Gezondheid alle pijlers

Fluconazol en anticonceptie

30-03-2011 13:00 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de dokter heb ik Fluconazol voorgeschreven gekregen voor mijn vaginale schimmelinfectie. Nou zei de doktersassistente dat de pil niet meer betrouwbaar is, maar de apotheker en de bijsluiter zeggen beide dat het niets veranderd aan de betrouwbaarheid van de pil.

Ik zal het zekere voor het onzekere wel nemen en gebruik voorlopig ook een condoom, maar is er iemand die weet of Fluconazol effect heeft op de betrouwbaarheid van de pil?
Nou dan heb ik heel wat met vuur gespeeld als het zo zou zijn. Heb echt heel vaak fluconazol gebruikt tijdens pilgebruik.

Fluconazol is geen antibiotica, maar een antimycotica. Het werkt tegen schimmel. Bij mijn weten is het gewoon veilig, ik zou in ieder geval op de apotheker af gaan.

Ik denk dat de doktersassistente in de war is geweest met antibiotica.
Fluconazol verandert inderdaad niets aan de betrouwbaarheid van de pil. De apotheker heeft dus gelijk.
Ik gebruik het condoom als voorbehoedsmiddel en hoorde dat je drie dagen na het inbrengen van een 'ei' geen seks met een condoom mag hebben, omdat de creme het condoom kan aantasten (ik weet nu niet of ik deze wijsheid van de bijsluiter heb, of elders). Volgens mij is de pil in combinatie met fluconazol niet schadelijk.

Het best kun je de apotheek even bellen. Die weten precies hoe de vork in de steel zit
o je had de apotheker al gevraagd! Dan zou ik er gewoon vertrouwen in hebben dat de werking van de pil niet afneemt in combinatie met fluconazol
Dat van dat "ei" heeft te maken met de vetten die erin zitten. Die tasten het condoom aan.

De werking van je anticonceptie wordt door fluconazol niet beïnvloedt. Misschien dat de doktersassistente de bijsluiter iets te snel gelezen heeft. Er staat wel iets in over anticonceptie namelijk: je moet tijdens de behandeling adequate anticonceptie gebruiken. Je mag niet zwanger raken tijdens het gebruik van fluconazol.
Oke dan lijkt het me duidelijk, foutje van de doktersassistente!

Bedankt voor de snelle reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven