Gezondheid alle pijlers

Gestopt met de pil, bijwerkingen...

25-04-2015 10:02 17 berichten
Hallo lieve Viva-dames,

Ik ben twee weken geleden gestopt met de pil, in verband met allerlei vervelende bijwerkingen (schimmelinfecties, constant doorbraakbloedingen). Ik heb eerst gewoon m'n stopweek gehad, en heb sinds vorige week niet meer verder geslikt. Voor mijn gevoel nu dus één week echt 'pilvrij'.

Ik heb al even gezocht en er staan hier heel wat topics over stoppen met de pil, maar ik vond daar niet echt antwoord op mijn vraag. Die topics gaan namelijk vooral over de bijwerkingen op een ietwat langere termijn.

Waar ik nu mee kamp: ik voel me vreselijk beroerd. Ik heb last van golven van hoofdpijn/vermoeidheid/misselijkheid, die ongeveer een uur aanhouden en dan weer wegebben. Ik denk dat dit zo'n vijf of zes keer per dag gebeurt. Vooral 's ochtends als ik wakker word voel ik me vreselijk, en ook lichtelijk depressief/moedeloos. Verder lijkt mijn libido juist gedaald te zijn in plaats van gestegen, wat je meestal hoort bij stoppen met de pil. (Met mijn libido was trouwens niets mis toen ik aan de pil zat.) Deze klachten zijn begonnen na m'n stopweek, dus toen ik eigenlijk opnieuw met een strip had moeten beginnen.

Omdat het pas een week is dat ik gestopt ben heb ik best wel goede hoop dat dit allemaal nog gaat wegebben, maar ik zou heel graag jullie ervaringen willen horen. Ik las in andere topics al dat de ervaringen op lange termijn heel erg verschillend zijn. Maar zijn er ook mensen die de eerste paar weken (maanden?) soortgelijke klachten hadden, maar die uiteindelijk wel blij waren met hun keuze om te stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben ook pas gestopt. Heb alleen last van puisten
Normaal heb je toch ook een stopweek? Heb je deze klachten dan ook?
@aapjewat, balen! Hoe lang ben jij gestopt?

@heelveelblabla, ik heb m'n stopweek gehad en toen ben ik gestopt. Dus eigenlijk heb ik het verkeerd uitgelegd.. Ik zal de OP even aanpassen. Ik ben dus gestopt, toen m'n stopweek, en nu is het een week na de stopweek. In m'n stopweek had ik nergens last van
Mijn libido is wel gedaald nadat ik gestopt was. Verder gelukkig geen klachten. Voelde me juist heel fijn. Weer echt mezelf.

Ik ben gestopt omdat ik heel slecht reageerde op de hormonen in de pil, ook bij een lichte pil.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ik zou een andere proberen. Grote kans dat de tweede of de zesde je juist evenwichtiger maakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Haligh schreef op 25 april 2015 @ 10:08:

@aapjewat, balen! Hoe lang ben jij gestopt?

@heelveelblabla, ik heb m'n stopweek gehad en toen ben ik gestopt. Dus eigenlijk heb ik het verkeerd uitgelegd.. Ik zal de OP even aanpassen. Ik ben dus gestopt, toen m'n stopweek, en nu is het een week na de stopweek. In m'n stopweek had ik nergens last van

Ahhh oké

Goh, maar ik herken jouw klachten niet. Nou ja, eigenlijk wel, maar toen was ik zwanger.
@MadameQetesh, voelde jij je meteen beter na het stoppen? En fijn trouwens, dat je weer helemaal jezelf bent.

@Retrostar, ik wil graag eerst even een poos zonder hormonen in m'n lijf, maar als 't zo blijft misschien toch iets anders proberen ja. Al sta ik daar niet om te juichen.

@heelveelblabla, ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik niet zwanger ben hahaha
Na een week is de pil volledig uit je lichaam.

Dit is dus je eigen lichaam wat weer aan het opstarten is en het kan soms wel een paar maanden duren voordat het allemaal weer een beetje gelijkmatig is. Maar voor hetzelfde geld is het volgende week weer over, het hangt helemaal van je lichaam af.
Van je eigen 'natuurlijke' hormonen kun je je ook slecht voelen. Soms zorgt een pil voor een veel evenwichtigere hormoonbalans. De pil is dus niet altijd slecht voor humeur en welbevinden.

Zorg je wel dat je niet zwanger wordt, indien niet gewenst?
@bootje, dat gevoel had ik ook. Toch vind ik het een beetje narig, die bijwerkingen. Ik hoop dat het snel wat minder wordt. Ik kan me niet meer zo goed herinneren hoe ik was voordat ik de pil slikte, maar ik was in elk geval niet de hele dag onwel.

@parbleumondieu, ja, nu ik begin te googlen kom ik dat dus ook tegen. Terwijl mijn hele omgeving roept dat het zonder pil véél beter is. Maar goed, ik wacht het dus nog maar even af, het is nog zo kort. En uiteraard zorg ik dat ik niet zwanger word. Omdat ik de laatste maanden telkens schimmelinfecties hadden waren m'n vriend en ik alweer helemaal gewend aan seksen met condoom, dus wat dat betreft verandert er niet zoveel.
Ja voelde me op zich vrij snel weer mezelf. Na een week of 2/3.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Nu je lichaam geen synthetische hormonen meer krijgt door de pil, moet het zelf hormonaal weer helemaal op orde komen. Na ongeveer een maand zijn die sythetische hormonen uit je lichaam, maar voordat alles weer op de natuurlijke manier werkt, kan wel een half jaar duren. De één heeft daar meer last van dan de ander.

Maar je klachten zijn normaal hoor, het zijn de hormonen die weer op orde moeten komen.
Voor zover ik altijd geleerd heb op basis van het fatmacotherapeutisch kompas is het na een week echt weg uit je lichaam.
De enigste bijwerking die ik had nadat ik met de pil gestopt ben(na 8 jaar trouw slikken), is dat ik die 5 kilo vocht kwijtgeraakt ben, die ik dankzij die rotpil vasthield

Heel blij mee!
je weet niet of er een relatie is tussen stoppen met pil en hoe je je voelt
Bedankt voor de reacties allemaal!

@sabbaticalmeds, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik vond het wel opvallend dat die klachten aanvingen precies een dag nadat ik normaal gesproken met een nieuwe strip zou beginnen. Vooral ook het neerslachtige gevoel in de ochtend doet me vermoeden dat het wel iets hormonaals is.

Maar goed, ik ga nog even afwachten dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven