Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Gynefix spiraaltje en pap3b?

13-11-2012 13:43 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo daar,

Ik ben sinds gister gestopt met de pil, niet om zwanger te worden maar in de hoop mij beter te zullen gaan voelen zonder pil...

En ik heb gelezen dat de pil kankerverwekkend kan zijn (dit wist ik niet) en elke 10 jaar dat je slikt een aanslag op je aders en vatenstelsel is met 30% verkalking.

Nu wil ik graag een koperspiraaltje laten plaatsen en ben benieuwd of er mensen hier ervaring met de Gynefix (mini) hebben.

Deze is een van de nieuwste en word ook aangeraden door de World Health Organisation.

Ik ben benieuwd of er ook bijwerkingen zijn hierbij, het enige wat ik vinden kon was een verergerde menstruatie, maar die neem ik voor lief.

29 november heb ik een controle voor een pap3b uitslag.

De laatste controle had ik een coloscopie gehad en hier was alles goed.

Het liefst zou ik dan de 29e, als alles goed blijkt te zijn met mijn baarmoeder, het spiraaltje ook gelijk laten plaatsen.

Ik lig er dan toch! Maar dat moet ik nog even navragen.

Dus graag jullie reacties, goed of slecht;)
hm ik ga even meelezen want ik zit met ongeveer hetzelfde.

Wil ook stoppen met de pil om te kijken of bepaalde gezondheidsklachten er minder op worden en omdat ik geen hormonen meer in mijn lijf wil (en lees idd ook de negatieve verhalen over langere tijd de pil slikken).

Condooms vind ik echter ook geen al te veilig idee (knapten bij mij altijd) en maar niks....dus zit nu toch ook -ondanks eerdere weerstand- dan maar een een koperspiraaltje te denken.

Ik heb pap 3a2. Halfjaar geleden ook al en er was toen niks te vinden maar uit voorzorg wel een lisexcisie gedaan (daar kwam niks uit).

Uit het recente uitstrijkje halfjaar later kwam ook weer pap 3a2. Weer colposcopie gehad (dit keer ook mijn vagina goed bekeken) maar weer niks te zien.

Moet nu eind dec terug voor weer speciaal uitstrijkje om te kijken of het nu echt uit mijn baarmoedermond komt (het zit dan dieper naar binnen, mijn transformatiezone sowieso ook niet zichtbaar) of toch uit mijn vagina.

Indien het in mijn baarmoedermond zit krijg ik (waarschijnlijk) een lisexcisie. Indien het toch in mijn vagina zit, word de afwijkende plek)jes) weggelaserd (geloof dat dit onder narcose gaat maar hoopt t niet).

Bij een lisexcisie word ik verdoofd met 4 verdovingsspuiten, dat lijkt me dus een mooi moment om meteen een spiraaltje in te brengen, lig daar dan toch en dan doet het ook minder zeer hopelijk (ik heb nl nog geen kinderen). Bovendien doe ik het sowieso liever bij een gyn (zeker omdat ik nog geen kinderen heb en het dan meer zeer schijnt te doen) dan bij mijn eigen (mannelijke) huisarts.

Ik las op internet al verhalen van mensen die na een lisexcisie meteen een spiraaltje hebben laten plaatsen (dus dat het in sommige gevallen mogelijk is lijkt me wel).

Vraag me echter af of het ook in mijn geval kan, bij een afwijking die meer aan de binnenkant van de baarmoeder zit?

Want dan hangen die draadjes van het spiraaltje wel langs de wond zeg maar denk ik. Als de afwijking aan de buitenkant van de baarmoedermond zit, heb je dat denk ik minder.

En mocht het in de vagina zitten en ik gelaserd worden, kan ik dan meteen een spiraaltje laten inbrengen?

Hoe gaat een spiraaltje aanvragen/ laten zetten eigenlijk in zijn werk? Je moet je dus eerst laten opmeten en laten testen op SOA's enzo? (hoelang duurt dat en doen ze dat altijd) en dat spiraaltje moet ergens besteld worden, hoelang duurt dat?

En kun je zelf beslissen welk type spiraaltje je wilt, of bekijken ze dat daar ter plekke adhv de grootte van je baarmoeder?

Iemand verder ervaring met meerdere lisexcisies en een spiraaltje? Heb je dan meer klachten of meer kans dat ie eruit valt?

Oja, de reden dat mijn transformatiezone bij mij meer aan de binnenkant zit en dus niet zichtbaar is had misschien ook wel te maken met de pil slikken...dus nog n reden om te stoppen ;)
Hoi Gwennie,

Jeejtje, wat heftig!

Zijn ze daar echt 4 spuiten voor nodig? Lijkt me ook niet fijn..

En ik begrijp dat je liever niet onder narcose wilt, kan het me voorstellen, lijkt me best eng.

Ik heb het wel een keer met een vriendin van me meegemaakt die werd ook lokaal verdoofd, en werd een behoorlijk stuk weggebrand!

Maar het kan ook zijn dat je de volgende keer schoon bent?

Wat ik mij afvraag, normaal zetten ze een spiraaltje tijdens je menstruatie omdat de baarmoedermond dan wat open staat.

Een uitstrijkje doen ze alleen als je NIET menstrueert.

Dus zou gelijktijdig een spiraal plaatsen dus eigenlijk niet mogelijk zijn?

Misschien een domme vraag, maar wat bedoel je met transformatiezone?

Ik ga zelf ook liever naar een gyn (vrouwlijk) die heeft er toch meer verstand van, en ik voel mij daar ook prettiger bij.

Dit mag je ook aangeven, in principe is de keuze aan jou waar je het spiraaltje laat plaatsen.

Ik ga morgen even bellen met mijn huisarts hoe het nu precies allemaal zit en dan post ik het hier even.
Dag dames,

ik heb geen ervaring met onrustige cellen in de baarmoeder, wel met de Gynefix sinds afgelopen mei.

Ik wilde van de hormonen af; slikte ze al jaren en borstkanker zit in de familie. Het verband is nooit helemaal wetenschappelijk aangetoond, maar toch. In combinatie met vervelende verhalen van 'normale' spiraaltjes die klachten geven of uitgestoten worden, op eigen intiatief besloten tot de gynefix.

Deze is voorgeschreven door de huisarts en kon ik bij de apotheek ophalen. Daarnaast gaf de huisarts ook een verwijzing voor de gyn. De gyn moet geschoold zijn om de gynefix te zetten, dit kun je altijd navragen bij het maken van een afspraak.

Ik was best zenuwachtig, maar vond het erg meevallen.

Ze maakte eerst een echo om te kijken hoe de baarmoeder lag (en als check of je niet zwanger bent).

Op 2 momenten voelde ik pijn: bij het meten van de diepte van je baarmoeder en daarna bij het inprikken van het spiraaltje.

Dat laatste kun je qua pijn vergelijken met het schieten van oorgaatjes. Even pijnlijk, maar daarna is ook de pijn meteen weg. Daarna weer een controle-echo.

Na die paar minuten echt geen pijn van de Gynefix gehad.

Net als ieder koperspiraal, krijg je wel je oorspronkelijke menstruatie van de periode vóór de pil terug. Meestal wat heftiger dus. Maar dat vind ik geen probleem. M'n cyclus was ook direct heel regelmatig.

In het begin was het wel pijnlijker als m'n vriend per ongeluk iets te enthousiast was, je snapt wel wat ik bedoel. Maar nu, een half jaar later, echt geen problemen.

Het draadje krult zich na enige tijd rond de baarmoedermond. Dus geen 'ezeltje prikje' bij je vriend
Hoi Jannaj,

Die verdovingsspuiten vielen wel mee hoor, als je hoest op het moment dat ze ze zetten, voel je er niks van (en daarna van de lisexcisie als ze het goed doen ook niet).

Maar hoe zat dat bij jou dan, heb jij nog geen lisexcisie of conisatie gehad dan, aangezien je pap 3b hebt of had (dat begreep ik niet helemaal)?

Of was het bij jou net als mij dat je uitstrijkje afwijkend was, maar er vervolgens bij de colposcopie niks te zien was, en je nu halfjaar later weer een afwijkend uitstrijkje hebt?

Zo ging het dus bij mij....alleen hebben ze bij die eerste colposcopie voor de zekerheid een stukje weggehaald (ze kon niks zien, de transformatiezone -de plek waar afwijkingen meestal ontstaan- lag bij mij ook aan de binnenkant van de baarmoederhals en dat kunnen ze dan niet goed zien.

Ze heeft toen een hapje weggehaald (met stukje van die binnenkant zeg maar erbij) in de hoop dat daarmee het 'foute stukje' erbij zat.

Maar ze zei er toen al bij dat het best kon zijn dat het voor niks was. En het was dus idd voor niks want dat stukje weefsel was schoon. Ik had toen nog kans dat het uitstrijkje misschien gewoon fout was (al zou dat raar zijn gezien mijn KOPAC code).

Maar half jaar later liet uitstrijkje opnieuw dezelfde afwijking zien: pap 3a2. Dus er zit wel een afwijking, maar ze kunnen hem alleen niet vinden (bij laatste colpo zagen ze dus weer niks). Waarschijnlijk gaat het wel maar om een heel klein plekje.

Nu moet ik dus binnenkort terug voor een uitstrijkje om te kijken of het écht uit dat binnenste van die transformatiezone zeg maar komt, of toch uit de vagina (ook al zagen ze daar ook niks). Dan weten ze waar ze moeten wezen met het weghalen.

Ze wilden bij de laatste colpo niet weer opnieuw zomaar 'blind' een lisexcisie gaan doen, want dan hield ik geen baarmoedermond meer over en had ik kans dat ze weer van de verkeerde plek iets zouden weghalen.

Tja het komt maar heeeeeeeeeeeeeeel zelden voor dat iemand zo'n afwijking als ik in het uitstrijkje heeft (tweemaal) en er bij een colposcopie dan vervolgens NIKS gevonden wordt...maar tja iemand moet het overkomen ;)

Ik denk overigens inderdaad dat het zetten tijdens een uitstrijkje pijnlijker is omdat je dan niet ongesteld bent. Volgens mij kan het overigens wel, maar lijkt me dus wel pijnlijker.

Maar weet jij al of je misschien ook nog een behandeling gaat krijgen?

Zoja dan zou ik hem tijdens die behandeling laten zetten als dat kan. Dan word je toch verdoofd of onder narcose gebracht, dus dan voel je er niks van.

Ben benieuwd wat je huisarts zegt morgen, hoor het graag!
Bedankt voor je uitleg Miesemaus

Ik ben opzich ook niet heel erg bang voor een heel pijnlijke en zware ongesteldheid.

Ik was op mijn 12e/13e wel heel heftig ongesteld -qua hoeveelheid- en onregelmatig, maar uiteindelijk (toen ik 15 of ouder was) viel het volgens mij wel mee. Met die heftigheid dan. Onregelmatig was het toen geloof ik nog steeds wel.

Maar heb nooit last gehad van erge klachten als buikpijn, hoofdpijn, rugpijn e.d. als ik ongesteld moest worden, dus ik ga er maar vanuit dat dat als ik stop met de pil en overstap op de koperspiraal ook niet ineens heel erg op komt zetten. Maarja je weet het nooit...

Jannaj, dat is natuurlijk nog wel iets om over na te denken. Stel dat jij wel veel last hebt gehad van je ongestelheid voordat je aan de pil ging (veel bloeden, buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, stemmingswisselingen e.d.), zou ik dat wel in overweging nemen en me afvragen of een koperspiraaltje dan geschikt is.

Wbt bijwerkingen hoor ik het meest over idd

-meer, langer en iets pijnlijker ongesteld

-stemmingswisselingen

-een vieze geur van onderen

-vaker schimmelinfecties.

-af en toe buikpijn, hoofdpijn.

En dat jij of je partner hem voelen zitten tijdens de sex (de draadjes) of het voelt pijnlijk na een orgasme.
Hoi Gwenni en Miesemaus

Ik moet eerst het uitstrijkje afwachten van huisarts, dat is dus de 29e.

Als alles goed is, kan ik terug gaan naar de huisarts en het spiraaltje idd ophalen bij de apo.

Gyneacoloog die het spiraaltje zet is een andere dan die het uitstrijkje doet, pfff...

Ik heb na mijn laatste uitstrijkje een colposcopie gehad en daar was niks op te zien en is toen ook niks weggehaald.

Daarvoor moet ik nu weer op controle, alleen had dit al veel eerder gemoeten, wegens een verhuizing heeft het allemaal wat langer geduurd en heb ik er niet zo goed bij stil gestaan ook.

Dat maakt me extra bang, omdat, als het niet goed is dan is het mijn eigen domme late schuld..

Dat van die spuiten en het kuchen heb ik ook gehoord van anderen dat dit ook een beetje zo gaat op het moment dat het spiraaltje word vastgehaakt.

Maarja, die verhalen zijn allemaal erg tegenstrijdig vind ik.

Mijn menstruaties waren rond mijn 13e het ergst, daarna werd het wel minder. Maar hoe het precies was rond de tijd ik aan de pil ging weet ik eigenlijk niet eens meer.

Ik denk wel dat ik meer puistjes zal krijgen aangezien ik de Diane slikte, niet tof...

Trouwens de pap3 is bij mij gevonden omdat ik steeds bloed verloor na de seks.

Daar heb ik na de colposcopie geen last meer van gehad, gelukkig, ik hoop dat dat iets wil zeggen..

Brrr ezeltje prikje.....

Hier had ik nog niet eens aan gedacht, thanks;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven