Gezondheid alle pijlers

Gekke moedervlek

26-01-2022 20:52 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond,

Heeft iemand hier ervaring mee:

Ik heb sinds anderhalve week een gekke moedervlek ontdekt. Gekke kleur en vorm. Huisarts vond hem wel gek maar niet zorgwekkend. Wel verwezen naar de dermatoloog. Daar ben ik eergisteren geweest. Zowel de pa als de dermatoloog vonden hem er wel gek uitzien. Dermatoloog kwam even kort binnen en zei preventief weghalen. Ik vroeg toen nog denkt u kwaadaardig, hij gaf aan van niet. Ook de pa dacht niet aan iets kwaadaardigs.

Nu is hij weggehaald, maar is wordt dit altijd zo dik gedaan? Ik denk dat ze wel een centimeter de diepte in zijn gegaan?

Heb er nogal wat stress van, heb ook nog jonge kinderen. Slaap al anderhalve week slecht.
Ja, ze halen het altijd preventief zo diep / secuur mogelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Ja als je hem niet diep weghaalt kan hij weer terug groeien. Daarnaast moeten ze een marge aanhouden van zoveel mm rondom de moedervlek. Is protocol, ook bij goedaardige.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn man zijn er ook 2 weggehaald en een was ook vrij diep hij vroeg toen waarom en die arts zei we gaan er niet vanuit dat het kwaadaardig is maar we behandelen het wel zo en halen hem er het liefst zo heel mogelijk uit. Bij hem waren het twee gekken maar onschuldige moedervlekken. Ik snap je zenuwen maar probeer jezelf af te leiden tot je de uitslag krijgt. De eerste berichten van de artsen zijn optimistisch.
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn dank voor jullie reactie, dit stelt me al iets gerust!
Alle reacties Link kopieren
Is het weefsel niet naar de patholoog gestuurd voor onderzoek? Of vond de arts dat niet noodzakelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is gedaan. Over anderhalve week heb ik weer een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook eens een paar moedervlekken weg laten halen door de HA. Niet omdat er wat mee was, maar omdat ze op een plek zaten waar het vaak schuurde met kleding en dat dat vervelend was. HA heeft ze niet goed (lees diep) genoeg weggehaald, binnen een paar weken waren ze weer terug idd...
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet eens dat ze terug konden komen :)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hoort zo. En mocht er nog twijfel zijn of er zijn toch kwaadaardige cellen gevonden dan gaan ze nog meer weghalen.

Ik heb dat jaren geleden gehad op mijn been was een behoorlijke wond.
Het was een voorstadium van een melanoom.
Maar dat was het dan ook. Nog een paar x op controle en was allemaal prima.
Ik denk altijd maar dit kan je meestal zien en groeit niet binnen in je .
Verder gebruik ik de SkinVision app.
Alle reacties Link kopieren
Die app heb ik dus gebruikt. Er kwam hoog risico uit. Later kreeg ik melding van de app dat het vals alarm was. Denk dat daar mijn ongerustheid vandaan komt. Ben blij dat hij er eergisteren uit is gehaald!
Alle reacties Link kopieren
Ja die app is heel voorzichtig ja.
Soms denk ik ook weleens wat moet ik ermee maar ja.
Nou fijn ja hij kan er maar uit zijn !
Stress12 schreef:
26-01-2022 21:24
Ik wist niet eens dat ze terug konden komen :)
Ze kunnen ook verdwijnen. Dan ruimt je lichaam de afwijkende cellen weer op. 😊
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de huisarts je doorgestuurd heeft. Ik had twee gekke plekjes in mijn gezicht, moedervlekachtig. In drie jaar tijd drie keer voor bij de huisarts geweest. Eerste twee keer weggestuurd en laatste keer een verwijzing voor dermatoloog gevraagd. Mijn voorgevoel was goed, beide plekjes kwaadaardig en middels mohs chirurgie verwijderd. Ondanks dat het aan de buitenkant niet heel groot was vond ik de wonden wel erg groot. Ze halen het zo secuur mogelijk weg, maar de moedervlek kan ook echt diep zitten. Op mijn voorhoofd heb ik nu een behoorlijk ‘gat’ zitten waar de 5 hechtingen zaten. Was niet nodig geweest als de huisarts me drie jaar eerder had doorgestuurd. Gelukkig is het nu schoon, maar voor hetzelfde geld was het onderhuids al vertakt.

Fijn dat het weg is, meestal (ook al was het niet goed) is gewoon weghalen sowieso al voldoende. Dus dan zou er nu al niks meer aan de hand zijn.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Ze halen de vlek uit voorzorg zo goot mogelijk weg .ze willen niks toevallig laten zitten.bij de volgende controle kunnen ze dan zien of alles weg is.is dat niet het geval moeten ze nog n keer ruim snijden.
Ik heb van alle keren 5 x nog nooit mee gemaakt dat er iets was blijven zitten .
En is dat wel het geval maak je dan niet te ongerust.
Tegen mij vertelde de dermatoloog dat als ie weg is hij ook niet meer kan gaan groeien.
Sterkte en jaag je zelf niet te veel angst aan.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er mee heen bent gegaan!

Ik had op mijn arm een moedervlek die ineens van vorm en kleur veranderde. De huisarts heeft dat direct weggesneden en op laten sturen en het bleek een melanoom in situ te zijn, met kwaadaardige cellen.

Doordat ik er zo op tijd bij was, was er verder weinig aan de hand. In het ziekenhuis is nog wat extra weggesneden en dat is ook onderzocht en was schoon.
Alle reacties Link kopieren
Chachachaa schreef:
26-01-2022 21:23
Hier ook eens een paar moedervlekken weg laten halen door de HA. Niet omdat er wat mee was, maar omdat ze op een plek zaten waar het vaak schuurde met kleding en dat dat vervelend was. HA heeft ze niet goed (lees diep) genoeg weggehaald, binnen een paar weken waren ze weer terug idd...
Ik heb dat ook ooit laten doen, 5 stuks onder mijn bh-rand. Die zijn toen heel oppervlakkig weggesneden door de huisarts. Echt gewoon vlak op de huid zeg maar, niet dieper. Zijn allemaal gewoon weggebleven en sommige plekjes kan ik niet eens meer vinden. 2 Plekjes zijn een wit litteken geworden.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-01-2022 21:10
Ja als je hem niet diep weghaalt kan hij weer terug groeien. Daarnaast moeten ze een marge aanhouden van zoveel mm rondom de moedervlek. Is protocol, ook bij goedaardige.
Dit. Maar het weefsel wordt ook door een patholoog onderzocht neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wordt zeker gedaan, vind alleen het wacht daarop zo lang :-(
Alle reacties Link kopieren
Stress12 schreef:
28-01-2022 22:53
Ja dat wordt zeker gedaan, vind alleen het wacht daarop zo lang :-(

Even ter geruststelling; zelfs bij slecht nieuws is de prognose voor genezing van huidkanker voor verreweg de meeste patiënten goed. Sterkte met wachten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie, als het iets is zou het het meest bij een melanoom passen. Wat dan weet de meest agressieve vorm van huidkanker is. Het lijkt niet op een bcc of pcc helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven