Gezondheid alle pijlers

Hartkloppingen met pijn in hals

05-10-2009 13:35 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai allemaal,

Ik heb een vraagje m.b.t. mijn moedertje van 78. Ze wordt namelijk soms 's-nachts wakker met (behoorlijke) pijn in haar hals en haar hart bonst dan enorm. Omdat ze op dat moment niet weet wat te doen, gaat ze op de rand van het bed zitten en wacht tot het weggaat. Logischerwijs vindt ze dit behoorlijk beangstigend.. (ze woont alleen..) Na een half uur/3 kwartier zakt het en gaat ze weer liggen om te slapen.

Meestal gebeurt dit tijdens de slaap, heel soms overdag. Ze heeft dit uiteraard met de huisarts besproken, maar hij weet ook niet waar dit aan ligt. Omdat de symptomen nooit langer dan een uur aanhouden en over het algemeen 's-nachts zijn, kan ze ook niet naar de dokter om e.e.a. "op heterdaad" te laten zien/controleren!

Wie herkent dit of kent iemand die dit ook heeft (gehad)? Volgens mams heeft ze dit al heel lang, maar naar mate ze ouder wordt vindt ze het steeds enger worden..

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ze moet weer terug naar de huisarts om een verwijzing voor de cadioloog te vragen.

Leuk dat je moeder met een "ik weet het ook niet" antwoord weer naar huis word gestuurd, maar daar heeft ze niets aan. Ze moet hiervoor goed onderzocht worden door iemand met verstand van een hart.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Eens met Barbabella. Een verwijzing vragen. Dat 'op heterdaad' is een kwestie van een 24- of 48- uurs kastje waar de hartslag op geregistreert wordt. Verwijzing voor de cardio vragen dus.

Mocht het een infarct zijn geweest kunnen ze dat trouwens achteraf ook nog zien. Dus toch die verwijzing vragen.
Ik vind ook dat je moeder het moet laten onderzoeken op het ziekenhuis. Je niet met een kluitje het riet in laten sturen. Mijn Oma heeft een kastje, dat ze om doet als een ketting, als ze alleen thuis is. Als er dan wat is dan kan ze drukken en dan belt meldkamer. Het belt dan de buurman, als die niet thuis belt het mijn moeder.. dan geeft de meldkamer door dat er iets aan de hand is, met mevr die en die. Oma heeft de 'ketting' 's-nachts op het nachtkastje. Ze kan als ze het weer heeft ook huisartspost bellen, ik weet zeker dat ze mag komen,of dat ze haar halen. Gezien de leeftijd en de klachten..
Met een holteronderzoek kijk je alleen of er sprake is van ritmestoornissen maar het zeker een mogelijkheid aangezien je moeder ook het gevoel van hartkloppingen heeft. Als je moeder nog kan fietsen is het ook een idee om met de huisarts te overleggen of je moeder een fietsergometrie kan ondergaan. Een verwijzing voor de cardioloog met deze klachten lijkt me logisch.

Ook had het de huisarts gesiert om nitrospray voor te schrijven voor je moeder ivm de pijn op de borst en hals klachten. Als ze namelijk snel klachtenvrij wordt na zo'n spray onder de tong dan is er een behoorlijke kans dat er iets aan haar kransslagvaten mankeert.
Bedankt allemaal. Ik ga snel samen met haar naar de huisarts om eea te bespreken. Helaas kan ze niet fietsen vanwege een versleten heup (wordt over een paar maanden geopereerd) dus zo'n fietstest lukt niet. In plaats van een kastje, sleept mams altijd haar mobiel met zich mee! Zo kan ze altijd contact zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven