Gezondheid alle pijlers

Galstenen; ervaringen en tips?

28-12-2013 12:33 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken weet ik dat is een (kleine?) galsteen heb. Ik had een enorme pijnaanval gehad en ben daarmee naar de huisarts geweest. Zij stuurde mij naar het ziekenhuis voor een echo en daar was het steentje op te zien. Hij zit echter in het midden van de galblaas, waardoor hij eigenlijk geen kwaad kan. (kan best zijn dat hij naar het midden van de blaas is geschoten tijdens die pijnaanval).

Maar sinds die aanval, ergens in november, heb ik vrijwel continu buikpijn op de plek van mijn galblaas. Ik heb niet meer van die enorme pijnaanvallen gehad, maar ik ben wel vaak misselijk en moet dan overgeven. Dit ligt niet aan het eten wat ik gegeten heb, het is heel onwillekeurig.

Ik ga begin januari praten met de chirurg in het ziekenhuis, maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn die het probleem hebben of hebben gehad. Wat deden jullie eraan om de pijn te verminderen? Kan dat überhaupt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik ook meer helderheid. Ik word maandag 3 maart geopereerd, en als alles goed gaat mag ik zelfs die avond al mee naar huis! Het nieuwe ziekenhuis was heel fijn en veel kleinschaliger dan het vorige. Erg blij met de overstap! En zo snel allemaal

@Notachav: is het nog steeds de 16e voor jou?
Ffijn dat je een datum hebt nu. Dat is wel lekler zeg, dezelfde avond naar huis. Alhoewel ik het ook wel prettig vond een nachtje in hrt ziekenhuis te blijven. Ik was echt als een dweil na de operatie.

Ik merk wel dat het nu met de dag beter gaat.vandaag weet voor het eerst wat boodschappen gedaan . 9 dagen na de operatie is het nu.
Hoe voel je je verder? Ik ben erg benieuwd naar wat er fysiek mogelijk is. Ik snap dat het per persoon verschilt, hoor! Maar ik moet bijvoorbeeld een half uur fietsen als ik naar school wil, etc. Als je na 9 dagen weer voorzichtig boodschappen kunt doen, denk ik dat dat er nog niet zomaar in zit, dus?
Teaspooncat ik wil je echt niet ontmoedigen maar ik kon dat soort dingen echt pas na 4 weken weer.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen en hopelijk lukt jou dat,maar hou echt rekening met het feit dat je lichaam tijd nodig heeft om te herstellen.
Sluit me bij bovenstaande aan. Vandaag vrijwel pijnloos maar moeeeeee. Vandaag even de stad in geweest en na een half uur stond ik te trillen op mijn benen. Ik vind dat echt wel tegenvallen hoor. Normaal bruis ik van de energie. Donderdag heb ik na controle en ben benieuwd. De wondjes zien er mooi uit. Het verschilt ook wel per persoon denk ik, ik hoor ook verhalen van mensen die een week later alweer oo de fiets zaten.
Wat fijn dat je een datum hebt Teaspooncat! Bij mij staat het nog steeds voor 16 februari gepland.

Dat herstellen duurt dus best wel even Didia? Ik zwem 6 keer per week en ik wil daar toch zo snel mogelijk weer mee beginnen.

Misschien een gekke vraag maar hadden jullie ook last van een uitstekende bovenbuik zeg maar voor je galblaas er uit ging? Bij mij steekt dat deel van mijn buik uit en ik las dat het kan komen van de alvleesklier die ontstoken is en de maag naar voren duwt. Ik hoop dus eigenlijk dat het wat minder zal zijn na de operatie.
@shoplustige78: Je ontmoedigt mij niet, hoor! Ik ben juist blij met dit soort ervaringen. Op die manier kan ik mij enigszins voorbereiden op wat ik kan verwachten. Mijn tante zei vorige week namelijk: "Joh, ik zat die dag erna al bij de Italiaan!", maar ik ken verder eigenlijk hoofdzakelijk verhalen van mensen die zeggen dat je wel 3 tot 4 weken rustig aan moet doen, ja.

Heftig om te lezen @Didida, kennelijk is je lichaam inderdaad nog behoorlijk uitgeput.. jeetje
Ik heb trouwens nog een vraag over de eerste dagen/eerste week na de operatie.

Wat kun je allemaal wel in huis? Kun je alleen maar zitten/liggen, of kun je een boterham smeren en een beetje voor jezelf zorgen?
Weet je door dit soort ervaringen van mensen werd ik helemaal onzeker. Ik dacht dat ik een uitzondering was met een hersteltijd van 6 weken. Maar dat is dus echt niet zo.Het ligt ook aan je beroep of je alweer snel aan het werk kan. Ik sta voor de klas en kan echt niet zeggen dat ik op halve kracht begin en eens rustig aan begin. Zit je op een kantoor dan kun je het allicht wat rustiger aan doen.

Tuurlijk kun je de eerste week een boterham voor jezelf smeren en jezelf aankleden en jezelf douchen etc. Maar ik voelde me ontzettend brak door dat gas wat in mijn schouders echt enorm zeer deed.

Ik dacht na 4 dagen wel even alleen te gaan wandelen , maar dat was gewoon onwijs dom.

Ik was zelf heel erg instabiel op mijn benen en had eigenlijk de eerste tijd iemand bij me als ik even wilde gaan wandelen.
quote:didia schreef op 08 februari 2014 @ 18:59:

Sluit me bij bovenstaande aan. Vandaag vrijwel pijnloos maar moeeeeee. Vandaag even de stad in geweest en na een half uur stond ik te trillen op mijn benen. Ik vind dat echt wel tegenvallen hoor. Normaal bruis ik van de energie. Donderdag heb ik na controle en ben benieuwd. De wondjes zien er mooi uit. Het verschilt ook wel per persoon denk ik, ik hoor ook verhalen van mensen die een week later alweer oo de fiets zaten.Dat had ik ook hoor. Ik dacht even lekker te gaan wandelen in de eerste week en liep echt als een dronkelap door de buurt haha.
Haha, jeetje.. Misschien moet ik maar even een rolator lenen voor de wandelingetjes

Bedankt voor je duidelijke uitleg @Shoplustige78, heel fijn om te lezen. Ik ga sowieso voldoende rust nemen, dat komt wel goed. Als ik binnen maar gewoon een beetje uit de voeten kan.
De eerste week kan je inderdaad de gewone kleine dingen best doen. Mijn man was de eerste week wel thuis en dat was ook wel erg fijn.wij hebbem ook nog twee kleine kinderen dus was wel fijn dat hij thuis was. morgen is het precies 14 dagen geleden en ik merk wel dat het ineens toch snel gaat het herstel.zolang ik de activiteiten doseer gaat het goed. Ik werk in de ouderenzorg dus kan ook niet even rustig aan beginnen nu gaat zowiezo a.s vrijdag mijn vakantie in en heb ik 2 weken vakantie dus geen druk dat ik moet werken ofzo en dat is wel lekker. Ik denk als je inderdaad fysiek minder zwaar werk hebt, je wel met 2 weken weer wat kan gaan doen.
Ik heb zeker een week echt pijn gehad. Was blij dat mijn vriend die week bij mij was zodat hij de dingen in en rond huis kon doen.

Daarna ging het wel al heel snel weer beter, was heel vreemd echt van de 1 op de andere dag was de pijn volledig weg. Dus eerst nog diclofinac en pijnstillers en de dag erna vrijwel niets meer nodig.

Ik ben na 2 weken weer gaan werken. Ik werk in een winkel en moet dus ook veel bukken en kleding sjouwen enzo. Het bukken lukte echt niet.

Ben wel heel lang moe geweest maar bij nader onderzoek bleek ik ook behoorlijke bloedarmoede te hebben en is de kans groot dat dit ook met die extreme vermoeidheid te maken heeft.
teaspooncat,

fijn een datum. Bij "mijn" ziekenhuis was er een wachtlijst van 6 weken. Toen ik echter een afspraak ging maken gaven ze daar aan dat de chirurg had geschreven dat het binnen 10 dagen moest plaats vinden. Ik was er op een donderdag en werd maandag geopereerd. Was omdat ik extreem veel koliek aanvallen had dat hij dat erop gezet had. Fijne man.
Oh dat is fijn, @ikbenik Mijn chirurg had er dus niks op gezet. "Dat is wel, jammer, want nu kom je op de gewone wachtlijst," zei de afdeling planning toen. Daarom ben ik toen maar naar een ander ziekenhuis gegaan.

Knap dat je na 2 weken al weer in de winkel bent gaan werken, zeg! Ik heb op dit moment even geen werk en mijn nieuwe werk begint eind maart/begin april; perfecte timing, dus

@Ikbenik: kreeg jij diclofinac mee? Is dat standaard? Ik las vooral dat je met wat pijnstillers de pijn kon onderdrukken. Maar diclofinac is rommel, toch?
Ik kreeg ook diclofenac mee met maagbeschermers. Je moet het niet te lang gebruiken en in ieder geval innemen met een maagbeschermer.ik heb ze niet nodig gehad.heb de eerste twee dagen wel paracetamol gebruikt.gewoon om de 4 uur slikken en dan kon ik de pijn goed onderdrukken. Het gaat nu goed met mij.de operatie is nu 15 dagen geleden. Morgen nacontrole in ziekenhuis.de wondjes zie je bijna niets meer van. Alleen die moeheid....bah.maar goed, lekker 2 weken vakantie dus komt wel goed
Fijn om te horen hoe het met jullie gaat. Ik zou vandaag geopereerd worden maar het werd vrijdag voor de 5de keer afgezegd. Mijn nieuwe datum is nu 26 februari maar ik heb er totaal geen vertrouwen meer in. Heb ook weer een beetje pijn in mijn alvleesklier en donkere urine.
Op zondag geopereerd? Ik kan gewoon niet begrijpen dat het steeds afgezegd wordt ik had donderdag de nacontrole en toen hoorde ik dus dat mijn galblaas behoorlijk ontstoken was. Kon nig net via de kijk operatie.maar toch wat bloed en vocht verloren hierdoor en dat verklaard mijn moeheid. Maar nu, bijna 3 weken later kan ik zeggen dat het goed gaat. Ipv omm15 uur moe ben ik nu pas rond 19 uur moe. Verder totaal geen klachten meer en ik kan gewoon weer alles eten wat ik wil. Tot nog toe nergens last van gehad wat dat betreft. Ik ben blij dat ik dat ding kwijt ben.
Ja, op zondag. Misschien omdat ze dan alleen emergencies doen en hoopten het stiller te hebben. Dit keer is het weer afgezegd omdat er mogelijk problemen gaan ontstaan bij het inbrengen van de beademingsbuis en ze daar op voorbereid willen zijn. Maar dat had degene die de afspraak maakte dus ook wel kunnen bedenken. Want dat was de een na laatste keer ook de reden dat het gecancelled werd.

Zo langzamerhand ben ik gewoon 'jaloers' op jullie die de operatie wel binnen korte tijd gehad hebben en herstellende zijn.
Wat voor problemen denken ze dan bij die beademing buis?

Ik zou er moedeloos van worden als ik jou was. Heb je nog klachten ook van je galblaas?
Ik heb twee keer een operatie onder narcose gehad. De eerste keer werd ik wakker met keelpijn, maar wist ik veel en er werd niks over gezegd. De tweede keer werd me na de operatie gezegd dat ik een vernauwing en een bocht in mijn luchtpijp heb, waardoor ze enorm veel moeite hadden de beademingspijp er in te krijgen. Mijn luchtpijp was tijdens de op beschadigd. En dat ik dat voortaan van te voren moest zeggen als ik weer geopereerd zou moeten worden en eigenlijk ook een kaart bij me moet dragen waar dat op staat in geval van een ongeluk of iets dergelijks.

Dus ik vertel ze dat al braaf sinds mei vorig jaar. Ik ben twee keer naar huis gestuurd omdat er spoedgevallen voor gingen en er geen bed meer was. Eén keer omdat ze vergeten waren dat er speciale omstandigheden zijn en ze zich niet voorbereid hadden. Toen een keer omdat er weer spoedgevallen binnen kwamen die voor gingen. En nu dus weer omdat de chirurg niet voorbereid was omdat ze het niet hadden doorgegeven. Ze gaan voor ze beginnen met opereren eerst met een camera in mijn keel kijken en als het niet lukt dan maken ze me weer wakker.

Ik voel me ook echt moedeloos. Ik heb me niet te slecht gevoeld de laatste tijd omdat ik zo vetvrij mogelijk eet en veel ben gaan sporten, maar dit weekend had ik weer pijn. Gelukkig niet te erg en nu ben ik snipverkouden en is het eigenlijk maar goed dat het niet door gegaan is.

Wel fijn dat jij je nu zoveel beter voelt en weer gewoon alles kunt eten zonder problemen.
Hoi,

Ik kan mijn oudere topic niet vinden. Ik had ook mensen om ervaring gevraagd. Ik had galstenen en was net 3 weken bevallen van een kind. Ik kreeg toch een aanval.. Ik kon niks meer! Ben naar de eerste hulp gegaan, ze hadden mijn bloed geprikt en bloed resultaat was niet goed. Ik had z'n pijn dat ik morfine had gekregen. Ik had mijn kleine meegenomen, ik geef borstvoeding daarom. Ik heb geluk gehad dat ik goed ben geholpen door de aanwezige arts. Ik werd opgenomen en Ik mocht met mijn kleine in een aparte kamer en kreeg sterke pijnstillers. Ook kwam de lactatiekundige langs om mijn advies te geven over borstvoeding!

Donderdag was ik bij de eerste hulp en vrij/ zat/zon werd mijn bloed getest. Maandag kwam de darm / maag en lever arts langs en wilde mij meteen in de middag dmv een onderzoek de galstenen verwijderen uit de galweg. Dit heeft een beetje geholpen maar ik had nog steeds pijn! De volgende dag kwam de chirurg en vertelde mij dat ze mij met (spoed) 3 dagen erna wilde opereren om de galblaas te verwijderen. Ze waren bang dat er weer een galsteen in de galweg zou komen. Ik ben er mee akkoord gegaan en nu ben ik al drie thuis. En ik voel me gelukkig beter! Gelukkig ben ik goed geholpen en mocht ik mijn kleine bij me houden. Ik kreeg ook een aparte kamer ( nog wel in de kraamafdeling) ze hebben me echt goed geholpen, ook met de kleine!

Super ziekenhuis!

Maar even over de operatie: het valt allemaal wel mee! Ik heb een kijkoperatie gehad( hier merk je niks van). Als je na de narcose wakker wordt, ben je wel heel erg moe en heb je pijn, maar je krijgt wel goede pijnstillers. Je zal ongeveer 24 uur een raar opgeblazen gevoel hebben in je buik. Maar daarna gaat de pijn vanzelf weg en ik mocht de volgende dag al naar huis. Ik was zo blij na 8 dagen, met mijn kleine weer te gaan genieten thuis.

Ik heb wel pijnstillers mee naar huis gekregen. Tot nu toe gaat alles goed. Ik pas op wel op, met zware dingen tillen en bukken. Ik rust zo vaak ik kan, maar met drie kinderen gaat het moeilijk. Wel heb ik last van mijn schouder maar dat blijkt normaal te zijn?!

Ik heb ook veel zitten lezen op internet voordat ik geopereerd werd. Was door vele verhalen een beetje bang geworden voor de operatie, maar uiteindelijk viel het allemaal mee.

Maak je dus niet druk, het is niet z'n grote ingreep en het is een van de meest voorkomende operaties.

Succes
Wat een gedoe notachav, kan me voorstellen dat het erg frustrerend is voor je.

Het was overigens niet normaal om diclo mee te krijgen na de operatie maar omdat ik nog flink wat pijn had heb ik een recept gekregen. Wel idd met maagbeschermers.
@notachav: Nee toch, hé?! Niet weer.... daar word zelfs ik moedeloos van voor je... Is er geen mogelijkheid om in Nederland geholpen te worden? In het ziekenhuis waar ik ga kun je vanaf de eerste kennismaking met de arts t/m de operatie binnen vier weken klaar zijn.. Of is er geen ander ziekenhuis in Engeland waar je normaler geholpen wordt? Sterkte, zet

@Shaista: wat fijn dat je zo snel geholpen bent en dat ze zo netjes met jouw situatie zijn omgegaan! Fijn om te lezen dat het uiteindelijk meeviel voor je!

@Didia: heel geruststellend om te lezen dat je nu steeds meer hersteld. Fijn dat je ook weet waar die vermoeidheid vandaan kwam. Wel gek dat ze je niet na de operatie verteld hebben dat je galblaas zo ontstoken bleek te zijn.. Ik zou dat wel graag willen weten; juist omdat je dan sommige klachten kunt verklaren en je daar dus niet over hoeft in te zitten.. Sterkte met je vermoeidheid!
De chirurg had wel zoiets gezegd maar ik was nog dizzy van de narcose ;) maar helemaal officieel mogen ze het niet zeggen omfat de patholoog het uiteindelijk moet bevestigen. Maar hij kwam wel vertellen dat het moeizaam ging en de galblaas er ontstoken uitzag. Dat ik langer vermoeid zou blijven heeft hij niet gezegd, maar op de nacontrole werdt ook verteld dat dat heel moeilijk in te schatten is. Sommige mensen zijn helemaal niet moe en andere weken lang. Maar merk inderdaad dat echt wel veel beter gaat nu.

Ik kan echt alles eten, en dat is zo lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven