Gezondheid alle pijlers

Herstel na baarmoederverwijdering

02-11-2019 23:10 44 berichten
De knoop is doorgehakt, mijn baarmoeder gaat eruit. Ik ben wel gewaarschuwd voor een stevige herstelperiode maar vind het nog lastig om me een voorstelling te maken. Zijn hier mensen die hun ervaringen willen delen?

Ik woon alleen, mijn vriend heeft kinderen (co-ouderschap) dus hij kan niet volledig voor me zorgen die eerste weken. Waar moet ik op letten en wat is handig?
broodtrommel schreef:
20-01-2020 07:32
Jemig, klinkt heftig zeg.
Dat het zwellen van die buik zo lang duurde. Had dat met de overgang(sverschijnselen) te maken?
Haha, nee, ik vrees met m'n overgewicht. Maar valt me nu dus bewust op dat ik voorheen bij mijn huidige gewicht een broekmaat groter droeg. Die baarmoeder heeft ook veel ruimte ingenomen blijkbaar en nu is dat onding lekker uit de weg!
Alle reacties Link kopieren
@broodtrommel: heb je niets om de ontlasting soepel te houden? Als je dit dagelijks op dezelfde tijd inneemt heb je ook vaak rond dezelfde tijd ontlasting. Ook ik had lang pijn aan de rechterzijde bij uit het bed komen. Zes weken rusten heb ik ook gedaan, was ook nodig. Wel af en toe rondje wandelen maar ook veel rusten.
Bij mij is die zwelling gelukkig wel afgenomen. Paar weken terug was mijn buik echt een ballon als ik een beetje gelopen had. Ik voel me ook best goed, alleen die vreselijke vermoeidheid.

@broodtrommel heb je geen movicolon oid gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Bulletje: dat geloof ik meteen. Weet niet hoeveel er bij jou is uitgekomen maar vermoed dat ik straks ook wel een maat minder aan kan. Er zaten kogels van 5 cm doorsnee helemaal om heen gewikkeld dus dat neemt behoorlijk wat ruimte in.

Ririanneke: mijn ontlasting is tot nu toe vaak soepel. Ik zorg dat ik veel fruit eet, gedroogde pruimen en abrikozen tussendoor bij elke maaltijd, groente en heel veel drinken. Het lijkt er op dat zodra de blaas wat voller zit of mijn darmen aan het werk gaan die plek gevoeliger is. Vanaf welke week ben je gaan wandelen? Ik probeer momenteel langer te zitten achter elkaar en tussendoor lig ik en soms val ik even in slaap.

Starbright: hoe lang duurde het bij jou dat die zwelling af nam? En de pijn? Wat is movicolon? Ik zit nu aan de dyoklanigwat
broodtrommel wijzigde dit bericht op 20-01-2020 14:37
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mag ik heel brutaal vragen hoe oud jullie waren toen jullie baarmoeder verwijderd werd?
Ik heb nu 2 kinderen en wil er geen meer. Sterker nog, het idee nog eens zwanger te worden maakt me panisch.
Ik gebruik nu de prikpil maar vanwege artrose en osteoporose moet ik stoppen met hormonale anticonceptie. Vanwege een andere aandoening accepteert mijn lichaam geen lichaamsvreemde delen zoals bijvoorbeeld de spiraal.
Ook wil ik eigenlijk niet meer ongesteld worden. Ik werd op mijn 11e voor het eerst ongesteld en tot ik op mijn 15e voor de eerste keer met de prikpil begon was het zo heftig dat ik bloedarmoede kreeg. Na het stoppen met de prikpil op mijn 22e was het weer precies hetzelfde liedje. Na veel rondjes Google lijkt het mij dus maar gewoon het beste om mijn baarmoeder eruit te halen maar ik ben pas 27. Hoe ging dat bij jullie? Werd er erg moeilijk gedaan? Waren er andere medische redenen om het te laten doen? Alvast bedankt.
"Nee" is ook een antwoord.
Meyana: ik ben 38 dus wel een andere situatie.

Als je zoekt is er nog een ander topic van een paar jaar geleden, daar schreef ook iemand van onder de 30 over haar ervaringen.

Broodtrommel: ik heb vanaf dat ik thuis kwam uit het ziekenhuis geen pijnstillers meer geslikt, niet eens paracetamol.
Movicolon is voor de stoelgang, van die zakjes
Ik was 48 en ik wou dat ik het jáááren eerder had laten doen. (Op de eierstokken na dan, die heb ik op medisch advies mee laten nemen, maar als dat niet moet, lekker houden natuurlijk, want de overgang is kut)
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
20-01-2020 14:01
Meyana: ik ben 38 dus wel een andere situatie.

Als je zoekt is er nog een ander topic van een paar jaar geleden, daar schreef ook iemand van onder de 30 over haar ervaringen.

Broodtrommel: ik heb vanaf dat ik thuis kwam uit het ziekenhuis geen pijnstillers meer geslikt, niet eens paracetamol.
Movicolon is voor de stoelgang, van die zakjes
Wow, I wish. Maar bij mij is het een buikwand operatie geweest. Denk dat daar ook wel een verschil in zit qua herstel. Ik heb morgen toch contact met de HA vanwege mijn verkoudheid. Ook killing met gevoelige buikwand dus zal er eens naar vragen en anders een middeltje bij de Kruidvat ofzo.

Meyana: ik ben 36. Ze kunnen moeilijk doen bij mensen onder de 30 maar ga gewoon in gesprek met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een operatie via de buikwand gehad met verticale snee. Na 2 weken eindje buiten gelopen, dacht wel verder te kunnen lopen dan uiteindelijk lukte. Conditie zakt heel snel in. Als je bij je verkoudheid ook moet hoesten is het fijn een kussen tegen je buik aan te drukken tijdens hoesten. Met zo'n wond is hoesten echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Starbright, ik heb de zakjes gevraagd bij de HA. Als het goed is bezorgen ze deze vanavond nog. Ik heb nogmaals een dosis codeïne gekregen want het is nog niet voorbij.

Ririanneke, bedankt voor de tip. Ik hou nu mijn handen op mijn buik en net onder de borstkas, dat helpt. Het wordt gelukkig wat minder nu ik steeds meer ga zitten en staan.

Zwelling lijkt iets af te nemen nu al is rechterkant nog steeds gevoelig. Hoop dat het weg trekt zodat ik even een normale broek aan kan. Dan wil ik graag even naar buiten om te zien hoe het gaat. Al is het even aan het einde van de straat om een kop koffie te drinken. Nog even en ik zet streepjes op de muur hier.
Ik deed het het beste op 1 zakje movicolon. Als ik dat ‘s avonds nam had ik ‘s morgens ontlasting. Met twee werd het te dun.
Alle reacties Link kopieren
Meyana schreef:
20-01-2020 13:56
Mag ik heel brutaal vragen hoe oud jullie waren toen jullie baarmoeder verwijderd werd?
Ik heb nu 2 kinderen en wil er geen meer. Sterker nog, het idee nog eens zwanger te worden maakt me panisch.
Ik gebruik nu de prikpil maar vanwege artrose en osteoporose moet ik stoppen met hormonale anticonceptie. Vanwege een andere aandoening accepteert mijn lichaam geen lichaamsvreemde delen zoals bijvoorbeeld de spiraal.
Ook wil ik eigenlijk niet meer ongesteld worden. Ik werd op mijn 11e voor het eerst ongesteld en tot ik op mijn 15e voor de eerste keer met de prikpil begon was het zo heftig dat ik bloedarmoede kreeg. Na het stoppen met de prikpil op mijn 22e was het weer precies hetzelfde liedje. Na veel rondjes Google lijkt het mij dus maar gewoon het beste om mijn baarmoeder eruit te halen maar ik ben pas 27. Hoe ging dat bij jullie? Werd er erg moeilijk gedaan? Waren er andere medische redenen om het te laten doen? Alvast bedankt.
Baarmoeder verwijderen omdat jij geen kinderen meer wil.....denk dat dat er niet in zit. O_O
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Starbright, daar zat ik zelf ook al aan te denken.
SEM72 schreef:
21-01-2020 19:11
Baarmoeder verwijderen omdat jij geen kinderen meer wil.....denk dat dat er niet in zit. O_O
?? Is dit sarcastisch?
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
21-01-2020 19:11
Baarmoeder verwijderen omdat jij geen kinderen meer wil.....denk dat dat er niet in zit. O_O
Heb je de rest wel gelezen of alleen selectief gescand?!
"Nee" is ook een antwoord.
Nou, hier nog even een update. Inmiddels doe ik alles weer, fulltime werken, sporten. Zo’n verademing om niet meer in bloed en smurrie te zitten. Het herstel vond ik heftig, ook mentaal. Maar nu echt heel blij dat het achter de rug is. Zit nu op dik 3 maanden dus eigenlijk is het best snel gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen Starbright. Idd een verademing. Heb zelf ook geen last meer gehad van steken in de zij of wat dan ook. Ik had dit veeeeel eerder moeten doen, maar herstel ook hier pittig.

Twee weken geleden ging ik weer werken, maar nu zit ik dus een week thuis. Kwam net weer op gang en nu hebben we weer ophokplicht. Eerlijk gezegd heb ik er veel moeite mee omdat het herstel zo lang duurde. Ben nog steeds erg moe de hele tijd en thuis zitten helpt niet echt.
Wanneer was jij ook weer geopereerd broodtrommel? Als ik er nu op terugkijk vind ik 3 1/2 maand eigenlijk heel kort. Maar toen ik er middenin zat duurde het mij ook veel te lang.
Alle reacties Link kopieren
3 januari. Daarna heb ik er een vervelende verkoudheid van 2 weken bij gekregen, paar dagen na de operatie. Het heeft er best wel ingehakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven