Gezondheid alle pijlers

gezondheidsrisico's pilgebruik

29-08-2010 11:57 14 berichten
Wellicht is er al een topic over, maar dat kan ik zo snel niet vinden, dus hierbij een nieuw topic over de gezondheidsrisico's door pilgebruik.

Vanaf mijn 15de slik ik al de pil, inmiddels ben ik bijna 27, dus zo'n 12 jaar al met al. Wat mij opvalt is dat Nederland echt een pilland is. Veel jonge meiden beginnen met de pil i.v.m. uiteenlopende redenen. Zelf ben ik hem gaan slikken om de ergste menstruatieklachten tegen te gaan. En inmiddels slik ik de pil i.v.m. anticonceptie.

Nadat ik ben geemigreerd naar Italie, en hier allerlei verhalen hoor over adviezen om een aantal maanden met de pil te stoppen, ben ik me eens in de gevaren van de pil gaan verdiepen. Op internet lopen de verhalen uiteen. Zo zegt de ene site dat er een klein verhoogd risico is op borstkanker en juist een verlaagd risico op baarmoederhals kanker. En weer een andere site geeft aan dat er zowel een verhoogd risico is op borstkanker als ook op baarmoederhalskanker, met name bij vrouwen onder de 35 die langer dan 10 jaar de pil slikken. (waar ik dus onder val)

Nu afgelopen week bij mijn schoonzusje eierstokkanker is ontdekt en ze alles weg hebben moeten halen, zit bij mij de schrik er natuurlijk extra goed in. Naar de huisarts voor advies heeft weinig zin, want Italie is niet echt een pilland, dus haar advies weet ik bij voorbaat al.

Graag zou ik willen weten of jullie dergelijke risico's wel eens met jullie huisarts hebben doorgesproken en wat deze dan zei, of dat jullie misschien meer informatie hebben over de risico's.

De pil is natuurlijk een reuzehandig anticonceptie middel, maar als er toch redelijk wat gevaren aan kleven, bestaan er ook nog andere manieren om een zwangerschap tegen te gaan...

Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
En wat denk je van de verhoogde kans op trombose?

Ik heb n.a.v. pilgebruik trombose gekregen en ben daarna verplicht moeten stoppen met het gebruik van de pil. Sinds die tijd heb ik een spiraaltje en ik had gewild dat ik dat jaren eerder had gedaan!
Ik slik 'm al 20 jaar. Zonder er verder bij na te denken.
Ik heb hem 8 jaar geslikt zonder na te denken. Ik ben er op mijn 16e mee begonnen omdat ik het zat was om 10 dagen ongesteld te zijn en omdat ik toen een vriendje kreeg.

Het enige waar ik over na dacht was dat ik hem uiteindelijk toch niet veilig genoeg vond en heb toen een spiraal genomen.

(In mijn geval waren er 10 dagen per maand waarbij hij minder zou kunnen werken, ik heb veel migraine)

Er is tegenwoordig zoveel waar je meer kans op kanker van zou hebben. Gisteren las ik zelfs dat je sperziebonen niet rauw mag eten omdat daar dan een giftige stof in zit. Laat ik nou al jaren die dingen het liefst rauw eten.

Sla schijnt kankerverwekkend te zijn, thee ook. Laat je die dingen dan ook staan? Dan kun je bijna niets meer eten/drinken/doen behalve op een onbewoond eiland gaan wonen, ver van de beschaving af zodat er ook zo min mogelijk uitlaatgassen e.d. bij je in de buurt komen.
quote:stukje_cake schreef op 29 augustus 2010 @ 12:21:

Er is tegenwoordig zoveel waar je meer kans op kanker van zou hebben. Gisteren las ik zelfs dat je sperziebonen niet rauw mag eten omdat daar dan een giftige stof in zit. Laat ik nou al jaren die dingen het liefst rauw eten.

Sla schijnt kankerverwekkend te zijn, thee ook. Laat je die dingen dan ook staan? Dan kun je bijna niets meer eten/drinken/doen behalve op een onbewoond eiland gaan wonen, ver van de beschaving af zodat er ook zo min mogelijk uitlaatgassen e.d. bij je in de buurt komen.Ja dat kan allemaal wel zo zijn, maar mensen hebben toch voedsel nodig om te kunnen leven. Het slikken van de pil is geen noodzaak. En ik ben heel eerlijk, als je net te horen hebt gekregen dat je schoonzusje van 22 kanker heeft en dat ze bij haar beide eierstokken en baarmoeder weg hebben moeten halen en dat ze ook nog eens aan de chemo moet, dan denk je wel 10 keer meer na over mogelijkge gezondheidsrisico van de pil. Vandaar mijn vraag. Het klopt dat je ook zonder pil wel van alles kunt krijgen, maar onnodig extra risico lopen heb ik ook geen zin in.
En jij denkt nu dat je schoonzusje kanker heeft gekregen door het slikken van de pil?

Er zijn risico's, zoals je zelf hebt gelezen, maar de onderzoeken spreken elkaar regelmatig tegen. Het is dus aan jezelf of je die risico's wilt nemen of niet. Als je dat niet wilt moet je stoppen met de pil en een andere vorm van anticonceptie gaan gebruiken.

Mijn huisarts heb ik nog nooit gehoord over de risico's van de pil. Andere anticonceptie dan hormonale is in mijn geval geen optie omdat ik een hormoonstoornis heb waardoor ik zelden menstrueer. Door die zeldzame menstruaties(die overigens huiveringwekkend zijn als ik wèl eens ongesteld word) heb ik zonder hormonen meer kans op...juist, kanker.
Slik hem al 30 jaar en laatst nog met gynaecoloog over gehad......

Hij zei dat de voordelen voor vrouwen zwaarder tellen als de nadelen.......
Jup hier ook trombosebeen bij pilgebruik (en roken, dom dom). Ik was toen 20 jaar.

Alleen wist ik niet dat ik een stollingsafwijking (Factor V Leiden, de heterozygote variant) had. Daar had de huisarts wellicht wat meer aandacht aan kunnen besteden toen ik aangaf dat trombose/ longembolieen in mijn familie voorkwam. Volgens hem stond dat pilgebruik niet in de weg. Maar goed. Dat is altijd achteraf gelul. En als 15 jarige meisje had ik niet het inzicht om te zeggen; weet je wat... laat ik het voor de zekerheid maar niet doen.

Voor mij nooit meer de pil iig.
Ik snap dat je er dan meer over nadenkt, maar ik denk dat er meerdere factoren meespelen in het wel of niet krijgen van kanker. t is natuurlijk verschrikkelijk naar dat je schoonzusje kanker heeft en dan nog wel zo'n vorm van. Daar heb ik het ook nooit over gehad.

Die onderzoeken waar je het over had, zijn die allemaal onder dezelfde omstandigheden gedaan? (voor zover je dat als leek kunt controleren) Als je een onderzoek nl valide wilt maken, moet je dezelfde resultaten keer op keer weer kunnen krijgen. En dan nog heb je te maken met variabelen die je niet kunt veranderen zoals aanleg voor en genetische dingen.
Ik ben van mening dat je voordat je medicijnen gebruikt altijd met de huisarts de risico's/ bijwerkingen moet bespreken en de voor- en nadelen.

Ik heb ook zo'n 15 jaar de pil gebruikt. Wat mij opvalt is dat huisartsen nooit tussentijds gesprekken met patiënten voert over het pil gebruik. Terwijl mijn huisarts laatst tegen mij zei dat je lichaam veranderd en de invloed van medicijnen op je lichaam ook kan veranderen.

Ik vind het voor mijzelf belangrijk om eens in de zoveel jaar met de huisarts over de pil te praten. Of deze vorm van anticonceptie nog wel bij mij past. Ook zijn in de afgelopen 15 jaar weer nieuwe onderzoeken gedaan en nieuwe vormen van anticonceptie bijgekomen.
Kwinky,

Jouw ha klinkt als een erg fijne ha! Ik kreeg, omdat de pil niet meer aan mijn wensen voldeed, alleen de vraag of ik zelf al een idee had wat ik dan wel wilde.. Moet zeggen dat ik een pas afgestudeerde ha had die dat zei. Over de voor en nadelen zijn nooit gesproken.
in elke bijsluiter van anticonceptiepillen staan de risico's en bijwerkingen aangegeven. Dat is verplicht.

De anticonceptiepil ('de pil')

De pil bevat meestal twee hormonen: een oestrogeen en een progestageen. Samen zorgen deze hormonen ervoor dat zwangerschap wordt voorkomen. Zoals ieder geneesmiddel heeft de pil ook bijwerkingen. Bij gebruik van de pil heeft u iets meer kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, zoals bijvoorbeeld trombose. Trombose betekent dat een bloedstolsel een ader blokkeert, meestal in een been of in de longen.

Verschillende soorten pillen

De samenstelling van de pil is in de loop der tijd veranderd:

De eerste pillen, pillen van de 'eerste generatie', bevatten veel oestrogeen en een progestageen. Later bleek dat veel oestrogeen de kans op trombose doet toenemen.

Pillen van de 'tweede generatie' bevatten daarom minder oestrogeen, en meestal dezelfde progestagenen als die van de 'eerste generatie'.

Pillen van de 'derde generatie' bevatten evenveel oestrogeen als die van de 'tweede generatie', maar een nieuw soort progestageen (desogestrel of gestodeen). Deze progestagenen zouden gunstig zijn voor het cholesterolgehalte in het bloed. Men hoopte dat de kans op bepaalde hart- en vaatziekten daardoor zou verminderen. Maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn.

Van twee progestagenen (norgestimaat en drospirenon) is nog onvoldoende bekend om de kans op bijwerkingen (zoals trombose) te kunnen inschatten.

Kans op een bloedstolsel (trombose)

Iedereen heeft een kleine kans op trombose. Zonder de pil krijgen ongeveer 5 op de 100.000 vrouwen in de loop van een jaar een bloedstolsel in hun been of longen. Bij gebruik van een 'tweede generatie' pil krijgen 15 op de 100.000 vrouwen in de loop van een jaar een stolsel. Gebruiken ze een 'derde generatie' pil, dan krijgen 25 op de 100.000 vrouwen in de loop van een jaar een stolsel.

Dit klinkt bedreigend, maar de kans op een stolsel bij gebruik van de pil is kleiner dan tijdens zwangerschap: Van de 100.000 vrouwen die zwanger zijn, krijgen ongeveer 60 een stolsel.

Liever een pil van de 'tweede generatie'

Al is de kans op trombose klein, kiezen we liever de pil met de minste kans op bijwerkingen. Dit betekent dat vrouwen die de pil willen gaan gebruiken, het beste een pil van de 'tweede generatie' kunnen nemen. Vrouwen die al een pil van de 'derde generatie' gebruiken, kunnen overstappen op een pil van de 'tweede generatie'. Misschien moet u even aan het idee wennen. Vooral als u tevreden bent over uw pil en u geen last heeft van bijwerkingen. Maar afgezien van de kans op een stolsel, zijn de bijwerkingen van pillen van de 'tweede generatie' vergelijkbaar met die van de 'derde generatie'.

Hoe gaat het verder?

Omdat de samenstelling van de nieuwe pil anders is, kan het zijn dat uw lichaam hieraan moet wennen. Zo kan het zijn dat u van de nieuwe pil klachten krijgt die u bij uw oude pil niet had. Bijvoorbeeld hoofdpijn of gevoeligheid van de borsten. Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar maanden. Mocht u klachten houden, laat dat dan op het spreekuur weten. Er zijn vele soorten pillen van de 'tweede generatie', zodat het vrijwel altijd lukt er een te vinden waarbij geen klachten optreden.

Over de 2e en 3e genaratiepillen zijn uberhaupt geen lange termijn studie's te vinden omdat deze pil nog niet zo lang bestaat.
quote:stukje_cake schreef op 29 augustus 2010 @ 14:04:

Kwinky,

Jouw ha klinkt als een erg fijne ha! Ik kreeg, omdat de pil niet meer aan mijn wensen voldeed, alleen de vraag of ik zelf al een idee had wat ik dan wel wilde.. Moet zeggen dat ik een pas afgestudeerde ha had die dat zei. Over de voor en nadelen zijn nooit gesproken.Klopt, maar ik moet wel zeggen dat deze gesprekken wel op mijn initiatief plaats vinden door vragen te stellen.
Voor rokers is de pil al helemaal niet geschikt.

Vanaf 15e pil geslikt, op 23e op koperspiraal overgestapt. Dat laatste al bijna 20 jaar naar volle tevredenheid.

Kreeg van pil andersoortige klachten> hoofdpijn, lusteloosheid, gewichtstoename door vocht vasthouden. Door synthetische hormonen wordt je constant in een staat van schijnzwangerschap gehouden, dat onderdrukt dan de eisprong. Voor jonge meiden is de pil misschien wel geschikt, want dat haalt meteen ook de edge van de gierende puberhormonen af en onderdrukt jeugdpuistjes.

Maar weer een cyclus met eigen hormonen hebben is ook wel een verademing na jaren pilmoeheid. Een boost voor het libido, vooral op dag 7 tot 14 voor de eisprong. Moeiteloos kilo's kwijtraken en veel levenslustiger in het leven staan zijn zeker ook mooi meegenomen.

Op de lange termijn heeft de pil te veel bijwerkingen en wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen. In my humble opinion.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven