Gezondheid alle pijlers

Geperforeerde wortelkanaal/kies

25-11-2013 12:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man ondergaat binnenkort een wortelkanaalbehandeling vanwege een perforatie in de kies of kanaal. We hebben zelf niet zo'n goed idee wat dat precies inhoudt en of het kwa beleving te vergelijken is met een standaard WKB. Kan iemand mij daar wat over vertellen? Manlief maakt zich erg nerveus en het is ook in mijn belang dat het allemaal een beetje onder controle blijft De tandarts zegt standaard dat alles wel meevalt...

Bedankt!
Als een kies geperforeerd is valt er weinig meer aan te doen..

Heb je het wel goed begrepen?
Dan zal het de wortel zijn die geperforeerd is. De tandarts heeft een wkb ingepland. Als het de kies was zou hij dat wel gezegd hebben. Dus deze wkb zal dan gewoon wel een standaard zijn. Manlief had al even teruggebeld maar de praktijk is niet de hele dag open helaas.
Maar een perforatie gebeurt toch juist tijdens een WKB, amperbroekies?
Klopt Lotte, daarom snap ik het ook niet zo..
Oké, dank je.

Ik dacht: misschien een herendo?
Of exponatie van de zenuw tijdens vullen caviteit en daarom endo? Tandarts het misschien niet duidelijk uitgelegd?
Oh jemig ik weet het nu ook niet meer. Even aan man gevraagd: oude vulling zat niet goed, tandarts ging hem vervangen en bij het verwijderen van de oude vulling en hij naar binnen keek zei de tandarts: "hij is geperforeerd, dat wordt wkb." Zou kunnen dat het tijdens de behandeling is gebeurd, de vulling verwijderen deed wel op een gegeven moment erg pijn door de verdoving heen.
Dan ligt de pulpakamer open TO.

Dan is de vulling, caviteit zo die geweest dat er een opening is direct naar de zenuw toe

En dan moet er dus een WKB gedaan worden.

Niets engs aan hoor, je man hoeft zich geen zorgen te maken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Oh ja, ik denk dat hij de zenuw heeft geraakt met boren (omdat de oude vulling zo diep zat), en dan volgt inderdaad een WKB.

Dan heeft je man nu waarschijnlijk ook wel veel last?
High five, Summerdance!
quote:Lotte35 schreef op 25 november 2013 @ 19:39:

High five, Summerdance! Collega!
Oke bedankt, het wordt wat duidelijker nu :-)

Hij heeft wel beetje pijn nu maar niet heel dramatisch. Hopelijk wordt het niet erger in de tussentijd.

Dus dit is straks eigenlijk een gewone wkb maar dan omdat er iets geraakt/beschadigd is ipv dat er al een ontsteking zit? Hij heeft eerder een wkb gehad vanwege een ontsteking en daar heeft hij na afloop heel veel pijn aan gehad omdat het een flinke ontsteking betrof. Zal dat nu anders zijn of is daar helemaal niks over te zeggen?

Bedankt zover!
Ik wilde er net op inhaken, maar die dat 't al duidelijk is.

Gewoon een wortelkanaalbehandeling inderdaad, de cariës onder de oude vulling zat zo diep in de kies, dat bij het wegboren de 'zenuw(kamer)' is geraakt. Geen punt, ze zullen een onderlaag hebben aangebracht.

Hoop dat hij snel terrecht kan!
Gewoon net zo'n WKB als dat jij al hebt gehad.

En over napijn?

Daar zal geen assistente/tandarts/mondhygieniste/praktijkmanager je een sluitend antwoord op kunnen (en durven) geven.

Want stel wij zeggen, neeeeeeeeeeeee hoor geen centje pijn na afloop, en je man loopt drie dagen met gierende napijn....
Bedankt voor jullie uitleg! Hij kan gelukkig snel terecht, ik hoop dat de napijn dit keer meevalt
Namens de hele tandheelkundige afdeling hier....SUCCES!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven