhuid heb, gebruik ik ook kokos. Ik maak een beetje kokos vloeibaar au-bain-marie in een drinkglas en smeer daar mijn hoofd voor het slapen gaan goed mee in. Laat het de hele nacht trekken en was het dan 's ochtends uit. Heb ook diezelfde van h&a.
Wombat schreef:
09-12-2025 18:30
Ik heb ook seborroisch eczeem. Volgens dermatologen. Al vanaf mijn babytijd.
Op verschillende plekken: benen, oksels, gehoorgangen en hoofdhuid.
Ook bij seborrhoisch eczeem is het algemene advies: douche weinig. Zo min mogelijk aanslagen plegen op kwetsbare huid.

Het hielp trouwens ook niet meteen. Daar gingen wel wat maanden overheen. Was af en toe doorbijten met jeuk en vette look negeren. Dat is ook de reden geweest dat ik heb afgebouwd en niet cold turkey ben gestopt. Je lijf moet echt een nieuwe modus vinden. Gelukkig is dat uiteindelijk wel gelukt!
Ah oké, bij mij maakte minder wassen het echt een stuk erger. Zo ontzettend veel jeuk. Ik heb 1.5 jaar om de 2 dagen geprobeerd. Ik heb overigens sowieso snel vet haar wat niet getraind kan worden. Ik heb het alleen op m’n hoofdhuid, verder niet.

Ik lees trouwens ook niet dat aangeraden wordt om minder te douchen. In het artikel hieronder staat zelfs dit: “Het haar vaak, liefst elke dag, wassen met milde of pH-neutrale shampoo zonder parfum”

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... sch_eczeem
Kokos heb ik ook wel eens als nachtmasker gebruikt maar ik vind het stinken als het de hele nacht op mijn hoofd zit ondanks dat ik het goed inpak in een tshirt. Geen zoete lucht maar echt zo een vieze oudbakken lucht. Bij mij werkt het als ik het een uurtje in laat trekken ook al goed (tot nu toe).

Ik merk trouwens ook dat het erger wordt als ik conditioner gebruik en dit op mijn hoofdhuid komt. Ik doe een heel klein beetje op mijn puntjes voor ontklitten maar spoel het direct uit met koud water.
Jules schreef:
09-12-2025 20:52
Kokos heb ik ook wel eens als nachtmasker gebruikt maar ik vind het stinken als het de hele nacht op mijn hoofd zit ondanks dat ik het goed inpak in een tshirt. Geen zoete lucht maar echt zo een vieze oudbakken lucht. Bij mij werkt het als ik het een uurtje in laat trekken ook al goed (tot nu toe).

Ik merk trouwens ook dat het erger wordt als ik conditioner gebruik en dit op mijn hoofdhuid komt. Ik doe een heel klein beetje op mijn puntjes voor ontklitten maar spoel het direct uit met koud water.
Ik doe crèmespoeling in door m’n hoofd op de kop te doen en op die manier het in te laten trekken. Dan komt het niet op m’n hoofdhuid :)
Lolalieve schreef:
09-12-2025 12:28

Wat TO beschrijft klinkt wel echt als seborroïsh eczeem. Mijn zoon heeft het, en hij moet zijn haar echt minimaal 1x per 2 dagen wassen met een hele sterkte anti roos shampoo, want anders wordt het inderdaad alleen maar erger. Hij gebruikt nu de Vichy Dercos shampoo en die werkt wel heel goed, maar hij moet wel consistent zijn.
Mijn zoon had het als baby trouwens al (berg), daarna even weggeweest en sinds de puberteit weer flink terug.
Charlotta schreef:
11-12-2025 09:47
Wat TO beschrijft klinkt wel echt als seborroïsh eczeem. Mijn zoon heeft het, en hij moet zijn haar echt minimaal 1x per 2 dagen wassen met een hele sterkte anti roos shampoo, want anders wordt het inderdaad alleen maar erger. Hij gebruikt nu de Vichy Dercos shampoo en die werkt wel heel goed, maar hij moet wel consistent zijn.
Mijn zoon had het als baby trouwens al (berg), daarna even weggeweest en sinds de puberteit weer flink terug.
Ik ga ook even naar die shampoo kijken! Hoorde er al goede verhalen over. Het is nu een stuk beter dan vroeger gelukkig, maar ik moet wel erg opletten qua shampoo. M’n tweede dochter heeft ook veel en lang last gehad van berg. Het is nu pas door speciale shampoo echt weg dus ik hoop niet dat ze hetzelfde krijgt als ik (5 jaar). M’n moeder heeft het ook lang gehad.
Charlotta schreef:
11-12-2025 09:47
Ik heb juist helemaal geen schilfers of iets. Het is alleen wat rood.
Ik heb vandaag de lotion kunnen halen bij de apotheek die hopelijk gaat dit helpen.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven