Gezondheid alle pijlers

grr.. bed geplast

05-04-2017 11:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
In 2 weken tijd heb ik 2 keer in bed geplast. Iets dat ik hiervoor nooit heb meegemaakt. En waar ik enorm van baal.

Het is twee keer op dezelfde manier gebeurd: ik heb een hele levendige droom waarin ik heel nodig moet plassen en uiteindelijk een WC vind. Dat geeft een enorme opluchting (in mijn droom) en vervolgens word ik wakker omdat ik echt heb geplast. Allebei de keren sliep ik (gelukkig) alleen. Vervolgens in de vroege ochtend douchen, bed verschonen.. kortom ook geen lekkere nachtrust.

Wat achtergrond. Ik heb een hele tijd een soort van plasangst gehad, dwz. ik kon moeilijk het plassen 'op gang' brengen als op vreemde WC's. Sinds een paar maanden ben ik hier eigenlijk helemaal vanaf; ik denk dat dat komt omdat ik ontspanningsoefeningen en yoga ben gaan doen waardoor ik sowieso me sneller op mijn gemak en meer ontspannen voel in nieuwe situaties of in gezelschap. Ik heb verder geen enkel symptoom van blaasontsteking of andere klachten die dit verklaren, overdag ook geen enkel probleem met onverwacht grote aandrang oid.

Ik ben ook op een soort van dieet waarmee ik na een paar weken ongeveer 4 kilo kwijt ben (low carb) maar het lijkt me vreemd als dat er iets mee te maken heeft. Ik zit nu op een normaal/gezond gewicht.

Nu kan ik natuurlijk naar de huisarts gaan. Ik vraag me alleen af of dat nuttig is of dat ik vooral moet hopen dat het bij deze 2 keer blijft.

Ik durf er verder ook niet zo goed over te praten omdat ik het onderwerp nogal gênant vind.
Bel in ieder geval de huisarts. Die lijkt me een beter advies te kunnen geven of je langs moet komen dan een aantal niet medisch geschoolde forummers.
ik heb ook nog op latere leeftijd in bed geplast maar bij mij kwam het wel echt door blaasproblemen

plas je voordat je gaat slapen?

werd je eerder wel wakker als je moest plassen snachts? of hoefde je de volgende ochtend pas weer?
Domme vraag misschien: drink je veel in de avond? Ik heb zelf erg lang amper wat na 20:00 kunnen drinken omdat ik er dan 4 a 5 keer per nacht uit moest. Die aandrang werd trouwens erger als ik 's avonds alcohol dronk.
Ik heb het een keer gehad toen ik zwanger was..
Je hoeft je hier helemaal niet voor te schamen, maar ga met je klacht naar je huisarts.

Het kan meerdere oorzaken hebben en daar kunnen forummers, in jouw geval, niets over zeggen.
Wat je ook doet, maak het niet groot, want dan wordt het een psychisch ding waardoor je de kans loopt dat het vaker gebeurt, dus voor alles, wees lief voor jezelf en neem het jezelf niet kwalijk.
Wat je misschien kan doen, is in de nacht een keer je wekker zetten om te gaan plassen. Ook kun je een keer naar de huisarts gaan. Misschien heeft hij/zij nog wat tips voor je. En het je echt niets om je voor te schamen. Het kan iedereen wel een keer gebeuren.
quote:Saz schreef op 05 april 2017 @ 12:02:

Ik heb het een keer gehad toen ik zwanger was..

Hee, ik ook. Maar toen wist ik nog niet dat ik zwanger was

TO, het lijkt me heel vervelend! Hopelijk heb je wat aan de tips hier.
Erg vervelend TO!

Dit is niet helemaal hetzelfde, maar ik kan me herinneren dat ik als kind ook ontzettend vaak droomde over wc's (nodig moeten, geen wc te bekennen of heel ver weg of op slot of onbruikbaar, uiteindelijk eentje gevonden, snel plassen---> aaargh, in bed geplast. )

Uiteindelijk ben ik mezelf gaan inprenten: wat er ook gebeurt, ik ga niet op een wc zitten in mijn droom. Op een gegeven moment zei ik in mijn droom: 'nee ik ga niet plassen'.

Klinkt lekker vaag zo, maar sinds die tijd ging het goed en was het klaar met die wc-dromen (dan werd ik gewoon wakker als ik naar de wc moest).

Misschien kijken wat je 's avonds drinkt en hoe laat? Als ik veel thee drink, dan kan ik er 's nachts een paar keer uit.
Dat van die wekker is wel een goede. Niet voor iedere nacht maar wel om de komende week of zo te proberen. Zelf nog niet eens aan gedacht..

Ik drink 's avonds wel thee maar dat is niet anders dan normaal. Overdag wat meer water maar ook niet spectaculair veel of zo.

Het enige wat ik me kan bedenken... ik slaap vaak vrij vast (kan ook rustig door auto-alarmen etc in de buurt heen slapen waar verder iedereen wakker van wordt). Misschien komt een volle blaas-signaal daardoor niet goed door. Maar daar staat dan tegenover dat ik normaal echt nooit in mijn bed plas.

En ik ben niet zwanger..
Ik plaste als kind tot mijn 13e in bed, mijn ouders zetten mij elke avond slapend op de WC en later droomde ik dan dat ik naar de WC ging.

Wat volgens een collega van mij werkt (en uit te proberen is), is je aanwennen elke avond voor het naar bed gaan naar de WC te gaan en te ervaren dat de vloer koud is, dat de muur koud is. Voel het met je handen en je voeten, voordat je gaat plassen. Als je er een gewoonte van maakt pas te gaan plassen als je dit nagegaan bent, zou dat de kans op bedplassen waarbij je droomt dat je op de WC zit, verkleinen.

Sterkte er mee, lijkt me een lastig probleem!
ik heb echt tot mijn 18de regelmatig nog in bed geplast (gênant kan ik je zeggen).

Gelukkig erover heen gegroeid maar ook wat jij zegt die dromen.

(geen medische oorzaak overigens....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven