Gezondheid alle pijlers

herstellen longonsteking

17-12-2013 15:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal weken te hebben gekwakkeld,bleek ik een flinke longontsteking te hebben. Ik heb hiervoor een ab kuur gehad en daarna pijnstillende ontstekingremmers.

Na ongeveer 3 weken waren de longen weer schoon,volgens de arts. Nu ben ik herstellende. Helaas heb ik door de verminderde weerstand een gordelroosinfectie in mijn oog gekregen, hier heb ik een kuur met virusremmers voor gehad. Het gaat nu langzaam iets beter,maar ik blijf enorm moe. Ik probeer eke dag een stukje te gaan lopen,steeds wat verder. Dit leek beter te gaan,maar gisteren heb ik een klein stukje gefietst, nu ben ik al weer sinds gisteren benauwd. Terwijl dat eigenlijk al een week over was.

Al met al word ik er een beetje moedeloos van. Het duurt al zo lang. Om me heen hoor ik alleen mensen met een longontsteking die na een kuurtje weer snel de oude waren. Huis- en bedrijfsarts geven enkel aan dat ik mijn rust moet nemen. Ik doe niets anders,maar wil zo graag weer zelf voor mn drie kinderen kunnen zorgen, werken sporten of iets leuks ondernemen.

Wie heeft er ervaring mee, hoe lang duurde het bij jou voor je weer echt hersteld was?
Herstel van een lononsteking kan wel een week of 6 duren.

Doe het rustig aan de komende 3 weken en bouw stap voor stap op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het heeft bij mij denk ik wel drie maanden geduurd, nam mezelf niet goed in acht en na de kuur kon ik in mijn beleving de wereld weer aan. Dit viel tegen! Heb nog maanden pijn in mijn longen gehad en mijn huisarts heeft me uiteindelijk gesommeerd rust te nemen. Neem de tijd en maak keuzes. Even niet sporten, fietsen en als je wat leuks wil doen erna en ervoor rustmomentjes inplannen. Beterschap!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
dat duurt echt wel even hoor.

Na de kuur ben je nog lang niet de oude, het duurde echt weken voor ik me weer een beetje "mezelf'" begon te voelen...

En inderdaad je lichaam de rust gunnen werkt in je voordeel, elke dag een stapje verder.

succes !
Het duurt echt een paar maanden eer je weer de oude bent.

Dat herstel moet je niet onderschatten.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ik weet ook alleen maar in mijn omgeving dat ook na een AB kuur het herstellen van een longonsteking lang duurt!
Ik heb 2 weken in het z'huis gelegen met een zware longontsteking en ben volgepompt met antibiotica. Ik ben twee (of drie?) maanden thuis gebleven en het duurde zeker een half jaar voor ik weer fulltime kon werken (moe, moe, moe) en bijna een jaar ! voor ik weer helemaal de oude was. Ik heb nu alleen nog last van een litteken, dat gaat nooit meer over denk ik.

Gelukkig was mijn arbo-arts een hele fijne. Toen ik alweer een hele week (slechts) halve dagen wilde gaan werken heeft hij me afgeremd.

Bewegen/sporten heb ik heel voorzichtig opgebouwd. En ik heb een hartslagmeter gebruikt zodat ik mezelf niet over de kop zou sporten in de hoop zsm weer conditie op te bouwen.
.
Ik heb in die tijd ook veel info gezocht over herstel na longontsteking en je moet echt niks forceren anders heb je de kans chronisch moe te blijven.
.
Bij mij duurde het wel 6 maanden voor t een beetje ging, regelmatig heb ik nog last van de plek waar de ontsteking zat (pijn, piepen) en dat is nu bijna 2 jaar later.

Ook n beetje mijn eigen schuld, ben 4 dagen thuis geweest in totaal en toen weer gaan werken (onder druk van mijn toenmalige werkgever) en onregelmatige diensten gaan draaien.

Moraal van t verhaal: neem de tijd voor je herstel, anders betaal je later de prijs.
Ik heb nu, even denken, ongeveer 8 jaar geleden een hele zware longontsteking gehad (zelfs ook in het ziekenhuis terecht gekomen). Ik ben toen bijna 10 kilo afgevallen. Het duurde bijna een jaar tot ik weer echt de oude was (als in: alles weer kon doen inclusief sporten, niet meer absurd veel slapen en niet meer zo benauwd). Nu heb ik nog steeds last van verkoudheden die direct op mijn longen slaan (dus direct heel veel en irritant hoesten, gauw benauwd etc.) en ook met (intensief) sporten doet ademen soms zeer. Tests geven aan dat alles goed is, dus ik zal hiermee moeten leven.

Dit is overigens niet een doem-scenario post, maar meer om aan te geven dat het écht een serieuze ziekte is waar je heel ziek van kunt zijn. Het herstel kan daarom ook erg lang duren, ligt gewoon maar net aan hoe erg je het te pakken hebt, of de medicijnen goed aanslaan, hoe je weerstand is en of je goed naar je lichaam luistert.

Doe rustig aan en luister naar je lichaam. Aan de ene kant zul je verhalen horen van mensen bij wie het supersnel over was, aan de andere kant verhalen van anderen bij wie het vele malen langer duurde. Je kunt er niet echt iets over zeggen.

Veel beterschap!!
Geen hele opbeurende berichten,maar ergens wel fijn om te horen dat het wel een "normaal" iets is dat ik me nog niet goed voel. Hadden jullie ook dagen dat het beter ging qua benauwdheid / pijn en dat het daarna weer wat meer was? Want het voelt nu slechter dan vorige week. Vraag me dus af of het verslechterd is/terug aan t komen of dat ik toch al te veel gedaan heb.
Ja, dat is herkenbaar, heb zelfs na 2 maanden nog aangedrongen op nieuwe longfoto's omdat ik weer pijn had. Er was niks meer te zien maar het longvlies schijnt gevoelig te zijn (?). Het komt niet zo snel weer terug, maar je moet jezelf echt in acht blijven nemen. Als het je lukt zou ik morgen en overmorgen even heel rustig aandoen en kijken of het minder wordt....
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik heb ongeveer 6 jaar geleden een zware longontsteking gehad.Zware kuur gehad (had achteraf in het ziekenhuis opgenomen moeten worden, kuur sloeg niet direct aan en bleef dagenlang tussen de 40 en 41 graden koorts houden).Na een week of 3 begon ik beetje bij beetje heel langzaam op te knappen.Al die tijd was er iemand in huis (moeder, man, tante, vriendin) om voor mij en m'n kindjes te zorgen, ik kon NIKS zelf.Na een paar weken weer enorme pijn in mijn zij en longen, bij elke ademteug leek het alsof er messen in m'n lijf werden gestoken, ik durfde bijna geen adem te halen en dacht dat de ontsteking weer terug was...Na allerlei onderzoeken (foto's, bloedprikken, CTG-scan) bleek de ontsteking wel aan het genezen maar mijn longvliezen en longbladen (?) waren ook aangedaan door de ontsteking, hier heb ik toen diclofenac voor geslikt.En inderdaad artsen adviseerde vooral;rust, rust en nog eens rust.Het heeft mij zeker 9 maanden tot een jaar gekost voordat ik echt kon zeggen;ik voel me weer goed, was maanden enorm moe.Als ik m'n kinderen 's ochtends een broodje had gegeven zag ik als een berg op om de tafel af te ruimen, zo moe...Rust echt goed uit, longontsteking is geen kattepis, ik heb eigenlijk nooit nagevraagd of je longen iets 'over kunnen houden' aan een ernstige ontsteking, maar volgens mij wel, ik heb in ieder geval bij elke -stevige- verkoudheid toch altijd wel last van de longen en met intensief sporten snel benauwd.Rust goed uit!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven