Gezondheid alle pijlers

Endometriose en hormonen

04-02-2015 15:53 489 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik schreef een tijdje mee in het endo topic maar die is inmiddels stil, vandaar even een eigen topic.



Sinds 3/4 jaar weet ik dat ik endometriose heb, ik ben onder behandeling in het VU. Sinds mijn 15e (nu 23) heb ik de ene na de andere pil gehad maar nergens reageerde ik heel goed op. Dit varieerde van constant bloeden naar extreme moodswings, dagenlang misselijk zijn en zo'n beetje alle mogelijke bijwerkingen door elkaar.



Ik ben een half jaar geleden gestopt met de pil. Ik 'mag' eigenlijk niet ongesteld worden maar ik kon het gewoon echt even niet hebben na de zoveelste nieuwe pil. En nu voor het eerst in 8 jaar pilloos..

Ik voel me werkelijk helemaal fantastisch. Zit beter in m'n vel, heb meer geduld, minder dipjes, minder last van misselijkheid, relativeringsvermogen (en dat bezat ik eerst echt niet :')) en ben veel luchthartiger en positiever. Mijn omgeving en ik zijn hier allemaal erg verbaast om, zo'n verandering had ik iig niet verwacht.

Maar! De eerste maanden ging het nog wel met menstruatiepijn. Inmiddels is dat niet meer zo. Heb deze week al meerdere keren boven de wc gehangen, kan niet slapen van de pijn in mijn buik, rug en benen en mijn alles doet zeer. Leuk experiment dus dat stoppen met de pil maar moet er toch weer aan geloven ben ik bang. En echt bang want ik was écht niet leuk aan de pil. Maar dit is ook geen doen. Beetje kiezen uit twee kwaden dus.



Nu ben ik aan het rond zoeken en het enige wat mij momenteel nog wat lijkt is een mirena spiraal. Hoewel ik weet dat dat bij endometriose niet aangeraden wordt.



Heeft iemand met endo toch een spiraal en hoe bevalt dat? Of iemand een compleet nieuwe pil waar ik mogelijk niet van gehoord heb en die ik echt moet proberen? Zal zo even mijn lijst zoeken met pillen die ik al gehad heb.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet gelezen. M'n moeder had het er wel over, zo maar eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Heb het artikel ook niet gelezen. Zal het ook opzoeken. Inderdaad fijn dat er meer bekendheid komt. De Endometriose Stichting zet zich daar ook wel voor in. Ze zijn onlangs via Twitter begonnen om BN'er vrouwen te zoeken die het ook hebben, zodat ze die kunnen interviewen meen ik. Geen idee of er bekende Nederlandse vrouwen zijn met endometriose eigenlijk. Ik weet wel van een paar Amerikaanse, maar Nederlandse dan weer niet.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Heb het artikel gevonden, maar je moet premium toegang aanvragen om het te kunnen lezen helaas.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Had het blijkbaar via Facebook gelezen, via pressreader. Geprobeerd te kopiëren en zo maar dat lukt mobiel niet...



Er is wel een bn-er die ongewenst kinderloos is, maar geloof niet door endometriose.
Alle reacties Link kopieren
Nouja, 1 op de 8 endo, daar zal toch ook wel een BN-er tussen zitten?





Pff, buikpijn van plaatsing viel nog best mee. Nu ongesteld aan het worden. Al sinds half 5 beneden. Hele erge last van rugkrampen die ook lekker aanhouden. Net een naproxen genomen dus hopelijk straks wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Aleve feminax een optie tegen de pijn? Dat was bij mij de enige die (een beetje) hielp...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat er inmiddels bij jou een Mirena geplaatst is Koettie.

Hopelijk werkt het voor je.



Bij mij is vorige maand voor het eerst in 7 maanden toch weer een bloeding opgetreden en ook nu bloed ik weer.

Pijn en bloed is minder dan normaal bij een menstruatie, maar ik vind het wel vervelend.

Moet eigenlijk ook voor een uitstrijkje ( bevolkingsonderzoek) maar dat heb ik nog maar even uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Heb nu naproxen en paracetamol, scheelt toch wel erg veel. Nu gewoon kramp waar ik prima mee overweg kan. Dus weeral tijd om te stressen om woonruimte, word gek van het slijmerige gebel en gemail maar het moet maar eventjes.



Wat vervelend Pinkelot. Heb je het uitgesteld door de bloeding? Is toch wel belangrijk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ja uitstel vanwege de bloeding. Is niet betrouwbaar als je het laat doen tijdens menstruatie.

Vervelend die stress vanwege je woonsituatie! In welke regio zoek je iets?
Hier ook endometriose en een Mirenaspiraal. Dit is inmiddels de tweede. Eerste spiraal was qua zetten een hel, hele heftige krampen en uiteindelijk een halve dag in het ziekenhuis gelegen voor het kalmeerde. Toen nog 3 maanden ellende, maar daarna ruim 3 jaar zonder menstruatie en zonder klachten.



De tweede zetten was zoveel makkelijker dan de eerste, maar daarmee is het vanaf het begin gedonder geweest. Bloeden, cyste gehad, operatie, microgynon 30 ernaast, toch weer niet omdat ik daar heel erg huilerig en depressief van werd... Inmiddels nog steeds menstruatie die door blijft breken, dus krijg ik naproxen zetpillen om de pijn te stillen terwijl ze in het ziekenhuis aan het puzzelen zijn waarom het nu mis gaat en bij de eerste niet.
Alle reacties Link kopieren
@ Pinkelot; Omgeving Haarlem. Maarja, dat is natuurlijk stik en stik duur. Dus nu ook aan het kijken in de omgeving. tot nu toe nog helemaal niets. Zouden morgen een bezichting hebben maar die man belde af dat hij problemen had en de vorige huurders er opeens niet uit wilde. Veel sorrys en hij belt ons nog terug.. Heb er niet zoveel hoop meer op iig.



Ilonadenise, wat raar.. Je zou toch denken dat dezelfde stoffen dezelfde effecten moeten hebben? Vraag me af of ze daar achter gaan komen.
Ja, dat zou ik ook denken inderdaad. Momenteel zijn ze zowel bij gynaecologie als maag-lever-darm hard aan het zoeken. Het kan namelijk ook aan iets anders liggen, als mijn darmen van streek zijn heeft dat ook weer invloed op de endo en andersom. Ook stress speelt mee. Voor nu dus een stapel onderzoeken, ik hoop dat ze uiteindelijk iets gaan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat hoop ik ook. Dat stress effect heeft heb ik gemerkt. Als ik echt stress word ik ongesteld. Duurde even voordat de arts me geloofde maar het is echt zo. Ipv dat het lekker wegblijft zoal bij andere vrouwen.. Maarja.
Alle reacties Link kopieren
Pinkelot, heb/had jij ook rug en beenpijn na het plaatsen? Heb tijdens m'n menstruatie ook altijd dat mijn rechtbeen heel erg loopt te zeuren, vanuit m'n rug en bil. En nu eigenlijk ook heel erg. Vind dit irritanter dan buikpijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 01 juni 2015 @ 22:02:

Ja, dat hoop ik ook. Dat stress effect heeft heb ik gemerkt. Als ik echt stress word ik ongesteld. Duurde even voordat de arts me geloofde maar het is echt zo. Ipv dat het lekker wegblijft zoal bij andere vrouwen.. Maarja.Herken ik inderdaad ook.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ja onderrug en benen. Ik heb 1 kind. Had tijdens bevalling ook meer rugweeen dan buikweeen.

Achteraf lag dat ook aan haar positie ( sterrenkijker) maar volgens de verloskundige was dat ook iets dat samenhing met de krampen tijdens menstruatie.

Heel vervelend Koettie! Hoop echt dat je baat gaat hebben bij je spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende geeft het toch, endometriose.

Bij mij hielp naproxen 500 ietsje tegen de pijn, nam de scherpe kantjes eraf. Pijn in de rug had ik ook maar niet uitstralend naar bil of been, al heb ik wel gelezen dat meer vrouwen daar last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een huis! Gaan vrijdag tekenen. Hopelijk zaterdag al beginnen met verhuizen als het allemaal meezit, anders weekend daarop.
Alle reacties Link kopieren
Wow! Wat goed! Gefeliciteerd!
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Koettie wat fijn!!! Gefeliciteerd!

Dat scheelt weer stress. ( hoewel verhuizen ook niet stressvrij is)
Alle reacties Link kopieren
Oh man, kan wel janken. Wel iets duurder dan we zouden willen maar het is ook een plek waar we onszelf nog wel een tijdje zien zitten. Was nu of nooit. Verhuizen is gelukkig wel snel gedaan, we gaan naar gemeubileerd naar half gemeubileerd. Dus we hebben een bed, bank, salontafel en verder gewoon dozen met kleding en spul.



Wel lekkere buikpijn van alle drukte maar vandaag kan ik alles aan
Alle reacties Link kopieren
Uhl. Nu ongesteld geworden denk ik, bloeden is erger geworden. En verloor vanmorgen echt een stuk weefsel. Sorry beetje goor.



Vanmorgen gewerkt (maak schoon) maar de middag heb ik af moeten bellen. Ging echt niet lekker. Hele dag op de bank gelegen :(

En ik maar denken dat ik wat gewend was, heb echt het idee dat m'n rug stuk is.

Maar meh, moet inpakken en kan ook geen schooldagen meer missen, zo aan het einde van het jaar.. Eigenlijk spijt dat ik het nu gedaan heb maar goed, dat wist ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt bekend en ellendig Koettie. Hopelijk gaat het met jou snel beter.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Gaat inmiddels veel beter. Met twee naproxen per dag red ik het zonder veel klachten. Was ook gewoon ongesteld inderdaad, dat is nu over dus geen bloeding mee. En seks ging ook prima, daar was ik een beetje bang voor



Gister de sleutel van ons nieuwe huis gekregen dus hier vannacht geslapen. Zo even langs de hema voor wat spullen en morgen naar de Ikea. Volgend weekend gaan we helemaal over!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn nieuws allemaal. Ben blij voor je joh
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven