Gezondheid alle pijlers

Goede saturatiemeter voor thuis

27-11-2020 11:03 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kennis heeft corona en is flink ziek. Geen reuk/smaak en benauwd. Ze gaat wel de huisarts bellen om ondersteuning te vragen en misschien een saturatiemeter thuis maar dat moet dan wel beschikbaar zijn.

Stel ze zou zelf een saturatiemeter voor thuis aanschaffen - bol.com heeft al 211 resultaten - welke is dan goed voor huisgebruik? Ik vind het voor ons ook interessant om te weten vanwege onze zoon en mochten wij toch ook een keer corona krijgen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Wat is de toegevoegde waarde van een saturatiemeter thuis? Bij klachten zul je hoe dan ook een arts in moeten schakelen en die meet dan zelf wel de saturatie. Een te laag zuurstofgehalte in je bloed merk je echt wel, daar heb je geen saturatiemeter voor nodig. Het levert je alleen maar onnodige stress op.
Als ik een longarts moet geloven die vertelde dat mensen de praktijk binnenliepen terwijl hun saturatie enorm laag was, vind ik een saturatiemeter wel degelijk een aanwinst, je hebt soms pas klachten als het 5 over 12 is.
Met een saturatiemeter geef je jezelf een nog kleine voorsprong.
TO ik heb een saturatie meter van Medisana, die bevalt me prima.
anoniem_397926 wijzigde dit bericht op 27-11-2020 11:14
Reden: schrijffout
1.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan het begin van de eerste golf er een gekocht bij bol.com. Gewoon een die je daar zit staan. Niet de duurste en niet de goedkoopste. Voor thuisgebruik is dat prima.
Alle reacties Link kopieren
Koop alleen een saturatiemeter als je daar goed mee om kunt gaan en niet in paniek raakt als de meting wat laag is. Dan geeft het juist stress met minder betrouwbare metingen. Je kunt je ook vragen of zo'n saturatiemeter echt zinvol is. De huisarts bellen is wellicht een beter plan.

Je kunt naar de apotheek voor een goede meter.
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
27-11-2020 11:09
Wat is de toegevoegde waarde van een saturatiemeter thuis? Bij klachten zul je hoe dan ook een arts in moeten schakelen en die meet dan zelf wel de saturatie. Een te laag zuurstofgehalte in je bloed merk je echt wel, daar heb je geen saturatiemeter voor nodig. Het levert je alleen maar onnodige stress op.
Dat is nou juist niet wat ik hoor. Als corona voelt als een griep en je bent geen risicogroep moet je zelf thuis uitzieken. Veel mensen hebben benauwdheidsklachten bij griep/verkoudheid maar dat betekent niet altijd dat je een te lage saturatie hebt (meestal wel iets lager dan normaal).

Bij corona hoor je juist dat veel mensen in de problemen komen doordat ze te lang een te lage saturatie hadden en ze niet merkten dat dat zo was. En ook dat ze bij opname niet doorhadden hoe ziek ze waren. Van mijn zoontje weet ik dat te lang een te lage saturatie je gewoon uitput terwijl je lichaam juist energie nodig heeft om te herstellen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
klaver10 schreef:
27-11-2020 11:12
Als ik een longarts moet geloven die vertelde dat mensen de praktijk binnenliepen terwijl hun saturatie enorm laag was, vind ik een saturatiemeter wel degelijk een aanwinst, je hebt soms pas klachten als het 5 over 12 is.
Met een saturatiemeter geef je jezelf een nog kleine voorsprong.
TO ik heb een saturatie meter van Medisana, die bevalt me prima.
Dit inderdaad.

Mag ik vragen welke van Medisana?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-11-2020 11:15
Koop alleen een saturatiemeter als je daar goed mee om kunt gaan en niet in paniek raakt als de meting wat laag is. Dan geeft het juist stress met minder betrouwbare metingen. Je kunt je ook vragen of zo'n saturatiemeter echt zinvol is. De huisarts bellen is wellicht een beter plan.

Je kunt naar de apotheek voor een goede meter.
Ik kan voor haar niet spreken. Onze zoon heeft maanden aan de monitor gelegen en saturatie was dan vaak de belangrijkste waarde dus wij raken niet zo snel in paniek. Ik weet ook dat hij niet betrouwbaar is als je geen goede curve hebt enzo.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
27-11-2020 11:17
Dat is nou juist niet wat ik hoor. Als corona voelt als een griep en je bent geen risicogroep moet je zelf thuis uitzieken. Veel mensen hebben benauwdheidsklachten bij griep/verkoudheid maar dat betekent niet altijd dat je een te lage saturatie hebt (meestal wel iets lager dan normaal).

Bij corona hoor je juist dat veel mensen in de problemen komen doordat ze te lang een te lage saturatie hadden en ze niet merkten dat dat zo was. En ook dat ze bij opname niet doorhadden hoe ziek ze waren. Van mijn zoontje weet ik dat te lang een te lage saturatie je gewoon uitput terwijl je lichaam juist energie nodig heeft om te herstellen.
Wij hebben in de eerste golf 1 gekocht. Niet de duurste en niet de goedkoopste. Hij werkt prima.

Alleen voor echt jonge kinderen werkt deze niet goed. Dan zou ik ook voor een kindervariant kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-11-2020 11:15
Koop alleen een saturatiemeter als je daar goed mee om kunt gaan en niet in paniek raakt als de meting wat laag is. Dan geeft het juist stress met minder betrouwbare metingen. Je kunt je ook vragen of zo'n saturatiemeter echt zinvol is. De huisarts bellen is wellicht een beter plan.
Je kunt naar de apotheek voor een goede meter.
koko67 wijzigde dit bericht op 27-11-2020 11:33
Reden: 2 keer gepost
39.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
27-11-2020 11:32
Wat bedoel je met er goed mee omgaan?
je doet dat ding om de vinger en drukt op het knopje. Vanaf 96 procent is een prima meting.
Tussen de 90 en 96 is even afwachten en onder de 90 is arts bellen.
Dat zei mijn huisarts in ieder geval toen ik er 1 kocht voor mijn vader.
Ik vond de saturatiemeter heel zinvol. Mijn vader had een saturatie van 84, maar nog geen benauwdheidsklachten. Toch had hij wel zuurstof nodig. Hij werd uiteindelijk wel benauwd, maar toen was de saturatie weer hoger omdat hij inmiddels zuurstof kreeg.
[quote=koko67 post_id=32211427 time=1606473176 user_id=83915

Wat bedoel je met er goed mee omgaan?
je doet dat ding om de vinger en drukt op het knopje. Vanaf 96 procent is een prima meting.
Tussen de 90 en 96 is even afwachten en onder de 90 is arts bellen.
Dat zei mijn huisarts in ieder geval toen ik er 1 kocht voor mijn vader.
Ik vond de saturatiemeter heel zinvol. Mijn vader had een saturatie van 84, maar nog geen benauwdheidsklachten. Toch had hij wel zuurstof nodig. Hij werd uiteindelijk wel benauwd, maar toen was de saturatie weer hoger omdat hij inmiddels zuurstof kreeg.

][/quote]

Mijn ervaring is dat hij bij kinderen soms 80 aangeeft, omdat hij niet goed op de vingers past. Dus daar moet je wel op letten als je er 1 koopt.

Voor de rest vind ik de ziekenhuismeters wel beter. Bij onze thuis meter zit hij 1 punt lager dan bij de ziekenhuis meter en fluctueert hij meer. Tussen die 1 en 2 punten.

Maar goed dat is mierenneuken waarschijnlijk. Zolang hij niet onder de 95 komt is het over het algemeen goed.
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
27-11-2020 11:09
Wat is de toegevoegde waarde van een saturatiemeter thuis? Bij klachten zul je hoe dan ook een arts in moeten schakelen en die meet dan zelf wel de saturatie. Een te laag zuurstofgehalte in je bloed merk je echt wel, daar heb je geen saturatiemeter voor nodig. Het levert je alleen maar onnodige stress op.
Tijdels eerste golf bleek dat mensen met heel laag saturatie niveau zich eigenlijk best goed voelden. Misschien omdat het geleidelijk zakt i.p.v. heel snel zoals bij longembolie of klaplong?
Alle reacties Link kopieren
Het meten zelf is het probleem niet. Maar het omgaan met afwijkende waardes is voor sommigen mensen een probleem. Die kunnen daar flinke stress van krijgen en blijven meten. En ja, ik weet dat dat gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-11-2020 11:39
Het meten zelf is het probleem niet. Maar het omgaan met afwijkende waardes is voor sommigen mensen een probleem. Die kunnen daar flinke stress van krijgen en blijven meten. En ja, ik weet dat dat gebeurd.
Oh ja ik weet ook dat dat gebeurt. Ik heb maandenlang aan mijn zoons bed gezeten en me laten leiden door dat percentage. En als het dan altijd 96% was en dan opeens 94% werd ik zenuwachtig.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
27-11-2020 11:50
Oh ja ik weet ook dat dat gebeurt. Ik heb maandenlang aan mijn zoons bed gezeten en me laten leiden door dat percentage. En als het dan altijd 96% was en dan opeens 94% werd ik zenuwachtig.
Dat is precies wat ik bedoel in mijn reactie op KoKo. Overigens niets pecifiek met jou als voorbeeld, gewoon in het algemeen. Ik weet dat jij inmiddels heel goed weet welke waardes bij je zoon passen. Maar als je dat niet weet en snel zenuwachtig wordt is zo'n saturatiemeter misschien wel niet zo'n goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-11-2020 11:54
Dat is precies wat ik bedoel in mijn reactie op KoKo. Overigens niets pecifiek met jou als voorbeeld, gewoon in het algemeen. Ik weet dat jij inmiddels heel goed weet welke waardes bij je zoon passen. Maar als je dat niet weet en snel zenuwachtig wordt is zo'n saturatiemeter misschien wel niet zo'n goed plan.
Vrij belerend eigenlijk. Als meting bij iemand met Corona onder de 85 is en blijft bij herhaalde meting het toch gewoon begrijpelijk om de dokter bellen voor advies/ huisbezoek.
Niet iedereen is een hyperventilerende hypochonder
smulrol schreef:
27-11-2020 12:03
Vrij belerend eigenlijk. Als meting bij iemand met Corona onder de 85 is en blijft bij herhaalde meting het toch gewoon begrijpelijk om de dokter bellen voor advies/ huisbezoek.
Niet iedereen is een hyperventilerende hypochonder
Precies en waardes die onder de 95 blijven lijken mij sowieso een reden om de huisarts te bellen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-11-2020 12:03
Vrij belerend eigenlijk. Als meting bij iemand met Corona onder de 85 is en blijft bij herhaalde meting het toch gewoon begrijpelijk om de dokter bellen voor advies/ huisbezoek.
Niet iedereen is een hyperventilerende hypochonder
Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik zeg dat als je weet van jezelf dat je daar zenuwachtig van wordt je wellicht beter geen meter kunt aanschaffen. Stress krijgen om afwijkende meting is ook niet handig.
Dahlia74 schreef:
27-11-2020 12:06
Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik zeg dat als je weet van jezelf dat je daar zenuwachtig van wordt je wellicht beter geen meter kunt aanschaffen. Stress krijgen om afwijkende meting is ook niet handig.
Maar afwijkende metingen zijn toch altijd reden voor onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben die van Medisana. Bij de Covid Post waren ze erg blij dat we zo'n ding hadden. Als je daarheen gaat meten ze 1 keer en dan kan het net even goed zijn. Ook kun je niet benauwd ogen en toch laag zitten. De dag dat mijn man daadwerkelijk werd opgenomen hadden we meerdere malen gemeten en dat opgeschreven. Dat kladje werd dankbaar in ontvangst genomen door de longarts. Zonder was hij misschien nog wel een keer naar huis gestuurd en dat maakt dat het herstel alleen maar langer duurt. Getuige de verhalen van patienten die in de eerste golf wekenlang doodziek thuis hebben gelegen en nu nog steeds last hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-11-2020 12:09
Maar afwijkende metingen zijn toch altijd reden voor onderzoek?
Volgens mijn huisarts: tussen 90 en 96 even aankijken, kan weer oplopen.
Onder de 90 altijd bellen, ook als de persoon in kwestie verder geen symptomen laat zien.
Dat vond ik een duidelijk en helder advies.
Alle reacties Link kopieren
Kun je die dingen niet bij de plaatselijke apotheek kopen? Dat zou ik doen, weet je ook zeker dat je een goeie hebt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
koko67 schreef:
27-11-2020 13:26
Volgens mijn huisarts: tussen 90 en 96 even aankijken, kan weer oplopen.
Onder de 90 altijd bellen, ook als de persoon in kwestie verder geen symptomen laat zien.
Dat vond ik een duidelijk en helder advies.
Die ervaring had ik ook een beetje. Ik heb in het ziekenhuis gelegen (geen Corona) en zat de laatste dag tussen de 93-94% en dat vond men prima waardes.
Ik had ook zo'n goedkope van bol. deed het best goed maar je moet wel voldoende grote vingers hebben bij dat ding. Bij mijn dochter die hele slanke vingers heeft gaf hij onzinwaardes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven