Gezondheid alle pijlers

Gebroken hand, en nu?

26-11-2011 13:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gister een botje in mijn hand gebroken, heb nu gips voor drie weken.

Eerste keer dat ik gips heb. De pijn valt mee, maar wat onhandig zeg! Ik loop tegen zoveel ongemakken aan. Wie wilt zijn ervaringen met mij delen? Hoe draag je bijvoorbeeld een jas?
Vervelend voor je. Lijkt me inderdaad erg onhandig.

Zelf geen ervaring met hand in het gips (wel na een gecompliceerde breuk mijn been 6 weken in het gips gehad maar ik was toen pas 4 jaar dus herinner me er niet veel van behalve dan de vreselijke jeuk).

V.w.b. je jas, misschien is het een idee om een poncho te kopen? Is dat probleem in ieder geval opgelost.

Beterschap met je hand!
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Heb je ook een mitella? Dan kun je de mouw van je jas gewoon naar binnen halen nl.
Zit je arm in een mitella en is het je linker- of je rechterhand?

Jorina was me voor
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Heb een mitella inderdaad, maar mijn jas krijg ik niet dicht dus hij glijdt steeds van mijn schouder. Een poncho is wel een idee!

Moet zo douchen, ook al moeilijk.

Het is wel grappig dat ik nu merk bij hoeveel handelingen je echt twee handen nodig hebt.
Linker hand, en ik ben rechts.
Ik heb het 'n paar jaar geleden gehad. Ben er overigens wel aan geopereerd en kreeg er schroeven in, maar ook nog gips. De mitella had ik al weggedaan voor ik thuis was, daar kreeg ik 'n stijve schouder van. Weet nog dat ik de dag na de operatie zelf m'n tuinset buiten heb gezet. Gewoon slepen met de goeie hand. 't Was bij mij m'n rechterhand dus was wel lastig, want kon niet schrijven enzo. Vond het verder wel lekker, maandje thuis van de zon genieten, boekjes lezen, wandelen etc.
Oh ja, en schakelen in de auto deed ik met links terwijl ik m'n gipshand op 't stuur liet rusten, dat deed veel te veel zeer met die gebroken hand.
Je weet dat autorijden met een gebroken hand van de verzekering niet mag hè? Veroorzaak je een ongeluk of schade, dan ben je niet gedekt.

To, sterkte met je hand! Voor het douchen kan je bij de thuiszorg speciale hoezen halen. Die zorgen dat het gips niet nat wordt.
Ik kon met mijn gebroken linkerhand nog best veel. Jas aan doen (rits) was ff kloten maar ging prima. Stofzuigen ging ook. Aardappelen schillen en koken was erg lastig, gelukkig hadden mijn vrienden een kookrooster opgesteld. Er is 6 weken lang voor me gekookt en gewassen. Superlief!

Fietsen ging ook prima. Geld geven en portomonee open doen ging ook heel lastig. Kassajuffen hielpen gelukkig altijd wel.

Douchen ging zo zo. zie het dopje van de shampoo er maar eens af te krijgen, dan shampoo in hand doen en in je haar smeren. Ik had dan ook nog zo'n ding om mijn arm van het ziekenhuis. Ik was erg blij dat het gips er na 6 weken af mocht.
Oh ja, ik had het ook in de winter. Gewoon je jas aan doen, en dan de mitella over je jas heen dragen. Heb je ook niet zo'n last van die knoop in je nek.

Ik heb wel veel maillots en jurken gedragen. Het knoopje van de spijkerbroek ging te strak, dus voor het makkelijke gekozen. En laarzen met een rits. Geen veterschoenen.
Klopt, het mag officieel niet, maar je moet toch wat he als je alleen woont. Ging overigens meestal te voet om boodschappen (3 km heen, 3 km terug) zodat ik gelijk m'n wandeling had, maar bij slecht weer of wanneer ik voor controle naar ziekenhuis moest, reed ik wel. Kon moeilijk elke keer iemand lastig vallen, vrij laten nemen etc. voor iets wat ik ook zelf kon.
Met 1 hand kun je makkelijk koken. Voorgekookte aardappels nemen ipv andere mensen met onnodig schilwerk op te zadelen bijv.

Ook flessen wijn kreeg ik gewoon open met 1 hand: tussen je benen klemmen en goeie hand 't werk laten doen
Dat je anderen ermee in gevaar brengt boeit natuurlijk niks. Als jij maar je ding kunt doen. Sjongejongejonge...... De verzekering heeft niet voor niks deze regel. Bovendien is er altijd wel een mouw aan te passen waardoor je niet zelf hoeft te rijden. Vaak vergoed je ziektekostenverzekering zelfs taxivervoer.
Geen moeder of zus die een grotere maat jas heeft? Kan je er tijdelijk eentje lenen misschien ipv nieuwe kopen voor drie weken...

En verder, ja je word vanzelf wel handig erin. Bijv flessen openen (cola, fanta, enz) tussen je benen klemmen en open draaien met de andere hand. Aardappelen/pasta afgieten in een vergiet (pan omkeren met 1 hand) ipv met twee handen en dan deksel erop.

Na het douchen afdrogen met 1 hand, lastig maar wel te doen.

En als het allemaal echt niet goed gaat, kan je altijd nog iemand vragen om je eventjes te helpen toch?

Succes met je hand, hopelijk geneest het snel!
Maar waarom doe je niet gewoon je jas aan en dan de mitella er weer overheen?
Misschien past het gips niet in de mouw?
Mitella over de jas is een goede! Vanavond krijg ik van een vriend een grote warme trui die ik makkelijk aan kan trekken.

Dat je er vanzelf handig in wordt heb ik nu al gemerkt. Ik eet gelukkig veel met vrienden, dus koken is geen probleem, dat laat ik hen de komende weken doen. Autorijden mag ik sowieso niet, geen rijbewijs. En Elninjoo, wijn heeft vaak wel een schroefdop.
Gewoon 'n lekkere wijde fleece aantrekken, die passen wel over 'n gipsarm.

Bedoel, ik heb mijn winterjas nog niet nodig gehad tot nu toe en hopelijk blijft het weer voorlopig zo mild.
Het gips past inderdaad niet in de mouw.
quote:Redhair schreef op 26 november 2011 @ 13:58:

Het gips past inderdaad niet in de mouw.

Das balen!

Idd een poncho dan. En je jas met een veiligheidsspeld dichtmaken?
Zoiets vannacht geprobeerd, ging ook niet goed. Maar krijg vanavond een warme grote trui als jas vervanging, dus dat probleem is opgelost.
quote:elninjoo schreef op 26 november 2011 @ 13:41:

Klopt, het mag officieel niet, maar je moet toch wat he als je alleen woont. Ging overigens meestal te voet om boodschappen (3 km heen, 3 km terug) zodat ik gelijk m'n wandeling had, maar bij slecht weer of wanneer ik voor controle naar ziekenhuis moest, reed ik wel. Kon moeilijk elke keer iemand lastig vallen, vrij laten nemen etc. voor iets wat ik ook zelf kon.Ov geen optie?
quote:luni schreef op 26 november 2011 @ 14:39:

[...]

Ov geen optie?Nee, ik woon ergens waar nauwelijks OV is en die enkele bus per dag die rijdt, doet er dubbel zolang over als met de auto (en dan moet je ook nog het lopen naar de bushalte meetellen) Is nooit 'n optie geweest dus.
Oef, lastig inderdaad. Ik heb jaren geleden mijn rechter pols gebroken. Maar ik was toen nog jong (8 geloof ik) en mijn moeder hielp me met aankleden want dat ging niet meer zelf. Schrijven was ook een drama, dat moest ik met links doen waardoor het bijna niet leesbaar was en ik kramp in mijn hand kreeg. Je beseft inderdaad ineens hoe vaak je allebei je handen gebruikt haha.

Voor het douchen hadden we een speciale zak omdat even daarvoor mijn vader in het gips had gezeten dus douchen ging wel.

De jeuk was wel enorm vervelend. Ben nog nooit zo blij geweest met een breinaald.

Verder heb ik mijn sleutelbeen een keer gebroken maar daar logischerwijs geen gips voor gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven