Gezondheid alle pijlers

Een vraag over Candida en tampons

14-07-2013 00:18 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij iets af...ik heb vaak last van een vaginale schimmelinfectie. Zo vaak dat ik thuis standaard een recept heb liggen zodat ik een kuur kan ophalen na m'n menstruatie.

Maar nu ben ik even gaan testen, namelijk het viel mij op (weet niet of dat in verband staat met elkaar) dat als ik tijdens mijn menstruatie tampons gebruikte, ik de klok er op gelijk kon zetten dat ik een paar dagen later de infectie had.

En als ik alleen maar maandverband gebruikte dan had ik er bijna geen last van.

En dit heb ik ook eens aan m'n huisarts gevraagd maar dan krijg ik een vaag antwoord en "u krijgt voor 6x een herhaalrecept, en na die 6x kijken we verder"

Dus nu vraag ik me af zijn er meer van jullie die dat ook hebben, na het gebruiken van tampons? Of is dit nu juist een hele rare gedachte gang van mij?!

En ow ja, voordat ik vragen krijgen "wissel je wel vaak genoeg van tampon per dag" ja dat doe ik heel vaak op een dag.
Ik vind het niet eens zo raar klinken. Iedere vrouw reageert nu eenmaal anders en misschien ben jij daar wel gevoelig(er) voor ofzo. Het bloed blijft toch een paar uur 'opgesloten' in je vagina zitten..
In die tampons zit ook vanalles waar je op zou kunnen reageren volgens mij.
Ik zou drie maanden helemaal zonder tampons proberen en daarna weer een keer met. Is het drie maanden rustig en meteen daarna weer raak, dan zou ik geen tampons meer gebruiken.
Ik reageer heel heftig op de nieuwe tampons van ob... Die met dat zachte 'handige' omhulsel... Ik gebruik nu alleen nog de oude verpakking tampons en dan gaan het goed! Hoef overigens ook geen b-merk te proberen.. Same story...
Herkenbaar, alleen voor mij niet zozeer gekoppeld aan tampons maar wel aan menstruaties. Ik heb op advies van de gyneacoloog de pil juist doorgeslikt en daardoor bleven de infecties uit.

Hormonale schommelingen kunnen ook een oorzaak zijn.
Ik ben er tot mijn grote frustratie ook erg gevoelig voor. Vooral na het gebruik van tampons. Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen.
Ik krijg het juist van maandverband

tis bij iedereen weer anders
Dat klopt wel.. Heel herkenbaar! Heb het eens aan de huisarts gevraagd, en als je een tampon inbrengt kunnen er allemaal hele kleine scheurtjes ontstaan waar de schimmel zich in nestelt. Dus je kan het betste een half uurtje wachten tussen 2 tampons om dat te voorkomen.
Ik krijg het ongeveer 1 a 2 x per jaar. Ik slik nu 2 cranberry pillen van het Kruidvat per dag en het lijkt weg te blijven.. ik hoop het.
Het kan ook te maken hebben met groter risico op schimmels doordat de tampons je vagina uitdrogen en de normale afweer verstoren.. Zeker als je vaak verwisselt. Dan zou je ook een menstruatiecup (zoals mooncup, me luna, of ladycup) of softcups kunnen proberen. Deze vangen het bloed in je vagina op maar drogen deze niet uit. De menstruatiecups zijn voor hergebruik, de softcups gooi je telkens weg. Zijn diverse topics over te vinden (via google dan).
Mijn gedachtegang is dus niet raar, vele van jullie hebben dat ook.

Vind het zo vervelend dat het steeds na het gebruiken van tampons terug komt. Want zoals met dat warme weer vind ik maandverband best vies, dan heb ik liever tampons....

Maar ga toch maar eens doen, een paar maanden alleen maar maandverband gebruiken en kijken of het dan weg blijft/minder wordt.

Ik dacht dat Cranberry tabletten alleen goed zijn om blaasontstekingen zoveel mogelijk tegen te gaan?
quote:Ephina schreef op zondag 14 juli 2013 06:41 Ik ben er tot mijn grote frustratie ook erg gevoelig voor. Vooral na het gebruik van tampons. Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen."Ik smeer mijn tampons (bijna altijd, maar zeker op de lichtere dagen) in met miconazol creme. Ik gebruik het dus preventief. Werkt als een tiet en je merkt er niks van . Ik zou echt niet zonder tampons kunnen en willen."

Wat is dat voor een crème?

Want ik heb dan standaard herhaal recepten thuis, voor mocht ik het krijgen ik gewoon naar de apotheek kan gaan zonder eerst contact te moeten hebben met mijn huisarts.

Maar ik krijg dus Dactarin en dat is een soort bal met iets erin (?) die ik in moet brengen voordat ik ga slapen.

En dat is dan drie dagen bezig om de schimmel weg te krijgen en dan is het weer normaal....
Een alternatief met dezelfde werkzame stof. Het doodt gisten en schimmels. je kunt zo een tube over de toonbank kopen. Ik kreeg van mijn huisarts 1x een mega tube om preventief te gebruiken. . Ben het blijven kopen.
Kreeg alsin op recept. Maar een recept is dus niet nodig. Het wordt toch niet vergoed.
Lady, wat Ephina bedoelt is dat je de apotheker gewoon om een tubetje zalf tegen schimmel moet vragen. Is zonder voorschrift. Zelfde stof als jouw recepten van de dokter.
Zijn jullie niet bang dat je dan later misschien een soort superpaddo hebt? Heb wel gehoord dat Daktarin soms op een gegeven moment niks meer doet als je het lang telkens weer gebruikt. Misschien toch even met een arts of apotheker bespreken? Hoop dat je er vanaf komt ieg.
@ Anna37

Maar ja er niks tegen doen is ook niet wat.

Want op gegeven krijg je jeuk zowel inwendig als buiten, het ruikt niet heel erg lekker waardoor je constant het gevoel hebt dat andere jou ook ruiken...is uiteraard niet zo maar toch...en het voelt gewoon gewoon ranzig.

Maar goed dat is mijn ervaring met de schimmel.

Het lijkt mij dat je het constant kunt gebruiken en naar mijn idee is er niet echt een andere optie dan zalf.

Nee wacht even heb in het verleden ook een keer een pil gehad, en ook al slik je die oraal op de één of andere manier werkt dat ook heel goed.
Ja ik snap dat je er iets aan doen moet als je eenmaal die schimmel hebt. Ik weet hoe vervelend het is. Maar ik zou even met je huisarts checken of je het constant kan gebruiken, want volgens mij zitten daar echt risico's aan.

Ik had er ook last van met tampons. Ik gebruikte dan vaak 's nachts maandverband en alleen overdag tampons, en op de laatste hele lichte dagen ook overdag maandverband (o ja, en niet van dat broei-maandverband met plastic, maar eco-bio maandverband). Niet ideaal, maar zo kreeg ik minder snel infecties. Ik heb nergens meer last meer van sinds ik een cup gebruik.
Niet helemaal hetzelfde want heb nog nooit een schimmelinfectie gehad maar toch vraag over tampons..

Ik ben al weken op en af ongesteld en heb de afgelopen 2 maanden heel vaak tampons gebruikt. Is dat verder nog schadelijk of maakt dat niets uit zolang je er geen last van hebt?
Als je vaak genoeg verwisselt en nergens last van hebt is het prima hoor Koettie .
Wat ik me afvraag...gaat een schimmelinfectie ook vanzelf over of moet je altijd medicijnen gebruiken ?
Thanks Ephina, ik ben weer gerustgesteld!
Ik krijg sowieso veel meer jeuk en irritatie van gewone tampons dan van eco bio tampons. Dus misschien is dat ook de moeite waard om eens te proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven