Gezondheid alle pijlers

Hardnekkige hoest

05-01-2012 22:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een maand geleden werd ik verkouden. Even was ik goed beroerd, na een paar dagen was dat wel voorbij, maar ik blijf hoesten. Hele ladingen slijm hoest ik op en overal doen er spieren pijn van het hoesten.

De huisarts schreef codeine voor en dat slik ik nu een week maar het helpt niets. Maar volgens mij moet je codeine eigenlijk ook alleen gebruiken bij droge hoest en dat heb ik dus niet. Het lijkt me eigenlijk niet zo slim om alle hoestprikkels te dempen als je luchtwegen vol slijm zitten. Ik heb verder ook geen problemen om het slijm op te hoesten dus een hoestdrank voor vastzittende hoest lijkt me ook niet de oplossing. Maar ja, wat dan wel?

Het is gewoon heel veel slijm en het houdt niet op. Hoe krijg ik dat weg? Iemand de gouden tip?
Ik zou het ook graag willen weten. Ik hoest al vanaf eind september mijn longen uit mn lijf!
Er heerst kinkhoest, dus ik zou even terug gaan naar de HA en even aangeven dat je het nu wel lang vind duren.
Kinkhoest? :(

Ik wilde hier even meelezen omdat ik nu twee weken veel hoest.

Ik ga maar eens kijken wat de symptomen zijn.
@to, als je een luchtweginfectie hebt kan het wel 6 tot 8 weken duren voordat het over is helaas. Alleen veel rusten helpt dan. Heb je ook koorts/verhoging?

Beperk in ieder geval je zuivelinname, zuivel stimuleert de slijmvorming alleen maar. Ff geen melk en yoghurt meer dus.
Sowieso de hoest niet stoppen als je slijm ophoest. Dus geen codeine nemen.

Er zijn middeltjes die het ophoesten van slijm vergemakkelijken, slijmverdunners. Je hebt Bisolvon (broomhexine) en Fluimucil (acetylcysteïne) die je zo bij de drogist kunt kopen. Beide kun je overigens bij de Aldi en de Lidl heel goedkoop krijgen, dat is dan gewoon merkloos (op de verpakkingen staan de namen die ik hiervoor tussen haakjes heb gezet).

De slijm veroorzaakt het hoesten, door die slijmverdunner kun je het makkelijker ophoesten. En als het eenmaal weg is ga je vanzelf minder hoesten. En ook beter slapen.
Zoals Jaimee21 ook aangeeft, zou ik ook asap terug gaan naar de huisarts. Als codeine niet helpt dan is er denk ik misschien toch wat anders aan de hand. Te lang ermee doorlopen is niet verstandig.
Codeïne is inderdaad niet voor hoest met slijm! Dat is juist níet goed zelfs.

Flink veel ananas nemen, dat zit bomvol de juiste vitamines en mineralen. En dan verder uitzieken zou ik zeggen. Maar als er kinkhoest heerst, kun je dat inderdaad best 's vragen aan je ha.

Beterschap!
Zo dat zijn snelle reacties! Bedankt!

Word je van kinkhoest niet veel zieker? Behalve de hoest heb ik niets, dat is het rare. Alleen de eerste week was ik beroerd maar dat is alweer drie weken geleden. Het begon als een gewone verkoudheid.

Fluimucil heb ik wel een paar dagen geprobeerd maar ik heb helemaal geen moeite om het slijm op te hoesten. Er komt alleen steeds nieuw slijm! De huisarts zei dat dat van het hoesten komt maar ik weet het zo net niet, 's ochtends zit alles vol, ook als ik een nacht helemaal niet heb gehoest. Ik begin mijn dag met flink hoesten onder de douche en dan gaat het weer even haha.

Ik ben nu van plan om na het weekend opnieuw de huisarts te bellen als het niet beter is! Mijn aarzeling is dat ik verder totaal niet ziek ben.

Voor nu zal ik dan maar eens ananas proberen en geen zuivel. Eet/drink ik toch al nauwelijks.

Tips blijven welkom!
Ik ga dit topic even gebruiken om zelf een vraag te stellen.

Zoals ik schreef hoest ik ook al twee weken. Ik had helemaal niet aan kinkhoest gedacht, dacht eigenlijk dat dat zeer zeldzaam was. (Na even googlen weet ik beter)

Hoe kan de arts vaststellen of je kinkhoest hebt?

Ik wilde t eigenlijk nog een paar dagen aankijken maar aangezien kinkhoest besmettelijk is, is dat misschien niet slim.

Heeft iemand er verstand van?
Wees gerust Moonlight. Het volgende uit een patiëntenbrief (=informatiebron) van het NHG: "Op het moment dat iemand duidelijk kinkhoestbuien heeft, is de meest besmettelijke periode al voorbij. Mensen in de directe omgeving zijn dan vaak al besmet."

Hoewel vervelend, is het niet dodelijk voor zover ik weet.
Dank je Molly.

Mijn moeder werkt met zuigelingen en daar zag ik iets over. Maar ze hoest nog niet, voor zover ik weet.
Ja, met zuigelingen is het weer wat anders. Ik zal dat stuk ook even kopiëren. Of beter, de hele link: http://nhg.artsennet.nl/k ... GPatientenbrief/PBR7b.htm
Hm dan is het misschien toch van belang om vast te stellen of het al dan niet kinkhoest is, wat ik heb.

Niet echt voor mezelf maar voor de baby'tjes. (want mogelijk draagt mijn moeder het nu bij zich, ik heb haar veel gezien)

Maar hoe stelt een arts het vast? Stel dat ik morgen heen ga, kan hij/zij het meteen vaststellen of moet er iets op kweek gezet worden?
Wat ik weet van kinkhoest is dat je tussen het hoesten echt een gierende ademhaling hebt.

Staat ook in de patiëntenfolder las ik nu.
Ok dat heb ik niet. Dus als dat er per definitie bijhoort... dan heb ik het niet
Zolang je nog veel slijm ophoest kun je codeine alleen voor het slapen gebruiken. De ha-assisente meldde verder dat je ook een neusspray moet gebruiken om het slijm op te lossen. Bij mij lijkt het nu na 2 weken over te zijn, ik werd er ook wel moedeloos van. Ik drink veel saliethee met honing en zoethoutthee, verder heb ik gegorgeld met zout water en gestoomd met eucalyptuscapsules.

Het verlicht de boel tijdelijk wel een beetje, maar het blijft iedere keer weer een week of 2 uitzitten van ellende.
Nou als het na 2 weken over was geweest was ik blij! Maar veel tips gaan toch richting slijm oplossen, wat nou als dat niet nodig is?

Inmiddels doen ook mijn ribben flink pijn :(
quote:Moonlight82 schreef op 05 januari 2012 @ 23:29:

Ik ga dit topic even gebruiken om zelf een vraag te stellen.

Zoals ik schreef hoest ik ook al twee weken. Ik had helemaal niet aan kinkhoest gedacht, dacht eigenlijk dat dat zeer zeldzaam was. (Na even googlen weet ik beter)

Hoe kan de arts vaststellen of je kinkhoest hebt?

Ik wilde t eigenlijk nog een paar dagen aankijken maar aangezien kinkhoest besmettelijk is, is dat misschien niet slim.

Heeft iemand er verstand van?Kinkhoest is wat anders dan erg hoesten, het is hoesten waardoor je het gevoel hebt dat je stikt en niet meer kunt ademen tussen het hoesten. Het is alleen 100 % zeker vast te stellen door bloedonderzoek.
@Pyridine:

Allereerst: ik ben geen dokter.

Verder ik heb hetzelfde als jij gehad. Het begon in november en het wordt nu eindelijk minder. Ik heb geen hoestdrank genomen. Het begon met vastzittende hoest, en daarna wekenlang slijmhoest. Verder geen koorts of verstopte neus. Maar wel pijn in mijn ribben en onder mijn ribben.

Ik heb gewoon vitamines genomen en heel veel kruidenthee gedronken en het wordt nu eindelijk minder.

Mijn zus daarentegen bleek bronchitis te hebben, maar zij had later ook koorts. Zij is voor foto´s geweest en daaruit bleek dat ze bronchitis had.

Dus hou het even in de gaten. Als je koorts krijgt---> dokter voor foto´s.

Beterschap.
Ik heb een aantal jaren geleden kinkhoest gehad. Ik hoeste echt continu. praten ging eigenlijk niet, want na één woord kriebelt het zo erg dat je weer in een hoestbui terrecht kwam. Dit gaat vaak gepaard met kokhalzen en overgeven. Zelf ben ik er niet ziek van geweest als in koorts. Het was bij mij alleen continu hoesten. Waardoor ik ook niet sliep.

Wanneer je als kind gevaccineerd bent, is het niet dodelijk. Kinkhoest is alleen in de beginfase te behandelen (dat is wat mij verteld werd). Bij mij kwamen ze er pas na 2 maanden achter (dachten aan bronchitus) en kondne het niet meer behandelen. Uiteindelijk het heeft 6 maanden geduurd. Al nam het hoesten natuurlijk wel af!

Het advies dat ik kreeg is om bij zwangere vrouwen en zuigelingen uit de buurt te blijven!
Dat klinkt vervelend lisboa! Gelukkig is het bij mij niet zo erg!
Ik hoest ook al sinds begin december. Eerst een vastzittende kriebelhoest, nu al een tijdje heel veel slijm. Echt hoestbuien met het gevoel dat je stikt. Ik ben nu met de tweede ab-kuur bezig (eerste sloeg niet aan) en waar deze de eerste dagen iets leek te helpen, heb ik dat idee nu ook niet meer. Huisarts dacht aan een luchtweginfectie, longen klonken wel schoon. Maar goed, als ab niet helpt... Ik ga volgende week ook maar weer terug naar de ha en eens vragen over kinkhoest. Daar schijnt ook niks bij te helpen, moet 'gewoon' over gaan.
Bij mijn neefje van 14 is vorige week kinkhoest vastgesteld.
Wat herkenbaar dit topic!

Ik blijf ook maar hoesten, verder nergens last van,

Ik heb ook codeine voorgeschreven gekregen, mocht dit niet aanslaan dan volgt een bloedonderzoek..

Het hoesten wordt gelukkig wat minder, maar mn keel doet nu ontzettend pijn, iemand verzachtende tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven