Gezondheid alle pijlers

ervaringen met CVI (bij kind)

02-12-2016 10:10 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij weten sinds kort dat onze zoon van 7 jaar CVI heeft (cerebral visual impairment). Hij is slim, beseft steeds meer zijn eigen onvermogen wat uiteraard leidt tot frustratie, maar blijft onveranderd positief en blijft oefenen.

Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben? Wat heeft geholpen op school? Welke sport lukte?

Ik wil heel graag kennis en ervaring delen.

Groeten!
Ik zal straks als ik thuis ben uitgebreider reageren, voor nu:

Wat vooral helpt, is kijken naar wat je kind per dag kan en niet boos worden als dat de ene keer minder is dan de andere keer. Het werkt namelijk echt zo dat wat hij/zij vandaag kan zien, morgen ineens niet lukt.

Daarnaast de kijkomgeving zo rustig mogelijk houden. Ook op school, in werkboeken overbodige plaatjes weghalen etc.

Normaals, ik reageer straks wat uitgebreider.
"After all this time?" "Always."
Severus: Dat doen we zeker ook hoor! Het is heel duidelijk merkbaar dat zijn prestaties wisselend zijn. Soms gaat het best ok, maar er zijn zeker dagen dat hij alles door elkaar haalt. Het lijkt er ook op dat de vermoeidheid in het zien ook grote invloed heeft op hoe hij zijn gedachten nog kan ordenen. Ik weet niet of zoiets bij CVI past?

(ben zelf orthopedagoog, maar CVI is (nog) niet mijn kennisgebied). Zit meer in het basisonderwijs, dus probeer thuis zo veel mogelijk te ondersteunen. Heb daar veel kennis van en pas dat per moment aan, want wat je zegt, op sommige dagen lukt het niet (en dus niet alleen in het zien).

De aanpassingen op school zijn nu dat hij op kopieen werkt en niet meer in een boek en een schrift. Dit scheelt al, maar mogelijk moet er nog veel meer. Na de kerstvakantie start de ambulante begeleiding. Hopelijk komen zij ook met goede tips.
Hoi Mardejo,

De invloed van vermoeidheid op CVI is er zeker. Dat hij werkt uit kopieën is al een hele goede stap. Wellicht nog een optie om die zo te kopiëren dat de onnodige plaatjes wegvallen. Veel plaatjes en drukte op de bladzijde kan namelijk weer vermoeidheid uitlokken waardoor hij meer last gaat hebben van zijn CVI.

Verder is ambulante begeleiding natuurlijk heel fijn, mits je een goede begeleider hebt. Verder tips; probeer alles zo overzichtelijk mogelijk te maken met spullen op een vaste plaats. Zoeken levert ook weer vermoeidheid op. Ik weet niet hoe zijn handschrift is, maar wellicht nog een optie om hem te leren typen en op de pc te laten werken, zodat het schrijven ook minder vermoeidheid oplevert.

En tot slot is natuurlijk ieder kind met CVI weer anders. Je schrijft in je OP al dat hij slim is, waarschijnlijk heeft hij allerlei strategieën ontwikkelt om het gemakkelijker te maken voor hem. Dat is ook heel goed en laat hem die ook vooral toepassen, maar nu je weet dat er CVI in het spel is kun je wel extra letten op tekenen van vermoeidheid, van onkunde op het moment, en ook benoemen dat hij dit niet hoeft te verbloemen met allerlei strategieën maar het ook gewoon mag laten zijn.
"After all this time?" "Always."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven