Gezondheid alle pijlers

Herstel na narcose

10-04-2024 19:21 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 2,5 week geleden onder volledige narcose geweest.
De ingreep was klein en gelukt. Daar heb ik geen beperking meer van.
Maar ik ben nog zo vreselijk moe en slaap gerust iedere middag nog een uur.
Ook ben ik nog behoorlijk prikkelgevoelig.

Hoe lang duurt zoiets?
Wanneer kan je weer gaan sporten, kracht / cardio?
Ik werk deze week halve dagen op kantoor maar meer kan ik echt niet aan.

Ben er nog niet uit of ik nu lui doe of naar m'n grenzen luister.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is waar je bent geopereerd.
Een kleine buikoperatie, 45 minuten operatie, dagopname maar wel onder volledige narcose, ben je wel gewoon 6 weken zoet mee nadien.

Maar je mag altijd even je vraag stellen bij de betreffende afdeling van het ziekenhuis. Kunnen ze meteen meedenken of het wel of niet normaal is in jouw geval.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook van herstel (al is het een kleine ingreep) kun je best flink moe zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Doreia: neus. Klein dingetje. Daar heb ik geen beperking van behalve dat ik hem niet moet stoten de komende weken.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al eens gehoord: elke 10 minuten narcose is een week herstel. Of het klopt weet ik niet, maar in mijn geval (narcose 20 minuten) klopte het aardig.
Collega had veel langere operatie (ook wel zwaardere ingreep) en is echt wel 6 weken herstellende geweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan zou ik even bellen en vragen of dit binnen de norm valt, hoe jij je nu voelt. Want ik snap wel dat je het je afvraagt en denkt dat je gek bent, dat zou ik ook doen in jouw plaats.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook onder narcose dus lees mee.

Ik heb er geen verstand van maar wens je een spoedig herstel!
Alle reacties Link kopieren Quote
lenthe_ schreef:
10-04-2024 19:38
Ik heb al eens gehoord: elke 10 minuten narcose is een week herstel. Of het klopt weet ik niet, maar in mijn geval (narcose 20 minuten) klopte het aardig.
Collega had veel langere operatie (ook wel zwaardere ingreep) en is echt wel 6 weken herstellende geweest
Ik ben 2jr geleden ook geopereerd maar dat was 1,5 uur. Kan me dit niet herinneren van toen. Maar toen ook ander werk enz
Nu 15min onder narcose

Ik ga morgen wel even bellen. Maar ze zeggen altijd 6 weken. Ongeacht de zwaarte van de ingreep en de duur van de narcose
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Ik ben ook nog erg moe en mijn lichaam heeft echt een klap gehad ( ook door de operatie natuurlijk)
Ik ben wel heel lang onder narcose geweest maar ook al ben je maar kort geweest het heeft echt een impact op je lichaam.
Goed naar je lichaam luisteren!
Alle reacties Link kopieren Quote
In principe is narcose tegenwoordig zo snel uit je lichaam dat je daar echt niet zo lang last van houdt.
Maar het herstellen van de ingreep, ook al is dat een kleine ingreep, kost wel tijd en daar kun je moe van zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
10-04-2024 21:23
In principe is narcose tegenwoordig zo snel uit je lichaam dat je daar echt niet zo lang last van houdt.
Maar het herstellen van de ingreep, ook al is dat een kleine ingreep, kost wel tijd en daar kun je moe van zijn.

Dit denk ik ook. Mijn laatste vier operaties nauwelijks last van de narcose gehad. En ook weinig tijd nodig gehad voor het herstel.

Na een operatie aan mijn been, waardoor ik weken moest zitten wel heel erg ingeleverd op mijn conditie. Dus na zes weken was ik moeier van een kleine inspanning dan twee dagen na de operatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 2,5 jaar geleden geopereerd en echt hondsberoerd geweest van de narcose. Was echt de eerste 24 uur afzien. Ik lag alleen op een kamer en kon niks om me heen verdragen.
Daarna knapte ik vrij snel op. Wel 6 weken bijna niks mogen doen en de eerste 2,5 week ook overdag steeds wel even geslapen.
Nu verwacht ik binnenkort weer geopereerd te moeten worden. Een veel minder heftige ingreep als 2,5 jaar geleden. Ik ben ook erg benieuwd hoe ik dan ga herstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga iig morgen even bellen want moe zo moe na bijna 3 weken is niet helemaal normaal dus.

Nee t kan niet liggen aan wat er gedaan is met de ingreep. Dat was alleen aan m'n neusbotje.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Hipmetstip schreef:
10-04-2024 21:41
Ik ben 2,5 jaar geleden geopereerd en echt hondsberoerd geweest van de narcose. Was echt de eerste 24 uur afzien. Ik lag alleen op een kamer en kon niks om me heen verdragen.
Daarna knapte ik vrij snel op. Wel 6 weken bijna niks mogen doen en de eerste 2,5 week ook overdag steeds wel even geslapen.
Nu verwacht ik binnenkort weer geopereerd te moeten worden. Een veel minder heftige ingreep als 2,5 jaar geleden. Ik ben ook erg benieuwd hoe ik dan ga herstellen.

Maar hoe weet je nou zo zeker dat je beroerd was van de narcose en niet van de ingreep zelf?

Ik moet binnenkort weer kort onder narcose en heb van anesthesie al tips gekregen om bijvoorbeeld de misselijkheid tegen te gaan.

Bij mijn één na laatste operatie heb ik heel veel morfine gekregen tegen de pijn. Van morfine kun je ook heel misselijk worden. Van het rijden met mijn bed kreeg ik nogal last van draaiduizeligheid, werd ik ook misselijk van.

Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen welke van de drie oorzaken (narcose, morfine, beweging) er voor zorgde dat ik me zo beroerd voelde na de operatie.

Narcose wordt tegenwoordig zo veel preciezer toegediend dan dertig/ verdedig jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura2 schreef:
10-04-2024 21:50
Ik ga iig morgen even bellen want moe zo moe na bijna 3 weken is niet helemaal normaal dus.

Nee t kan niet liggen aan wat er gedaan is met de ingreep. Dat was alleen aan m'n neusbotje.
Het kan zeker niet van de narcose zijn.

Maar je schrijft dat je je neus niet mag stoten. Die is dus nog niet genezen.
Ook al merk je het niet, je lichaam moet herstellen.

Het lijkt mij ook wel wat heftig, gezien de ingreep, maar áls het al met de operatie samenhangt, dan dus toch die ingreep.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura2 schreef:
10-04-2024 21:50
Ik ga iig morgen even bellen want moe zo moe na bijna 3 weken is niet helemaal normaal dus.

Nee t kan niet liggen aan wat er gedaan is met de ingreep. Dat was alleen aan m'n neusbotje.

Bellen kan nooit kwaad natuurlijk.

Hoe klein de ingreep ook was, de impact op je leven is vaak groter dan je denkt.

Succes met je herstel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
10-04-2024 22:00
Maar hoe weet je nou zo zeker dat je beroerd was van de narcose en niet van de ingreep zelf?

Ik moet binnenkort weer kort onder narcose en heb van anesthesie al tips gekregen om bijvoorbeeld de misselijkheid tegen te gaan.

Bij mijn één na laatste operatie heb ik heel veel morfine gekregen tegen de pijn. Van morfine kun je ook heel misselijk worden. Van het rijden met mijn bed kreeg ik nogal last van draaiduizeligheid, werd ik ook misselijk van.

Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen welke van de drie oorzaken (narcose, morfine, beweging) er voor zorgde dat ik me zo beroerd voelde na de operatie.

Narcose wordt tegenwoordig zo veel preciezer toegediend dan dertig/ verdedig jaar geleden.
Verbaast mij altijd weer, dat mensen blijkbaar weten dat het door de narcose komt.
En dat kán, maar het kan idd ook een andere oorzaak hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
10-04-2024 22:09
Verbaast mij altijd weer, dat mensen blijkbaar weten dat het door de narcose komt.
En dat kán, maar het kan idd ook een andere oorzaak hebben.

Sommige mensen wisten dat ook voor mij. Ik zat vier weken met mijn been omhoog, daarna nog maanden in het gips en mocht ik het heel weinig belasten. Dat ik een half jaar later nog geen drie kilometer kon fietsen schreven anderen toe aan de narcose terwijl het voor mij wel duidelijk was dat het een compleet gebrek aan conditie was. Veroorzaakt door maanden thuis zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeilijk te zeggen, je hebt met ontzettend veel factoren te maken die je herstel beïnvloeden. Maar ik zou sowieso luisteren naar je lichaam. Je weet niet of je lichaam een infectie aan het bestrijden is bijvoorbeeld, of dat je slaapkwaliteit veranderd is.

Volgens de patiëntenfolder had ik na 2 weken weer aan het werk gekund. Dat ging hem sowieso niet worden. Zelf dacht ik eerst na een week of 3 dat ik wel weer de oude was. Maar achteraf heb ik van die tijd grote gaten in mijn geheugen en was ik helemaal niet mezelf. Ik sliep en rustte veel. Tv kijken ging de eerste weken niet. Na 6 weken nog aanvallen van vermoeidheid overdag, en nachtzweten. Wel een forse ingreep en 4,5 uur onder narcose geweest. Na 2 maanden zat ik uiteindelijk weer op het niveau van voor de operatie.

Maar ik heb me nooit zorgen gemaakt, denk dat je lichaam goed aangeeft hoe het ermee gaat. Vind het niet een logische gedachte dat je lui zou zijn, luiheid is toch iets heel anders dan vermoeidheid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Verschilt toch echt per persoon denk ik. Half december buikoperatie gehad (bijna 3 uur onder volledige narcose).

Collega van mij paar maanden ervoor zelfde operatie ondergaan. Zij heeft meer dan 3 maanden last gehad van vermoeidheid en andere klachten.

Ik was na de operatie een aantal uren letterlijk en figuurlijk kotsmisselijk. Maar een uur of 8 na de operatie was dat weg. Wel vermoeid maar operatie is een aanslag op je lichaam.

10 dagen na de operatie zat ik alweer in een restaurant aan het kerstdiner, 10 dagen daarna weer aan het werk 2 uur per dag en 6 weken na de operatie weer volledig aan het werk (32 uur) en aan het sporten (kracht en hardlopen).

Het is wel altijd een voordeel als je fit de operatie in gaat. Dat heeft bij mij (aldus gynaecoloog) zeker bijgedragen aan een vlot herstel. Maar dan nog zegt dat niet alles. Ieder lichaam reageert anders op de narcose.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je krijgt nu vooral n=1 reacties van, ik gok, mensen zonder medische achtergrond. Sowieso zijn reacties op medische vragen, zonder context van de forumgebruikers, nogal moeilijk op waarde te schatten. Ik zou deze vraag daarom lekker aan je arts stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na mijn curettage (lichte narcose denk ik?) was ik echt een paar weken goed moe hoor. Denk zeker niet dat je lui oid bent.

Maar goed, geef jezelf een beetje tijd en bel je arts anders even.
Alle reacties Link kopieren Quote
KekeDee schreef:
11-04-2024 06:02
Na mijn curettage (lichte narcose denk ik?) was ik echt een paar weken goed moe hoor. Denk zeker niet dat je lui oid bent.

Maar goed, geef jezelf een beetje tijd en bel je arts anders even.
Alleen vraagt TO of het door de narcose kan komen en dat is niet zo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vorig jaar ruim 5 uur onder narcose geweest en heb daarvan echt 6 weken flink moeten herstellen en daarna ook nog wel wat weken rustig aan moeten doen. Dat had de anesthesioloog en de chirurg vooraf ook gezegd, dat ik rekening moest houden met 6 tot 10 weken herstel van de narcose.
Het herstel van de operatie zelf was echt veel korter, terwijl het toch echt een hele flinke operatie was (maar anders zou die natuurlijk ook niet zo lang duren).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was een maand echt extra moe plus ik kon ook wel iedere dag nog een dutje doen. Na 1 uur narcose. Sporten etc ging na 2 weken echt wel weer.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven