Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus --> operatie

14-10-2010 13:04 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
26 okt ga ik onder het mes...

Ik zie er wel een beetje tegenop

Het schijnt behoorlijk pijnlijk te zijn maar goed.

Ben mijn scheve teen + knobbel goed zat.

Heb daar ook regelmatig pijn van en al mijn schoenen gaan naar de klote.

Wie heeft deze operatie ook gehad?

Complicaties gehad of juist niet?

Nog goede adviezen of handige weetjes?

Ben je tevreden met het resultaat?

Bij voorbaat dank
Bij mij zijn vandaag de hechtingen eruit gehaald. Niks van gevoeld, wat heerlijk dat het aldoor zo meevalt. Voet ziet er wel vreemd (=lelijk) uit, sowieso heel dik. Want , vertelden ze me daar, zolang je er niet op loopt houd je vocht vast. M'n grote teen en tweede teen staan nog steeds in een overdreven "peace-teken" stand. Maar ook dat schijnt bij te trekken zou gauw je erop mag lopen. Wond geneest wel mooi, geen ontsteking i.o.d. Wat ik wel vreemd vond, maar dat zal nog wel "vast" groeien, is dat het net leek of m'n grote teen "los" zat. Maar dat kwam weer doordat ze vel "overhouden" bij het recht zetten. Op 20 december krijg ik loopgips, dat zal bij mij geen schoen zijn maar onderbeengips net als wat ik nu heb zeg maar. Dan zal ik er dus in ieder geval geen last van hebben dat het gips te hoog op m'n wreef zit. En het zit lekker stevig natuurlijk (maar des te meer zal het dan wel wennen zijn als ik weer "los" mag lopen.
quote:Ukkie27 schreef op 06 december 2010 @ 12:53:

Kan er niet op lopen en bij zacht steunen merk ik dat teen niet eens op de grond komt.Dat is bij mij ook zo, ze hebben ook uitgelegd wat dat was. Bij mij is mijn grote teen vast gezet. En dan dus niet recht, maar zo dat hij een klein beetje omhoog staat. Dit is omdat alle schoenen tegenwoordig wel een (kleine) hak hebben. Die afstand is dus eigenlijk de hoogte van zo'n hak.
Maar als je op blote voeten loopt moet je teen toch wel op de grond komen?

Heb mijn teen gestoten vanavond! Auw auw auw, is echt heel gevoelig en pootje doet echt pijn! Eigenlijk voor het eerst sinds operatie.

Groetjes Ukkie
Nee bij mij is ervoor gekozen om die teen vast te zetten en dat houd dan ook in dat als ik op blote voeten loop die grote teen dus niet meer op de grond komt. Maar ook de andere kant op, hoge hakken gaat ook niet meer lukken.
Oke, dat is dan net even weer anders. Wel redelijk geslapen met pootje nu zo kwetsbaar en gevoelig. Niet steeds wakker geworden van pijn of iets dergelijks. Ik heb net lekker pootje geweekt in bad en de velletjes eraf gewassen en getrokken. Nu is het minder vies om te zien de voet en heb hem daarna lekker ingevet met creme. Huid is hard, droog en dood, waardoor het eraf zal moeten gaan en nieuwe huidcellen zullen ontstaan. Stukje wild vlees wordt zwart nu dus zal zijn werk doen het spul.

Voet erg gevoelig, op de zijkant van de voet kan ik wel steunen, maar dat is nou niet echt de bedoeling. Dus nu toch proberen op hele voet te steunen. Teen is nog niet te buigen, doet echt pijn en spieren weten ook niet meer precies hoe dat te doen. Komt vanzelf heeft tijd nodig.

Groetjes Ukkie
Enigme, alles oke?
Alles ok hier!

Aan het afwachten... Nog 2 nachtjes!
Oke, maakte me al zorgen omdat je niet reageerde. Mijn teen krijg ik niet in beweging. Ik stuur hem aan vanuit mijn hersenpan, maar wil niet. Heb fysio aan de lijn gehad en vrijdag kan ik heen. Even kijken wat die zegt!

Groetjes Ukkie
Krijg je helemaal geen beweging in je teen? Das shit... Is het gewoon erg stijf? En je spieren zullen natuurlijk slap zijn..

Ik kan mn teen in het gips naar boven en naar beneden bewegen (piano spelen...) hopelijk is dat een goed teken? Nog 24 uur en dan ben ik gipsloos! Ben zo benieuwd hoe het eruit ziet
Heel minimaal en als ik erop ga staan, dan is het net alsof er een naald ingestoken wordt. Kan beslist niet wiebelen met mijn teen, zit hooguit een 2 a 3 mm beweging in als ik alle kracht gebruik om hem te bewegen. Hoop dat je geen wild vlees hebt uit je wond zoals ik. Bloed steeds en als je gaasje los haalt steeds weer dus vandaag een gat in sok geknipt zodat wilde vlees hele dag al aan lucht bloot is gesteld. Met slapen dan wel weer opnieuw een gaasje erop, want moet niet open schuren in bed.

Hoop dat je snel weer loopt. Ik loop wel, maar dan vooral op zijkant voet, heb dus ook wel last van rug, enkel enz. De schilfers en alle losse dode huid is er nu bijna wel af. 2x per dag insmeren met vette creme en geur is er ook wel weer af inmiddels! Weer een fris voetje dus.

Nu na dagje veel aan de keukentafel te hebben gezeten en voet naar beneden en dus nu een worstvoet! Megadik en kan echt geen stap meer zetten. Morgenochtend bhv-herhalingscursus en dan om half 1 fysiotherapeut!

Succes morgen en neem maar een knijper mee voor de lucht dat eruit komt!
Nou het gips is eraf!!! Wat zalig! Voet ziet er goed uit... Ben erg tevreden. Wel mis ik de steun en bescherming van het gips... Jemig het is nu toch wel erg pijnlijk zeg. Maar dat zal de komende dagen/weken alleen maar beter worden neem ik aan.

Even een voor en na foto! (De na foto is na een weekbadje genomen en had mn voet net ingevet).

Voor:

Na:

Hoi Enigme,

Wat leuk dat je je foto's erop hebt gezet! ZIet er zeker goed uit, heb jij alleen bij je knok hechtingen gehad?
Hoe heb je dat gedaan die foto's erbij zetten. Want ik heb voor en na rontgen foto's van m'n voet en dacht die er ook even op te zetten. Maar als ik op invoegen afbeelding klik krijg ik een venster waar ik een URL moet invoegen???
Ik zal morgen op pc even kijken. Op telefoon opent die de fotootjes niet. Ben wel nieuwsgierig hoe jou pootje eruit ziet. Mijn littekens 7 cm en 3 cm lang. Erop staan gaat op zijkant prima, erop lopen lukt me echt niet.

Fysio had dubbele afspraak dus mag ik nu maandag om 13.00 uur heen. Dus niks wijzer geworden vandaag.

Groetjes Ukkie
Wow Enigme, dat ziet er goed uit zeg. Ik zie inderdaad bij jou alleen aan de zijkant een litteken, heb jij niet tussen je grote teen en de teen die daarna komt een snee gekregen waar ze je pees hebben doorgesneden? Hebben ze bij mij wel gedaan. Je voet ziet er goed uit hoor en ook zo rustig die plek waar de wond gezeten heeft.

Hoe gaat het met de pijn? Ik kan vandaag voor het eerst een beetje mijn teen bewegen. Ging nu ineens wel, vooruitgang dus! Ben er nog lang niet, maar moet ook niet overhaasten natuurlijk. Alle begin is moeilijk en dit uiteraard ook. Ik kan alleen geen schoen aan, hoe doe jij dat?

Groetjes Ukkie
Bij mij zit er idd alleen een litteken bij de knok... Heb er ook geen schroefje oid inzitten. Hij had vanbinnen alles gehad met een speciaal draad?

Eigenlijk gaat het best ok... Gisteravond wel veul last gehad... Jemig, in al die weken was dat tnt echt het ergste! Rondom het teengewricht is het nog wat dik... En mn voet ziet er paarsig uit maar kan al wel behoorlijk wat gewicht aan qua steunen op m'n voet! Moet denk ik uitkijken dat ik niets forceer... Heb vanmorgen met veel pijn en moeite een laars aangekregen (moest van de arts een schoen kopen met een brede voorvoet en een stijve zool)... Maar dat ga ik nog ff niet herhalen want dat doet zeer...! De huid rondom mijn grote teen voelt trouwens nog enorm 'doof' aan. De huidzenuwen hebben een herstel van 4 a 5 maanden nodig... Dus we'll see.

Kan best (wel mank) lopen eigenlijk, alleen mijn teen niet afwikkelen.. Ben onwijs tevreden en het kan de komende dagen/weken alleen maar beter gaan!

Ben benieuwd of ons herstel een beetje samen opgaat Ukkie!

Groetjes
Met mij gaat ook wel redelijk, maar kan niet op de onderkant voet steunen. Ga dan door de grond van de pijn zo'n beetje. Ik ben dan ook blij dat ik naar de fysio mag morgen. Op zijkant van voet kan ik me aardig redden in huis. Heb wel aan einde van de dag dan echt de rapen gaar en kan niet meer op pootje staan, maar is niet anders. Hoort erbij.

Eerste aangestipte wilde vlees is eraf gevallen en nu dus woensdag voor opnieuw aanstippen. Mooi zal mijn pootje er niet van worden met dat wilde vlees en dan ook 2 littekens, maar als uiteindelijk de pijn maar over is, ben ik al meer dan tevreden.

Jullie horen wel wat de fysio morgen zegt.

Groetjes Ukkie
Hallo meiden,

Ben net bij de fysio geweest en die vond het volgende;

Voet nog erg dik en duidelijk nog een trauma erin aanwezig. Zodra hij aan mijn teen kwam, werd voet vochtig. Hetgeen betekent dat je dan al te veel vraag van de voet. Vond ook dat ik nu eerst zelf heel voorzichtig mijn teen moet gaan wiebelen en vooral niet overbelasten. Zodra voet vochtig wordt (na 2x wiebelen) stoppen en later weer een keer doen. Zo langzaam opbouwen. Ook langzaam de druk opbouwen met eerst alleen staan op de voet, zeker nog niet afwikkelen. Is het veel te vroeg voor. Kan er nu niet eens op steunen, laat staan dat je dan gaat afwikkelen zeg maar. Hij verwacht dat voordat voet weer goed is ik minstens nog wel 6 weken verder ben en werken mag ik van hem zeker nog niet waarschijnlijk per 1 februari weer langzaam op te bouwen. Was er heel duidelijk in, kalm aan en niet overbelasten. Omdat voet zo snel vochtig wordt na slechts een enkele beweging kan hij nu niet heel veel doen. Ik heb huiswerk mee om mijn teen te wiebelen enz en mag 23 december weer heen. Eerder heeft geen zin en ik moet het dus vooral tijd geven.

Dus ik heb nog een lange weg te gaan, maar goed daarna loop ik vast weer als een tierelier.
Wat bedoelt jouw fysio met 'vochtig'? Die snap ik niet?

Zit er nog heel veel vocht rond en in je gewricht ofzo?

Maar je bent er nog wel even druk mee dus...

Valt het je erg tegen of had je dit wel een beetje verwacht?

Mag/kan je wel autorijden of doe je dat nog niet?

Ik kan me al aardig redden en ga vanaf woensdag weer zachtjes aan beginnen met werken. Zal me deze week en volgende week met name bezig houden met administratieve werkzaamheden. Verder moet ik nog vakantiedagen opmaken voordat ik in januari met mijn nieuwe job begin... Dus waarschijnlijk ben ik na anderhalve week (half) werk weer ruim 2 weken vrij! Hopelijk komt het dan met de revalidatie ook goed Het afwikkelen van de teen gaat een kleeeeeiiin beetje... S'avonds is het gewricht wel dik maar ja.. Dat is niet zo raar denk ik.

Succes Ukkie!

Groetjes
Letterlijk vochtig alsof je een zweetvoet hebt zeg maar. Het vocht kwam echt uit de porien van de voet en lag letterlijk op mijn kleinste litteken.

Super dat het zo goed met jou voet gaat. En verwacht, ik heb vaker iets gehad en ben dan langer onderweg dan een ander. Een keer van de trap gevallen(week voor trouwen) en had arm uit de kom en borstspier gescheurd. Ben half jaar onder de pannen geweest en heb nog beperking in de schouder, maar goed. Gewoon kalm aan en dan komt alles goed.

Denk erom dat je niet overbelast!
Voet is opnieuw aangestipt en moet 3 januari nog een keer terug en orthopeed zei dus ook dat ik tijd moet nemen voor herstel en niet te snel wil. Dat is slecht voor de botten/pezen enz. Met verstand revalideren dus.

Enigme hoe is het met jouw voet nu?

Groetjes Ukkie
Nou ik mag niet klagen!

Gister een halve dag gewerkt... dat kon ik s'avonds wel vernemen. Teen was dik en deed zeer. Dus vandaag toch maar wat korter aan de slag denk ik. Verder heb ik toch een afspraak gemaakt bij de orthopeed zelf (ben vorige week gezien door een arts-assistent) want ik maak me wel zorgen over de stand van mijn teen (hij trekt naar binnen).. Vraag me af of dat normaal is namelijk. Dus dat horen we maandag!
Hoe is het Ukkie?

Ik ben vandaag weer bij de orthopeed geweest... Mn grote teen schuift nog steeds onder mijn tweede teen.. Heb nu voor 3 maanden een nachtspalk gekregen. Hoop dat het helpt! Verder gaat het goed, gewricht is al best soepel en halve dagen werken houd ik goed vol!
Hallo,

Vandaag weer bij de fysio gewwest. Die was op zich tevreden maar heeft me wel terug gefloten. Ik moet meer rust nemen en meer met pootje omhoog! aan einde van de dag dikke voet, rood gewricht en zeer hete voet! Teken dat ik voet overbelast en dat mag niet, voor herstel beter als je dat voorkomt, want nu moet elke nacht lichaam hard aan het werk om schade van de dag af te breken/weg te werken en niet aan herstel van gewricht dan.

Kan er nog steeds niet met volledige gewicht op staan en zeker niet afwikkelen en op lopen en geloof me als er een kind van slechts 11 kilo opstaat wil je wel even heel hard vloeken:(

Gaat op zich dus best goed, zou het sneller willen hebben, maar lichaam wil dat niet! Pas ook nog in geen enkele schoen laat staan fietsen, autorijden enz. En op werk hele dag in de benen en hurken enz. Gaat dus niet, ga wel vanaf volgende week coordinator wat helpen met dingen te herschrijven, dus kan dan wel iets betekenen voor werk!

Nu slapen, ben over paar minuten jarig en kinderen zullen wel vroeg wakker zijn van de spanning denk ik. 3 dagen gezelligheid hier dus in huis dus morgen geen stress of we alles in huis hebben.

Fijne kerstdagen!
Hoi meiden,

Ukkie gefeliciteerd! Vandaag maar veel laten verwennen en met je been omhoog zeker?

Ik heb afgelopen maandag loopgips gekregen en dat bevalt me veel beter dan krukken. Ik kan er goed op staan, geen pijn. En als ik er een dag te lang op heb gestaan merk ik wel dat hij dikker is, maar nog steeds geen pijn.

Ik kijk er vanop dat je "nog steeds" geen schoenen aan kan Ukkie, hoe heb jij dat Enigme? En rijd jij al wel weer auto of ook nog niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven