Helpppp urine vraag / catheter vraag
donderdag 10 april 2014 om 23:30
Hallo
Al vaker heb ik problemen gehad met de blaas. Dat deze niet goed leeg wou. Nu weer door bepaalde medicatie. 1ste keer kwam er 800 cc uit. 2de keer 600 cc Nu 2 keer daags verpleging die met catheter de blaas leegd. Elke keer rond de 600 cc. Zelf kan ik niet meer plassen. Op een gegeven moment krijg ik wel druk en pijn. Voel ook een blaasonsteking komen. Heb pijn van onderen geirriteerd. De uroloog was vreselijk heel bot. En hij zegt je blaas is uitgerekt. De huisarts waar ik meer vertrouwen in heb twijfeld. Hij zegt is het niet beter om tijdelijk een catheter in te brengen voor een paar dagen om de blaas rust te geven. Of door gaan met catheters. Hij is bang dat ik er niet meer vanaf kom. Dat ik straks vast zit aan een catheter. Toch is er ooit vaker een catheter ingebracht om de blaas paar dagen rust te geven. Dat hielp wel. Toch komt het vaak weer terug. Reden ze weten het niet. Maar wat vinden jullie zo door gaan of kiezen voor tijdelijke blijvende catheter? En als de blaas is uitgerekt komt die dan weer terug in de oude vorm?
Alvast bedankt
Al vaker heb ik problemen gehad met de blaas. Dat deze niet goed leeg wou. Nu weer door bepaalde medicatie. 1ste keer kwam er 800 cc uit. 2de keer 600 cc Nu 2 keer daags verpleging die met catheter de blaas leegd. Elke keer rond de 600 cc. Zelf kan ik niet meer plassen. Op een gegeven moment krijg ik wel druk en pijn. Voel ook een blaasonsteking komen. Heb pijn van onderen geirriteerd. De uroloog was vreselijk heel bot. En hij zegt je blaas is uitgerekt. De huisarts waar ik meer vertrouwen in heb twijfeld. Hij zegt is het niet beter om tijdelijk een catheter in te brengen voor een paar dagen om de blaas rust te geven. Of door gaan met catheters. Hij is bang dat ik er niet meer vanaf kom. Dat ik straks vast zit aan een catheter. Toch is er ooit vaker een catheter ingebracht om de blaas paar dagen rust te geven. Dat hielp wel. Toch komt het vaak weer terug. Reden ze weten het niet. Maar wat vinden jullie zo door gaan of kiezen voor tijdelijke blijvende catheter? En als de blaas is uitgerekt komt die dan weer terug in de oude vorm?
Alvast bedankt

vrijdag 11 april 2014 om 00:38
Door mijn MS heb ik moeite met mijn blaas legen. Ik gebruik 2 keer daags een katheter. Zag er als een berg tegenop maar ik ben er nu super blij mee.
Kan het nu zelf regelen ipv dat de blaas mijn baas is. Het gaat heel makkelijk.
Het is een superhandig klein dingetje die ik altijd in mijn handtas heb. Ik schrok me eerst een hoedje toen ik die enorme dingen zag die de vpk gebruikte. Dit is tig keer makkelijker.
Kan het nu zelf regelen ipv dat de blaas mijn baas is. Het gaat heel makkelijk.
Het is een superhandig klein dingetje die ik altijd in mijn handtas heb. Ik schrok me eerst een hoedje toen ik die enorme dingen zag die de vpk gebruikte. Dit is tig keer makkelijker.
Optimist tot in de kist!
vrijdag 11 april 2014 om 07:47
De oorzaak deze keer is vermoedelijk door medicatie.
Het probleem is dat ik het niet zelf wil leren dit i.v.m een fistel.
En toen zei de uroloog wil je dood dan.
Hoe ga jij dat je kinderen uileggen.
Waar mijn kinderen bij waren.
Of wil je niet geholpen worden.
Nou ik zei ik ben begin 30 en heb meer dan 10 aandoeningen.
Heb genoeg en dit durf ik niet.
Toen moest ik zeggen in het verleden kreeg een verpleging aan huis.
Hij zegt dan regelen we dat en leert je partner het maar.
Waarop ik zeg mijn partner is niet mijn verzorger.
Hij zou verpleging regelen.
En tot over 5 weken,
Verpleging kwam dezelfde avond.
De uroloog was boos waarschijnlijk omdat de huisarts mij met spoed had ingstuurd met iets wat de huisarts zelf had kunnen doen.
De verpleging vond het ook niet kunnen.
Ze zeggen als wij het moeten doen dan doen wij het.
Er zijn veel die het op een gegeven moment wel willen leren.
Mijn blaas is ook beschadigd catheter in brengen is pijnlijk.
Beschadiging komt door totaal ruptuur.
En ik weet gewoon tegenwoordig moet jezelf ook meedenken met de arts.
En de huisarts twijfeld.
En ja beide zou kunnen.
Maar mijn vraag is ook wordt er vaker gekozen om voor een paar dagen een blijvende catheter te plaatsen?
Om de blaas rust te geven of doen ze dit niet meer tegenwoordig?
Om steeds te cathetiriseren is toch ook niet goed.
Ben heel vatbaar voor blaasonsteking die ik vermoedelijk al heb.
Vandaag gaat er urine weg.
En waarom zou ik die vraag niet hier kunnen stellen?
Meedenken is toch niet verkeerd.
Ik heb wel 10 ziekenhuizen in nederland gezien omdat zelfs bepaalde artsen er niet uit komen met mijn aandoeningen.
Die ook allemaal hier los van staan.
Ben ook artsen moe dus ja second opinion is gewoon niet handig op dit moment.
Kan wel om een andere uroloog vragen binnen dit ziekenhuis.
Zie er vreselijk tegen op om terug te moeten naar die uroloog.
Hij zoekt niet naar de oorzaak.
Hij keek niet welke medicatie er invloed op had.
Dat moest mijn longarts doen.
O ja ik loop bij de internist, longarts, chirurg, darmarts, gyn, fysio, uroloog, cardioloog, ben aan het revalideren en wat ik ben vergeten
Op een gegeven moment zie je hetzelf ook niet meer.
Dus hoop dat jullie ik hoop op tips.
Het probleem is dat ik het niet zelf wil leren dit i.v.m een fistel.
En toen zei de uroloog wil je dood dan.
Hoe ga jij dat je kinderen uileggen.
Waar mijn kinderen bij waren.
Of wil je niet geholpen worden.
Nou ik zei ik ben begin 30 en heb meer dan 10 aandoeningen.
Heb genoeg en dit durf ik niet.
Toen moest ik zeggen in het verleden kreeg een verpleging aan huis.
Hij zegt dan regelen we dat en leert je partner het maar.
Waarop ik zeg mijn partner is niet mijn verzorger.
Hij zou verpleging regelen.
En tot over 5 weken,
Verpleging kwam dezelfde avond.
De uroloog was boos waarschijnlijk omdat de huisarts mij met spoed had ingstuurd met iets wat de huisarts zelf had kunnen doen.
De verpleging vond het ook niet kunnen.
Ze zeggen als wij het moeten doen dan doen wij het.
Er zijn veel die het op een gegeven moment wel willen leren.
Mijn blaas is ook beschadigd catheter in brengen is pijnlijk.
Beschadiging komt door totaal ruptuur.
En ik weet gewoon tegenwoordig moet jezelf ook meedenken met de arts.
En de huisarts twijfeld.
En ja beide zou kunnen.
Maar mijn vraag is ook wordt er vaker gekozen om voor een paar dagen een blijvende catheter te plaatsen?
Om de blaas rust te geven of doen ze dit niet meer tegenwoordig?
Om steeds te cathetiriseren is toch ook niet goed.
Ben heel vatbaar voor blaasonsteking die ik vermoedelijk al heb.
Vandaag gaat er urine weg.
En waarom zou ik die vraag niet hier kunnen stellen?
Meedenken is toch niet verkeerd.
Ik heb wel 10 ziekenhuizen in nederland gezien omdat zelfs bepaalde artsen er niet uit komen met mijn aandoeningen.
Die ook allemaal hier los van staan.
Ben ook artsen moe dus ja second opinion is gewoon niet handig op dit moment.
Kan wel om een andere uroloog vragen binnen dit ziekenhuis.
Zie er vreselijk tegen op om terug te moeten naar die uroloog.
Hij zoekt niet naar de oorzaak.
Hij keek niet welke medicatie er invloed op had.
Dat moest mijn longarts doen.
O ja ik loop bij de internist, longarts, chirurg, darmarts, gyn, fysio, uroloog, cardioloog, ben aan het revalideren en wat ik ben vergeten
Op een gegeven moment zie je hetzelf ook niet meer.
Dus hoop dat jullie ik hoop op tips.

vrijdag 11 april 2014 om 07:57
Wat onzettend triest, zo jong en zo brlast met allerlei ziektes en aandoeningen.
Maar ik ben het met Bootje eens: de enige juiste tip is dat je met je arts een behandelplan maakt. Een andere arts prima, maar dit soort dingen zijn niet geschikt voor een forum. We kennen jou niet en je situatie is erg complex. Het risico dat je tips gaat krijgen die voor jou juist meer kwaad dan goed doen, is te groot.
Sterkte met alles.
Maar ik ben het met Bootje eens: de enige juiste tip is dat je met je arts een behandelplan maakt. Een andere arts prima, maar dit soort dingen zijn niet geschikt voor een forum. We kennen jou niet en je situatie is erg complex. Het risico dat je tips gaat krijgen die voor jou juist meer kwaad dan goed doen, is te groot.
Sterkte met alles.
vrijdag 11 april 2014 om 08:04
vrijdag 11 april 2014 om 08:15
quote:WellieB schreef op vrijdag 11 april 2014 07:57 Wat onzettend triest, zo jong en zo brlast met allerlei ziektes en aandoeningen.
Sterkte met alles. +1
Sterkte met alles. +1
vrijdag 11 april 2014 om 08:18
Goed. Dan op basis van de info die je zelf geeft:
Je hebt dit al eerder gehad. Ga er van uit dat dit dus vaker kan gebeuren. Ga je daar op voorbereiden. Door zelf te gaan catheteriseren.
Voordelen van intermitterend catheteriseren ten opzichte van het plaatsen van een verblijfscatheter:
Minder kans op een blaasontsteking. Bij een verblijfscatheter heeft de helft van de patienten binnen 5 dagen een bacteriemie, ongeacht de omstandigheden bij het inbrengen van de catheter (dus zelfs patienten die de catheter op een steriele operatiekamer geplaatst kregen, hebben in de helft van de gevallen na 5 dagen een bacteriemie). Hoeft niet meteen een ontsteking te worden, maar kan wordt wel steeds groter. Dit is significant minder bij intermitterend catheteriseren.
Je blaas blijft het gevoel van vullen en leeglopen houden. Grotere voordeel van zelf catheteriseren is dat je het vaker kunt gaan doen (4 keer wordt meestal aangeraden) omdat je dan normale porties urine laat aflopen (tussen de 250 en 500 ml, mannen iets meer).
Nu wordt je door een ander gecatheteriseerd. Dit gebeurd hoogstwaarschijnlijk liggend. Liggen is niet de juiste houding voor blaaslediging, gehurkt is de beste houding. De urethra ligt iets aan de voorkant van de blaas en loopt dan naar beneden. Bij liggend catheteriseren blijft er dus altijd een beetje in de blaas achter, waardoor je weer een grotere kans op een blaasontsteking hebt.
Ik snap dat je angst hebt voor het zelf catheteriseren, maar vraag eens aan de verpleegkundige die jou catheteriseert of zij (en haar collega's) jou daar in zouden willen begeleiden. Benoem daar ook duidelijk je angsten en onzekerheden bij (puur praktisch, dan gaat de indicatie omhoog en krijgen ze meer tijd om je naar zelfstandigheid te begeleiden).
Je uroloog is trouwens een eikel van de bovenste plank, maar helaas geen uitzondering in zijn veld.
Ikzelf ben verpleegkundige, en raadt een verblijfscatheter zo veel mogelijk af. Ondanks dat het voor verzorging/verpleging een zwaardere belasting is. Maar de mogelijke gevolgen van een verblijfscatheter zijn zodanig dat intermitterend echt de voorkeur heeft.
Je hebt dit al eerder gehad. Ga er van uit dat dit dus vaker kan gebeuren. Ga je daar op voorbereiden. Door zelf te gaan catheteriseren.
Voordelen van intermitterend catheteriseren ten opzichte van het plaatsen van een verblijfscatheter:
Minder kans op een blaasontsteking. Bij een verblijfscatheter heeft de helft van de patienten binnen 5 dagen een bacteriemie, ongeacht de omstandigheden bij het inbrengen van de catheter (dus zelfs patienten die de catheter op een steriele operatiekamer geplaatst kregen, hebben in de helft van de gevallen na 5 dagen een bacteriemie). Hoeft niet meteen een ontsteking te worden, maar kan wordt wel steeds groter. Dit is significant minder bij intermitterend catheteriseren.
Je blaas blijft het gevoel van vullen en leeglopen houden. Grotere voordeel van zelf catheteriseren is dat je het vaker kunt gaan doen (4 keer wordt meestal aangeraden) omdat je dan normale porties urine laat aflopen (tussen de 250 en 500 ml, mannen iets meer).
Nu wordt je door een ander gecatheteriseerd. Dit gebeurd hoogstwaarschijnlijk liggend. Liggen is niet de juiste houding voor blaaslediging, gehurkt is de beste houding. De urethra ligt iets aan de voorkant van de blaas en loopt dan naar beneden. Bij liggend catheteriseren blijft er dus altijd een beetje in de blaas achter, waardoor je weer een grotere kans op een blaasontsteking hebt.
Ik snap dat je angst hebt voor het zelf catheteriseren, maar vraag eens aan de verpleegkundige die jou catheteriseert of zij (en haar collega's) jou daar in zouden willen begeleiden. Benoem daar ook duidelijk je angsten en onzekerheden bij (puur praktisch, dan gaat de indicatie omhoog en krijgen ze meer tijd om je naar zelfstandigheid te begeleiden).
Je uroloog is trouwens een eikel van de bovenste plank, maar helaas geen uitzondering in zijn veld.
Ikzelf ben verpleegkundige, en raadt een verblijfscatheter zo veel mogelijk af. Ondanks dat het voor verzorging/verpleging een zwaardere belasting is. Maar de mogelijke gevolgen van een verblijfscatheter zijn zodanig dat intermitterend echt de voorkeur heeft.

vrijdag 11 april 2014 om 08:23
Het gebeurt wel eens dat mensen een verblijfscatheter krijgen om de blaas rust te gunnen, dus dat is niet raar. Wat jij zou moeten doen ga ik niet zeggen want ik ben je arts niet. Ook al heb je er geen zin in, ik zou toch voor second opinion gaan, vooral omdat je van een uroloog wil weten wat de opties zijn. De huisarts weet het niet precies en de uroloog is een botte zak. Voor een goede mening moet je dan dus naar andere uroloog, zeker als er bij jou sprake is van een multiproblem-situatie
vrijdag 11 april 2014 om 08:49
Toch zelf gaan doen, echt, zet je over je angst heen.
Laat je goed voorlichten en ga je zelf catheriseren.
Een verblijfscatheter zou ik echt afraden op de lange termijn, daar krijg je juist heel snel blaasontstekingen van, vooral als je er al gevoelig voor bent.
Succes, lijkt mij niet niks allemaal.
Laat je goed voorlichten en ga je zelf catheriseren.
Een verblijfscatheter zou ik echt afraden op de lange termijn, daar krijg je juist heel snel blaasontstekingen van, vooral als je er al gevoelig voor bent.
Succes, lijkt mij niet niks allemaal.
vrijdag 11 april 2014 om 11:53
quote:kabinet schreef op 11 april 2014 @ 08:18:
Dit dus.
De uroloog is wel erg bot, hij had het zo ook kunnen uitleggen.
Sterkte.
Dit dus.
De uroloog is wel erg bot, hij had het zo ook kunnen uitleggen.
Sterkte.
vrijdag 11 april 2014 om 17:47
Hallo
En niet alleen de uroloog ook de huisarts laat me zitten. Hij wilde niet mijn blaas legen en wijk verpleging regelen.
Hij stuurde mij met spoed naar de uroloog. Die was daar niet blij mee. Is later ook nog contact tussen beide geweest.
Gister gesprek gehad met de huisarts hierover. En hij wou in alles wel helpen. Overleg met de uroloog of afspraak vervroegen overleg met verpleging enz enz Hij heeft ons vaak laten zitten. En ook heeft hij wel dingen ontkent die hij heeft gezegd. Dit was uit gesproken eerder al. En na gister was ik blij met het gesprek het was duidelijk. Vanochtend kwam de verpleging weer. En er kwam 1000 cc uit de blaas. Heel gevaarlijk je kan in shock raken zelfs is mij verteld. Dus de verpleging heeft de huisarts gebeld. Nou het gesprek had dus niks opgeleverd. De verpleging moest de uroloog maar bellen. En de afspraak moest zei maar vervroegen. Lekker makkelijk. Ze zei,wat is dat voor huisarts. Goed dat is voor later wil een andere. Maar goed uroloog iis gebeld nu 4 keer daags komen ze. En toen gebeld voor andere afspraak volgende week. En bij een andere uroloog gelukkig. Lijkt wel alsof je alles zelf moet regelen. Maar hetis ggerefgld. Wel moeilijk dat ze 4 keer komen. Ook wel fijn.
En niet alleen de uroloog ook de huisarts laat me zitten. Hij wilde niet mijn blaas legen en wijk verpleging regelen.
Hij stuurde mij met spoed naar de uroloog. Die was daar niet blij mee. Is later ook nog contact tussen beide geweest.
Gister gesprek gehad met de huisarts hierover. En hij wou in alles wel helpen. Overleg met de uroloog of afspraak vervroegen overleg met verpleging enz enz Hij heeft ons vaak laten zitten. En ook heeft hij wel dingen ontkent die hij heeft gezegd. Dit was uit gesproken eerder al. En na gister was ik blij met het gesprek het was duidelijk. Vanochtend kwam de verpleging weer. En er kwam 1000 cc uit de blaas. Heel gevaarlijk je kan in shock raken zelfs is mij verteld. Dus de verpleging heeft de huisarts gebeld. Nou het gesprek had dus niks opgeleverd. De verpleging moest de uroloog maar bellen. En de afspraak moest zei maar vervroegen. Lekker makkelijk. Ze zei,wat is dat voor huisarts. Goed dat is voor later wil een andere. Maar goed uroloog iis gebeld nu 4 keer daags komen ze. En toen gebeld voor andere afspraak volgende week. En bij een andere uroloog gelukkig. Lijkt wel alsof je alles zelf moet regelen. Maar hetis ggerefgld. Wel moeilijk dat ze 4 keer komen. Ook wel fijn.
vrijdag 11 april 2014 om 21:21
Heel bot, en heel vervelend vd uroloog.
Maarrrr het is ook gelukkig heel makkelijk om zelf te doen. Ik plas nu tig keer sneller dan hiervoor. Ik was altijd een half uur allerlei standjes aan het doen om maar wat de produceren.
Nu is het net alsof ik een tampon inbreng, net zo makkelijk en net zo snel.
Het fijne is dus dat je er wat aan kunt doen. Idd baas in eigen blaas
Ik heb een paar dagen met zo'n slurf in mijn blaas en naar een zakje gelopen. Mijn hemel wat een ellende.
Ik snap heel goed dat je baalt, maar als ik lees hoeveel trammelant je hebt met de hele medische wereld om je heen dan denk ik dat je beter zsm dit in eigen hand kunt nemen. Scheelt weer een hoop gedoe.
In de toekomst moet ik wellicht een keer over naar een suprapubis of wat dan ook, maar zolang ik dit kan, ben ik er blij mee.
Voordat ik begon zag ik er enorm tegenop. Vooral het idee dat iemand anders mij daar les in moest gaan geven, ik had er geen leuke plaatjes bij. Workshop Rietje Priegelen, noemde ik het al. Maar ik heb gevraagd of ik het op mijn eigen tempo, op mijn eigen wc, zonder getut ve vpk (hoe lief ook bedoeld). Dus ik ben zelf gaan knutselen. Zoals ik vroeger prutste met een tampon als tienermeisje.
Maarrrr het is ook gelukkig heel makkelijk om zelf te doen. Ik plas nu tig keer sneller dan hiervoor. Ik was altijd een half uur allerlei standjes aan het doen om maar wat de produceren.
Nu is het net alsof ik een tampon inbreng, net zo makkelijk en net zo snel.
Het fijne is dus dat je er wat aan kunt doen. Idd baas in eigen blaas
Ik heb een paar dagen met zo'n slurf in mijn blaas en naar een zakje gelopen. Mijn hemel wat een ellende.
Ik snap heel goed dat je baalt, maar als ik lees hoeveel trammelant je hebt met de hele medische wereld om je heen dan denk ik dat je beter zsm dit in eigen hand kunt nemen. Scheelt weer een hoop gedoe.
In de toekomst moet ik wellicht een keer over naar een suprapubis of wat dan ook, maar zolang ik dit kan, ben ik er blij mee.
Voordat ik begon zag ik er enorm tegenop. Vooral het idee dat iemand anders mij daar les in moest gaan geven, ik had er geen leuke plaatjes bij. Workshop Rietje Priegelen, noemde ik het al. Maar ik heb gevraagd of ik het op mijn eigen tempo, op mijn eigen wc, zonder getut ve vpk (hoe lief ook bedoeld). Dus ik ben zelf gaan knutselen. Zoals ik vroeger prutste met een tampon als tienermeisje.
Optimist tot in de kist!
vrijdag 11 april 2014 om 22:01
Wat is de reden dat je niet zelf durft te catheteriseren? Ben je bang dat je door het fistel meer schade gaat aanrichten? Of vind je het een naar idee om jezelf te moeten catheteriseren?
Ook ik heb mezelf een aantal jaren gecatheteriseerd, zag er in het begin echt als een berg tegen op, uiteindelijk deed ik het met mijn ogen dicht en wist ik niet beter meer...
Je zou uitleg kunnen vragen bij een continentieverpleegkundige, gewoon om te zien of deze je over je evt angst heen kan helpen!
Verder weinig meer aan toe te voegen dan al gezegd is, intermitterend catheteriseren (dus het zelf catheteriseren) verdient idd de voorkeur en is minder infectie gevoelig dan een verblijfscatheter. Ook kan het juist minder pijnlijk zijn om het zelf te doen omdat je zelf voelt wat je doet en een verpleegkundige dit natuurlijk niet bij jou voelt.
Er word bij een zgn uitgerekte blaas zeker nog wel tijdelijk een verblijfscatheter in gebracht (vaak afh per arts en hoe groot de inhoud van de blaas was...) Overleg met de poli/ arts om idd door een andere arts gezien te worden, en bedenk voor jezelf hoeveel makkelijker het is om jezelf te kunnen catheteriseren, je bent dan zo''n stuk minder afhankelijk wat ook erg fijn kan zijn!
Succes/ sterkte!
Ook ik heb mezelf een aantal jaren gecatheteriseerd, zag er in het begin echt als een berg tegen op, uiteindelijk deed ik het met mijn ogen dicht en wist ik niet beter meer...
Je zou uitleg kunnen vragen bij een continentieverpleegkundige, gewoon om te zien of deze je over je evt angst heen kan helpen!
Verder weinig meer aan toe te voegen dan al gezegd is, intermitterend catheteriseren (dus het zelf catheteriseren) verdient idd de voorkeur en is minder infectie gevoelig dan een verblijfscatheter. Ook kan het juist minder pijnlijk zijn om het zelf te doen omdat je zelf voelt wat je doet en een verpleegkundige dit natuurlijk niet bij jou voelt.
Er word bij een zgn uitgerekte blaas zeker nog wel tijdelijk een verblijfscatheter in gebracht (vaak afh per arts en hoe groot de inhoud van de blaas was...) Overleg met de poli/ arts om idd door een andere arts gezien te worden, en bedenk voor jezelf hoeveel makkelijker het is om jezelf te kunnen catheteriseren, je bent dan zo''n stuk minder afhankelijk wat ook erg fijn kan zijn!
Succes/ sterkte!
zondag 13 april 2014 om 08:17
Ze gebruiken de lofic sense catheter. Die moet je eerst inknijpen. Dat vergeten ze nog wel eens. Dat doet zoooo zeer als ze dit vergeten. Het voelt ook erg schrijnend van beneden. Weten jullie ook of er een verdovend zalf is bij de apotheek? Die gebruiken ze wel in het ziekenhuis bij een uitgebreide set. Was een tip van een van de verpleegster. Denk misschien weet iemand dit?
Alvast bedank
Alvast bedank

zondag 13 april 2014 om 08:43
Ik wilde je een bericht sturen, maar het lukt niet.
Wat vervelend allemaal, zeg. Ik snap dat je het even niet meer weet.
Ik kan je geen medisch advies geven, maar misschien wat tips:
Die groene zelfcatheters hierboven zijn helemaal niet eng of pijnlijk. Ze zijn ook heel klein. Echt vergelijkbaar met een tampon inbrengen.
Je blaas kan weer in de goede vorm komen als je hem een tijdje ontlast. Een tijdelijke vaste catheter is dan ook niet zo'n gek idee, maar door zelf je blaas steeds goed te legen krijgt hij ook rust.
Het voordeel van geen vaste catheter is dat er tussen het catheteriseren door niks in je plasbuis zit wat er niet hoort. Het is dus een stuk minder irriterend en belastend. Het voordeel van een vaste catheter is dan weer dat je blaas steeds leeg is.
Als je zelf catheteriseert ipv een verpleegster is het misschien minder pijnlijk en ben je ook niet afhankelijk. Dat is een stuk prettiger dan hoe het nu gaat, denk ik.
Wat betreft de uroloog: vreselijk dat je zo'n botterik hebt getroffen. Misschien kun je om een vrouwelijke uroloog vragen? Dan maak je het niet persoonlijk, maar heb je wel grote kans een wat meevoelender iemand te treffen.
Wat vervelend allemaal, zeg. Ik snap dat je het even niet meer weet.
Ik kan je geen medisch advies geven, maar misschien wat tips:
Die groene zelfcatheters hierboven zijn helemaal niet eng of pijnlijk. Ze zijn ook heel klein. Echt vergelijkbaar met een tampon inbrengen.
Je blaas kan weer in de goede vorm komen als je hem een tijdje ontlast. Een tijdelijke vaste catheter is dan ook niet zo'n gek idee, maar door zelf je blaas steeds goed te legen krijgt hij ook rust.
Het voordeel van geen vaste catheter is dat er tussen het catheteriseren door niks in je plasbuis zit wat er niet hoort. Het is dus een stuk minder irriterend en belastend. Het voordeel van een vaste catheter is dan weer dat je blaas steeds leeg is.
Als je zelf catheteriseert ipv een verpleegster is het misschien minder pijnlijk en ben je ook niet afhankelijk. Dat is een stuk prettiger dan hoe het nu gaat, denk ik.
Wat betreft de uroloog: vreselijk dat je zo'n botterik hebt getroffen. Misschien kun je om een vrouwelijke uroloog vragen? Dan maak je het niet persoonlijk, maar heb je wel grote kans een wat meevoelender iemand te treffen.
zondag 13 april 2014 om 09:48
Volgende week moet ik terug.
Een man die ik heb gehad destijds met nierstenen.
Hij was oke.
Inmiddels contact gehad met spoed apotheek.
Van hun moest ik de dokterswacht bellen.
Gedaan en nu moet ik urine inleveren.
Ze zei het kan ook een blaas onsteking zijn.
En als de urine schoon is krijg ik een zalf mee.
In dezrecatheters zit dat inderdaad niet
Sommige catheters hebben al een verdovende zalf.
Waarom wil ik het niet zelf doen.
Ik heb ern totaal ruptuur gehad.
Ik heb ern fistel.
Beschadigde spieren rond de blaas.
Ik ben daar vaak geopereerd.
De fistel is zo speciaal ben stad en land afgereisd.
Er is geen arts die er meer iets asn durft te doen.
Daarnaast gebruik ik al zoveel bij mijzelf moeten doen.
Ik gebruik 10 medicijnen op 1 dag.
Ik heb de zorg van 3 kinderen.
Zit midden in een revalidatie.
Ben vorig jaar door het oog van de naald gekropen.
Op dit moment leef ik als een vrouw van 80 zo moet je het zien. Na de revalidatie hoop ik dat dit weer veel lager is.
Op het moment kan ik het gewoon niet.
Als het zo blijft zal ik op een gegeven moment wel moeten.
Bedankt voor het meedenken, de steun en fijn om het hier even kwijt te kunnen.
Als het je overkomt loop je tegen veel dingen aan.
Mijn motto is altijd geef nooit op.
En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Ooit gaat de zon weer schijnen.
Ondanks mijn aandoeningen en tegeslagen blijf ik positief.
Een man die ik heb gehad destijds met nierstenen.
Hij was oke.
Inmiddels contact gehad met spoed apotheek.
Van hun moest ik de dokterswacht bellen.
Gedaan en nu moet ik urine inleveren.
Ze zei het kan ook een blaas onsteking zijn.
En als de urine schoon is krijg ik een zalf mee.
In dezrecatheters zit dat inderdaad niet
Sommige catheters hebben al een verdovende zalf.
Waarom wil ik het niet zelf doen.
Ik heb ern totaal ruptuur gehad.
Ik heb ern fistel.
Beschadigde spieren rond de blaas.
Ik ben daar vaak geopereerd.
De fistel is zo speciaal ben stad en land afgereisd.
Er is geen arts die er meer iets asn durft te doen.
Daarnaast gebruik ik al zoveel bij mijzelf moeten doen.
Ik gebruik 10 medicijnen op 1 dag.
Ik heb de zorg van 3 kinderen.
Zit midden in een revalidatie.
Ben vorig jaar door het oog van de naald gekropen.
Op dit moment leef ik als een vrouw van 80 zo moet je het zien. Na de revalidatie hoop ik dat dit weer veel lager is.
Op het moment kan ik het gewoon niet.
Als het zo blijft zal ik op een gegeven moment wel moeten.
Bedankt voor het meedenken, de steun en fijn om het hier even kwijt te kunnen.
Als het je overkomt loop je tegen veel dingen aan.
Mijn motto is altijd geef nooit op.
En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Ooit gaat de zon weer schijnen.
Ondanks mijn aandoeningen en tegeslagen blijf ik positief.
maandag 14 april 2014 om 14:02
Zo raar
Ze kwamen vanochtend en er kwam veel te weinig 185 cc
Nu zijn net weer geweest ze had de hoop dat er nu veel kwam.
350 cc heel weinig
Maar nu had ik voor het eerst weer wat aandrang dus op de wc bakeronder ik voel niet dat ik plas.
En ja hoor 350 cc binnen 10 minuten nadat de blaas geleegd is met een catheter door de verpleging.
Nog geen 10 minuten later weer 250 cc opgevangen.
Voelde drang bak eronder en ja hoor
Binnen 10 minuten nog een keer 250 cc.
Kan beter op de wc blijven zitten.
Die drang voel ik nu steeds of komt het door de blassonsteking dat zou ook kunnen.
Ik voel wel drang ik voel niet dat ik plas.
Heel raar heel vreemd.
Zou het dan toch goed komen.
Heb weer hoop.
Zag het somber in, maar nu.
Voelde eerst niks en kon helemaal niet zelf plassen.
Herkent iemand dit?
Ze kwamen vanochtend en er kwam veel te weinig 185 cc
Nu zijn net weer geweest ze had de hoop dat er nu veel kwam.
350 cc heel weinig
Maar nu had ik voor het eerst weer wat aandrang dus op de wc bakeronder ik voel niet dat ik plas.
En ja hoor 350 cc binnen 10 minuten nadat de blaas geleegd is met een catheter door de verpleging.
Nog geen 10 minuten later weer 250 cc opgevangen.
Voelde drang bak eronder en ja hoor
Binnen 10 minuten nog een keer 250 cc.
Kan beter op de wc blijven zitten.
Die drang voel ik nu steeds of komt het door de blassonsteking dat zou ook kunnen.
Ik voel wel drang ik voel niet dat ik plas.
Heel raar heel vreemd.
Zou het dan toch goed komen.
Heb weer hoop.
Zag het somber in, maar nu.
Voelde eerst niks en kon helemaal niet zelf plassen.
Herkent iemand dit?
maandag 14 april 2014 om 21:09
Ik heb ook veel problemen in dat gebied gehad. Daardoor ook wel vervormd. Maarrrrr ik catheter zelf, met die kleine dingetjes die ik hierboven heb geplaatst.
Ik heb MS, geen gevoel in de blaas, de zenuwen zijn beschadigd. Toch is het zelf catheriseren het beste wat ik heb kunnen doen voor mezelf. Ik heb het gevoel dat je jezelf hierin enorm tekort doet. Het lijkt alsof je enorm gefocust bent op je blaas, klinkt makkelijk maar toch, je zegt zelf dat je positief in het leven staat, help jezelf om het makkelijker te maken. Je zult echt zien dat het helpt als je zelf dit stukje in handen neemt.
Zoals eerder geschreven, plassen was ook voor mij een enorme heisa, het nam enorm veel tijd in beslag en ik had veel ontstekingen. Nu nog steeds weleens een ontsteking, dat is een kwestie van acceptatie. Maar ik heb nooit meer de angst dat er iets is gaat met plassen of de ellende van uren op de wc is ook over.
Die kleine dingetjes zijn steriel ingepakt en zijn zo klein en ze zijn al vochtig dus ze glijden er zo in.
Kom op meis, je kunt hier door heen. Dit is het proberen meer dan waard. Ik woon te ver weg (Canada) maar anders zou ik je er een paar geven om eens mee te proberen.
Ze zullen ze vast hebben bij de apotheek ofzoiets, heb je ook een blaasverpleegkundige? Hier in de revalidatiekliniek zit ook een blaasvpk, die heeft mij heel erg geholpen.
Succes!!
Ik heb MS, geen gevoel in de blaas, de zenuwen zijn beschadigd. Toch is het zelf catheriseren het beste wat ik heb kunnen doen voor mezelf. Ik heb het gevoel dat je jezelf hierin enorm tekort doet. Het lijkt alsof je enorm gefocust bent op je blaas, klinkt makkelijk maar toch, je zegt zelf dat je positief in het leven staat, help jezelf om het makkelijker te maken. Je zult echt zien dat het helpt als je zelf dit stukje in handen neemt.
Zoals eerder geschreven, plassen was ook voor mij een enorme heisa, het nam enorm veel tijd in beslag en ik had veel ontstekingen. Nu nog steeds weleens een ontsteking, dat is een kwestie van acceptatie. Maar ik heb nooit meer de angst dat er iets is gaat met plassen of de ellende van uren op de wc is ook over.
Die kleine dingetjes zijn steriel ingepakt en zijn zo klein en ze zijn al vochtig dus ze glijden er zo in.
Kom op meis, je kunt hier door heen. Dit is het proberen meer dan waard. Ik woon te ver weg (Canada) maar anders zou ik je er een paar geven om eens mee te proberen.
Ze zullen ze vast hebben bij de apotheek ofzoiets, heb je ook een blaasverpleegkundige? Hier in de revalidatiekliniek zit ook een blaasvpk, die heeft mij heel erg geholpen.
Succes!!
Optimist tot in de kist!
maandag 14 april 2014 om 21:14
Bij mij fluctueert de hoeveelheid ook in de ochtend en avond. Heel normaal lijkt mij, je drinkt ook niet de hele dag door toch?
Ik ben mssch een beetje hard hier maar 10 pillen per dag en 3 kinderen zouden jou toch niet moeten weerhouden om dit stukje erbij te pakken juist omdat het je leven zo veel makkelijker maakt. Zo'n slang tussen je benen, en een vpk die je daar moet helpen lijkt mij tig keer erger dan naast die 10 pillen te katheteriseren. Je krijgt er een enorm stuk vrijheid door terug.
Kop op meis, je kunt het, en geniet van al het goeds!
Ik ben mssch een beetje hard hier maar 10 pillen per dag en 3 kinderen zouden jou toch niet moeten weerhouden om dit stukje erbij te pakken juist omdat het je leven zo veel makkelijker maakt. Zo'n slang tussen je benen, en een vpk die je daar moet helpen lijkt mij tig keer erger dan naast die 10 pillen te katheteriseren. Je krijgt er een enorm stuk vrijheid door terug.
Kop op meis, je kunt het, en geniet van al het goeds!
Optimist tot in de kist!