Gezondheid alle pijlers

Hartoverslagen

07-02-2019 18:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb sinds begin vorige maand opeens last van een extra hartoverslagen af en toe op de dag.
Na onderzoek kwam er de term VES uit via de huisarts. Volgende week verder onderzoek bij de cardioloog.

Even in het kort:
In januari was het 2 dagen zeer vaak en daarna zo goed als weg.
Nu 4 weken later begint het weer heftiger te worden.

Kan dit in verband staan met mijn hormonen en menstruatie over een dag of 6? Dit vanwege dat de heftige periode nu 4 weken geleden is.

Ik slik geen anticonceptie en ben 14 maanden geleden bevallen, mijn ongesteldheid is wel iets heftiger dan voor de zwangerschap.

Of kan het toch een andere oorzaak hebben?
Rook en drink niet. Sport en eet gezond.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. En of ideeën of tips heeft?
Bedankt
anoniem_372137 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 18:41
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'een extra hartslag'? Hoe weet je dat je hart extra slagen maakt?
Dit lijken me echt vragen voor je arts!
Ik heb dat al mijn hele volwassen leven en kan er 100 mee worden, dus als je je zorgen maakt...
Alle reacties Link kopieren
@cateautje, wat vervelend zeg! Ik vind het nogal beangstigend wanner het gebeurt. Slik jij er medicijnen voor oid?
Nee, ik slik er niets voor. Hoort bij mij. Ik heb me er nooit druk om gemaakt.
Ben wel een keertje in het ziekenhuis geweest, daar hebben ze het onderzocht en me met een aai over m'n bol weer weggestuurd.
Ik ben nu 57 en het verminderd met de tijd, maar gaat niet helemaal weg.
Ik heb het na iedere zwangerschap. Na 6 maanden begint het en vaak is het ergste weg na 1,5 jaar.

Dus het zou best hormonaal kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
07-02-2019 18:19
Wat bedoel je met 'een extra hartslag'? Hoe weet je dat je hart extra slagen maakt?
Dat voel je.

Ik heb ook overslagen, maar weet niet of ze VES of AES zijn. Ik heb ze in ieder geval soms heel veel. Honderden/duizenden? keren per dag, soms een uur lang alleen maar.
Volgens de arts niet gevaarlijk en niks aan de hand, dus prima.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bekend met VES. Zo af en toe heb ik er last van, periodes opeens heel veel, om gek van te worden!

Ik slik nu magnesium en vitamineb12. Dat lijkt wat te helpen. De frequentie is verminderd en ook de intentie van de overslagen is verminderd, ze zijn dus minder voelbaar als ik ze heb. Hopelijk blijven ze weg, ik word er helemaal naar van als ze er weer zijn!

Ook ik ben onderzocht door de cardioloog en uitslag was; vervelend maar volkomen onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het elke maand in de week voor ik ongesteld moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier herkenbaar. En bij mij erg duidelijk hormonaal qua oorzaak. De week voor mijn menstruatie begint het steevast. Zo ongeveer tot en met mijn menstruatie en dan is het weer weg tot de volgende ronde.

In het begin doodeng, maar na alle onderzoeken ook te horen gekregen; vervelend maar onschuldig.

De kunst is het te accepteren als het gebeurt. Omdat het nieuw is, schrik je en reageert je lijf eigenlijk nog een tandje heftiger. Als je het op den duur gelaten kan laten gebeuren, wordt de intensiteit wellicht minder. Zo is het bij mij gegaan.

Ik snap wel heel goed je angst, want die had ik ook echt in het begin. Maar het went...

Succes!
Alle reacties Link kopieren
@cl2 @apestaartje30 zijn jullie anticonceptie gaan gebruiken zodat je niet ongesteld wordt en wellicht de ves afneemt?

@lena1212 bedankt voor de magnesium tip, gebruik je een bepaald merk?

@marlousjeh51 wellicht hier ook nog laatste restand hormonen?! Gebruik jij er iets voor?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn arts onschuldig.
Maar sowieso goed dat het nog verder onderzocht wordt bij de cardioloog, dat is altijd verstandig.

Ik had dit in de loop der jaren zo af en toe eens.
In sommige periodes wat vaker en dan weer een tijdje minder.

Maar toen ik in 2014 de Mirena spiraal had laten plaatsen (werd me aangeraden wegens overmatig bloedverlies en daardoor bloedarmoede) werd het echt heel erg.
Honderden keren per dag, ik werd er heel erg onrustig van.

Er volgde een holteronderzoek: meer dan 1000 per dag werden er gemeten (waaronder maar 1 AES en de rest VES).
Volgens de gynaecoloog en huisarts kon de Mirena er niets mee te maken hebben maar ik vond het wel heel typisch dat het vanaf dat ik die had zo erg was geworden.

Het begon nl. in de 2e week nadat ik de Mirena spiraal had laten plaatsen en toen ik na 4 maanden de Mirena heb laten verwijderen nam het direct af en nog eens 2 weken later was het weg.
Daarna nog zelden last van gehad.

Dus ja, puur op mijn eigen ervaring gebaseerd zeg ik dat het zeker in verband kan staan met hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik niet. Hoewel ik er in het begin over nagedacht heb, wegen de klachten door anticonceptie niet op tegen deze klachten. Na die eerste periode van angst en schrik, zakte dat af en heb ik het geaccepteerd denk ik. Het is zo, ik weet nu hoe het verloopt en dat is oké.
Ik heb sinds 1,5 jaar ook ineens hartoverslagen, best veel ook en continue, gelukkig voel ik ze niet. Ik ben helemaal binnenstebuiten gekeerd, heb ook medicijnen gehad maar ik echt beroerd van werd.
Nu slik ik niks meer, wordt het gewoon geaccepteerd en voel ik me weer als vanouds. Omdat ik er zoveel heb ga ik wel jaarlijks op controle bij de cardioloog, maar verder niets. Ik kan er inderdaad 100 mee worden.
Alle reacties Link kopieren
Liz11 schreef:
07-02-2019 19:34
@cl2 @apestaartje30 zijn jullie anticonceptie gaan gebruiken zodat je niet ongesteld wordt en wellicht de ves afneemt
:facepalm: ik wist niet wat ves was, heb het even gegoogeld.

Ik heb av nodale reentry tachicardie. Een hartritmestoornissen. Toen ik 16 werd, werd het steeds erger. Met 21 heb ik een ablatie gehad en het enige wat ik sindsdien nog heb zijn overslagen of van die sprintjes. In de week voor mijn menstruatie dus.

De laatste keer dat ik bij een cardioloog ben geweest is járen terug. Ik heb ermee leren leven.

Toen ik zwanger was, was het weg. De pil slik ik niet, nooit gedaan. Ik ben al zo verschrikkelijk hormoongevoelig , dus liever niets kunstmatig. Dat is puur een gevoel van mij.

Het is de laatste maanden wel erger, maar ik ben wat zwaarder geworden en daar reageren hormonen ook weer op.

Ik heb sinds mijn zwangerschap geen angst meer voor die overslagen. Dat heeft erg geholpen en zelfs verminderd lijkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Liz11 schreef:
07-02-2019 19:34
@cl2 @apestaartje30 zijn jullie anticonceptie gaan gebruiken zodat je niet ongesteld wordt en wellicht de ves afneemt?

@lena1212 bedankt voor de magnesium tip, gebruik je een bepaald merk?

@marlousjeh51 wellicht hier ook nog laatste restand hormonen?! Gebruik jij er iets voor?
Super magnesium van vitamin store
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een fb groep over hartoverslagen! Daar vind je veel herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Hier nu ook al ruim jaar sinds ik burn out werd. Heeft bij mij te maken met stress.
Alle reacties Link kopieren
Bijna iedereen heeft af en toe een AES of VES. Niks ernstigs. Wel een raar/naar/vervelend gevoel.
De vragen die je hebt kun je het beste aan je cardioloog stellen.
Hier krijg je meer ervaringsverhalen dan concrete antwoorden.

Hormonaal heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar het zou zeker kunnen. Je hormonen doen veel met heel veel werkingsprocessen in je lijf.
Je hoort het ook vaak bij tienermeisjes dus wellicht dat het inderdaad meespeelt.
Stress en vermoeidheid kan er aan bijdragen, wellicht met een jong kindje dat je daar toch meer last van hebt?

Maar als je cardioloog zegt, geen zorgen, dan zal dat ook niet nodig zijn.
Ik heb het ook al heel lang en in periode ook bezorgd erover. Mijn huisarts maakte zich al geen zorgen maar voor mijn gemoedsrust naar cardioloog geweest. Sinds die mij ook gerustgesteld heeft geef ik de overslagen minder aandacht en dan lijkt t ook van zelf wel weer wat minder te worden. Volgens mij is het echt zelden iets ergs..
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
07-02-2019 19:53
:facepalm: ik wist niet wat ves was, heb het even gegoogeld.

Ik heb av nodale reentry tachicardie. Een hartritmestoornissen. Toen ik 16 werd, werd het steeds erger. Met 21 heb ik een ablatie gehad en het enige wat ik sindsdien nog heb zijn overslagen of van die sprintjes. In de week voor mijn menstruatie dus.

De laatste keer dat ik bij een cardioloog ben geweest is járen terug. Ik heb ermee leren leven.

Toen ik zwanger was, was het weg. De pil slik ik niet, nooit gedaan. Ik ben al zo verschrikkelijk hormoongevoelig , dus liever niets kunstmatig. Dat is puur een gevoel van mij.

Het is de laatste maanden wel erger, maar ik ben wat zwaarder geworden en daar reageren hormonen ook weer op.

Ik heb sinds mijn zwangerschap geen angst meer voor die overslagen. Dat heeft erg geholpen en zelfs verminderd lijkt wel.
Was jij ook zo blij met je ablatie? Ik heb bij wijze van spreken zingend op de behandeltafel gelegen. Daarna nooit meer last gehad van AVNRT.
Mijn 'normale' overslagen (pvc's) zijn na een paar maanden ook stukken minder geworden.

TO, over je overslagen lekker met je cardioloog praten. Als hij zegt dat het niks bijzonders is, zou ik daar gewoon op vertrouwen. Ritmestoornissen komen zo verschrikkelijk vaak voor, ze weten echt wel wat ze zeggen.
Maar het is gewoon vervelend, dat geef ik gelijk toe. Sterkte ermee! :hug:
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven