Gewichtsverlies bij borstvoeding
vrijdag 1 augustus 2025 om 11:27
Hoi,
Onze dochter is nu ruim 3 maanden. Ik geef vanaf geboorte al borstvoeding (fulltime kolven) en wil dit tot minimaal 9 maanden doen. Voordat ik zwanger was woog ik 66 kg (1,64 lang). In de zwangerschap ben ik 8 kg aangekomen.
Vanochtend woog ik 60,5kg.
Ik blijf afvallen (tussen de 0,5-1kg per week). Ik eet veel, veel meer dan voor de zwangerschap. De afgelopen weken zijn we regelmatig gaan uit eten, ijs gaan eten in de vakantie enzovoorts. Deze week heb ik een pak koekjes op, gisteren 2 kommen chips, dit allemaal naast mijn normale voeding.
Ik zondig dus veel, maar eet ook veel meer gezonde voeding dan voorheen. Desondanks daalt mijn gewicht royaal.
Vorige week heb ik bloed laten prikken om mijn schildklier te laten checken, dit was allemaal goed. De huisarts gaf aan het even af te wachten omdat het vaak stabiliseerd.
Herkennen jullie dit bij het geven van borstvoeding? Stabiliseerde dit vanzelf zoals de huisarts zegt?
Onze dochter is nu ruim 3 maanden. Ik geef vanaf geboorte al borstvoeding (fulltime kolven) en wil dit tot minimaal 9 maanden doen. Voordat ik zwanger was woog ik 66 kg (1,64 lang). In de zwangerschap ben ik 8 kg aangekomen.
Vanochtend woog ik 60,5kg.
Ik blijf afvallen (tussen de 0,5-1kg per week). Ik eet veel, veel meer dan voor de zwangerschap. De afgelopen weken zijn we regelmatig gaan uit eten, ijs gaan eten in de vakantie enzovoorts. Deze week heb ik een pak koekjes op, gisteren 2 kommen chips, dit allemaal naast mijn normale voeding.
Ik zondig dus veel, maar eet ook veel meer gezonde voeding dan voorheen. Desondanks daalt mijn gewicht royaal.
Vorige week heb ik bloed laten prikken om mijn schildklier te laten checken, dit was allemaal goed. De huisarts gaf aan het even af te wachten omdat het vaak stabiliseerd.
Herkennen jullie dit bij het geven van borstvoeding? Stabiliseerde dit vanzelf zoals de huisarts zegt?
vrijdag 1 augustus 2025 om 11:51
Dit dus.margreetder schreef: ↑01-08-2025 11:37Lastig, aangezien wij niet weten hoeveel calorieën je per dag binnenkrijgt. Bij borstvoeding heb je al snel 500 cal. per dag meer nodig boven je normale inname.
vrijdag 1 augustus 2025 om 12:58
vrijdag 1 augustus 2025 om 13:02
Ik ben normaal niet zo van het makkelijk afvallen maar met borstvoeding wel. Is bij mij in twee fasen gegaan, tijdens m’n verlof viel ik af tot ongeveer m’n startgewicht, toen ik weer ging werken (toch wat minder eten en meer energie verbruiken) viel ik weer een kilo of 4 of 5 af. Daarna wel stabiel maar inderdaad veel meer eten dan anders. Ik zou het in deze fase ook niet per se zien als “zondigen”, ik dacht echt: ik neem het ervan nu het kan
maar goed, niet iedereen stabiliseert. Als je normaal ook niet zo snel aankomt kan het natuurlijk zijn dat je blijft zakken in gewicht. Het kost nu eenmaal een hoop energie.
Je kan evt nog diëtist vragen.
Je kan evt nog diëtist vragen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 13:12
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:29
Herkenbaar!
Ik at veel in die periode maar bleef afvallen.
Ik was alleen wel behoorlijk aangekomen tijdens de zwangerschap dus wat dat betreft was het fijn. Na 4-5 maanden waren die extra kilo's er allemaal (met wat extra) vanaf. Vanaf een maand of zes stabiliseerde het wel, dan gaan ze natuurlijk ook langzaamaan meer andere dingen eten.
Bij de eerste zwangerschap maakte ik me druk om alle extra kilo's, bij de tweede ging ik er maar vanuit dat dit was wat mijn lichaam nodig had. Mijn laagste gewicht in jaren was toen de tweede ongeveer een half jaar was.
Maar als je zoals in jouw geval wel erg veel afvalt zou ik inderdaad toch kijken hoe je extra binnen kan krijgen. Noten, volle producten, roomboter, idd een extra maaltijd... (en wat meer ongezonde dingen is natuurlijk ook prima).
Ik at veel in die periode maar bleef afvallen.
Ik was alleen wel behoorlijk aangekomen tijdens de zwangerschap dus wat dat betreft was het fijn. Na 4-5 maanden waren die extra kilo's er allemaal (met wat extra) vanaf. Vanaf een maand of zes stabiliseerde het wel, dan gaan ze natuurlijk ook langzaamaan meer andere dingen eten.
Bij de eerste zwangerschap maakte ik me druk om alle extra kilo's, bij de tweede ging ik er maar vanuit dat dit was wat mijn lichaam nodig had. Mijn laagste gewicht in jaren was toen de tweede ongeveer een half jaar was.
Maar als je zoals in jouw geval wel erg veel afvalt zou ik inderdaad toch kijken hoe je extra binnen kan krijgen. Noten, volle producten, roomboter, idd een extra maaltijd... (en wat meer ongezonde dingen is natuurlijk ook prima).
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:55
Kun je ipv (of naast) koekjes en chips niet beter structureel iets toevoegen aan je patroon?
Toen ik bv gaf, ontbeet ik altijd 2x (beide keren met volkoren boterhammen), direct bij het opstaan om 6:15 (tijdens het kolven) en dan om 9 uur gewoon nog een keer.
En verder gewoon normaal (12u weer lunchen etc). Dat werkte voor mij goed. Ik viel wel wat af, maar niet té veel.
Structureel kan je ook smiddags een eetmoment toevoegen of savonds nog (banaan, brood, krentenbol weet ik veel..)
Toen ik bv gaf, ontbeet ik altijd 2x (beide keren met volkoren boterhammen), direct bij het opstaan om 6:15 (tijdens het kolven) en dan om 9 uur gewoon nog een keer.
En verder gewoon normaal (12u weer lunchen etc). Dat werkte voor mij goed. Ik viel wel wat af, maar niet té veel.
Structureel kan je ook smiddags een eetmoment toevoegen of savonds nog (banaan, brood, krentenbol weet ik veel..)
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:21
Ja, herkenbaar. Ik at in die tijd veel (koolhydraatrijk) voedsel extra. Extra schep pasta/rijst/volkorenboterham. Fruit en volle zuivel. Het is voor je lijf hard werken om sowieso bij te komen van de zwangerschap maar ook om de borstvoeding aan te maken. Eet dus meer maar graag wel gezonder dan chips, koekjes en ijs.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 18:26
TO het is natuurlijk prima om herkenning te vragen. Maar je bent al naar de huisarts geweest en die heeft je advies gegeven. Je lijkt aan dit advies te twijfelen? In je eerdere topics over vaccinaties bij kinderen geef je ook aan snel beïnvloedbaar te zijn door andere meningen waarvoor je therapie krijgt (als ik me dat goed herinner?)
Waarom dan nu weer een topic openen als je al bij een zorgprofessional bent geweest die e.e.a. heeft gecontroleerd en advies heeft gegeven?
Waarom dan nu weer een topic openen als je al bij een zorgprofessional bent geweest die e.e.a. heeft gecontroleerd en advies heeft gegeven?
vrijdag 1 augustus 2025 om 22:50
Hier ook, maar begon al tijdens de zwangerschap. Bij mijn eerste viel ik eerst alleen maar af, tijdens einde zwangerschap kwam ik pas aan. Ik mocht wat missen, maar was voor ik zwanger werd niet echt dik.
Na de bevalling heel veel gevoed, hongerige en flinke baby. Ze at me echt op. Ik herkende mijn eigen benen niet meer, zoveel dunner waren ze.. Het gewicht is en na een tijdje gewoon weer aangekomen, had best n deel weg mogen blijven. Dochter 2 kwam al snel en had niet hetzelfde effect, ook bleef de bolle buik toen lang hangen, maar er is ook maar 18mnd leeftijdsverschil tussen 1 en 2.
Na de bevalling heel veel gevoed, hongerige en flinke baby. Ze at me echt op. Ik herkende mijn eigen benen niet meer, zoveel dunner waren ze.. Het gewicht is en na een tijdje gewoon weer aangekomen, had best n deel weg mogen blijven. Dochter 2 kwam al snel en had niet hetzelfde effect, ook bleef de bolle buik toen lang hangen, maar er is ook maar 18mnd leeftijdsverschil tussen 1 en 2.
vrijdag 1 augustus 2025 om 22:57
Ik woog voor mn zwangerschap 80kg, tijdens max 93 en bet bv afgevallen naar 72kg.
Heeft dochter er allemaal afgezopen.
Wat dat betreft zou ik nog wel een rondje borstvoeding willen geven.
T stamiliseerde na een maand of 7 toen dochter meer vast voedsel ging eten.
Ze heeft tot 1jr bv gehad.
Heeft dochter er allemaal afgezopen.
Wat dat betreft zou ik nog wel een rondje borstvoeding willen geven.
T stamiliseerde na een maand of 7 toen dochter meer vast voedsel ging eten.
Ze heeft tot 1jr bv gehad.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in