Gezondheid alle pijlers

herpes genitaal

19-01-2013 22:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin dit jaar heb ik een pijnlijke uitbraak van herpes gehad. Gelukkig zijn alle blaasjes dicht maar het jeukt nog heel erg! van de huisarts mag ik er zinkzalf/ sudocreme opdoen maar dit helpt niet tegen de jeuk. Na gegoogle heb koelzalf opgehaald (weet de naam even niet) maar dit brand vreselijk en helpt niet echt tegen de jeuk. Overdag heb ik nauwelijks last maar snachts en dan ga ik in mijn slaap krabben want natuurlijk niet goed is voor het herstel!

Ik ben benieuwd of andere hier ook last van hebben en of dit alleen bij de eerste uitbraak zo was omdat die het heftigst is. En wat hebben jullie gedaan tegen de jeuk?

En hoe merken jullie als je een uitbraak hebt? Word het weer een blaasje of alleen rood?

Gelukkig is de jongen waarmee ik ga heel begripvol. De mensen die het weten allemaal, want voelt zwaar lullig een soa nadat je alles veilig hebt gedaan!
Eh als je alles veilig hebt gedaan dan kun je toch geen soa hebben of zie ik het verkeerd? Verder geen ervaring mee.
Herpes kan je ook bij velig vrijen krijgen waarbij
Nee hoor. Herpes kan op plekken zitten waar geen condoom zit, zoals de liezen. Of via een koortslip natuurlijk.
Maar dan is het toch niet veilig?
Idd kan dus met condoom en zonder dat je partner ervan weet. Hij heeft namelijk nergens last van. Hij heeft zelfs een soatest laten doen na zijn vorige relatie maar hierbij wordt niet op herpes getest....
Als je niet weet dat je herpes hebt en je gebruikt een condoom was dat 'veilig'. Anders dan condooms heb je ook niets tegen soa's natuurlijk.
quote:whitney87 schreef op 19 januari 2013 @ 22:32:

Idd kan dus met condoom en zonder dat je partner ervan weet. Hij heeft namelijk nergens last van. Hij heeft zelfs een soatest laten doen na zijn vorige relatie maar hierbij wordt niet op herpes getest....Echt waar??? Jezus, lekker dan!
Mijn huisarts schreef me toen een zalfje voor. Vaseline met daarin 3 of 5 % lidocaine. Dat hielp geweldig tegen de jeuk en de pijn.
@strandmeisje had jij er ook last van na een uitbraak? Of door iets anders?

Die vond ik op google maar krijg je niet zonder recept mee. Heb dus nu een zonder lidocaine. Brand die met lidocaine ook zo? Als het na het weekend nog zo erg is moet ik maar even in conclaaf met de huisarts.
Vraag om Zelitrex500, dat schijnt te werken als een tierelier. Verder heb je ook Zovirax in pilvorm, maar of dat werkt voor de genitale variant weet ik niet. Is overigens alleen op recept verkrijgbaar. Veel succes!!
Je kunt hier ook pillen tegen krijgen.. een korter kuurtje en als dat niet werkt een wat langere.. dit kan er ook voor zorgen dat het voor langere tijd weg blijft.
Klopt heb ook een 5daagse keur gehad. Na zon 7 dagen was alles dicht. De medicatie verkort de duur maar verhelpt de uitbraak niet, wat ik begreep. (behalve onderhoudsdose) maar ik zit nog met de nasleur ervan.....
Van liftknoppen en pin automaten en deurklinken kun je het tegenwoordig ook al krijgen...

Nee grapje natuurlijk, hahaha.

Maar veel beterschap, sterkte.
Ik heb gehoord dat honing ook goed werkt. Maar niet bij iedereen. Weet het dus niet zeker. Bij ons is het ook ontstaan nadat we allebei soavrij waren verklaard door huisarts en zaten toen beiden onder. Enorme jeuk en prikken bij t plassen. Ik was toen heel erg bang dat het elke maand terug zou komen. Ben nu 1,5 jaar verder en heb nog 1x 3 viltjes gehad op mijn bil. Het was wel storend, maar niet gekmakend zoals de eerste keer. Toen stonden de tranen soms in m'n ogen. Ik hoop wel dat vriend en ik zo gelukkig blijven als nu, want zou het erg lastig vinden nu seks met iemand te hebben die het nog niet draagt. Want je hebt het voor het leven. En je hoeft het niet altijd te merken als je besmettelijk bent. Zou niemand willen besmetten.
Ik kreeg lidocaïne met menthol erin. Ik vond het een opluchting.

Herpes wordt overigens alleen in het bloed gevonden als het actief is & je het dus ook kunt vaststellen met het blote oog ivm de blaasjes. Dat vertelde de huisarts mij iig.

Zinkzalf daar smeren vond ik 3x niks. Eraf zien te krijgen was nog minder, wat een drama.
Misschien een idee voor vannacht om talkpoeder erop te doen?

Ik heb nooit herpes gehad maar bij de meest irritante jeuk op de meest gênante plekken is dat wat bij mij helpt.
Hallo Whitney,

Balen dat je herpes hebt!!

Ik heb het sinds juli 2012. Ik weet ook niet hoe ik het heb precies heb gekregen, omdat ik het kreeg 8 weken nadat ik voor het laatst sex had gehad met mijn toenmalige vriend. Volgens de huisarts zou je het binnen circa een week na besmetting moeten krijgen. Mijn vriend, die inmiddels al mijn ex-vriend was, had nergens last van. Ik heb wel sinds mijn 18e (ben nu 33) een keer of 10 een koortslip gehad.

Sinds juli vorig jaar heb ik 11 uitbraken gehad met blaasjes. Bij mij blijft het gelukkig bij 1 of max 2 plekjes. Ik heb voor of na mijn menstruatie een uitbraak met blaasjes en daarnaast ongeveer 2/3 van de maand koude tintelingen / zenuwtintelingen inwendig en in mijn been en ik heb zeer regelmatig dat de huid onder aan mijn binnenste schaamlip opzwelt (ik noem het een 'flubbertje') en jeukt of prikt. Ik ga er dus vanuit dat ik circa 2/3 van de maand echt besmettelijk ben. Ik heb sinds juli vorig jaar 2 of 3 keer geen blaasjes gehad, maar wel de overige klachten. In oktober 2012 kreeg ik daarnaast haaruitval op 1 specifieke plek. Dit is een haarziekte die alopecia areata heet (pleksgewijze haaruitval). Hier is, evenals over HG, nog steeds niet superveel over bekend. Wat men wel denkt van die haarziekte is dat het een auto-immuunprobleem is, waarbij je lichaam je haar als indringer ziet. Tussen juli en oktober vorig jaar ben ik vaak heel moe geweest, veel afscheiding, hoofdpijn enz. Hoewel mijn huisarts zegt dat het niets met HG te maken heeft denk ik zelf echt dat mijn lichaam zo tegen HG aan het vechten is geweest dat het mijn haar daarbij als indringer heeft gezien. De kale plek werd groter en heeft er 9 maanden gezeten. Inmiddels is die gelukkig weer helemaal weg. Mijn uitbraken met blaasjes worden minder, maar verder kan ik nog niet zeggen dat ik het gevoel heb dat het virus rustiger aan het worden is. Om die redden, en omdat ik aan het begin van een nieuwe relatie sta, ga ik dinsdag naar de huisarts voor een onderhoudsdosering (dagelijks slikken). Op deze manier geeft herpes ook stress, waarmee je denk ik sneller in de cirkel van stress versus slechte weerstand (=uitbraak) terecht komt. Desondanks heb ik goede hoop dat het nog minder gaat worden, omdat dit bij de meeste mensen met HG na 14 tot 18 maanden zo schijnt te zijn (de meeste verhalen die je terugleest op internet zijn in veel gevallen van mensen die het nog maar kort hebben, of die nauwelijks uitbraken hebben. Ik denk daarom dat het ook vaak minder wordt na 1,5 jr en dat je daarom die mensen niet meer terugziet op internet).

Als ik een jeukende / prikkende huid heb, of een 'flubbertje' dan smeer ik koortslipcreme van het Kruidvat en dat helpt. Ik slik ook Lysine...geen wondermiddel, maar heb wel de indruk dat het iets bijdraagt. Daarnaast probeer ik geen strings meer te dragen of ander ondergoed dat zich tegen je huid aandrukt. Ook scheer ik minder en smeer ik soms de huid in met Vaseline met aloe vera om het soepel te houden.

Heel veel sterkte!
anoniem_112362 wijzigde dit bericht op 24-08-2013 21:51
Reden: er stonden fouten in
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven