Gezondheid alle pijlers

Ervaringen VNUS Closure spataderbehandeling

08-02-2018 17:18 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Binnenkort word ik via de VNUS behandeling aan mijn spatader geholpen. Ik zie erg tegen de behandeling op, met name de pijn van de behandeling, napijn en eventuele complicaties (aderontsteking trombose, longembolie etc)
Ook lees ik dat je de harde streng lang kan gaan voelen (maanden). Wie kan zijn/ haar ervaringen delen?

Groetjes O
Ik zit er vanwege mijn functie naast bij deze behandeling. Over het algemeen wordt het als prima te doen ervaren, het vervelendste vind men de prikken om te verdoven, de behandeling zelf is pijnloos.
Complicaties komen zeer, zeer zelden voor.
Die harde streng kan je inderdaad even voelen, maar dit is niet pijnlijk, een beetje trekkerig wellicht. Volgens mij duurt dat geen maanden hoor..

Succes, niet teveel tegenop zien, niet nodig!
Bedankt voor je reactie. Dit stelt me al iets meer gerust. Ik moet ook niet teveel lezen maar ja dat doe je toch. En je leest ook veel tegenstrijdigheden. Bij de ene kliniek is de kans op complicaties echt bijna 0, en in het ziekenhuis waar ik behandeld ga worden zetten ze in de informatie: je krijgt vantevoren een tromboseprik als je eerder een trombose hebt doorgemaakt of kans hebt (aanleg) op trombose. En dat had ik nog niet eerder gelezen. Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt en voor zover ik weet zit het ook niet in de familie, maar als je zoiets leest schrik ik er wel van.... ben niet zo’n held wat dat betreft 😄
Ik heb een paar jaar geleden een VNUS behandeling gehad en de arts raadde mij aan om een paar dagen paracetamol te slikken en gaf een recept voor een zwaardere pijnstiller voor het geval dat. Heb de eerste 2 weken wel wat last gehad van een trekkend gevoel maar voor de rest weinig pijn. Kreeg wel last van oedeem in m'n voet maar dat kon volgens de huisarts niet veel kwaad.

Het enige echt irritante vond ik de steunkous want er kwam een hittegolf aan. Dus dat was wat warm aan m'n been maar hij bleef gelukkig wel goed zitten de hele dag.
Ja op zich zit ik ruim voor de zomer want dat lijkt me ook erg warm met zo’n steunkous
Ja als ik thuis kwam van het werk deed ik meteen slippers aan en een luchtig jurkje. Voelde me niet prettig om met steunkous in het zicht rond te lopen buiten.

Vond de behandeling ook wel eng omdat ik al niet van de spuiten ben en het idee dat er zo'n laser enzo in je been gaat. Had dit ook aangegeven bij de arts en assistenten en die stelden mij echt op mijn gemak. Heb ook niet gekeken toen ze het een en ander aan het aanleggen waren maar soms wel meegekeken op het schermpje toen ze bezig waren met die laser. Achteraf gezien viel het me erg mee en vroeg ik me af waarom ik niet eerder wat aan mijn spataderen had laten doen.
Ik heb ook drie jaar geleden de VNUS Closure spataderbehandeling gehad.
Ik vond het verdoven wel echt pijnlijk en het spuiten van het vloeistof vond ik naar. Viel mij tegen.
Het branden heb ik niet gevoeld. Ook geen napijn gehad. Steunkousen was ik al gewend voor de operatie dus dat vond ik meevallen.
Ik heb ook geen paracetamol nodig gehad na de behandeling.

Succes!
Ozzy80 schreef:
08-02-2018 18:48
Bedankt voor je reactie. Dit stelt me al iets meer gerust. Ik moet ook niet teveel lezen maar ja dat doe je toch. En je leest ook veel tegenstrijdigheden. Bij de ene kliniek is de kans op complicaties echt bijna 0, en in het ziekenhuis waar ik behandeld ga worden zetten ze in de informatie: je krijgt vantevoren een tromboseprik als je eerder een trombose hebt doorgemaakt of kans hebt (aanleg) op trombose. En dat had ik nog niet eerder gelezen. Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt en voor zover ik weet zit het ook niet in de familie, maar als je zoiets leest schrik ik er wel van.... ben niet zo’n held wat dat betreft 😄
Kijk maar eens bij andere operaties wat men als complicatie aangeeft, bij een heleboel is er een geringe kans op trombose. En omdat het voor kán komen, moet men het melden. Als je er verder geen aanleg voor hebt, zou ik me zeker niet te druk maken.

En qua steunkous, tsja, dat is even vervelend. Hoe lang staat er voor? Dat wisselt namelijk enorm per ziekenhuis. Schijnt. Bij ons is het drie etmaal, daarna uit en klaar.. :)
closednote schreef:
08-02-2018 20:50
Ja als ik thuis kwam van het werk deed ik meteen slippers aan en een luchtig jurkje. Voelde me niet prettig om met steunkous in het zicht rond te lopen buiten.

Vond de behandeling ook wel eng omdat ik al niet van de spuiten ben en het idee dat er zo'n laser enzo in je been gaat. Had dit ook aangegeven bij de arts en assistenten en die stelden mij echt op mijn gemak. Heb ook niet gekeken toen ze het een en ander aan het aanleggen waren maar soms wel meegekeken op het schermpje toen ze bezig waren met die laser. Achteraf gezien viel het me erg mee en vroeg ik me af waarom ik niet eerder wat aan mijn spataderen had laten doen.
Heb je laser of VNUS gehad? Laser is wat verouderd, en daar was de kans op complicaties en pijn zelfs groter. Dus als dat al meeviel... :D VNUS gaat op basis van microgolven, wordt veel minder heet.
LilaLily schreef:
08-02-2018 20:52
Ik heb ook drie jaar geleden de VNUS Closure spataderbehandeling gehad.
Ik vond het verdoven wel echt pijnlijk en het spuiten van het vloeistof vond ik naar. Viel mij tegen.
Het branden heb ik niet gevoeld. Ook geen napijn gehad. Steunkousen was ik al gewend voor de operatie dus dat vond ik meevallen.
Ik heb ook geen paracetamol nodig gehad na de behandeling.

Succes!
Precies wat ik bedoelde, het verdoven is het minst prettig (en dat vloeistof prikken is ook om te verdoven en te koelen).. als dat goed gedaan wordt, voel je van de behandeling zelf verder niets..
Bedankt voor jullie reacties! Ben ietsje meer gerust. Steunkousen staat in dit ziekenhuis op 48 uur. Dus dat valt erg mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven