Gezondheid alle pijlers

Eerste uitstrijkje, geen goed bericht...

03-03-2010 08:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben 30 jaar en heb dus voor het eerst onlangs een uitstrijkje laten maken.. En nu blijkt het niet geheel goed. De uitslag is

Pap-3b, KOPAC score (voor de eravringsdeskundigen onder ons

K=1

O=1

P=6

A=1

C=1

Nu direct doorverwezen naar de gynaecoloog voor verder onderzoek Ik ben best geschrokken, maar wel redelijk gerustgesteld door alle info die ik heb opgezocht. Zijn er onder de Viva forummers ook meiden die een soortgelijke uitslag wel eens hebben gekregen? En wat toen de vervolgbehandelingen e.d. waren?

Heb het nog niet aan de grote klok gehangen, alleen man en beste vriendin weten het, maar vind eht wel fijn om het hier zo neer te typen.

Thanx voor het lezen,

Groet Miss80
Hoi Miss80,

Ik begrijp dat je geschrokken bent.

Het is zo dat een pap 3b betekend dat er afwijkende cellen zijn gevonden. Als die cellen niet weggehaald worden, is er een kans dat ze in de loop van de jaren uitgroeien naar een maligniteit. 3b is dus GEEN kwaadaardigheid!

Ik had zelf ook pap 3b, de tweede keer pap 3a. Daarna is overgegaan tot een lisexcisie, waarbij een randje van de baarmoedermond wordt weggebrand. 't Vervelendst vond ik dat je weer in zo'n leuke houding mag plaatsnemen.

De controle erop was pap 1. Geen bijzonderheden dus.

Je mag nog eens een keertje terugkomen, na een jaar ofzo, voor weer een uitstrijk. Het jaar erop nog eens. En als het dan nog goed is, mag je weer om de vijf jaar.

Succes!
Hoi misspositive (mooie naam!)

Fijn te horen dat met jou alles weer oke gaat. Moest jij ook naar de gynaecoloog?

En als ik het goed begrijp moest je dus wederom een uitstrijkje laten maken? En die lisexcisie, is dat poliklinisch? Sorry, boel vragen.... :-)

Dat ik weer in die stoel mag liggen vind ik ook het ergst. Gatver. Zit nu al te denken welke onderbroek ik aan moet doen hihi.

Dank voor je reactie!
Geen onderbroek is voor dit soort situaties meestal de beste optie

Mijn schoonmoeder had ook pap3 met uiteindelijk het weghalen van een randje. Inmiddels ook allemaal weer normaal. Heeft je huisarts je verder geen info gegeven over hoe je dit moet inschatten?
*
Even een stomme vraag misschien, maar ik heb in 2006 borstkanker gehad, maar daar staat dit toch helemaal los van?
quote:miss80 schreef op 03 maart 2010 @ 09:12:

Even een stomme vraag misschien, maar ik heb in 2006 borstkanker gehad, maar daar staat dit toch helemaal los van?

Ja, dat staat er los van.

Succes met wachten!
Stressed is just desserts spelled backwards
Hoi miss, Ik heb het ook gehad, en een lisexcisie gehad. Dat is een poliklinische ingreep, met een half uurtje sta je weer buiten. Erg prettig is het allemaal niet, vooral het verdoven van de baarmoedermond vond ik niet prettig, maar ja, het is best te doen (het inbrengen van een spiraaltje doet meer pijn).

Verder heb je daarna een beetje een weeïg gevoel, soort van menstruatiepijn. Bij mij is het ook goed gegaan, daarna nergens last meer van. Ben daarna ook zwanger geworden en normaal bevallen, de lisexcisie had daar geen enkel effect op.

Het is dus een (beetje) vervelende ingreep, maar het komt echt goed. Sterkte ermee.
Ik heb het ook gehad toen ik 22 was en kreeg een conisatie.

Ook stond ik paar uur na de ingreep weer buiten.

Menstruatie achtig gevoel verder geen last meer gehad.

Succes!!
Oh en ik kreeg het na mijn 1e kind en heb er daarna nog 3 gekregen!!
Waarschijnlijk gaan ze een biopsie doen om te kijken in hoeverre je foute celletjes hebt. En naar aanleiding daarvan gaan ze een behandeling voorstellen. Zelf heb ik een laserbehandeling gehad, en die viel reuze mee.

Je hebt in ieder geval geen kanker (dat is fijn!) en de kans dat het uitgroeit tot kanker is bijzonder klein (dat is ook fijn!).

Sterkte en het komt allemaal weer goed hoor.
Ik heb het ook gehad en ook tijdens een herhaaluitstrijkje bleven de cellen afwijkend (dat is ws het eerste wat ze gaan doen bij je, een herhaal). En uiteindelijk heb ik ook een colposcopie gehad. Sindsdien ga ik elk jaar voor een uitstrijkje, inmiddels gaan die al jaren goed.

Geen paniek, alleen maar goed dat je keurig gegaan bent voor je uitstrijkje en dat je de oproep niet genegeerd hebt.
Wat vervelend! Ik heb zelf twee weken geleden mijn controle uitstrijkje gehad, nadat ik pap3a, na 6 maanden pap2 had en een biopsie ben ondergaan (maar alles ziet er rustig uit). Ik hoor donderdag welke pap ik nu heb. Ik ga ervan uit dat het pap1 is, maar het blijft spannend. Ik heb heel veel aan de brochure van het NVOG gehad;

http://www.nvog.nl/Sites/ ... isie%20en%20conisatie.pdf

Daar staat het allemaal heel duidelijk beschreven van wat je mag verwachten. Ik denk ook dat je een biopsie moet ondergaan. Ik vond het heel erg meevallen, maar ik had het in mijn hoofd ook heel erg groot gemaakt. Ik moet hoesten op het moment dat ze wat weghaalde en daardoor voelde ik het eigenlijk niet. Wel heb ik de hele dag menstruatie-achtige krampen omdat ze het wondje had aangestipt met een goedje waar ik volgens mij niet zo goed tegen kon.

Zelf vind ik het prettig om een jurk/tuniekje aan te doen wanneer ik naar de gynaecoloog ga, want dan ben je tenminste bedekt wanneer je van en naar de stoel loopt.

Wat Naski zegt is helemaal waar; je hebt nog helemaal niks, alleen een iets verhoogde kans dat je misschien wat krijgt. Je bent er mooi op tijd bij en het is nu even vervelend, maar straks is het allemaal weer voorbij. Neemt niet weg dat het natuurlijk doodeng is! Ik heb er echte en paar nachten slaap over gemist. Hoop dat je wat aan die brochure hebt en heel veel succes!
Ik schrok ook best toen ik na mijn eerste uitstrijkje een PAP3A uitslag kreeg. Dit was uiteindelijk mijn traject:

- na 6 maanden herhaaluitstrijkje door huisarts (kan zijn dat het van zelf herstelt in tussentijd), helaas weer 3A

- doorverwijzing gynaecoloog voor colposcopie (kijkonderzoek van de baarmoedermond met kleurvloeistof), waarbij meteen 3 biopten genomen zijn

- 2 weken later uitslag dat de onrust in de cellen oude ontstekingsreacties waren dus niks beginnend kwaadaardigs

- de 2 uitstrijkjes daarna PAP1

De gynaecoloog vertelde dat het nemen van biopten soms het lichaam aanzette om de onrustige cellen op te ruimen, wat eerder niet gebeurde (soort sluimerende onrust van de baarmoedermond) en ze dus heel vaak zien dat na de colposcopie met biopten de vrouwen weer PAP1 uitslagen krijgen.

Ik zou wel tegen de gynaecoloog vertellen dat je jong borstkanker hebt gehad.

Wat ontzettend naar dat je na je ervaring met kanker nu zo'n stomme uitslag krijgt. Succes met je vervolgonderzoeken!
heel erg bedankt voor jullie reacties, dat helpt echt!

Thanx. Nu gewoon afwachten!
Even weer een update:

Ben bij de gynaecoloog geweest, hij heeft een colposcopie gedaan en twee biopten afgenomen. 16 maart krijg ik daar de uitslag van. Hij heeft al wel gezegd dat hij met mij geen risico wil nemen en dat ik ervan uit moet gaan dat ik geopereerd moet worden. De vraag is dus wat voor een operatie het gaat worden…

De gyn vermoed ook een verband tussen mijn mammacarcinoom en dit geval. Er zou een “foutje” in mijn afweersysteem kunnen zitten..Hij heeft me ook bloed laten prikken wat getest gaat worden op Vitamine D, omdat hij een onderzoek heeft gedaan naar Vit D en daaruit kwam dat vrouwen met een lage waarde een sterk vergrote kans hebben op borstkanker.

Mijn oncoloog gaat nu in overleg met de gynaecoloog...

Afwachten dus. Rot gevoel dat je niet skunt doen, alleen maar wachten...
Dikke knuffel voor jou! Toch fijn dat ze meteen verder kijken, want als er iets is, lijkt me dat je dat wil weten (hoe eng en vervelend ook...). Hoe eerder je kunt behandelen hoe beter!

Jouw ' geval' lijkt wat complexer dan dat van mij: pap 3B en meerdere keren een uitstrijkje en colposcopie met biopten daarna. Ik was namelijk zwanger, dus een lisexcisie deden ze niet. Nu ik 10 weken geledne bevallen ben, mocht ik vorige week komen voor die lisbehandeling. Is me nog best wel mee gevallen, want het uiteindelijke maken van het plakje met de 'kaasschaaf' duurde echt heel kort. De BBQ geur vond ik vervelender... Ik heb er geen napijn aan over gehouden, en hoop nu over een half jaar op een goede PAP uitslag...

Sterkte!
Ik ben 27 en ben na klachten ook bij de gyn terechtgekomen. Na uitstrijkje bleek ik pap3a te hebben. Ik heb toen ook een colposcopie gehad met biopten en daar volgde een lisexcisie op. Was enorm zenuwachtig daarvoor maar het viel erg mee. Vond het wel raar om rook van down under te zien komen. Heb afgelopen juli weer een controle gehad en toen was het goed. Nu mag ik in juli weer...

Heel veel sterkte!
Dankjewel voor de reacties.. Doet me goed!!

Moet eerlijk bekennen dat ik behoorlijk zenuwachtig ben. Maar goed, probeer het van me af te zetten en vooral veel afleiding te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven