Gezondheid alle pijlers

Helocabacter bacterie

20-03-2018 17:42 34 berichten
ongeveer 1,5 week geleden heb ik bloed laten prikken omdat ik al een heel aantal dagen supermisselijk was en echt letterlijk niks kon eten. Nu kreeg ik vandaag de uitslag van het bloedonderzoek en daar kwam uit dat ik de Helocabacter bacterie heb (gehad). Ik heb nu een antibiotica kuur voorgeschreven gekregen en maagbeschermers. Alleen vraag ik me af....Het gaat nu al een aantal dagen weer heel goed en de klachten die ik toen had heb ik nu niet meer. Ik las op internet dat 85% van de gevallen helobacter bacterie door het lichaam zelf opgelost wordt. Nu vind ik de antibiotica kuur een beetje mosterd na de maaltijd eerlijk gezegd en liever neem ik deze ook niet (als het echt moet natuurlijk wel). Ik denk er over morgenochtend weer even naar de huisarts te gaan en te vragen om nogmaals bloed te prikken op de helocabacter bacterie en dan te kijken of deze wellicht nu negatief is en ik dus de niet aan de antibiotica hoef. Iemand hier ervaring mee??
Cateautje schreef:
20-03-2018 19:09
Je hebt helemaal gelijk, maar ik schrok van haar verhaal, zoals meerdere forummers. We posten bezorgd onze gedachten en de TO gaat ermee om alsof het niets is en maakt zich nergens druk om, dus dan vraag ik me af waar ik me druk om maak, jij niet dan?
Jawel, ik maak me juist druk om onjuist gebruik van antibiotica en slechte voorlichting via niet-wetenschappelijke websites. Daarom reageer ik juist op topics die gaan over het onderwerp waarvoor ik al meer dan 10 jaar gestudeerd heb.

En inderdaad, het is beter als TO het overlegt met de huisarts. In de tussentijd staat dit topic voor altijd op internet, en dan is het alleen maar goed als er ook een tegengeluid is tegen onjuiste informatie.
Fragolisa schreef:
20-03-2018 19:15
Jawel, ik maak me juist druk om onjuist gebruik van antibiotica en slechte voorlichting via niet-wetenschappelijke websites. Daarom reageer ik juist op topics die gaan over het onderwerp waarvoor ik al meer dan 10 jaar gestudeerd heb.

En inderdaad, het is beter als TO het overlegt met de huisarts. In de tussentijd staat dit topic voor altijd op internet, en dan is het alleen maar goed als er ook een tegengeluid is tegen onjuiste informatie.
Tja, ik kan me in mijn lekenschap permitteren daar niet zover over na te denken, maar goed dat jij het wel doet. :)
het is nooit mijn bedoeling geweest om bepaalde opmerkingen niet serieus te nemen, sorry als dat zo is overgekomen. en ik doe helemaal niet alsof het niks is of dat het me niks kan schelen. Mijn gedachte is alleen dat als antibiotica niet nodig is, ik het liever niet neem. En als ik dan lees dat 85% "vanzelf" geneest dan vind ik dat fijn om te lezen maar natuurlijk ga ik het morgen nog even met de arts overleggen. Ik weet ook niet wat mijn waardes zijn en in hoeverre de ernst van de situatie is. Er is mij verder telefonisch niks uitgelegd!
Cateautje schreef:
20-03-2018 19:09
Je hebt helemaal gelijk, maar ik schrok van haar verhaal, zoals meerdere forummers. We posten bezorgd onze gedachten en de TO gaat ermee om alsof het niets is en maakt zich nergens druk om, dus dan vraag ik me af waar ik me druk om maak, jij niet dan?
Huisartsen zijn altijd al zeer terughoudend met antibiotica voorschrijven. Het feit dat hij dit nu wel voorschrijft is eigenlijk al genoegzeggend.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik van nabij heb gezien waar de helicobacter pylori toe kan leiden zou ik zeker willen dat die helemaal uit mijn lijf is. Ook al is er maar kleine kans op ernstige gevolgen.
Maar inderdaad, overleg gewoon met je huisarts!
Als je lichaam een infectie opruimt wil nog niet zeggen dat het probleem verholpen is juist een bacterie die zo goed kan overleven als helicobactor. Want waarschijnlijk loop je er al heel lang mee rond de meeste besmettinging komen voor in je kinderjaren.

Kan juist bij een lage weerstand of stress wat vaak ook een oorzaak is bij maagzweren. Kan zoon bacterie weer opbloeien en dan ben je verder van huis want je lichaam gaat er dan wel opruimen omdat ie het singaaltje kent van de bacteriën maar het is vaak dan oorzaak gevolg verhaal. Maar de schade aan je maag zit er dan wel.

Dus slik de ab kuur netjes laat je na een paar weken weer testen en roei die bacterie in je lichaam gewoon uit
mag ik vragen wat jij hebt meegemaakt met de helicobacter?
fluffybunny schreef:
20-03-2018 20:48
Aangezien ik van nabij heb gezien waar de helicobacter pylori toe kan leiden zou ik zeker willen dat die helemaal uit mijn lijf is. Ook al is er maar kleine kans op ernstige gevolgen.
Maar inderdaad, overleg gewoon met je huisarts!
stitch77 schreef:
20-03-2018 20:59
mag ik vragen wat jij hebt meegemaakt met de helicobacter?
Dat mag, maar het is wel een redelijk uitzonderlijk verhaal hoor. Toen mijn moeder maagklachten had (overgeven) bleek ze een helicobacter besmetting te hebben. Die werd behandeld met AB maar de klachten gingen niet weg. Na een gastroscopie bleek zij maagkanker te hebben. Een onbehandelde helicobacter besmetting kan in sommige gevallen leiden tot maagzweren en zo'n maagzweer kan weer uitgroeien tot een gezwel in de maagwand. Zo zal het bij haar gebeurd zijn.
Ik en mijn familie hebben ons laten testen op aanwezigheid van de bacterie op advies van de huisarts. Hij was zelfs voorstander van bevolkingsonderzoek maar omdat maagkanker redelijk weinig voorkomt is dat er wel voor bv darmkanker maar niet voor maagkanker. Maagkanker is over het algemeen wel een zeer ernstige vorm van kanker die vaak (te) laat ontdekt wordt. Zo ook bij mijn moeder :'(
fluffybunny schreef:
21-03-2018 12:45
Dat mag, maar het is wel een redelijk uitzonderlijk verhaal hoor. Toen mijn moeder maagklachten had (overgeven) bleek ze een helicobacter besmetting te hebben. Die werd behandeld met AB maar de klachten gingen niet weg. Na een gastroscopie bleek zij maagkanker te hebben. Een onbehandelde helicobacter besmetting kan in sommige gevallen leiden tot maagzweren en zo'n maagzweer kan weer uitgroeien tot een gezwel in de maagwand. Zo zal het bij haar gebeurd zijn.
Ik en mijn familie hebben ons laten testen op aanwezigheid van de bacterie op advies van de huisarts. Hij was zelfs voorstander van bevolkingsonderzoek maar omdat maagkanker redelijk weinig voorkomt is dat er wel voor bv darmkanker maar niet voor maagkanker. Maagkanker is over het algemeen wel een zeer ernstige vorm van kanker die vaak (te) laat ontdekt wordt. Zo ook bij mijn moeder :'(
Jeetje wat heftig!

Ik heb inderdaad gelezen dat maagkanker kan ontstaan door maagzweer die veroorzaakt wordt door die bacterie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven