Gezondheid alle pijlers

eczeem rond ogen

19-08-2007 18:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb al jaren eczeem precies rond mijn ogen. Op mijn onderste ooglid, boven op mijn ooglid, of binnen of buitenkant oog.

Ik ben jaren onder behandeling geweest van dermatoloog. Heb onderzoeken ondergaan waar het vandaan zou kunnen komen. Allergietesten gehad. Onder andere krasjes en pleisters. Niks gevonden.

Heb al allerlei zalven en creme's gekregen. Protopic en Elidel werken niet voor mij. Eczeem verdwijt dan wel redelijk, maar het wordt dan heel rood rondom ogen en mijn ogen blijven tranen.

Het enige wat werkt bij mij is de zware cutivaatcreme, en de triamcinolonzalf.

Dit gebruik ik afwisselend en alleen 'savonds, zodat het mijn huid niet al te veel verdunt. Soms heb ik ineens een blauw plekje onder mijn oog, een teken dat mijn huid te dun is. Ik probeer dan even een paar dagen geen creme of zalf te gebruiken. Dit kan echter niet langer als 2 dagen achter elkaar.

Ik heb ook wel is geprobeerd om helemaal geen zalf te gebruiken, dan gaat mijn eczeem ontsteken en krijg ik hoge koorts, 39.5.

Ik ben dan echt ziek en kan mijn bed in, zo beroerd ben ik. Dan moet ik eerst fucidine creme gebruiken en dan weer mijn cutivate of triamcinolon.

Omdat ik flink begin te balen van mijn eczeem rond mijn ogen en dan vooral van die verdunnende creme die ik ervoor moet gebruiken is mijn vraag, of er iemand tips heeft wat ook goed werkt tegen eczeem zonder dat het je huid verdunt, bv iets homeopatisch.

Calendulan heb ik al geprobeerd, evenals rescue creme, en ook skinsolvcreme werkt niet voor mijn eczeem.

Ben benieuwd of iemand de gouden tip voor mij heeft.
Ik heb hetzelfde probleem, gelukkig niet zó erg en het zit bij mij niet alleen rond mijn ogen maar ook (vooral) in mijn nek.

De gouden tip heb ik ook niet helaas, maar wat voor mij tijdelijk heel goed werkt is acupunctuur, morgen begin ik weer met een nieuwe 'kuur' omdat het nu echt te erg wordt. Het is dan een aantal maanden tot soms een jaar helemaal weg en dan komt het weer terug.

Als het bij mij extreem erg (ontstoken) is krijg ik prednisolon voor 10 dagen in combinatie met triamcinolon, maar dat smeer ik niet op mijn ogen daar heb ik iets lichters voor. In combinatie met eucerin re-balance creme helpt dat wel aardig.

Homeopatisch geloof ik al jaren niet meer in

Oh nee dat is helemaal niet waar. Bij mijn vorige chinese acupuncturist kreeg ik wat volgens hem een kruidenzalfje was en dat hielp geweldig, maar alleen bij hem (in arnhem) te krijgen natuurlijk.
Eczeem (rond de ogen) kan soms ontstaan door het eten van bepaalde voedingsmiddelen zoals chocola, het gebruik van bepaalde shampoo's, het kan komen door wasmiddelen, gebruik van schoonmaakmiddelen of niet te vergeten stress, eventueel contactlensvloeistof.

Dus als je met je handen iets gebruikt kan het ook doorwerken naar je ogen terwijl er op je handen niet veel te zien is bijvoorbeeld.

Stress is ook een erg belangrijke oorzaak. Proefondervindelijk ondervonden.

Eventueel kan het ook nog dat je astma hebt, hiervoor medicijnen slikt en je dan eczeem krijgt, het onderdrukken van het één zorgt voor reactie ergens anders. Dat gebeurde bij mij altijd.

Ze testen bij alltegietesten heel veel niet namelijk, het zijn vaak de grove lijnen of het meest voorkomende. Dus het kan evengoed zijn dat je ergens allergisch op reageert maar het niet uit een test komt helaas.

Geen idee of je daar al naar gekeken hebt hoor. Maar in ieder geval succes.
Ik heb een aantal jaren geleden een soort van spanningseczeem gehad. Ik kreeg daar ook zalf voor van de dermatoloog. Maar omdat (behalve op mijn lichaam) het ook op en onder mijn ooglid zat, durfde ik daar niet zo goed te smeren. Ik ben toen begonnen met het smeren van Aloe Vera op mijn oogleden en dat werkte bij mij.
Ik heb ook een tijdlang eczeem bij mijn ogen gehad. Bij mij bleek het uiteindeiljk te komen door de inzetvloeistof voor mijn lenzen...

Ik ben toen mijn lenzen in gaan doen met water en dat was voor mij het ei van Columbus. Weg eczeem! Maar ja... misschien draag jij wel helemaal geeen lenzen...
Always look for the silver lining
Hallo,

Bedankt voor alle reacties. Ik draag inderdaad geen lenzen, dus daar zal het niet door komen.

Ik heb heel veel testen gehad op allergieen. Misschien is het een deel door de stress, iedereen heeft daar wel is last van.

Ik ga de accapunctuur zeker proberen. Ik heb een adres gevonden en van de week ga ik een afspraak maken. De aloe vera wil ik ook gaan proberen, wie weet werkt dat.

Is de aloe vera nog van een bepaald merk, bij een bepaalde drogisterij verkrijgbaar?

nogmaal bedankt voor de reacties....

groetjes,
hmm,ik heb er zelf ook last van!mijn oogleden zijn altijd heel rood!maar ik heb altijd geleerd dat je niks er op mag smeren!te gevaarlijk omdat je huid zo dun is daar!en zeker geen protopic enzo.heel soms,als het echt heel erg is smeer ik er elecon op.maar goed bij mij is wel uitgewezen dat het echt eczeem is.wel lastig ja!!!verder vet ik het ook goed in,want het is ook superdroog!helaas geen goede tip!en moeten we het ermee doen!succes ermee!
Voor de aloe vera die ik gebruikt heb moet je even kijken op www.aloevera.nl

Veel succes ermee.
Ik smeer alleen hormoonzalf als ik het ECHT niet meer trek. Ik draag ook geen lenzen dus daar komt het niet van, aloe vera helpt een beetje tegen de jeuk en de zwelling bij mij maar verder niet. Stress is inderdaad iets waardoor het verergert maar niet de oorzaak bij mij.

Het vreemde bij mij is ook dat het in heel mijn gezicht zit maar dat je het alleen bij mijn ogen (en nek en armen) kan zien, in de rest van mijn gezicht kan je alleen voelen.
Onze zoon heeft ook eczeem, niet alleen rond de ogen, maar ook op andere plaatsen..

Ik heb cutivate voor bij zijn ogen en dat werkt opzich goed...Natuurlijk smeer ik dat niet alle dagen, ik smeer het als het erg is en dan bouw ik het af...
Maandag had ik weer mijn eerste 'sessie' bij de acupuncturiste. Na een uitgebreid gesprek keek ze naar de kleur van mijn tong en voelde ze mijn pols. Volgens haar had ik te weinig energie in mijn bloed (had ik niet verteld maar ik ben inderdaad al maanden moe) en kostte het mijn lichaam al zoveel energie om mijn darmen aan het werk te houden dat mijn huid er helemaal bij inschoot (en nog een heel verhaal over te weinig yin en te veel yang maar dat is een beetje langs me heen gegaan )

In ieder geval, ze heeft wat naaldjes gezet en een voedingsadvies gegeven waar ik wel wat mee kan. Ik moet zeggen dat ik wel al verschil merk al zie je het nog niet zo aan mijn huid, de scherpe kantjes van de jeuk zijn eraf en ik voel me veel rustiger.
Hallo Chickonamission,

Ik hoop voor je dat de adviezen en de acapunctuur aanslaan. Ik heb nog steeds niet gebeld. Aan de ene kant wil ik het wel proberen, zo van baat het niet......,maar aan de andere kant ben ik sceptisch, want ben bang dat het ook niet werkt. Lastig is dat.

Nu is het redelijk rustig bij mijn ogen. Ik stip alleen met een wattestokje 's avonds de plekjes aan met triamcinolonzalf en dan is het 'smorgens weer verdwenen.

Wie weet bel ik morgen wel ineens op. Ik moet toch iets gaan proberen.

groetjes Netje
een hele goede tip!

ga naar een goede bioresonantieterapeut!

Mijn kind was 3 jaar daarvoor behandeld door een dermatoloog: nate egzeem rond de ogen en mond, kloven en wonden, ontstekkingen, verergering bij koud en droog weer, verbetering in zomer. allergitesten hebben niets bewezen, hij had gebruikelijke zalven gebruikt; van cortisons tot eucerin en dr. Vogel. Niets hielp. Na een reeks behandelingen dor mevr. Middelkop uit Arnhem is de egzeem verdwenen. De terapeute ontdekte at hij voor tarwe en melk allergisch is en heeft hem daarvoor behandeld, maar nu is deze overgevoeligheid ook opgegeven en hij kan alles normaal eten, is nu 1 jaar allergivrj.
Hallo Chickonamission,

Mocht je nog last hebben van je eczeem, dan heb ik hier nog een (late) tip:) Ik heb al 10 jaar last van eczeem rond mijn ogen (ooghoeken scheuren op erge momenten zelfs in). Jarenlang kreeg ik hormoonzalf en daarna vochtinbrengende zalf maar die hielpen niet. Uiteindelijk bleek het dan een uiting van mijn astma was (hoewel ik daar geen medicijnen tegen innam maarja) toen kreeg ik hydrocortison en ketoconazol voorgeschreven en sindsdien gaat het echt beter, het gaat helemaal weg en dan heb ik een tijdje (weken/maanden) rust en wanneer het weer opkomt hoef ik maar even wat op te smeren en dan is het alweer voorkomen:)

Hopelijk heb jij, of heeft iemand anders hier wat aan.
Hallo Netje, ben benieuwd hoe het met na al die tips is vergaan. Ik zelf heb zalfjes geprobeerd van aloe tot hydrocortison, acupunctuur tot aan bioresonantie. Met bioresonantie heb ik tot nu toe de beste resultaten geboekt. Was zelf een jaar lang allergie vrij. Maar zal binnenkort (omdat ik denk dat mijn allergiegrens is overschreden), de bioresonantie therapie moeten herhalen bij wederom dr. Brink in Rotterdam (heeft overigens ook een praktijk in Apeldoorn). Eerlijkheidshalve moet ik er ook bij zeggen dat in afgelopen jaar als ik het voelde opkomen, wel snel Aerius pilletjes (1x per dag) heb geslikt.
biophotonentherapie is ook een goeie therapie;-) google het maar es..
Ik heb bijna alles wat hierboven genoemd is geprobeerd, alleen de

biophotonentherapie niet.

Bij mij is het enige dat geholpen heeft de Dreamcream van Lush.

's Ochtends en 's avonds een royale laag en met een paar dagen was het weg. Als het er nu wel eens op lijkt dat het weer een beetje terug wil komen: gelijk weer deze crème erop en......gelukkig weer weg!
Toen ik nog jonger was (van baby tot 16 jaar), had ik hier ook heel veel last van. Het feit dat het zo zichtbaar was (want in je gezicht) bezorgde mij ook veel extra stress waardoor het alleen maar erger werd.

Uiteindelijk heeft een dieet met weinig dierlijke vetten, weinig zuivel en weinig chocolade ervoor gezorgd dat mijn eczeem helemaal verdween. Dit dieet heb ik gevolgd onder begeleiding van een homeopaat. Ondertussen (ben nu 33) eet ik weer gewoon wat ik wil en komt het eczeem niet meer terug. Bestaat dus ook nog steeds de mogelijkheid dat ik "er overheen" gegroeid ben....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven