Gezondheid alle pijlers

Gebroken enkel, tips?

12-10-2013 16:55 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met het herstel? Gistermiddag gebeurd, op straat gevallen en heel stom terecht gekomen. De chirurg vond het een hele vreemde breuk omdat ik niks extreems deed. Is op drie plekken gebroken en er zitten nu schroefjes en een plaat in. En gips. Ik ben vandaag naar huis gestuurd maar de pijn valt flink tegen, pijnstillers helpen niet. En bewegen gaat echt niet. Ik kan niet van de wc afkomen zelfstandig, heb overal hulp bij nodig. Ook met krukken doet het pijn. En dit 6 weken nog?

Mijn vragen, word de pijn minder en hoelang duurt dit? En is het normaal om in het begin niet meer dan een paar stappen met kurken te kunnen lopen. Traplopen is dat ooit haalbaar? Ook heb ik het gevoel dat de gips echt zo zwaar is. Is dat normaal? Waar ik vooral benieuwd naar ben is het herstel. Hoe lang duurt het voor je weer echt normaal kan lopen?

Bedankt alvast!
Beterschap en sterkte allereerst!

Kijk het een paar dagen aan, is allemaal erg vers natuurlijk. Blijft de pijn, dan is bellen voor wat sterkere pijnstillers dan wel een controle.

Traplopen pas doen als je je er zeker genoeg van voelt, Sterk genoeg. Maar het is zeker mogelijk (eigen ervaring en gezien bij een client. De clue zit hem even in wat het handigst is. De trap kom je meestal wel op, maar dan het laatste stukje...Optrekken, opwippen, wat kan jij met je armen aan?

Verder vraagt het denk echt wel wat tijd, ook als je gips er af is zal je niet gelijk mobiel zijn. Pootje voorlopig lekker omhoog houden, moet je iets bij het aanrecht doen oid, een krukje onder je knie, zodat je er op kan leunen. Of gewoon een stoel pakken.

Maar begin eerst maar met rust.

sterkte
Ik zeg; alle Scandinavische thrillers en dat gratis Abbo van Netflix proberen!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Pffff, sterkte! Ik ben er al met al een half jaar zoet mee geweest...
Het kan maanden duren maar het herstelt normaal gesproken echt weer hoor .

Niet belasten nu, met been omhoog zitten en ja, je hebt een tijdje overal hulp bij nodig. Bij de thuiszorgwinkel kun je een douchekruk lenen en een hoes voor om het gips is ook handig voor bij het douchen.

Beterschap.
En traplopen moet je nu zo min mogelijk doen, je kunt het ook op je billen doen. Achterwaarts omhoog, voorwaarts naar beneden.
Op je billen de trap op en af. Rol met een burostoel (als rolstoel) door de kamer, wanneer de pijn afneemt. Maak gebruik van een rugzak. Bijvoorbeeld koffie/thee in een thermoskan en die samen met de mokken en koekjes in de rugzak van de keuken naar de kamer.

De eerste paar dagen zijn kloten. Neem de maximaal geadviseerde dosis pijnstillers. Vraag eventueel extra. Wanneer je het niet vertrouwd, bel naar het ziekenhuis of HA.

Niet eigenwijs zijn, alle hulp aanvaarden die aangeboden wordt. En kopen hoes voor om het gips om te douchen.

Beterschap.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor alle reacties en tips.

De pijn word met minuut heviger en mijn tenen zwellen op. Ik voel het nu ook tintelen. Is dit normaal?
Nou, op zich had ik dat destijds wel als ik teveel met mijn been omlaag was geweest (en dat was in mijn geval: alles langer dan enkele minuten).

Kan dat bij jou ook het geval zijn?

En als je het niet vertrouwt: bel met HAP om te vragen of het kwaad kan.
Welke pijnstiller(s) slik je en in welk schema?

Wat je sowieso gaat helpen is de eerste week zoveel mogelijk je voet hoog. En dat is niet jij op de bank en je voet op de stoel. Je voet moet hoger zijn dan je hart. Dus liggen op de bank en je voet op de leuning bijv.

Dat voorkomt verdere zwelling ( die heb je agv de operatie). Ook na deze week zul je merken dat vaak zo liggen helpt, zeker aan het eind van de dag.

Ook in bed je voet hoog

Het is wennen met krukken, je krijgt eelt en spierballen na verloop van tijd

Soms helpen fietshandschoenen tegen de pijn in je handen.

Doe rustig aan, echt!

Heb je spuitjes tegen thrombose?
Je bent zelf een theepot
Even bellen met het ziekenhuis, je tenen horen niet op te zwellen. Heb je (te)veel gedaan vandaag? Rust, been omhoog, is echt nodig. Mijn man heeft februari '12 zijn enkel gebroken maar nu, ruim een jaar later en na verwijderen plaat heeft hij eigenlijk nergens meer lastvan. Maar die eerste weken zijn niet tof!

Trap idd op je kont en maar een keer per dag van boven naar beneden en weer terug.
Ik zou voor de zekerheid gewoon effe bellen als ik jou was.
Ik had trouwens ook een rolstoel erbij voor de "uitjes", want met de krukken kon ik wel lopen, maar geen kilometers. En inderdaad die douchehoes voor je been, heel handig. Ik had de tweede operatie geen gips meer, heb in totaal bijna twaalf weken niet mogen belasten, maar kon wel oefeningen doen om mijn enkel weer goed te kunnen buigen. Geen fysiotherapie gehad.
En bijna vergeten: dystrofiepreventie maar ik neem aan dat dat ondertussen standaard is.

50 dagen 500 mg vit C slikken
Je bent zelf een theepot
Been direct omhoog en ziekenhuis bellen!!

Heb je je been veel laten hangen vandaag? Wat is de kleur van je tenen?

Nogmaals: bellen!!!
quote:seas schreef op 12 oktober 2013 @ 18:40:

Bedankt voor alle reacties en tips.

De pijn word met minuut heviger en mijn tenen zwellen op. Ik voel het nu ook tintelen. Is dit normaal?

Been hoog, zie mijn post, hoger dan je hart, dus liggen en dan je voet hoger dan je lijf

Als het na 15 min niet afzakt zit het gips te strak en moet he contact opnemen met zh

Eerste week zoveel mogelijk je voet zo hoog hebben. Daarna s het ook vaak nog nodig maar niet de hele tijd.
Je bent zelf een theepot
Jeetje wat hebben ze je snel naar huis gestuurd, gisteren gebeurd en geopereerd......maar ja dat is tegenwoordig het beleid.

Ik heb 16 jaar geleden mijn enkel en kuitbeen verbrijzeld, was ook een zeer ernstige breuk. Er zijn bij mij een aantal pinnen, plaatjes en schroeven in gezet en deze zitten er nog in en moeten er ook liefst in blijven. Ik heb na de operatie niet veel pijn gehad. Ik heb echt het advies opgevolgd van de artsen en dat was 6 weken totaal géén belasting. Veel gelegen en gezeten, gek werd ik daar van, maar goed het moest! Ben bij mijn ouders terug in huis gegaan want ik woonde destijds 3 hoog zonder lift.

Vooral been hoog houden inderdaad en langzaam oefenen het naar beneden te houden paar keer per dag, maar zeer de eerste week zoveel mogelijk hoog houden.

Ik ging ook zittend de trap op en af.

Heeft bij mij zeker wel 1,5 jaar geduurd voor dat ik echt weer `normaal`kon lopen (zoals voor het ongeluk) ik mag mijn enkel nooit meer zwaar belasten dus d.w.z. niet rennen of springen, daar hou ik me ook echt aan en het gaat met mijn enkel eigenlijk heel goed, bijna nooit pijn!

Volg echt het advies op van de arts is mijn advies en vertrouw je het niet? Ga terug naar het ziekenhuis of neem contact op met je huisarts. Echt doen!

Sterkte! 6 weken niet belasten is lang, maar ze gaan echt voorbij!
Euhm je tenen mogen een beetje zwellen... maar niet gaan knellen en dat tintelende gevoel is een reden om contact op te nemen met het zkh. Je moet normaal gevoel hebben in je tenen.. het mag niet 'doof' aanvoelen. Je zit niet te wachten op het compartimentsyndroom.

Zoals anderen al zeiden, voet hoog.. heb je anti stolling gekregen omdat je nu tijdelijk wat immobiel bent? Fragmin of fraxiparine ofzo?

En welke pijnstillers heb je?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-10-2013 13:12
Reden: medicijnen advies verwijderd, is niet toegestaan.
% gewijzigd
@ helios

Daarom vroeg ik al welke pijnstillers ze slikt en in welk schema. Je geeft een goede voorzet

Eerste dagen oxynorm/-contin of tramadol is geen overbodige luxe. Naast pcm en diclofenac

En en en voet hoog! Hoog als in hoog maar dat schreef ik al tig keer.
Je bent zelf een theepot
Hoe is het nu met je?

Hopelijk had je 'gewoon pijn' en geen complicaties.
TO, laat je nog even horen hoe het met je gaat?
Overigens vind ik het wel apart dat er direct allerlei medicatieadviezen aangedragen worden (4 gram paracetamol binnen 12 uur Dat wordt een lange nacht) terwijl dat echt iets is wat TO met haar arts moet bespreken ipv met de rest van heel Nederland. Acuut verergerende pijn kan nl een teken zijn van een probleem wat niet met een paar extra pillen opgelost is.

Ik hoop iig dat het goed gaat met TO en haar been.
Dat vind ik ook wel apart ja steenuil. Dat je 'ns tegen iemand zegt "neem een paracetamol", OK, dat vind ik niet zo gek. Maar om iemand via het forum even voor te schrijven dat ze meloxicam, diclofenac, of omeprazol moet nemen? Bizar. Er mogen via dit forum geen diagnoses gesteld worden, voor medicijnadviezen lijkt me hetzelfde te gelden.
Adviezen staan ook in de bijsluiters en online.

Maar het voorgestelde schema door Helios klopt idd niet. 3-4 gram PCM over 24 uur is het.

Och en ik vind het jammer dat TO even niet laat weten hoe het gaat. Naast de tips over pijnstillers was er mn advies over het been hoog leggen.
Je bent zelf een theepot
Bedankt voor alle reacties en tips!

Heb toen toch gebeld en mocht komen. Gips zat te strak en ze hebben het opnieuw gezet. Pijn was toen minder maar nog hevig.

Ik heb tramadol, diclofenac en paracetamol. Ik mag 4 x 1000 mg paracetamol op een dag, 2 diclofenac en 3 x 50 mg tramadol. Ook dagelijks een spuitje Fragmin tegen trombose.

De pijn valt me echt tegen. De tramadol helpt wel maar ik word er zo misselijk en duizelig van dat ik hem liever niet meer neem. Heb het idee dat diclofenac niet genoeg werkt.

Ik ben tijdelijk naar mijn zus, daar zijn geen trappen dat gaat veel makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven