Gezondheid alle pijlers

Galblaasoperatie

01-01-2015 09:29 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind deze maand zal mijn galblaas via een kijkoperatie verwijderd worden. Ervaringen?
Susannesuus . Het gas is allang wel volgens de dokter. En ik heb laxeermiddel erbij gekregen maar die neem ik niet omdst ik gewoon naar de wc kan. Ben inmiddels van de morfine want krijg niet meer. Ik heb geen pijn aan mijn darmen zoals hoe het voelt als je erg naar de wc moet bijv. Deze pijn zit overal in de buik en ik nu 8 dagen vanaf ik uit narcose kwam 24'7 aanwezig. Het is constante pijn. Hoe kan het nou als ik iets anders heb sinds de operatie..dan hebben ze toch iets fout gedaan?
Ik had dus ook geen pijn zoals het voelt als je naar de wc moet. Ik had pijn aan mijn bovenbuik, een dikke band die er omheen werd getrokken en dat constant heel hard.

Waren toch mijn darmen.

Dat je nu iets anders hebt betekent niet dat zij iets fout hebben gedaan. Je galblaas is weg, deze had een functie.

Ik hoef nu ook bv niet wat vettig te gaan eten. Dat is vragen om rennen naar de wc.

Echt laat je door sturen naar een mdl arts.

Die kan alles in je buik eens goed bekijken.

Zoveel pijn een week na de tijd vind ik niet normaal maar aan de andere kant, je hebt een operatie gehad, je kunt niet verwachten dat je na een week weer springent door het leven kunt. Maar zo erg mag het nu niet meer zijn lijkt me.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:annewan schreef op 04 februari 2016 @ 06:49:

Susannesuus . Het gas is allang wel volgens de dokter. En ik heb laxeermiddel erbij gekregen maar die neem ik niet omdst ik gewoon naar de wc kan. Ben inmiddels van de morfine want krijg niet meer. Ik heb geen pijn aan mijn darmen zoals hoe het voelt als je erg naar de wc moet bijv. Deze pijn zit overal in de buik en ik nu 8 dagen vanaf ik uit narcose kwam 24'7 aanwezig. Het is constante pijn. Hoe kan het nou als ik iets anders heb sinds de operatie..dan hebben ze toch iets fout gedaan?

Dat laatste hoeft helemaal niet.

Ik zou opnieuw naar een arts gaan, de ha bijv nu.
Je bent zelf een theepot
Na mijn galblaasoperatie moest ik het zes weken wat rustig aan doen. Vooral mijn middenrif deed pijn, wat helemaal door trok naar mijn rug. Dat komt door het gas. Pijnstilling kan maagpijn, hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken. De pijn kunnen idd ook je darmen zijn. Na de operatie heb ik er PDS aan overgehouden en kan ik niet meer al het voedsel verdragen.

Ik zou even langs de huisarts gaan. Het hoeft echt niet te betekenen dat er iets fout is gegaan met de operatie. Ik heb een week na de operatie buikgriep gekregen. Doordat ik net was geopereerd deed dat zo zeer dat ik echt dacht dat er iets mis was. In het ziekenhuis zeiden ze dat het extra pijn deed vanwege de operatie. Ook ben ik allergisch voor Diclofenac en een maagbeschermer gebleken, die veroorzaakte dus meer ellende. Er kunnen dus vele oorzaken zijn, maar ga even langs de huisarts.
Hey Hey,

Inmiddels ben ik bij de HA geweest.

Hij zegt dat het wel degelijk van de operatie is. Hij zei ze hebben zoveel op zij geduwd door bij die galblaas te kunnen, het is beurs je spieren doen zeer. en mijn darmen hebben geslapen door de narcose en een week morfine. Hij is erg prikkelbaar en dat doet zo zeer. Ik heb een andere laxeermiddel gehad terwijl ik gewoon naar de wc kan, maar is om het makkelijker te maken zei hij. Verder paracetamol 4x 1000 p.d wat ik al deed. Daarnaast 2x pantoprazol p.d (die ik al had voor mijn reuma) en als het nodig is 4x 20 mg per dag.

Dus ja... dat is de conclusie. Ik heb het nog gehad over PDS maar volgens hem is dat het absoluut niet.

Vanmiddag wilde ik proberen in bed te gaan liggen na 9 dagen op de bank. Ik probeerde rustig op mijn zij te gaan liggen en schrok me kapot van de pijn! Het leek net alsof mijn darm helemaal ging hangen het was heel erg.

Nu doet het dus nog zeerder als daar voor. En op de bank lukt het gewoon ff niet meer. Pff.
Ik ben in oktober geopereerd. Operatie ging goed, na 'n week weer gaan werken. Ben wel heel vaag wakker geworden, helemaal compleet in paniek, met 8 man stonden ze om het ziekenhuisbed me in bedwang te houden en ik schijn geschreeuwd te hebben dat ik naar het werk moest. :') maar volgens de artsen was het waarschijnlijk de combinatie van concerta + narcose die bij mij niet lekker is gevallen.

Na mijn operatie is het met mijn "buik" steeds slechter gegaan (ontlasting, darmen, zwellingen, bloed overgeven etc) maar die koliek-pijn van de galstenen heb ik niet meer zo gehad.
Hallo luitjes, even een update.

We zijn nu 2,5 week verder.

Ik ben toen bij de HA geweest die zei dat het operatie pijn is.

Op een paar plekken is de pijn minder geworden maar er zijn een paar plekken die nog steeds even zeer doen.

Kan snachts nog steeds niet goed omdraaien en sochtends moet ik uit bed omdat het dan niet lekker voelt.

kan nog steeds veel dingen niet en moet nog steeds als een oud wijf gaan zitten en opstaan.

Ben gisteren opnieuw bij de HA geweest. Hij zei dat ik gewoon naar de controle moest gaan en dat hij er niks mee kon.

Nu ben ik dus bijna 4 weken verder sinds de operatie en heb ik nog steeds pijn de hele dag en nacht. Is er nou niemand die dit ook had? De pijn zit voornamelijk links naast de navel en dan in een gebied van zo'n 10 cm. Op mijn linkerzij liggen doet zeer. De wondjes doen niet meer zeer en de hechtingen zijn er bijna uit. 1 litteken is trouwens erg lelijk, dit was vanaf de 1e dag een bult en dit is niet meer weg getrokken, dokter zegt dat dit ook niet meer gaat gebeuren. Maar geen pijn eraan.

De chirurgen in het ziekenhuis doen hier heel raar over.

Toen ik er was deden ze net alsof ik het uit mijn duim zoog, en dat het absoluut niet kon dat dit operatiepijn is.

Verder wuiven ze me gelijk de deur uit. Wat mij bijna laat denken dat ze een fout hebben gemaakt.

Iemand anders zo lang pijn in de buik gehad?
quote:Morsmordre schreef op 11 februari 2016 @ 21:32:

Ik ben in oktober geopereerd. Operatie ging goed, na 'n week weer gaan werken. Ben wel heel vaag wakker geworden, helemaal compleet in paniek, met 8 man stonden ze om het ziekenhuisbed me in bedwang te houden en ik schijn geschreeuwd te hebben dat ik naar het werk moest. :') maar volgens de artsen was het waarschijnlijk de combinatie van concerta + narcose die bij mij niet lekker is gevallen.

Na mijn operatie is het met mijn "buik" steeds slechter gegaan (ontlasting, darmen, zwellingen, bloed overgeven etc) maar die koliek-pijn van de galstenen heb ik niet meer zo gehad.Hoe is dat over gegaan dan met je buik, en wat zeiden ze erover?
Het is nog steeds niet over (zie: afvallen toch brood eten?)

Afgelopen week ging het bijvoorbeeld 'redelijk', ik heb veel kunnen eten zonder daarna buikpijn te hebben maar dan ineens is het donderdag 'mis'. En dan op een dag waarvan ik denk; nu zou ik het juist niet verwachten (qua eten).

Het is nu een beetje aanmodderen nog steeds. Ik word gek van alle bijklachten die ik heb en sommige artsen roepen maar iets willekeurigs ("wil je misschien dit onderzoek? of deze?"). Lief dat ze zo meedenken, maar ik weet niet wat ik wil omdat ik niet weet wat het probleem is.

Ik had het zelf al bijna vergeten, maar mijn moeder bedacht vorige week ineens dat ik misschien moet aangeven dat ik op de dag van het naar huis gaan erge pijn had. Ik wilde die dag erna namelijk zo snel mogelijk naar huis en dit mocht van de arts, op voorwaarde dat ik een beschuit at en thee dronk (had nog niets gegeten of gedronken sinds de operatie i.v.m. misselijkheid). Ik snel beschuit gegeten, thee gedronken, uitgekotst en toen mocht ik naar huis. Ik was alleen in mijn enthousiasme vergeten dat ik niet zoveel mocht tillen en bukken. Ik heb mezelf toen aangekleed en mijn kast uitgepakt en tas ingepakt. Kreeg toen ineens vreselijke pijnen, heftiger dan die koliekpijn en omdat ik op de grond was gevallen en daar bleef rollen (pijn was zo heftig dat ik niet stil kon liggen ook :') ) heeft mijn kamergenoot op de bel gedrukt en de verpleegster kwam en toen kreeg ik gelijk een shot morfine. Daarna weer in bed gelegd, nog twee uur geslapen tot mijn 'taxi' er was en toen ben ik naar huis gegaan. De arts zei dat ik ook nog een nacht mocht blijven maar ik wilde liever naar huis, dat mocht maar als ik weer die heftige pijn zou krijgen moest ik direct terugkomen. Nou, die hele erge pijn heb ik niet meer gehad.

Ik heb daar niet meer bij nagedacht, maar mijn moeder dacht dat er misschien daar iets fout is gegaan. Geen idee of het kan hoor? Maar het is hier dus ook nog afwachten.

Lullig is dat he? Lees ik bij jou ook, dat je je slecht voelt en niemand kan je vertellen waarom de pijn niet weg is.
Hey Morsmordre!

Dank je voor je reactie. Dat is ook heel wat hoor!!

Bij mij heeft het niets met eten te maken, maar echt de operatiepijn die ik had toen ik uit narcose kwam.

Dat is nu 3,5 week later op sommige plekken in mijn buik nog steeds. De laatste 3 dagen als ik wakker word s'ochtends heb ik veel pijn rond en achter mijn navel. Dit is dus erger geworden met opzichte van vorige week, echt veel erger. Ik heb voermorgen mijn controle maar ik weet nu al hoe het zal lopen.

De artsen die ik tot nu toe in het ZH heb gezien hebben allemaal heel onaardig tegen me gedaan en alsof ik gek was. Dit is nu 2 weken geleden, dus ik verwacht nu niet veel anders. Maar heb jij ook echt zo lang operatie pijn gehad?
Nee, qua pijn na de operatie ging het eigenlijk wel heel snel en goed. Ik had natuurlijk wel een beetje pijn aan de wondjes, maar dat is normaal denk ik. Sterker nog, ik was allergisch voor de pleisters die ze geplakt hadden en kreeg van die galblaasjes op mijn buik, waar er twee van kapot knapten en dat was vervelender dan de wondjes :') ik ben ook best snel weer gaan werken, en heb redelijk actief/fysiek werk, maar dat was wel te doen.

Het lijkt me wel een beetje aan de lange kant als je nu nog veel pijn hebt. Mijn artsen vertelden wel dat je met een kijkoperatie 'intern' meer door de war gooit dan dat men vermoed, omdat het gas er in wordt gespoten en ze ook niet extreem voorzichtig de 'boel' aan de kant 'duwen'. Ik heb maar geprobeerd om dit beeld niet teveel te visualiseren maar gelukkig heb ik zelf niet heel veel operatiepijn, denk ik.

Heb je ook een hard gevoel/knobbel achter je navel? Wellicht heb je een navelbreuk ofzo overgehouden aan de operatie? Dat hoor je wel vaker en geeft ook een onprettig gevoel en in sommige gevallen ook wel erge pijn.

Heb jij nog last gehad met/van je ontlasting na de operatie? Ik heb een aantal dagen gehad, maar pas een maand ofzo na de operatie, dat het leek alsof er echt alleen puur gal uit liep.
quote:Morsmordre schreef op 24 februari 2016 @ 20:10:

Nee, qua pijn na de operatie ging het eigenlijk wel heel snel en goed. Ik had natuurlijk wel een beetje pijn aan de wondjes, maar dat is normaal denk ik. Sterker nog, ik was allergisch voor de pleisters die ze geplakt hadden en kreeg van die galblaasjes op mijn buik, waar er twee van kapot knapten en dat was vervelender dan de wondjes :') ik ben ook best snel weer gaan werken, en heb redelijk actief/fysiek werk, maar dat was wel te doen.

Het lijkt me wel een beetje aan de lange kant als je nu nog veel pijn hebt. Mijn artsen vertelden wel dat je met een kijkoperatie 'intern' meer door de war gooit dan dat men vermoed, omdat het gas er in wordt gespoten en ze ook niet extreem voorzichtig de 'boel' aan de kant 'duwen'. Ik heb maar geprobeerd om dit beeld niet teveel te visualiseren maar gelukkig heb ik zelf niet heel veel operatiepijn, denk ik.

Heb je ook een hard gevoel/knobbel achter je navel? Wellicht heb je een navelbreuk ofzo overgehouden aan de operatie? Dat hoor je wel vaker en geeft ook een onprettig gevoel en in sommige gevallen ook wel erge pijn.

Heb jij nog last gehad met/van je ontlasting na de operatie? Ik heb een aantal dagen gehad, maar pas een maand ofzo na de operatie, dat het leek alsof er echt alleen puur gal uit liep.

Heey,

Die knobbel heb ik altijd al gehad bij mijn navel maar aan de rand boven op mijn navel. Ik heb hier vaak als ik hierop drukte dat ike rage steken kreeg. Vanaf toen heb ik een soort fobie ontwikkeld niemand kan aan mijn navel zitten. Dokters proberen het weleens maar dan ga ik heel raar doen. Een keer is het redelijk gelukt maar die dokter zei niks te voelen, ook een echo lukte niet omdat ik het gewoon niet toe kon laten en begon te spartelen. Dus ik weet wel hoe dit voelt en dit is er zoiezo het is dus een combinatie van. Ik zit nu te denken dat het misschien wel een spier of pees is, wat niet voelt als spierpijn maar misschien iets gescheurd of klem? Ik heb ook gelezen dat ze soms een spier doorsnijden, ik heet acnes geloof ik wat je daaraan over kan houden. Wat ik ook zo raar vind is na de operatie is mij niet verteld hoe dit is gegaan, ik heb geen arts gezien en ook geen potje met stenen gehad wat je vaak wel hoort. Ook zouden ze het normaal gesproken op kweek zetten en ook hier heb ik niets over gehoord.

Ik heb vrijdag de controle afspraak maar zie er erg tegenop. Omdat de dokters niks zeggen en doen alsof ik gek ben. Ze weten het zo te draaien dat je uiteindelijk nog bijna sorry wilt zeggen voor je eigen vraag. Groetjesssss
Oh, die chirurg die mij opereerde zei van tevoren dat ik de galstenen niet mee kreeg. Hij vertelde dat veel artsen het wel doet, maar hij persoonlijk liever niet. Als reden gaf hij dat de galblaas er in z'n totaliteit uit gaat en dat hij de stenen er niet vervolgens uit gaat halen, gal schijnt heel erg te 'smeren' en hij wilde zo hygiënisch mogelijk werken. Vond ik wel een legitieme reden, haha.

Ik had gelukkig sowieso een hele leuke chirurg, kwam ook vrij snel na de operatie vertellen hoe het gegaan was en hoe het 'intern' eruit zag. Stenen en galblaas er precies op tijd uitgehaald want mijn alvleesklier was al licht geïrriteerd.
Ik had een chronisch ontstoken galblaas en een ontstoken alvleesklier. Ik kan je zeggen, de laatste die doet pijn! Fijn dat ze bij jou er op tijd bij waren, Mors!
Achterlijk toch dat niemand bij mi is geweest om te vertellen hoe de operatie is verlopen?!
@ Annewan, is het een optie om iemand mee te nemen naar de controleafspraak? Dan kan die persoon je steunen en ook aandringen op verdere beantwoording van vragen of verder onderzoek, als je zelf geneigd bent je vragen maar niet meer te stellen.

Ik ben nog altijd blij met de dag waarop mijn galblaas verwijderd is. Ik kon nog maar een halve tot 1 witte onbelegde boterham zonder korstjes eten op een dag. Van al het andere eten kreeg ik galsteenaanvallen. Helaas ook van bruin brood. De dag na de operatie at ik al een beschuitje met kaas, wat een feest. Inmiddels kan ik al jaren weer alles eten, m.u.v. Erwtensoep.

Pijn na de operatie heb ik niet gehad aan buik, darmen o.d.

De enige pijn die ik gehad heb, was pijn aan billen, rug e.d. van het rustig aan moeten doen. Veel zitten en liggen was ik niet gewend.

Ik heb ook een potje galstenen mee naar huis gekregen. Vond het bezoek soms boeiend, soms eng
Hoe kan het nou toch dat er veel mensen zijn die na de operatie geen pijn hadden. Ik had zo veel pijn kon 2 weken niet sneller lopen dan schuifelend. En ik heb zo veel pijn gehad aan mijn hele buik, 2 weken in de bank recht op moeten slapen..Gek hoor.

Ik heb de controle gehad. Het was heel vaag.. Ik vertelde de arts dat ik dacht dat één specifieke plek misschien een buikspier was . Toen zei hij dat kan hoor, want wij duwen alles opzij, hij maakte er nog zo'n schuivend gebaar bij.

Toen zei ik dat ik had gelezen dat ze weleens bij een galblaas operatie een buikspier doorsnijden of een zenuw of spier klem kwam te zitten en dat ik daar bang voor was, en toen ineens zei hij dat dat niet kon want ze gaan door de navel rechtdoor naar de galblaas en ineens zei hij dat er geen ingewanden opzij worden geduwd dus dat kan niet.

Terwijl hij 2 minuten daarvoor toch echt zei dat ze alles opzij duwen? Dat vond ik erg vaag, alsof hij zichzelf in wilt dekken.

Maargoed, de conclusie: Wacht maar 3 maanden af, als je dan nog pijn hebt kan je terug komen.
Ik moet misschien binnenkort geopereerd worden. Stemt me niet vrolijk deze verhalen

Sterkte voor allen.
Ik had ook flink pijn na de operatie. In het ZH zeiden ze dat er 6 weken voor staat. Ik had die 6 weken ook nodig gehad om te herstellen. Bukken kon ik de eerste weken niet tot nauwelijks, lopen ging schuifelend en mijn middenrif heeft lang pijn gedaan. Maar het was uit te houden. Ik verging niet van de pijn, het deed alleen goed zeer. Ik kreeg wel een buikgriepje tussendoor en dat was wel ellendig. Maar de operatie was het waard, ondanks dat ik nu niet meer alles kan eten en er PDS aan over heb gehouden.
quote:minnimouse schreef op 29 februari 2016 @ 10:08:

Ik moet misschien binnenkort geopereerd worden. Stemt me niet vrolijk deze verhalen

Sterkte voor allen.Jij ook sterkte alvast! Het komt wel goed, hoor.

Sterkte voor allen.

Heey,

Het gaat vast goed komen. Ik heb heel veel goede verhalen gelezen daarom ben ik blijven zoeken. Ik heb ook vaak pech hoor. Wanneer weet je meer?

Sterkte voor allen.

Probeer je niet te laten beïnvloeden door de negatieve verhalen. Er zijn echt veel meer positieve dan negatieve ervaringen hoor. Bij de meeste mensen gaat een galblaasoperatie goed. Complicaties kunnen altijd optreden. Je hebt helaas nooit garanties, ook in het verdere leven niet ;)

Succes met de evt. operatie.
Inderdaad, bovenstaande dus.

Wellicht, als ik geen buikpijn of whatever had gehad, dan was dit topic me niet eens opgevallen en had ik waarschijnlijk niet eens gereageerd. "Succesverhalen" worden toch veel minder vaak gedeeld denk ik.

Succes (mocht je geopereerd worden)!
heb 6-6-2017 een operatie gehad kon de steentjes niet mee krijgen vanwege te goor plus enige wat weet dat me galblaas vol ermee zat, verder wil me werk me 2 dagen eerder laten werken dan 14 dagen maar wel maar een uurtje plus 2 weken mag je dus niet werken en erna 4 weken rustig aan niet te zwaar tillen etc, verder zijn ze er best vaag over en zal wel moeten fietsen wat dus niet mag eum oh heb geen zware pijnstilling meer geslikt erna en ook na een dag geen paracetamol meer, heb een hoge pijn grens maar moet zeggen had gelijk na de operatie bovenop de 10mg morfine nog is 5mg nodig en ben inmiddels bijna een week verder,hechtingen zitten er nog ,het gaat al beter maar indd als je teveel loopt of tilt merk ik wel vermoeidheid,zeurende pijn en zwelt me buik op oh en een bh kon ik ook een week niet aan,doet nog wel zeer dus liever niet tenzij echt moet, eten merk ik vrij weinig van maar zoek het friet en de pizza ook niet op nog niet aan te raden hihi maar tot slot moet zeggen je weet nooit hoe erg je galblaas eigenlijk eraan toe is tot dat de operatie gedaan is zoals al zij mijn zat vol maar was wel klein en gezond dus zowiezo wacht niet met een operatie
Ruim tien jaar geleden de kijkoperatie gehad. Weet nog dat ik wel veel last had na de operatie van buikpijn en schouderpijn. Maar te doen met paracetamol.

Daarna nooit meer noemenswaardig veel last gehad. Waar ik wel af en toe nog buikpijn (maar nog niks vergeleken met de galblaas-pijn) van had was als ik teveel vlees at (bv bbq of gourmetten)
Maar dat is ook overgegaan. Overigens zijn mijn leefgewoonten wel een stuk gezonder dan tien jaar geleden (veel gezonder eten en al lang gestopt met roken)

Veel succes!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven