Gezondheid alle pijlers

Hele lichte menstruatie stopweek

13-04-2017 12:33 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie: ik slik nu zo'n 4 jaar de microgynon 30 (maar dan een goedkopere variant ervan). Ik slik altijd netjes 3 weken de pil en dan las ik een stopweek in. Voornamelijk voor mijn eigen gevoel om er even achter te komen dat ik écht niet zwanger ben

Nu is de laatste paar maanden mijn stopweek echt bizar kort en weinig. Dag 4 van de stopweek is meestal het meest 'erg', en dan kan ik wel een tampon dragen. De andere dagen verlies ik zo weinig dat er eigenlijk alleen bij een toiletbezoek iets meekomt (sorry voor de details!)

Ik vraag me nu eigenlijk af of dit wel normaal is of dat ik er misschien toch eens voor naar de huisarts moet. Uiteraard begrijp ik dat het forum geen medische uitspraken kan doen, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb hetzelfde. Al jaren, ben er nooit mee naar de huisarts gegaan. Maar ik slik wel de pil maanden door. Moet bekennen dat ik er blij mee ben, vroeger zoveel last van al die ellende.

Je kunt voor de zekerheid altijd de assistente even bellen voor advies.
Heb het ook gehad. Was maar een halve dag ongesteld. En andere keer 1 dag. Maar niks aan de hand. Toch voor de zekerheid een test gedaan.

Paar maanden later gestopt met de pil, en meteen zwanger geraakt.
Naar mate langer gebruik van de pil kan je menstruatiepatroon veranderen. Staat ook in de bijsluiter. Toen ik ooit begon menstrueerde ik 4 dagen heel erg en nu 2 dagen heel weinig.
Voordat ik aan de pil begon had ik al een lichte menstruatie, maar nu lijkt het erop dat het alleen maar nog minder wordt. Het is natuurlijk heerlijk om vrijwel niet ongesteld te zijn, maar het baart me toch wel lichte zorgen. Niet de angst dat ik zwanger ben (dan had ik dat nu toch al wel gemerkt), maar wel dat er misschien iets mis is met me ofzo

Maar fijn om te lezen dat het dus wel mogelijk is en dat het niks geks hoeft te zijn!
Als je de pil gebruikt is de bloeding geen echte menstruatie hè, het wordt dan ook wel onttrekkingsbloeding genoemd. Tijdens de pil wordt er minder baarmoederslijmvlies opgebouwd dan tijdens een natuurlijke cyclus en hoeft er dus maar een beetje 'losgelaten' te worden in de stopweek. Ik zou me nergens zorgen om maken!
Ik weet dat het inderdaad geen echte menstruatie is. Maar ook voor een onttrekkingsbloeding lijkt het me zo extreem weinig. Alsof er gewoon helemaal geen baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Vaak hoor je namelijk dat vrouwen die de pil slikken alsnog wel een menstruatie hebben die lijkt op een echte.
Ik had zelf tijdens de pil ook amper menstruatie . volgens mij verschilt het enorm, maar als je je zoveel zorgen maakt is een bezoekje aan de huisarts nooit verkeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven