Een kale plek...
zondag 13 maart 2016 om 21:19
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag/probleem
Ik heb ter hoogte van mijn nek een kale plek die zo groot is als een ei. Onder bij mijn nek zit nog een dun lijntje met haar. Ik heb middellang haar net over mijn schouders. Het zit er waarschijnlijk al enkele weken. Tijdens televisie kijken zit ik weleens met m'n hand in m'n nek en toen meende ik telkens al een kale plek te voelen en afgelopen week vroeg ik mijn vriend te kijken of hij iets zag maar mannen:"nee ik zie niets bijzonders". Nu waren we vanmiddag bij mijn zus en haar gevraagd en ze schrok echt. Heeft een foto gemaakt en daar schrok ik ook van. Ik bel morgenochtend de huisarts even voor een afspraak maar ik ben best een beetje paniekerig... Iemand dit ook gehad of weet iemand wat dit kan zijn...? Nog extra informatie: Ik ben 24 jaar en verder gewoon gezond
Liefs
Ik zit met een vraag/probleem
Ik heb ter hoogte van mijn nek een kale plek die zo groot is als een ei. Onder bij mijn nek zit nog een dun lijntje met haar. Ik heb middellang haar net over mijn schouders. Het zit er waarschijnlijk al enkele weken. Tijdens televisie kijken zit ik weleens met m'n hand in m'n nek en toen meende ik telkens al een kale plek te voelen en afgelopen week vroeg ik mijn vriend te kijken of hij iets zag maar mannen:"nee ik zie niets bijzonders". Nu waren we vanmiddag bij mijn zus en haar gevraagd en ze schrok echt. Heeft een foto gemaakt en daar schrok ik ook van. Ik bel morgenochtend de huisarts even voor een afspraak maar ik ben best een beetje paniekerig... Iemand dit ook gehad of weet iemand wat dit kan zijn...? Nog extra informatie: Ik ben 24 jaar en verder gewoon gezond
Liefs
zondag 13 maart 2016 om 21:25
Wij mogen geen diagnoses geven, maar als het alopecia areata blijkt, dan kan ik je vertellen dat je ermee moet leren leven. De omschrijving die je geeft lijkt er wel op.
Het is niet gevaarlijk, je wordt er niet ziek van, je gaat er niet dood aan, maar irritant/frustrerend kan het wel zijn.
Het is niet gevaarlijk, je wordt er niet ziek van, je gaat er niet dood aan, maar irritant/frustrerend kan het wel zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zondag 13 maart 2016 om 21:25
Nou, ik heb wel een pigmentloze plek op mijn rug van 1,5 cm doorsnee. Die heeft er niet altijd gezeten maar verscheen na een vakantie in het Middelandse zeegebied. Daar schijn je een schimmel/gist/beestje op te kunnen pikken die je pigment opvreet. Ik las erover ergens. Ik weet niet meer of ik het gevraagd heb aan mijn huisarts, eerlijk gezegd, want het was verder vrij onschuldig en hoefde ook niet behandeld te worden. Alleen als ik ga zonnen, wordt dat plekje heel snel vuurrood.
Dit is weer iets anders natuurlijk maar ik geef het voorbeeld omdat het dus ook iets onschuldigs kan zijn, of iets anders dan waar je nu misschien aan denkt. Ik weet wel dat haar rare verschuivingen kan maken op het lichaam naarmate je ouder wordt. Gelukkig ben ik een vrouw en duurt dat iets langer. Maar goed, succes bij de dokter morgen, maak je niet meteen te druk he.
Dit is weer iets anders natuurlijk maar ik geef het voorbeeld omdat het dus ook iets onschuldigs kan zijn, of iets anders dan waar je nu misschien aan denkt. Ik weet wel dat haar rare verschuivingen kan maken op het lichaam naarmate je ouder wordt. Gelukkig ben ik een vrouw en duurt dat iets langer. Maar goed, succes bij de dokter morgen, maak je niet meteen te druk he.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
zondag 13 maart 2016 om 21:38
Maak een afspraak met je huisarts en laat je indien nodig doorverwijzen naar een dermatoloog. Hij kan uitsluitsel geven over wat het is. Het kan verschillende oorzaken hebben.
http://www.huidinfo.nl/kale_plekken.html
http://www.huidinfo.nl/kale_plekken.html
zondag 13 maart 2016 om 21:50
Het is inderdaad een ronde plek waar het echt helemaal kaal is en er zitten op de kale plek ook een aantal kleine bultjes. Het zit echt in m'n nek bij de haargrens, daar zit nog wel haar, er net boven dus. Ik heb gegoogled op alopecia areata en zie wel overeenkomsten. Ik trek niet onbewust haren uit eigenlijk en voel me ook niet echt gestresst...Pff ik wordt er nerveus van. Ik hoop ook dat het vanzelf weggaat. Ik ben totaal geen ijdeltuit maar m'n haar, daar ben ik altijd een beetje trots op..
dinsdag 15 maart 2016 om 09:15
quote:wyandotje schreef op 15 maart 2016 @ 09:05:
Ik heb dat ook. Komt kennelijk door stress. Alleen zit er bij mij een op mijn kruin waardoor ik bijna gedwongen ben om een pet of muts te dragen. Smeer je plek in met zonnebrand als je in de zon gaat. Een verbrand hoofd is niet tof.Dat is ook geen fijne plek.. Heb je het altijd of groeit er weer haar zodra de stress afneemt. Ik kan niet echt zeggen dat ik stress heb, tuurlijk we hebben allemaal onze dingen maar de laatste tijd zit mij leven in een stabiele fase. Dankje voor de tip
Ik heb dat ook. Komt kennelijk door stress. Alleen zit er bij mij een op mijn kruin waardoor ik bijna gedwongen ben om een pet of muts te dragen. Smeer je plek in met zonnebrand als je in de zon gaat. Een verbrand hoofd is niet tof.Dat is ook geen fijne plek.. Heb je het altijd of groeit er weer haar zodra de stress afneemt. Ik kan niet echt zeggen dat ik stress heb, tuurlijk we hebben allemaal onze dingen maar de laatste tijd zit mij leven in een stabiele fase. Dankje voor de tip
dinsdag 15 maart 2016 om 09:28
quote:Kiwie92 schreef op 15 maart 2016 @ 09:02:
De dokter vond het lastig er iets over te zeggen. Ik heb een doorverwijzing voor de dermatoloog gekregen. Nu hopen dat ik daar gauw terecht kan..Vervelend dat je huisarts niets kan zeggen, maar wel goed dat je een doorverwijzing hebt gehad. Tip: een rondje bellen naar verschillende ziekenhuizen wil nog wel eens helpen als je snel een afspraak wilt. Sterkte.
De dokter vond het lastig er iets over te zeggen. Ik heb een doorverwijzing voor de dermatoloog gekregen. Nu hopen dat ik daar gauw terecht kan..Vervelend dat je huisarts niets kan zeggen, maar wel goed dat je een doorverwijzing hebt gehad. Tip: een rondje bellen naar verschillende ziekenhuizen wil nog wel eens helpen als je snel een afspraak wilt. Sterkte.
maandag 4 april 2016 om 17:02
Nou vandaag had ik mijn afspraak bij de dermatoloog. Het is alopecia areata. Gelukkig zijn de haarzakjes nog aanwezig en intact dus er is goede hoop dat het weer terug groeit. De plek is wel gegroeid intussen, het is nu 5 cm bij 6 cm. Ik heb een lotion die er dagelijks op moet op de haargroei te stimuleren.