Gezondheid alle pijlers

Gescheurde enkelbanden. Ervaringen.

26-12-2014 13:13 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Woensdag was er waarschijnlijk een scheve stoepstegel op mijn pad en voor ik het wist klapte mijn enkel helemaal dubbel en lag ik op de grond. Helse pijn en tijdens het zwikken hoorde/voelde ik een soort plop. Hierdoor dacht ik eerst dat het misschien gebroken was maar later dacht ik ook meer aan scheuren van mijn banden. Ik kon er niet op staan/lopen dus in het ziekenhuis zijn er foto's gemaakt om toch breuk uit te sluiten. Dat was goed dus het zijn vrijwel zeker gescheurde enkelbanden. Heb dit 10 jaar geleden ook gehad en dit voelt volgens mij ook wel redelijk hetzelfde. Het doet nu nog steeds behoorlijk pijn en hij is super dik en begint ook blauw te worden. Er zit nu verband omheen en ik heb krukken. Het enige is dat ik over 4 weken naar Zuid Afrika vlieg en dan zo goed mogelijk op reis wil gaan. Ik moet maandag naar de huisarts en dan een plan gaan maken. Vorige keer was dat 2x2 weken tape. Maar met Zuid Afrika om de hoek was ik benieuwd of er ook ervaringen zijn met andere mogelijkheden. Een brace bijv? En zou het zin hebben om nu fysio te nemen voor de periode dat ik nog in NL ben? Ik ga 3 maanden weg dus moet wel echt goed voorbereid zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de behandel opties en andere tips!
Ik heb nog een vraag voor als er nog iemand meeleest. Vannacht werd ik wakker van de pijn in mijn enkel. Heel raar want dat had ik alleen de eerste 2/3 dagen en nu al een week niet meer. Nu doet het ook pijn als ik mijn grote teen beweeg. Dan gaat er een pijnscheut door mijn binnenste enkel. Herkend iemand dit? Maandag naar de fysio dus dan zal ik zit zeker ook voorleggen.
Geen idee maar dat lijkt me niet heel goed.
Klinkt wel bekend voor mij. Had zelf na 2 weken vooral last van een stekende pijn in mijn wreef, middelste drie tenen waren ook pijnlijk en deden het niet goed. Enkel zelf voelde toen alleen nog beurs, niet pijnlijk. Volgens de dokter kon dat gebeuren.

Zou het even aan de fysio voorleggen, ik kan alleen zeggen hoe het bij mij zat, misschien is het bij jou wel wat anders.

Fijn dat je tape hebt trouwens!
Dankjewel. Ik hoop dat het vannacht beter gaat. Nu overdag ging het wel weer. Snap dus ook echt niets van die pijn vannacht. Misschien wel rare beweging gemaakt, ook al kan ik met die tape niet hele rare dingen doen.
Ik heb mijn enkelbanden een keer erg naar gescheurd. Ik had alle banden in mijn linker enkel gescheurd. Bij de gymles verkeerd op zo'n hele dikke mat geland. Voet lag naar de zijkant toen ik er met mijn volle gewicht op terecht kwam. KRAK. Ik heb een behoorlijk hoge pijngrens dus had eerst niet door waarom mijn voet het niet meer deed haha. Toen uiteindelijk (was tijdens gymles op school) weggestrompeld. Docent zei dat het met een beetje ijs wel zou gaan, was vast licht gekneusd. Yeah right. Naar de EHBO gegaan en enkelbanden bleken stuk.

Mijn voet werd uiteindelijk helemaal zwart. Ik heb eerst 5 dagen gips gekregen. daarna 2x 2 weken tape. Moest eigenlijk 3x maar het ging zo goed dat dat niet meer hoefde. Als ik veel moest lopen deed ik dan even een brace aan. De gouden tip: zodra je het een beetje kan je voet gaan trainen met een fysio. Hoe sneller je weer beweegt (met mate) hoe sneller je weer kan lopen. Ik kon binnen 5 weken weer alles eigenlijk. Af en toe zeer en ik moest natuurlijk wel oppassen. De oefeningen waren stom, maar het hielp me wel. Daardoor heb ik nu eigenlijk ook bijna nooit meer last van die enkel. Alleen als ik echt veel loop op een dag of weer verkeerd terecht kom. In het ziekenhuis werd snel weer bewegen toen eigenlijk afgeraden. Maar de persoon die mijn gips verwijderde zag dagelijks dit soort gevallen en merkte dat de mensen die snel weer bewogen en oefenden met de gewonde voet veel sneller en beter geneerden. Toen dus toch naar de fysio gegaan. Ik zou eigenlijk de fysio echt aanraden! Maar ik twijfel toch wel of je in zuid-afrika geen plannen zal hoeven te wijzigen. Hangt ook een beetje af van de soort reis. Veel en ver gaan wandelen lijkt me er niet inzitten.

OEPS. Zie nu pas dat ik erg mosterd ben. Sorry! TO, beterschap!
Naast het scheuren van je enkelbanden, zullen vast wat voetbanden/peesjes ingescheurd kunnen zijn.

Ik heb het een en ander gescheurd in mijn middenvoet en kan nu na 5 weken nog steeds niet heel goed lopen. Het gaat wel, zeker met stevige schoenen aan, maar uren wandelen in Zuid Afrika zou ik niet aan moeten denken.
@tekenis: gelukkig hoef ik daar ook niet uren te lopen. Als ik in het begin maar een beetje normale stukken kan lopen en hoe langer ik daar zit, hoe beter het hopelijk ook weer zal gaan. Het gaat ook al wel steeds beter. Morgen maar goed overleggen met de fysio.
quote:Adeline schreef op 31 december 2014 @ 19:11:. @snoesje: dat wist ik niet! Zal wel heel gedoe zijn om te bewijzen denk ik.

Ik heb een briefje geschreven waarin ik refereerde aan het wetsartikel en bewijzen meegestuurd van de gemaakte kosten ("ingevolge artikel 6:162 BW ....."). Verder had ik polaroidfoto's meegestuurd van de situatie ter plaatse.

Binnen twee weken kreeg ik het aanbod om de gemaakte kosten vergoed te krijgen "tegen finale kwijting".

Hierover moet je van te voren goed nadenken, het houdt in dat je later niet nog een keer iets kunt claimen, bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bij de fysio geweest. Mijn enkel was nog steeds wel dik en erg blauw. De streep onder mijn enkel was bijna zwart maar dat hoorde erbij zei die. Hij heeft nu opnieuw ingetaped. Een stuk beter dan de huisarts. Alleen krijg ik nu ook uitslag van de tape ondanks dat er al soort beschermlaagje onderzit. Dus nu toch besproken om voor een brace te gaan kijken. Ook omdat hij denkt dat ik er voor mijn reis nog niet vanaf zal zijn. Nu dus op zoek naar een goede brace.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven