Een vraag over Candida en tampons
zondag 14 juli 2013 om 00:18
Ik vraag mij iets af...ik heb vaak last van een vaginale schimmelinfectie. Zo vaak dat ik thuis standaard een recept heb liggen zodat ik een kuur kan ophalen na m'n menstruatie.
Maar nu ben ik even gaan testen, namelijk het viel mij op (weet niet of dat in verband staat met elkaar) dat als ik tijdens mijn menstruatie tampons gebruikte, ik de klok er op gelijk kon zetten dat ik een paar dagen later de infectie had.
En als ik alleen maar maandverband gebruikte dan had ik er bijna geen last van.
En dit heb ik ook eens aan m'n huisarts gevraagd maar dan krijg ik een vaag antwoord en "u krijgt voor 6x een herhaalrecept, en na die 6x kijken we verder"
Dus nu vraag ik me af zijn er meer van jullie die dat ook hebben, na het gebruiken van tampons? Of is dit nu juist een hele rare gedachte gang van mij?!
En ow ja, voordat ik vragen krijgen "wissel je wel vaak genoeg van tampon per dag" ja dat doe ik heel vaak op een dag.
Maar nu ben ik even gaan testen, namelijk het viel mij op (weet niet of dat in verband staat met elkaar) dat als ik tijdens mijn menstruatie tampons gebruikte, ik de klok er op gelijk kon zetten dat ik een paar dagen later de infectie had.
En als ik alleen maar maandverband gebruikte dan had ik er bijna geen last van.
En dit heb ik ook eens aan m'n huisarts gevraagd maar dan krijg ik een vaag antwoord en "u krijgt voor 6x een herhaalrecept, en na die 6x kijken we verder"
Dus nu vraag ik me af zijn er meer van jullie die dat ook hebben, na het gebruiken van tampons? Of is dit nu juist een hele rare gedachte gang van mij?!
En ow ja, voordat ik vragen krijgen "wissel je wel vaak genoeg van tampon per dag" ja dat doe ik heel vaak op een dag.

zondag 14 juli 2013 om 06:41
Ik ben er tot mijn grote frustratie ook erg gevoelig voor. Vooral na het gebruik van tampons. Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen.
zondag 14 juli 2013 om 08:43

zondag 14 juli 2013 om 12:10
Het kan ook te maken hebben met groter risico op schimmels doordat de tampons je vagina uitdrogen en de normale afweer verstoren.. Zeker als je vaak verwisselt. Dan zou je ook een menstruatiecup (zoals mooncup, me luna, of ladycup) of softcups kunnen proberen. Deze vangen het bloed in je vagina op maar drogen deze niet uit. De menstruatiecups zijn voor hergebruik, de softcups gooi je telkens weg. Zijn diverse topics over te vinden (via google dan).
zondag 14 juli 2013 om 13:21
Mijn gedachtegang is dus niet raar, vele van jullie hebben dat ook.
Vind het zo vervelend dat het steeds na het gebruiken van tampons terug komt. Want zoals met dat warme weer vind ik maandverband best vies, dan heb ik liever tampons....
Maar ga toch maar eens doen, een paar maanden alleen maar maandverband gebruiken en kijken of het dan weg blijft/minder wordt.
Ik dacht dat Cranberry tabletten alleen goed zijn om blaasontstekingen zoveel mogelijk tegen te gaan?
Vind het zo vervelend dat het steeds na het gebruiken van tampons terug komt. Want zoals met dat warme weer vind ik maandverband best vies, dan heb ik liever tampons....
Maar ga toch maar eens doen, een paar maanden alleen maar maandverband gebruiken en kijken of het dan weg blijft/minder wordt.
Ik dacht dat Cranberry tabletten alleen goed zijn om blaasontstekingen zoveel mogelijk tegen te gaan?
zondag 14 juli 2013 om 13:27
quote:Ephina schreef op zondag 14 juli 2013 06:41 Ik ben er tot mijn grote frustratie ook erg gevoelig voor. Vooral na het gebruik van tampons. Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen."Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen."
Wat is dat voor een crème?
Want ik heb dan standaard herhaal recepten thuis, voor mocht ik het krijgen ik gewoon naar de apotheek kan gaan zonder eerst contact te moeten hebben met mijn huisarts.
Maar ik krijg dus Dactarin en dat is een soort bal met iets erin (?) die ik in moet brengen voordat ik ga slapen.
En dat is dan drie dagen bezig om de schimmel weg te krijgen en dan is het weer normaal....
Wat is dat voor een crème?
Want ik heb dan standaard herhaal recepten thuis, voor mocht ik het krijgen ik gewoon naar de apotheek kan gaan zonder eerst contact te moeten hebben met mijn huisarts.
Maar ik krijg dus Dactarin en dat is een soort bal met iets erin (?) die ik in moet brengen voordat ik ga slapen.
En dat is dan drie dagen bezig om de schimmel weg te krijgen en dan is het weer normaal....

zondag 14 juli 2013 om 19:53
maandag 15 juli 2013 om 00:15
@ Anna37
Maar ja er niks tegen doen is ook niet wat.
Want op gegeven krijg je jeuk zowel inwendig als buiten, het ruikt niet heel erg lekker waardoor je constant het gevoel hebt dat andere jou ook ruiken...is uiteraard niet zo maar toch...en het voelt gewoon gewoon ranzig.
Maar goed dat is mijn ervaring met de schimmel.
Het lijkt mij dat je het constant kunt gebruiken en naar mijn idee is er niet echt een andere optie dan zalf.
Nee wacht even heb in het verleden ook een keer een pil gehad, en ook al slik je die oraal op de één of andere manier werkt dat ook heel goed.
Maar ja er niks tegen doen is ook niet wat.
Want op gegeven krijg je jeuk zowel inwendig als buiten, het ruikt niet heel erg lekker waardoor je constant het gevoel hebt dat andere jou ook ruiken...is uiteraard niet zo maar toch...en het voelt gewoon gewoon ranzig.
Maar goed dat is mijn ervaring met de schimmel.
Het lijkt mij dat je het constant kunt gebruiken en naar mijn idee is er niet echt een andere optie dan zalf.
Nee wacht even heb in het verleden ook een keer een pil gehad, en ook al slik je die oraal op de één of andere manier werkt dat ook heel goed.

maandag 15 juli 2013 om 08:33
Ja ik snap dat je er iets aan doen moet als je eenmaal die schimmel hebt. Ik weet hoe vervelend het is. Maar ik zou even met je huisarts checken of je het constant kan gebruiken, want volgens mij zitten daar echt risico's aan.
Ik had er ook last van met tampons. Ik gebruikte dan vaak 's nachts maandverband en alleen overdag tampons, en op de laatste hele lichte dagen ook overdag maandverband (o ja, en niet van dat broei-maandverband met plastic, maar eco-bio maandverband). Niet ideaal, maar zo kreeg ik minder snel infecties. Ik heb nergens meer last meer van sinds ik een cup gebruik.
Ik had er ook last van met tampons. Ik gebruikte dan vaak 's nachts maandverband en alleen overdag tampons, en op de laatste hele lichte dagen ook overdag maandverband (o ja, en niet van dat broei-maandverband met plastic, maar eco-bio maandverband). Niet ideaal, maar zo kreeg ik minder snel infecties. Ik heb nergens meer last meer van sinds ik een cup gebruik.
maandag 15 juli 2013 om 11:26