Extractie wijsheidstanden
zondag 15 oktober 2017 om 16:01
9 dagen geleden heb ik mijn wijsheidstanden eruit laten halen onder algehele narcose. Tot nu toe gaat het herstellen goed, ik heb amper pijn gehad en ik kon redelijk snel weer wat eten. Maar sinds 2 dagen heb ik rechtsonder een gat zitten (hier zitten ook de meeste hechtingen, omdat ze die kies moesten breken). Ik merk dat deze plek nu soms een beetje zeer doet, het is wat gevoeliger denk ik. De pijn valt op zich best mee, maar ik vind het toch vreemd dat dit zo laat na de ingreep nog op komt zetten. Is dit normaal of moet ik toch even langs de kaakchirurg?
zondag 15 oktober 2017 om 16:44
Waar dat gat vandaan komt weet ik niet...
Als de kiezen nog niet zijn doorgekomen en ze moeten worden weggehaald, dan worden ze vaak verbrijzeld. Het komt soms voor dat er een klein stukje kies achter blijft in de wond. (Is blijkbaar moeilijk voor de kaakchirurg om te zien ofzo.) Ik heb een hele tijd last gehad van een kant. Totdat er na een paar maanden uiteindelijk een stukje kies in m'n mond terecht kwam die uit de wonde was gezweerd. :s
Als de kiezen nog niet zijn doorgekomen en ze moeten worden weggehaald, dan worden ze vaak verbrijzeld. Het komt soms voor dat er een klein stukje kies achter blijft in de wond. (Is blijkbaar moeilijk voor de kaakchirurg om te zien ofzo.) Ik heb een hele tijd last gehad van een kant. Totdat er na een paar maanden uiteindelijk een stukje kies in m'n mond terecht kwam die uit de wonde was gezweerd. :s
zondag 15 oktober 2017 om 16:53
In principe wordt het gat gevuld door een stolsel, wat je op termijn verliest als de boel vanuit de bodem en de wanden langzaam dicht groeit. Het vormt een mooie plug tegen bot- en zenuwprikkeling & bacterieën. Zonder stolsel dus meer pijn en ontsteking... ze noemen het dry socket of alveolitis.
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat díé pijn me niet is meegevallen. Als het goed is zit er dus niet ‘gewoon een gat’ na het trekken van de verstandskies.
Geen idee of dit bij TO ook speelt, ik verloor mijn stolsel na 2 dagen. Ik denk dat ze het best even kan laten kijken naar de wond.
zondag 15 oktober 2017 om 17:04
Ik heb op dit moment een temp. van 37,2, maar ik schommel sinds de ingreep tussen de 37,6 en 36,8. In de afgelopen dagen is het redelijk stabiel, en ik heb ook weinig pijnstillers genomen. Vandaag heb ik nog niks genomen, maar dit zal ik zo wel doen. De reden waarom ik juist heel erg twijfel, is omdat ik geen heftige pijn heb en dit juist wel zou verwachten als het ontstoken zou zijn. Maar ik denk dat ik morgen even naar het ziekenhuis bel en dan even kijk wat zij zeggen.
zondag 15 oktober 2017 om 17:23
Toen mijn verstandskies werd getrokken had ik geen stolsel hoor. Ook gewoon een gat dat ik 2x per dag moest spoelen.z-u-s schreef: ↑15-10-2017 16:53In principe wordt het gat gevuld door een stolsel, wat je op termijn verliest als de boel vanuit de bodem en de wanden langzaam dicht groeit. Het vormt een mooie plug tegen bot- en zenuwprikkeling & bacterieën. Zonder stolsel dus meer pijn en ontsteking... ze noemen het dry socket of alveolitis.
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat díé pijn me niet is meegevallen. Als het goed is zit er dus niet ‘gewoon een gat’ na het trekken van de verstandskies.
Geen idee of dit bij TO ook speelt, ik verloor mijn stolsel na 2 dagen. Ik denk dat ze het best even kan laten kijken naar de wond.
zondag 15 oktober 2017 om 17:28
Ik quote alleen maar mijn kaakchirurgborboletas schreef: ↑15-10-2017 17:23Toen mijn verstandskies werd getrokken had ik geen stolsel hoor. Ook gewoon een gat dat ik 2x per dag moest spoelen.
zondag 15 oktober 2017 om 17:39
Even laten checken door de kaakchirurg. Zoals iemand al zei zou het alveolitis kunnen zijn. Dat doet verdomd veel pijn maar het goede nieuws is dat het meestal vanzelf weer over gaat. Als je de kaakchirurg ernaar laat kijken kan hij het helemaal schoonmaken voor je zodat alle zooi eruit is, en krijg je waarschijnlijk een klein spuitje met gebogen tuut mee waarmee je het zelf schoon kunt houden na elke maaltijd (beetje griezelig in het begin om die tuut diep in het gat te duwen maar dat went snel als je merkt dat spoelen de pijn echt helpt verminderen).
Zolang er een stolsel zit of hechtingen moet je heel voorzichtig doen met spoelen, anders kun je het nog erger maken. Echter toen ik tegen de wand ging van de pijn en ik pas drie dagen later bij de kaakchirurg terecht kon ben ik wel gaan spoelen, met zoutoplossing (1 theelepel zout op 1 bekertje warm water) en dat gaf wel wat verlichting.
Zolang er een stolsel zit of hechtingen moet je heel voorzichtig doen met spoelen, anders kun je het nog erger maken. Echter toen ik tegen de wand ging van de pijn en ik pas drie dagen later bij de kaakchirurg terecht kon ben ik wel gaan spoelen, met zoutoplossing (1 theelepel zout op 1 bekertje warm water) en dat gaf wel wat verlichting.
zondag 15 oktober 2017 om 17:44
Ligt er volgens mij aan hoe de tanden eruit gehaald zijn, getrokken of gesneden. Het maakt ook verschil of je hechtingen hebt of niet.borboletas schreef: ↑15-10-2017 17:23Toen mijn verstandskies werd getrokken had ik geen stolsel hoor. Ook gewoon een gat dat ik 2x per dag moest spoelen.
Bij mij was het gehecht en ik mocht absoluut niet spoelen, zelfs drinken moest ik heel voorzichtig doen zodat ik geen 'vacuüm' zoog rond de hechtingen. Als er dan toch een ontsteking onder de hechting komt met druk erop is dat heel naar want het kan geen kant uit. In principe zou er een stolsel in het gat moeten komen maar dat gebeurt niet altijd helaas en dan krijg je alveolitis.
Mijn kaakchirurg zei dat hoe gecompliceerder de extractie, hoe groter de kans op alveolitis. Dus bij 'kiezen trekken en klaar' gaat het meestal goed. Moeten ze uitgebreid gaan snijden, stukken bot weghalen etc om erbij te kunnen en vervolgens flink hechten dan wordt het al gauw vervelenden. De kaakchirurg zei in mijn geval bij de ingreep al 'hier ga je last van krijgen'. Hij heeft helaas gelijk gekregen.
Dat het bij TO onder volledige narcose gedaan is geeft mij het vermoeden dat dit ook geen heel makkelijke extractie is geweest...
zondag 15 oktober 2017 om 18:06
Het is bij mij onder volledige narcose gedaan omdat dit in België heel normaal is, en ik wilde er ook echt niet bij zijn. 2 van de 3 gingen heel goed, maar de wortel van de kies rechtsonder zat scheef dus die hebben ze moeten breken. Ik weet verder niet precies hoe ze het hebben gedaan, maar het was wel een flinke klus. Maar na alles wat ik heb gehoord, ga ik toch eventjes bellen. Better safe than sorry. Bedankt allemaal!
zondag 15 oktober 2017 om 18:13
Grappig, dat verschil met BE. Hier in NL doen veel tandartsen het zelf, en verwijzen ze pas door naar de kaakchirurg als t wat te complex wordt (of de patient dat heel graag wil).
Ik heb nog gebeld met mijn verzekeraar met de vraag of onder narcose ook vergoed zou worden
Antwoord was nee, tenzij medische indicatie...
Sterkte TO!
Ik heb nog gebeld met mijn verzekeraar met de vraag of onder narcose ook vergoed zou worden
Sterkte TO!
zondag 15 oktober 2017 om 19:16
dinera schreef: ↑15-10-2017 18:06Het is bij mij onder volledige narcose gedaan omdat dit in België heel normaal is, en ik wilde er ook echt niet bij zijn. 2 van de 3 gingen heel goed, maar de wortel van de kies rechtsonder zat scheef dus die hebben ze moeten breken. Ik weet verder niet precies hoe ze het hebben gedaan, maar het was wel een flinke klus. Maar na alles wat ik heb gehoord, ga ik toch eventjes bellen. Better safe than sorry. Bedankt allemaal!
Maat ik zou ook even bellen en om advies vragen. Bel je vandaag of morgen? Hoop dat het niets vervelends blijkt te zijn.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 19:18
2.01% gewijzigd
zondag 15 oktober 2017 om 19:17
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden.
zondag 15 oktober 2017 om 20:16
Ik heb geen probleem met algehele narcose, voor mij is dat echt vele malen prettiger. Mijn vorige kaakchirurgische ingreep was namelijk met lokale verdoving en deze werkte niet. De kaakchirurg nam het niet serieus, terwijl ik aan het gillen was van de pijn. Pas toen hij klaar was vroeg hij "wat er aan de hand was". Dus dit doe ik uiteraard niet meer. Daarnaast hoorde ik ook van een andere kaakchirurg dat ze het deftiger kunnen doen als iemand onder narcose is. Ieder z'n voorkeur uiteraard
Ik ga morgen eventjes bellen, maar ik ga er op zich niet vanuit dat het iets heel ernstigs is. Het doet namelijk niet gigantisch veel zeer, maar het voelt gewoon wat vervelend.
Ik ga morgen eventjes bellen, maar ik ga er op zich niet vanuit dat het iets heel ernstigs is. Het doet namelijk niet gigantisch veel zeer, maar het voelt gewoon wat vervelend.
zondag 15 oktober 2017 om 20:18
Dat klinkt niet fijn inderdaad. Knap lomp ook van de vorige kaakchirurg; als iemand gilt, lijkt me toch logisch dat je even vraagt waarom iemand gilt.dinera schreef: ↑15-10-2017 20:16Ik heb geen probleem met algehele narcose, voor mij is dat echt vele malen prettiger. Mijn vorige kaakchirurgische ingreep was namelijk met lokale verdoving en deze werkte niet. De kaakchirurg nam het niet serieus, terwijl ik aan het gillen was van de pijn. Pas toen hij klaar was vroeg hij "wat er aan de hand was". Dus dit doe ik uiteraard niet meer. Daarnaast hoorde ik ook van een andere kaakchirurg dat ze het deftiger kunnen doen als iemand onder narcose is. Ieder z'n voorkeur uiteraard![]()
zondag 15 oktober 2017 om 20:24
Ik moet binnenkort weer voor de andere kant, en ondanks dat de eerste 2 kiezen best goed gingen (niks gevoeld, op de alveolitis na dan...) klom ik daar toch nat van t zweet uit de stoel.
zondag 15 oktober 2017 om 20:32
Dat snap ik als geen ander.. Heel veel sterkte! Het komt vast allemaal goedz-u-s schreef: ↑15-10-2017 20:24een onverdoofde extractie toen ik een jaar of 10 was, is precies de reden waarom ik de verzekeraar dus belde met de vraag over narcose... brrrr!
Ik moet binnenkort weer voor de andere kant, en ondanks dat de eerste 2 kiezen best goed gingen (niks gevoeld, op de alveolitis na dan...) klom ik daar toch nat van t zweet uit de stoel.