Groeiremmers en verminderde vruchtbaarheid
dinsdag 5 februari 2013 om 16:19
Ik heb een vraag aan vrouwen die ook ooit groeiremmers hebben gehad. Ik heb zelf op mijn 13e en 14e groeiremmers gehad in het Erasmus MC omdat mijn toekomstige lengte toen geschat werd op 2.00-2.10. Groeiremmers geslikt en met de nodige bijwerkingen uiteindelijk 1.92 geworden, acceptabel. In december is er natuurlijk gepubliceerd dat er een verminderde vruchtbaarheid is bij vrouwen die dit hebben gebruikt. Ik ben zelf pas 23 en nog helemaal niet aan kinderen toe, maar het blijft knagen. Ik wil graag een uitgebreide carriere, waar ik hard mee bezig ben, maar ook kinderen. Het blijft daarom in mijn hoofd spoken; als ik een van die minder vruchtbare vrouwen ben, dan is het misschien nog niet zo'n gek idee om niet tot mijn 35ste te wachten met kinderen. Kortom; ik zou gewoon zo graag willen weten wat relevant is en wat niet. Ik ben niet onder behandeling geweest van de huisarts, dus hij weet er ook niet het fijne van zegt hij. Zijn er meer vrouwen die rond 2000 zijn behandeld in een MC en iets meer informatie hebben? (of andere mensen die een idee hebben?).
dinsdag 5 februari 2013 om 16:24
Geen ervaring mee, maar volgens mij gaat dit topic er over. Kwam laatst voorbij. Misschien heb je er wat aan?
http://forum.viva.nl/forum/Gezondheid/O ... ges/177989
http://forum.viva.nl/forum/Gezondheid/O ... ges/177989
dinsdag 5 februari 2013 om 16:30
Mijn zusje heeft zich op basis van dit bericht laten testen pas: ze is 34 en alles is in orde. De arts gaf aan dat ze de afgelopen weken erg veel vrouwen op bezoek had gehad met dezelfde vraag. En dat de mediaberichtgeving nogal overtrokken was. Dat het percentage dat niet (of verminderd) vruchtbaar is of jong al de overgang gaat maar ietsje hoger is dan bij vrouwen die de behandeling niet gehad hebben.
Hoop dat dat je geruststelt.. Mijn zusje was iig erg opgelucht..
Hoop dat dat je geruststelt.. Mijn zusje was iig erg opgelucht..
dinsdag 5 februari 2013 om 16:34
Bedankt voor jullie reacties! Ik had al bedacht dat de media niet helemaal waarheidsgetrouw de cijfers zouden doorspelen. Wat voor arts is je zusje naartoe geweest dan?
Het is alleen af en toe lastig om met mensen over te praten. Want zij hebben vaak zoiets van; waar maak jij je nou druk om, je bent nog zo jong! wat helemaal waar is, maar het is altijd fijn om te weten hoe dat is gegaan met mensen die ook zoiets hebben geslikt. Bedankt voor de geruststelling
Het is alleen af en toe lastig om met mensen over te praten. Want zij hebben vaak zoiets van; waar maak jij je nou druk om, je bent nog zo jong! wat helemaal waar is, maar het is altijd fijn om te weten hoe dat is gegaan met mensen die ook zoiets hebben geslikt. Bedankt voor de geruststelling