Gezondheid alle pijlers

Ervaringen menstruatie ondergoed

10-11-2025 14:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond zo even geen ander topic hierover. Ik lees overal op het internet positieve, zo niet, lyrische verhalen over dit ondergoed (vooruit, lyrische verhalen zijn vaak reclame)
Ik lek echter altijd door. Ik gebruik het zonder tampons. Ik heb verschillende merken geprobeerd: libresse, imse vimse, hema en snuggs. Die laatste heeft een vrij duidelijk verhaal over de absorptie mogelijkheden, maar het een na zwaarste absorptie systeem is bij mij na een uurtje gewoon vol. Ligt dit aan mijn interpretatie van het ondergoed? Of zijn er meer vrouwen die dit ervaren. Ik heb geen bizar zware menstruaties, maar de eerste dag is het wel redelijk veel vloeien. Uren en uren het ondergoed aanhouden had ik niet verwacht, maar na een uurtje, hooguit 2-3 vind ik toch wel heftig. Dan sta ik mijzelf dus ergens in een toilet om te kleden...
Daarom gebruikte ik dat ondergoed op de zware dagen samen met een disc.
Ik las een op een website van iemand die reclame maakte dat het juist meer gebruikt werd voor lichtere dagen of voor de nachten, maar ook als duurzame oplossing. Uiteindelijk was je het en gooi je minder troep weg.
Al lees ik nu net op een site dat het 8 uur zouden moeten houden bij hevige bloeding. Zelfs tampons wissel ik tussen 2 a 4 uur bij eerste dagen, want vol.

Zal per vrouw verschillen, maar denk de eerste dagen i.c.m. een tampon of cup gebruiken. Als je kijkt naar maandverband is dat materiaal veel dikker. Kan nooit een lapje stof tegen op lijkt mij en ook maandverband heb ik nooit 8 uur laten zitten.
Het is een mooi idee, maar denk inderdaad dat je het eerder moet zien als een extra bescherming naast iets anders.
Ik ben dolblij met mijn menstruatieondergoed maar gebruik het ook alleen op lichtere dagen of als extra in combinatie met een cup. Anders zou ik ook doorlekken. In combinatie met cup is het wel helemaal top, zo veel fijner dan maandverband! Hoewel wasbaar maandverband misschien ook nog wel iets voor je kan zijn, dan hoef je in elk geval niet alles helemaal uit te trekken bij het verschonen.
Ik vind het handig, maar wel mét een tampon. Ik lek heel snel door (maar niet heel veel) en dan is het fijn om in plaats van maandverband dit ondergoed te gebruiken. Alleen zo’n onderbroek doe ik alleen op lichte dagen, anders vind ik het vies en inderdaad, hoe verschoon je dat?
Op de zwaardere dagen bij niet thuis zijn, combineer ik het met maandverband (en dan de nachtvariant), want dan houdt het zeker geen hele dag. Thuis kan ik prima om de paar uur wisselen, maar ik heb niet oneindig menstruatieondergoed en ik heb geen droger, dus duurt lang voor ze droog zijn. Dan gebruik ik ook wel maandverband erbij voor de zwaarste dat.
Tampon of cup vind ik niks.
Op lichtere dagen gaat een hele dag prima.
Ik ben er erg blij mee. Gebruik ze op alle dagen. Soms icm met maandverband (op werk) maar meestal zonder. In de nachten alleen het ondergoed. Ik ben echt nooit meer doorgelekt, denk dat het ook niet zou gaan gebeuren als ik alleen het ondergoed gebruik, want het absorbeert heel goed. Gebruik minimaal 2 op een dag. Het voelt niet nattig aan en het ruikt niet, ideaal.
Ik gebruik menstruatieondergoed veel, maar eigenlijk alleen om over mijn gewone onderbroek met maandverband te doen. Dan lek ik echt niet door.
Ik gebruik het eigenlijk alleen 's nachts. Geen gedoe met tampons of maandverband. Heerlijk!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Wasbaar maandverband heb ik al een flinke hoeveelheid, en werkt beter dan wegwerp op mijn zware dagen. Maar goed, ik vind het fijn alle verschillende ervaringen te lezen. Ik zie nu dus ook dat het veel gebruikt wordt als 'extra'.
In de nacht vond ik ook een fijn idee, maar dat gaat ook niet de eerste nachten. Ik werd helaas flink doorgelekt wakker. Ze zijn nu toch al enkele keren gewassen en voorgeweekt.
Ik gebruik het ook als extra (over mijn ondergoed met maandverband heen) omdat ik heel zwaar ongesteld ben. Met het grootste en dikste maandverband lek ik al door dus het menstruatieondergoed is bedoeld om de lekkage op te vangen en dat werkt. Ik lek nu nooit meer door in mijn broek :)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik gebruik het voor s nachts. Overdag icm een disc. Voor de nacht heb ik er 1 van bamboozy was niet goedkoop maar is wel heel fijn. Voor overdag heb ik wat dunnere.
Terug van weggeweest
Goede ervaringen met moodies. Extra heavy houden zo'n 8 uur.
Ik menstrueer ook vrij zwaar (geloof ik). Ik ben er wel heel erg blij mee, ik kreeg echt zo’n irritatie van dat plastic in maandverband. Ook maandverband combineerde ik op mijn zware dagen met een tampon. Nu dus op zware dagen ondergoed met cup. En lichtste dagen en nachten (ook buiten de zwaarste dagen) alleen ondergoed. Snuggs absorbeert het beste.
Ik vind het zweterig spul. Liever een cup!
Wombat schreef:
10-11-2025 23:16
Ik vind het zweterig spul. Liever een cup!
Dan heb je misschien een soort geprobeerd met absorberend stuk tot helemaal over de billen heen ipv alleen ter grootte van maandverband? Dat is de enige zweterige die ik heb.
Het lijkt me zo onhandig. Want toch niet fris om er een hele dag in te lopen dus je moet je ergens omkleden en dan die onderbroek met bloed in je tas meenemen.

Thuis dan minder erg maar alsnog niet handig om van onderbroek te moeten wisselen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven