Gezondheid alle pijlers

Endometriose en hormonen

04-02-2015 15:53 489 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik schreef een tijdje mee in het endo topic maar die is inmiddels stil, vandaar even een eigen topic.



Sinds 3/4 jaar weet ik dat ik endometriose heb, ik ben onder behandeling in het VU. Sinds mijn 15e (nu 23) heb ik de ene na de andere pil gehad maar nergens reageerde ik heel goed op. Dit varieerde van constant bloeden naar extreme moodswings, dagenlang misselijk zijn en zo'n beetje alle mogelijke bijwerkingen door elkaar.



Ik ben een half jaar geleden gestopt met de pil. Ik 'mag' eigenlijk niet ongesteld worden maar ik kon het gewoon echt even niet hebben na de zoveelste nieuwe pil. En nu voor het eerst in 8 jaar pilloos..

Ik voel me werkelijk helemaal fantastisch. Zit beter in m'n vel, heb meer geduld, minder dipjes, minder last van misselijkheid, relativeringsvermogen (en dat bezat ik eerst echt niet :')) en ben veel luchthartiger en positiever. Mijn omgeving en ik zijn hier allemaal erg verbaast om, zo'n verandering had ik iig niet verwacht.

Maar! De eerste maanden ging het nog wel met menstruatiepijn. Inmiddels is dat niet meer zo. Heb deze week al meerdere keren boven de wc gehangen, kan niet slapen van de pijn in mijn buik, rug en benen en mijn alles doet zeer. Leuk experiment dus dat stoppen met de pil maar moet er toch weer aan geloven ben ik bang. En echt bang want ik was écht niet leuk aan de pil. Maar dit is ook geen doen. Beetje kiezen uit twee kwaden dus.



Nu ben ik aan het rond zoeken en het enige wat mij momenteel nog wat lijkt is een mirena spiraal. Hoewel ik weet dat dat bij endometriose niet aangeraden wordt.



Heeft iemand met endo toch een spiraal en hoe bevalt dat? Of iemand een compleet nieuwe pil waar ik mogelijk niet van gehoord heb en die ik echt moet proberen? Zal zo even mijn lijst zoeken met pillen die ik al gehad heb.
Ik heb ook de mirena gehad en geplaatst door de gynaecoloog omdat ik endometriose had. (Nu baby van 10 weken) zeer tevreden over. Kun je misschien wat meer vertellen waarom dit slecht zou zijn? Ik heb er namelijk nooit van gehoord..
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij arts was het niet perse slecht hoor, maar niet perse aan te raden. Aangezien je nog een eisprong krijgt soms en dat is dan ook niet goed voor je schijnbaar.



Maar goed, ben eindelijk de wanhoop nabij dus schuif maar door dat spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat het niet gelukt is Koettie, maar was er eerlijk gezegd al bang voor dat de Marvelon het niet zou worden voor je. Hoop dat je snel een oplossing vindt die wel voor je werkt.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik ook. Vanmorgen flipte ik op m'n vriend echt voor no reason dus opeens van oeps.. Ziekenhuis gebeld. Ze zitten vol maar er is een notie gemaakt en ze bellen terug.

Nu maar weer gestopt, dan maar pijn. Wil mezelf weer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar Koettie! Hopelijk helpt de Mirena voor je.



Ik heb geen officieel vastgestelde endo maar wel zeer waarschijnlijk, zit nu al een jaar of 3 aan de Diane maar de laatste tijd krijg ik steeds sneller een doorbraakbloeding (laatste keer is 5 weken geleden en nu alweer een) en dat vind ik echt ZO kut. Vooral omdat ik eerst al een paar dagen ongemakken heb: buikpijn en een rare drukkende hoofdpijn. Dan komt de bloeding. En dan las ik een stopweek in, de ongemakken gaan gewoon door maar pas 2 a 3 dagen later begint de echte menstruatie pas en ben ik er weer 7 dagen zoet mee. Dus bijna 2 weken gezeur. In het begin lig ik ook het liefste alleen maar in het donker met m'n ogen dicht in bed. Heb zwabberbenen en de hoofdpijn is niet te stoppen.



Maar ben een beetje bang om te switchen van pil... Microgynon, Yasmin en Mirena waren hels voor mij (vooral die laatste)
Alle reacties Link kopieren
edit: foutje
Alle reacties Link kopieren
Aaah. Zat ik gister opeens met een hele emotionele vriend die vroeg of ik hem nog wel aantrekkelijk vind en dat hij onzeker geworden is. :(

Want hij mist het speelse en ik neem geen initiatief meer. We gingen van pilloos /3/4/5 x per week seks naar nog geen 1x per week nu ik aan de pil ben. Geprobeerd uit te leggen dat ik nog helemaal gek op hem ben maar mijn lichaam geen seintje meer geeft van 'hee, sexy vent in bed, go!'.

Hij snapte het opzich wel, want ingelezen over de pil maar hij kan zich er eigenlijk niets bij voorstellen. Bah, ik baal nu. Kwam ook niet echt wat uit, behalve dat ik uitgelegd heb dat ik veel meer bewust voor de seks in de mood moet komen. Men ik baal.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend... Hopelijk zijn die hormonen snel uit je lijf en krijg je je zin weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Zo. 6 mei een afspraak voor spiraal. Nog twee dagen pil slikken en dan kappen, dan ben ik ongesteld tegen die tijd. Ben heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Onderweg naar het ziekenhuis. Ik weet alleen niet zeker of ze nu een soa test gaan doen of dat ding meteen gaan zetten.. Hoop dat laatste. Kijk er erg tegenop dus dan heb ik het maar gehad. M'n zusje zou meegaan maar die is nu ongesteld geworden (ook endo) dus die ligt in bed. Gelukkig werkt m'n moeder in de buurt dus die kan me eventueel naar huis rijden met de auto.



Getver, ik hoop zooo dat dit HET middel is!
Alle reacties Link kopieren
Zet m op Koettie!
Alle reacties Link kopieren
Thanks. Was alleen soa test. Spiraal is de 28ste.
Alle reacties Link kopieren
Nou balen hoor... verheug je je erop moet je nog 3 weken wachten.
Alle reacties Link kopieren
Of ja verheugen... blij zijn dat je het gehad hebt en waarschijnlijk / hopelijk goed werkt.
Alle reacties Link kopieren
Haha dat laatste ja. Maar goed, drie eken hormoonloos is nooit mis!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet opeens met enige spoed verhuizen, 1 augustus moet ons huidige huis schoon opgeleverd worden. (Antikraak). Er zijn verder geen beschikbare huizen daar dus stress want eigenlijk willen we dan vanaf 1 juli een sleutel hebben.. Maarja, eerst iets vinden met ons lage inkomen...



En ik word dus ongesteld van stress :'(
Alle reacties Link kopieren
Zo. Onderweg naar ziekenhuis. Over ruim een uur is het achter de rug gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Succes Koettie!

Ik hoop dat het toch meevalt.



Heb je al een andere woning kunnen vinden? Is er mogelijkheid om te huren waar je zit of is dat wachtlijsten-werk?
Alle reacties Link kopieren
Thanks noops, lief dat je altijd reageert.



Nope, nog niets. We wonen nu als huisbewaarders dus niet in een bedrijf dus vervanging is er niet. Kunnen in het allerergste geval wel tijdelijk bij m'n vader terecht gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Succes Koettie!!
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel balen Koettie. Fijn dat je op je vader terug kunt vallen als het echt nodig is, maar liever niet natuurlijk.



Is het meegevallen?



Garcia hoe is het met jou?
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik leef nog!

Afspraken liepen uit dus zat nog drie kwartier te in de zenuwen.

Hele lieve arts, lieve assistente. Qua pijn.. Tja, was heftig haha. Maar duurde gelukkig maar een minuutje bij elkaar. Nu heftige menstruatieklachten. Zit in de auto, wordt thuisgebracht door m'n moeder. Straks met een kruik m'n bed in.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het in ieder geval gehad Koettie, Hopelijk werkt het. Houd je ons wel op de hoogte? De menstruatieklachten kunnen best nog even aanhouden. Je lichaam moet toch wel even wennen. Hopelijk gaat het snel beter.



Met mij gaat het goed noopes. Nog steeds naar tevredenheid aan de Cerazette. Hoe gaat het met jou?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ja, nu hopen dat het werkt maar dat is een kwestie van afwachten. Nu weer wakker, nog steeds veel kramp en een beetje misselijk. Ik ga zo even douche en daarna eens eten.



Fijn dat die crazette zo goed werkt.



Op 15 juni is er trouwens endo lounge in het VU. Vooral lotgenotencontact volgens mij maar ook een arts die spreekt. Even bedenken of ik heen ga.
Alle reacties Link kopieren
Die endolounche is te ver bij mij vandaan. Volgens mij nog geen enkele gezien die bij mij in de buurt was...



Wel fijn dat er steeds meer georganiseerd wordt en ook dat er meer bekendheid komt. Hebben jullie dat artikel van die meid in de Telegraaf gelezen? Ze werkte niet meer en gebruikt methadon.



Met mij gaat het goed, heerlijk 9 maanden geen pijn! Al ben ik nu al over de helft...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven