Gezondheid alle pijlers

Extreme vermoeidheid

08-06-2018 00:01 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een gescheiden vrouw, 36 jaar, 3 kinderen met 50 / 50 co-ouderschap. Na de scheiding heb ik nauwelijks verdriet / rouw gekend. Relatie zat al een tijd niet goed, dan nog was de scheiding onverwacht. Ik heb in de periode er na heel veel gedaan: meerdere vakanties in een jaar, heel veel sporten, uitgaan, sociale contacten en uiteraard ook nog eens 36 uur werken (kantoorbaan).
De dagen waarop de kinderen niet waren was ik vooral zelf buiten de deur en wanneer ik de kids bij me had probeerde ik ook nog van alles met ze uit. Een rustig weekendje zat er zelden in, vooral ondernemend dus.
Anderhalf jaar na de scheiding kreeg ik last van uitputting, vooral lichamelijke uitputting, psyche wil dan nog van alles en als ik toch nog even iets meer energie had was in weer onderweg naar een leuk feestje.
Nu ben ik ruim een jaar in ziektewet. Hoofdklachten: extreme vermoeidheid, concentratieproblemen en onverwerkt verleden. Voor het laatste word ik behandeld.

Eigenlijk vraag ik mij meer af, of er vrouwen zijn, ook met meerdere kinderen en daarnaast een baan en hoe zij door het leven gaan. Het zou best kunnen dat ik constant te veel wil doen en daardoor om de zo veel tijd totaal geen energie over heb / slechte balans?

Ik neem echter wel aan, dat ook deze moeders / vaders nog hobby's hebben en van alles willen en ook doen.
als je verdriet en rouw overslaat dan haalt het je vanzelf een keer weer in
Tja, shit komt altijd bovendrijven, of je dat nou wil of niet. Verder denk ik dat je wel heel erg veel in een week wil proppen.
Je hebt jezelf uitgeput door geen rust te nemen en niets te verwerken[...]
Ja daar hebben heel veel mensen last van.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-06-2018 09:23
Reden: diagnose
6.28% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vluchtgedrag, nu krijg je het 3x zo hard terug..
Wat je zelf al omschrijft kan natuurlijk goed de oorzaak zijn. Maar het lijkt me desondanks goed om even je bloed te laten onderzoeken. Stel dat je bijvoorbeeld bijkomend een tekort aan ijzer of een vitaminetekort hebt, is het belangrijk om daar ook wat mee te doen en kan het ook al enige verbetering opleveren t.a.v. je vermoeidheidsklachten.
Wat voor een feestjes zijn dat waar je naartoe gaat?
Drink je dan veel? Rook je? Wat is je eetpatroon?
Het begrip vermoeidheid (of eigenlijk is het een emotie van lichamelijke of psychische herkomst) is helaas nog niet helemaal begrepen door de medische wereld. Ik denk zelf dat het gevoel eigenlijk bedoeld is om jou te laten rusten zodat je kan herstellen. Je brein vertaalt bepaalde signalen zo.

Laatst had ik een klus waarbij ik lange tijd in een halve squathouding moest staan en dan boven mijn hoofd moest werken. En het wou maar niet lukken want ik ging ook nog trillen. De hele avond had ik daarna een extreem moe en machteloos gevoel in mijn benen, kon amper nog koffiezetten en ik verloor af en toe haast mijn bewustzijn. Je psyche werkt dan ook prima mee om jou nog vermoeider te maken door een soort toegeeflijkheid en desinteresse voor andere dingen.

Er bestaat ook iets als een zuiver psychische vermoeidheid (lang geprobeerd, het gaat niet lukken, dat blijkt telkens weer, ik geef het op, gooi maar in mijn pet).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor alle reacties, zeer herkenbare opmerkingen.

Bloed heb ik meerdere malen geprikt. Goede waarden over het algemeen.

Het is wel 3de keer dat ik uitval vanwege burn out achtige klachten, dat zo om de 3 a 4 jaar is gebeurd, vaak nadat mijn kindje 1 jaar werd.

Verder leef ik gezond, ik heb altijd al gesport en dat erg fanatiek, kickboksen en krachttraining. Ik eet over het algemeen goed, daaronder versta ik vers en puur (weinig bewerkt), ik maak graag mijn maaltijd zelf klaar :)

Feestjes, daarmee bedoel ik dansfeestjes. Tegen 4 uur lig ik dan ook weer in bed. Ik drink wel 1 a 2 glazen op zo een avond, that s all. Ik rook niet.

Goed punt Retrostar, psychische vermoeidheid...
Hoe kom ik daar dan van af?
Ben moe van het moe zijn ;)
Al 3 keer burn out achtige klachten betekent toch dat je echt moet uitzoeken waar dat vandaan komt.

Kun je ook thuisblijven als je alleen thuis bent zonder kinderen of word je dan onrustig?
"Mag" je van jezelf dingen laten liggen op het werk, thuis in het huishouden of met uitgebreid koken of spijbelen van het sporten?

Ik heb zelf een burn out en heb heel slecht voor mezelf gezorgd omdat ik altijd zoveel "moest " van mezelf.
Nirakkam, dat herken ik.
Ik sta al 1,5 jaar op de wachtlijsten bij verschillende psychologenpraktijken. Wil maar niet opschieten.

Ik moest vroeger altijd veel van mezelf, een moment rust gunde ik mezelf nooit. Dat is nu anders, ik kom het liefst mijn bed niet uit omdat ik zo moe ben.
Mango111 schreef:
13-06-2018 10:40
Nirakkam, dat herken ik.
Ik sta al 1,5 jaar op de wachtlijsten bij verschillende psychologenpraktijken. Wil maar niet opschieten.

Ik moest vroeger altijd veel van mezelf, een moment rust gunde ik mezelf nooit. Dat is nu anders, ik kom het liefst mijn bed niet uit omdat ik zo moe ben.
Ga nog eens terug naar de huisarts en vraag sneller hulp. De wachtlijsten zijn soms lang maar meestal geen 1,5 jaar hoor. En je kunt altijd bij de praktijkondersteuner terecht.
Hier ook extreme moeheid en na een eerste behandeling chinese acupunctuur gaat het al een stuk beter. Volgens de acupuncturist zal ik nog 2 behandelingen nodig hebben en dan is mijn lijf weer in balans.
Ik zit ook alweer een tijdje in de ziektewet. Net als jij alleenstaande moeder (Kind is nu volwassen) en baan gehad van 32 uur.
Ik ben moe, extreem moe. Heb pijn in mijn nek, schouders en rug. Of ik elke dag zwaar sjouwwerk doe terwijl ik weinig doe, behalve mantelzorgen en minimale huishoudelijke taken. En mijn hoofd zit vol. Dat laatste vind ik nog het ergste.
Een jaar geleden aangemeld bij behandelcentrum en 4 gesprekken gehad. Vervolgens aangemeld voor een programma in hetzelfde centrum dat zou vorige maand beginnen maar is uitgesteld tot oktober. En nu..?
Ik ben heel veel in beweging ca 1 1/2 uur per dag 5 x in de week en die moeheid daarna voelt redelijk goed maar weet dat ik ook hiermee ga tot ik erbij neerval. Maar ik kan niet anders. Net of ik op hol geslagen ben en er geen rem op zit.
Vraag me niet om iets te doen want als ik iets moet doen stofzuigen, een formulier invullen of mantelzorgen dan komt mijn lijf in opstand.
Ik kan het niet verklaren want normaal ben ik niet zo. Heb altijd gewerkt en regelmatig overgewerkt maar nu barst ik in janken uit als iets moet.
Ik ga op tijd naar bed en sta vroeg op (2200 - 700 uur), doorslapen lukt niet.

Wat is dit?
Er is een diagnose gesteld maar ik herken mij hier niet echt in of ik moet ook nog eens in een ontkennende fase zitten.

Jouw manier van leven: uitgaan en sociale contacten ben ik jaren geleden mee gestopt. Ik liep ook alles af, uitgaan niet, wel verjaardagen maar dat werd mij teveel. Verjaardagen ben ik mee gestopt. Waren overigens ook niet naast de deur. Soms OV reistijden van 2 uur ofzo.
Dat komt omdat het elastiekje is geknapt.

Bij een gezond iemand zit er nog enige rek in. Daarom kon je dit vroeger wel.

Nu is er iets geknakt en zit er geen enkele rek meer in. Dat repareren duurt jaren en volledig herstellen lukt niet.

Ik zou adviseren iets minder sporten en de energie liever dan te proberen on te zetten om toch te stofzuigen of een benodigd formulier in te vullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven