Gezondheid alle pijlers

Elleboog spalken?

03-11-2010 17:54 6 berichten
Afgelopen mei ben ik lelijk gevallen en heb daarbij mijn elleboog gebroken. Dit is gezet dmv pennen en ijzerdraad en dit word er volgende week weer uitgehaald. Ook gaan ze dan onder narcose mijn arm volledig strekken, omdat dit ondanks intensieve fysiotherapie niet wil lukken. Nu raad mijn fysiotherapeut aan om mijn elleboog na de ingreep te spalken, zodat hij ook daadwerkelijk gestrekt blijft, en dit de therapie makkelijker maakt. Wie heeft hier ervaring mee? Lijkt me een erg pijnlijke aangelegenheid namelijk, dat strekken, en ik zie er daarom ook als een berg tegenop.
Alle reacties Link kopieren
In een (heeeeeeel) grijs verleden heb ik problemen gehad met mijn elleboog (gebroken en uit de kom) en na diverse operaties kon ik mijn elleboog niet meer strekken. Fysio heeft heel erg haar best gedaan, hing zowat met haar hele gewicht eraan, maar het lukte niet. Volgens mij was het niet eens heel pijnlijk. Bij jou zullen wrsch vooral de spieren opgerekt moeten worden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hans66 heeft ooit hierover een topic geopend (moet nog wel terug te vinden zijn). Misschien kan hij je verder helpen.
Fysio 'hangt' er hier ook aan, maar het wil gewoon niet verder.. Er heeft zich waarschijnlijk rond het herstellende bot al teveel kalk gevormd, en daar moeten we doorheen.

Kun je hem nu wel volledig strekkn inmiddels?
quote:maroon5 schreef op 03 november 2010 @ 19:04:

Fysio 'hangt' er hier ook aan, maar het wil gewoon niet verder.. Er heeft zich waarschijnlijk rond het herstellende bot al teveel kalk gevormd, en daar moeten we doorheen.

Kun je hem nu wel volledig strekkn inmiddels?Nee, met mijn elleboog is het nooit meer goed gekomen. Jaren later kwam ik bij een andere arts, die ging maar es opnieuw foto's maken en toen bleek er nog zoveel mis in die elleboog dat het nooit meer goedkomt. Was trouwens iets gecompliceerder dan wat jij beschrijft, dus geen paniek.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:maroon5 schreef op 03 november 2010 @ 17:54:

Nu raad mijn fysiotherapeut aan om mijn elleboog na de ingreep te spalken, zodat hij ook daadwerkelijk gestrekt blijft, en dit de therapie makkelijker maakt. Wie heeft hier ervaring mee?

Niet hiermee specifiek, maar ik heb wel een tijdje een strekbeperking gehad van m'n elleboog nadat ik een maand of vijf in een sling (mitella-achtig) heb gelopen en m'n arm niet kon strekken. Daarna kreeg ik een orthese voor m'n schouder (had sling nodig vanwege schouderproblemen) en door de constructie van dat ding was ook in de orthese m'n elleboog constant gebogen. Daar moesten we dus ook iets op verzinnen om de elleboog weer te kunnen strekken, en daarna te voorkomen dat ie weer vast ging zitten.

De strekbeperking zélf was vrij makkelijk opgelost bij mij, en om de strekking mogelijk te blijven maken kreeg ik een strekorthese voor de nacht. Dat was trouwens gewoon een langwerpig kussen in een bepaalde vorm, met een beetje een sleuf erin waar m'n arm inlag, met een bandje erover met klittenband zodat ik niet in m'n slaap m'n arm alsnog kon buigen. De eerste weken was 's avonds het strekken en 's ochtends het weer buigen van de elleboog wel aardig pijnlijk, maar dat werd steeds minder. Daarna kwam dat trouwens nog wel eens terug hoor, soms een paar maanden nergens last van, en dan ineens weer een paar weken spierpijn, vooral 's ochtends. Maar goed, het hielp dus wel.

Een elleboog spalken dat ie recht blijft, is best wel onhandig. Functioneel gezien dan, want je kunt heel weinig je hand effectief inzetten, en loopt de kans hele rare bewegingen vanuit je schouder, rug en pols te gaan maken om toch je hand op een hoogte te krijgen dat je - weet ik veel - je rits dicht kunt krijgen. Daar moet je wel mee oppassen dus. Maar goed, als spalken nodig is om te voorkomen dat die ingreep straks voor niks is geweest, heb je weinig keus denk ik. Maar misschien kun je dan overleggen met je behandelaars over de mogelijkheid om zo snel mogelijk over te stappen op een soort gulden middenweg, bijvoorbeeld 's nachts een strekhulpmiddel, en indien nodig ook een paar uur per dag?

Doorbewegen onder narcose kan inderdaad erg pijnlijk zijn, zeker als de elleboog zo vast zit dat de fysio er niet doorheen komt. Doen ze dat alleen onder narcose, of zetten ze ook nog een verdoving in de elleboog, of verdoven ze evt. de hele arm? Ik weet dat ze bij doorbewegen van de knie wel eens een ruggeprik zetten en dan langdurig pijnstilling geven via het ruggenmerg, en dan bijv. iemand 24 uur per dag op zo'n motorslede (die dus continu de knie buigt en strekt) zetten. Door de ruggenprik heb je dan geen pijn, en na die eerste dagen is de knie goed 'los' en de ergste pijn al voorbij.

Kun je nog overleggen met je orthopeed? Dan zou je kunnen vragen of hij veel pijn verwacht bij deze ingreep, en of pijnstilling of verdoving gegeven wordt. Misschien is plexusverdoving van de hele arm een optie, daarbij kan ook langdurig (tot een paar dagen) pijnstilling worden gegeven direct bij de zenuw als ze een dun kathetertje achterlaten. Je moet dan echter wel opgenomen worden voor de tijd dat die pijnstilling nodig is. Of je orthopeed moet goede redenen hebben om aan te nemen dat dit helemaal niet zo pijnlijk gaat worden, dan is zoiets helemaal niet nodig, maar ben je wel gerustgesteld. Ziekenhuis bellen misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven