Gezondheid alle pijlers

Eetprobleem

24-02-2013 17:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een meisje van 18 jaar. Ik ben 1.75m en ik weeg 53 kilo. Ik ben altijd slank geweest, maar tegenwoordig ben ik wel erg dun. Vanmorgen bekeek ik mezelf in de spiegel en ik schrok er een beetje van. Ik wil dolgraag een paar kilo aankomen. Een gewicht van 60 kilo zou mij niet misstaan. En als ik wat zwaarder ben voel ik me hopelijk ook wat beter. Nu voel ik me erg futloos. Ik ben nooit een grote eter, maar in de winterperiode eet ik helemaal slecht. Ik heb best wel last van een winterdepressie (helaas) en ik heb constant een zenuwachtig gevoel. Hierdoor heb ik totaal geen eetlust. 's Morgens kan ik soms helemaal niet eten. Ik wil graag eten, maar doordat ik geen eetlust heb en ik me constant zo zenuwachtig (misselijk) voel, krijg ik bijna niets naar binnen. Als ik dan toch iets eet, deponeer ik het even later zo weer oraal in de pot. Weet iemand wat ik aan mijn "eetprobleem" kan doen?

(In de zomer heb ik hier minder tot geen last van, alleen in de winter heb ik dit)
Ga eens praten met een maatschappelijk werker Melody. ik begin een verband te zien in je topics waarin 'controle hebben en houden" centraal staat.
Zoek zsm professionele hulp, Melody. Voor je het weet heb je dit probleem komende zomer ook.. Sterkte!
Melody, hier een 'ervaringsdeskundige' rond eetstoornissen. Ik heb tien jaar geleden ook een eetprobleem gehad. Wat jij omschrijft is eigenlijk heel logisch, je zit vast in een vicieuze cirkel. Er is maar één manier om het te doorbreken, en dat is gezond eten en aankomen. Door ondergewicht worden mensen depressief. Dat komt omdat bepaalde delen in je hersenen worden uitgeschakeld. Vrolijk zijn kost energie, dus daar zal je lijf als eerste op besparen. Je zenuwachtige gevoel is ook een direct gevolg van ondergewicht. Waarschijnlijk ben je ook rusteloos, slaap je slecht? Je lijf wil namelijk opzoek naar eten, naar voeding, dus nervositeit is een bekend verschijnsel bij ondergewicht. En hoe minder je eet, hoe minder je maag kan verdragen. Ik raad je aan om heel voorzichtig een eetlijst te gaan volgen. Stap voor stap, om je lijf te laten wennen. Kijk eens op www.eetstoornis.net, daar kan je normale eetlijsten vinden, en een driestappen plan om dit op te bouwen. Je moet hier echt iets aan doen. Zolang je ondergewicht heb, zal je niet uit je depressie komen. Dus begin met iets waar je invloed op hebt: eten. Daarna kan je verder kijken wat de achterliggende oorzaak is, de reden waarom je in die cirkel bent terechtgekomen. Heel veel sterkte en succes!
Je bent 18 jaar.

Wat zegt je moeder ervan?
Geen bijzonderheden
huisarts, vertrouwenspersoon school, en ouders...
quote:yasmijn schreef op 24 februari 2013 @ 18:08:

Je bent 18 jaar.

Wat zegt je moeder ervan?Mijn moeder heeft me vorig winter ook al meegesleept naar de dokter. Die heeft me naar het ziekenhuis gestuurd om bloed te laten prikken, maar daar komt niets uit. Ik weet zelf ook wel dat het tussen de oren zit, maar hoe los ik dit op?
quote:melody18 schreef op 24 februari 2013 @ 18:25:

[...]

Mijn moeder heeft me vorig winter ook al meegesleept naar de dokter. Die heeft me naar het ziekenhuis gestuurd om bloed te laten prikken, maar daar komt niets uit. Ik weet zelf ook wel dat het tussen de oren zit, maar hoe los ik dit op?Zeg tegen je moeder dat je naar een psycholoog wilt. Zij zet dat dan wel in gang.
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 24 februari 2013 @ 18:27:

[...]

Zeg tegen je moeder dat je naar een psycholoog wilt. Zij zet dat dan wel in gang.Ik wil niet naar een psycholoog. Mijn ervaring is dat het daardoor alleen maar erger wordt. Of dat er andere problemen ontstaan. Mijn zus is naar een psycholoog geweest omdat het niet goed met haar ging. Het ging slecht met haar, maar nadat ze bij de zielenknijper was geweest was ze helemaal van haar padje af. Nee, liever niet.
zenuwachtig gevoel zou kunnen duiden op versnelde schildklier. Ben je al eens naar de dokter geweest?
quote:Vivamies schreef op 24 februari 2013 @ 19:00:

zenuwachtig gevoel zou kunnen duiden op versnelde schildklier. Ben je al eens naar de dokter geweest?woops,..ben je al geweest. Mosterd
Ik ga mee met de eetlijst van martje.

Verder zet ik ook in op de psych. Je zegt dat het je zus slechter heeft gemaakt maar ik denk dat het juist bloot legt waar de pijn ligt en ja, dan lijkt het alsof iemand er slechter van word. Uiteindelijk als iemand dan doorzet word alle rommel opgeruimd en kom je er sterker uit.

Het proberen waard dus!
Hi Melody,

Allereerst zou ik je willen aanraden pilletjes te slikken. Bij de Kruidvat verkopen ze Sintjans kruid pilletjes. Je moet er 3 per dag innemen. Tijdens het ontbijt, de lunch en avondeten. Door deze pilletjes ben je minder somber én minder nerveus. Ik slik ze zelf ook en ze werken bij mij echt heel goed. Misschien ook bij jou. Dit raad ik je dus aan omdat je niet naar een psycholoog wilt gaan.

Daarnaast denk ik dat je voor een bepaald ritme/structuur moet gaan zorgen. Waarom maak je geen planning waarbij je 6 keer per dag eet? 3 grotere maaltijden, 3 tussendoortjes. Misschien dat een planning jou ertoe kan dwingen om te eten. Maak een lijst met dingen die je lekker vindt en waar je van zult aankomen. En maak dan een mooie planning van een week en bouw de hoeveelheid per week een beetje op. Kijk eens hoe dat uitpakt.

Succes ermee!
quote:Louba schreef op 24 februari 2013 @ 17:40:

ik begin een verband te zien in je topics waarin 'controle hebben en houden" centraal staat.Daar heb ik niets van meegekregen, maar dan is die planning waar ik het over had niet eens zo'n gek idee dus! Planningen zorgen voor structuur/controle.
Je bent vorig jaar bij de huisarts geweest, wat is er onderzocht? Weet je zeker dat je klachten psychisch zijn en niet lichamelijk? Schildklier onderzocht, allergieën test gehad (coeliakie)?
Als het echt komt door winterdepressie en het dus een soort chemisch foutje in je hersens is zou je anti depressiva kunnen gaan slikken. Ik was daar altijd erg op tegen maar ben het gaan slikken na overspannen zijn. Ik ben een ander mens! Niet meer gespannen constant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven