Gezondheid alle pijlers

Hoe gezond meer calorieen binnenkrijgen

25-02-2011 11:38 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Getwijfeld of dit onderwerp bij gezondheid, eten of kinderen moet. Toch maar hier.

Mijn jongste zoon (3 jaar) is geen makkelijke eter. We maken geen strijd van het eten, dus het blijft gelukkig redelijk gezellig aan tafel (afgezien van de normale broederlijke twisten ).

Ik ben alleen bang dat hij te weinig voeding binnenkrijgt. Zijn groeicurve is naar beneden aan het afbuigen, hoewel hij volgens het cb binnen de marges valt. Hij heeft het altijd koud, is moe, bleek etc. Te weinig energie dus.

Graag zou ik tips krijgen hoe ik op een gezonde manier wat meer calorieen bij hem naar binnen kan krijgen. In de hoop dat hij dan in elk geval genoeg energie heeft om zichzelf warm te krijgen.
Geen idee of het mag hoor bij kinderen maar waarom geen vitaminepil geven?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wel handig om te vermelden wat hij nu (ongeveer) eet.

's Morgens 1 cracotte (hij houdt niet van brood), met yoki. Tussendoor een kleine eierkoek of snoepje.

's Middags een (halve) boterham en wat melk/yoki/chocomelk. Tussendoor fruit en een snoepje (hij is gek op chocola).

's Avonds eet hij heel wisselend. Groente 1 a 2 happen, aardappel 1 hap. Dingen als naanbrood, tortilla, pita's zijn favoriet. Maar dan wel graag met geraspte kaas erop en verder niets. Vlees houdt hij helemaal niet van, vaak eet hij dus geen vlees. Pasta met saus lust hij wel graag. Net als mie en rijst, maar dit dan weer zonder saus. Vla mag altijd na het eten, maar dat wil hij vaker niet dan wel.

Ik dacht zelf aan halfvolle melk vervangen door volle melk. Vettere worstsoorten op brood? Een eierkoek en cracotte zijn in mijn eigen echt "sonja bakker" eten. Wat zet wat meer zoden aan de dijk?

Ik kijk uit naar jullie adviezen!
Multi-vitamine voor kinderen krijgt hij elke dag en aanvullende vitamine D. Omdat hij fruit ook wel lekker vindt denk ik dat hij ook wel voldoende vitaminen binnenkrijgt. Het gaat me echt meer om calorieen.

En wat ik moet laten staan om af te vallen (kaasfondue, chocola en drop) zijn de zaken die ik niet aan hem wil geven om aan te komen Het moet wel op een gezonde manier zijn. En ook zonder hem elk uur te laten eten. Ik wil niet dat eten hem gaat tegenstaan of dat het een verplichting wordt om steeds te moeten eten.
Hou je niet teveel rekening met wat hij wel en niet lekker vindt?

Ik zou matigen met de tussendoortjes en dat vervangen door een banaan of iets. Je kunt mss ook wat nootjes geven voor kcal en voedingstoffen. Handje met amandelen of zo.
Rozenstruikje, ik houd er wel wat rekening mee, maar probeer er bewust niet naar te gaan koken. Als wij iets eten dat hij echt niet wil, eet hij dus niets (of 1 hap proeven). Ik ga niet meer apart koken, maar we maken er ook geen probleem van. Wil je niet eten? Prima, dan eet je niet. Maar ondertussen krijgt hij dan dus nog minder binnen. Hij moet dan wel aan tafel blijven zitten en wachten tot wij klaar zijn.

Het is ook een ongelooflijke stijfkop, dus als hij niet wil eten helpt strijd niet.

Banaan/appel/komkommer eten ze hier 's middags. Samen eten ze dan een heel bord fruit weg, dus dat gaat wel goed. Maar daar zitten ook niet heel veel calorieen in volgens mij? Ik weet het niet, ben zelf helemaal niet thuis in calorieen en dat soort dingen.

Nootjes is hij nog te klein voor. Die kauwt hij niet goed en verslikt zich dan.
dat denk ik ook,

als je er te makkelijk over doet dan word het steeds lastiger om hem wel aan te leren dat je sommige dingen moet leren eten.

het zusje van mijn vriend luste ook zoveel dingen niet dat mijn schoonmoeder haar vitaminetabletten gaf en alles liet eten wat ze dan maar wel lekker vond.

resultaat? ondervoed kind wat moest worden opgenomen.

als je er totaal niet tegen in gaat dan zal hij echt een slechte start krijgen vrees ik.

er bestaat hier ook therapie voor, misschien dat eens proberen?
Nou, als hij gek is op pasta en noedels, dan kan je natuurlijk de Italiaanse en Chinese keuken aanhouden.

Persoonlijk zou ik hem een week lang minder geven dan waar hij behoefte aan heeft, dan gaat hij vanzelf om meer vragen, zeker als je het negeert aan tafel.

Hoe meer je je kind te eten wilt geven, hoe moeilijker het wordt, maar als je kind het idee krijgt minder bedeeld te zijn, wordt hij vanzelf hongerig is mijn ervaring. Het is een hele lastige manier, want je wilt natuurlijk dat je kind goed eet, maar het is wel dik de moeite waard, zeker als je hem de eerste dagen dat hij om meer eten vraagt zegt dat het genoeg is geweest, dan word hij steeds hebberiger en is je probleem voorbij.

Als je voor deze methode kiest , wens ik je heel veel sterkte, want dat heb je emotioneel dan wel nodig, het is een hele harde manier, maar hij werkt wel
Ik zou toch echt volhouden. Mijn kinderen mogen twee dingen kiezen wat ze echt niet lusten. Daar hou ik rekening mee. Dat heb ik ingevoerd nadat mijn dochter steeds minder ging lusten.

Je geeft je kind relatief veel yogi, chocomelk en melk. Dit vult ook. Ik zou dit minderen door ook een kopje thee te geven zodat de behoefte aan normaal eten ook groter wordt.

Verder helpt het ook als je hem mee laat helpen in de winkel producten pakken. Niet laten kiezen, maar zeggen dat ie de bloemkool moet pakken bijvoorbeeld, en hem mee laten 'helpen' koken zodat het leuk wordt. Voor de rest... zijn er nu eenmaal dingen in het leven die niet leuk zijn en toch moeten.
houd hij niet van harde dingen? als ik het zo lees dan lust hij vrijwel alleen zachte dingen. Of lust hij ook geen brood?

Wat vind hij van yoghurt en toetjes e.d.?

volgens mij als je magere/halfvolle yoghurt met fruit e.d. er in wel aan hem kwijt kan dan krijgt hij toch iets binnen.
Hij eet vrij weinig maar eet wel 2x snoep/koek en hij drinkt yoki en chocomel. Ik vind dat zelf altijd behoorlijk vullen. Kan je de tussendoortjes niet vervangen door fruit of een extra boterham? Misschien wil hij 's morgens wel een dubbele cracker?
In cracottes zit echt bijna niks, die eet ik ook als ik aan de lijn doe! Kijk in de supermarkt de etiketten eens na van alle crackers. Lust hij niet van die geroosterde broodjes (liggen bij de crackers, van bolletje ofzo)? En doe je beleg op de cracker of gewoon droog? Van yogi worden kinderen heel erg vol, en eten ze dus minder. Waarom geen (volle) melk?

Verder zie ik helemaal geen fruit in je lijstje.

De vla als tussendoortje geven, en zo nodig nog een keer extra na het eten.

En hij houdt niet van groente en vlees: kun je geen groenten en vlees (gehakt) pureren door de saus van bv pasta?

Daarnaast: duidelijke afspraken met hem maken over wat hij moet gaan eten. Overal een hapje (of 3 hapjes, hij is 3 jaar) van proeven, en niet eerder van tafel. Wel nadien een toetje aanbieden.
en dat wat hij wel eet ( banaan/komkommer/fruit ) meer geven, bv ook tussen de middag en mee naar school
Ik vind het heel fijn dat jullie tips geven over de aanpak en het omgaan met eten. Daar zal ik zeker ook naar kijken, want daar kunnen we dingen in verbeteren.

Qua smaak heeft hij een heel brede smaak (rijst, noedels, pasta, sauzen) en eet hij bijvoorbeeld ook veel verschillende soorten fruit en groente (broccoli, sperciebonen, doperwten, mais, wortels). Nieuwe dingen proeven doen we altijd en vaak vindt hij het dan ook wel lekker.

Het probleem is alleen dat hij niet veel eet. En ik dus de dingen die hij eet wat calorie-rijker zou willen laten zijn. Cracottes, eierkoek, fruit zijn volgens mij vrij mager. Maar dat vervangen door chocoladekoekjes en vette worst is volgens mij ook niet de oplossing. Vandaar mijn vraag, hoe kan ik aan de gewone maaltijden meer calorieen toevoegen (voor hem, niet voor mij ).
Yoki vult inderdaad, dat zou ik kunnen vervangen door melk. Vult dat minder? Ik dacht juist dat hij door de yoki ook weer wat vetten en calorieen binnenkreeg. Weegt dat dan op tegen een extra cracker?
Ik weet niet of het zo is maar een vriendin van mij die moest aankomen die kreeg van haar dietiste te horen goede gevulde couscous te eten.

Sindsdien heb ik het nooit meer gegeten want ik had er geen benul van dat het een dikmaker is.

Maar misschien heb je er iets aan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
http://www.runinfo.nl/voedingstabellen.htm#calorierijk
Eten heeft vooral als doel dat het voedingsstoffen moet bevatten en gezonde brandstoffen. Zo gek veel heeft er niet van nodig. Wij volwassenen hebben er ook niet zo gek veel van nodig, laat staan een 3 jarige. Alleen zijn wij zo gewend aan veel voedsel, dat we denken dat een klein kind dit ook nodig heeft.

Ik zou zorgen dat hij ongeveer 6 keer per dag wat binnenkrijgt. En dan geen 2 x vla, maar juist omdat hij zo weinig eet, zorgen dat de kwaliteit extra efficient is ipv meer troep.
[quote]Pien252 schreef op 25 februari 2011 @ 11:57:

Verder zie ik helemaal geen fruit in je lijstje.

En hij houdt niet van groente en vlees: kun je geen groenten en vlees (gehakt) pureren door de saus van bv pasta?

quote]

Fruit altijd 's middags, zowel thuis als op kdv. Saus met groente en vlees erdoor gaat prima. Maar ik wil niet elke dag pasta maken (dan ga je weer teveel koken naar zijn wensen). Als we groente, aardappels, vlees eten, eet hij braaf zijn 3 happen. Maar meer ook niet. En dat vind ik dan wel erg weinig.
Nou, Rozijntjes, worteltje, fruitbakje met wat roosvicee als tussendoor bijvoorbeeld. Ook heel gezond. Eierkoeken en cracottes zit inderdaad niks in maar dus ook niks gezonds. Lust hij geen granen als ontbijt? Een beetje muesli met yoghurt of ongezoete cornflakes oid? Of brinta/bambix/weetabix. Hij heeft die vezels en koolhydraten nodig. En inderdaad, wat lichter drinken geven.

Uit blijven proberen met warm eten, wat je nu ook doet. Ik herinner me uit mijn jeugd dat mijn vader figuurtjes maakte op mijn bord, van mijn geprakte aardappelen en groente.

Met die groentes kun je ook variëren of eens proberen het te combineren met iets eiwitrijks of toch een paar kleine stukjes vlees in een saus. Lust hij ook geen aardappelen?
quote:MarijeMarije schreef op 25 februari 2011 @ 12:00:

Yoki vult inderdaad, dat zou ik kunnen vervangen door melk. Vult dat minder? Ik dacht juist dat hij door de yoki ook weer wat vetten en calorieen binnenkreeg. Weegt dat dan op tegen een extra cracker?Ik denk dat je anders naar voeding moet gaan kijken. Wat is het doel van eten? Je krijgt er niet meer in, dus wat moet er minimaal in om hem gezond te houden? Dat is niet meer van hetzelfde wat hij wel lekker vindt, dat is kijken naar voeding wat hij nodig heeft in porties wat hij aan kan. Hij wil niet veel eten, dus de kwaliteit van wat hij WEL eet, zal goed moeten zijn. Dat is beter dan proberen meer te laten eten.
Cateautje, bedankt voor de link. Daar kan ik wel wat meer.

Couscous, echt waar? Zijn de jongens allebei gek op! Dat moet dus weer wat vaker op het menu.

Rozenstruikje, ik weet dat hij niet zo gek veel nodig heeft. Hij at ook ongeveer wat hij nodig had om normaal te groeien. Maar door een operatie, een keer ontstoken keelamandelen en een griepje is zijn reserve helemaal weg. En dan gaat de energie zitten in herstel en niet meer in groei. Er moet dus weer wat reserve aankomen om gezond te zijn en blijven.
Is het uitgesloten dat het een fysieke oorzaak heeft? Kinderen die bijvoorbeeld glutenintolerantie hebben krijgen gewoon buikpijn van eten en sommigen gaan dan gewoon steeds minder eten in plaats van klagen over buikpijn. Houd zijn ontlasting eens in de gaten, en als hij vaak dunne ontlasting heeft, probeer het eens een week zonder bijvoorbeeld gluten.

Tortilla's kun je misschien proberen met een laag fijngeprakte avocado erop (als hij niet gecharmeerd is van 'vreemde' dingen kun je het van tevoren goed pureren tot een sausje, voor mijn part noem je het drakensnot ), lekker veel calorieën en toch gezond.

Ik zou ook gaan proberen het brood te vervangen door brinta of bijvoorbeeld yoghurt met muesli/cornflakes, hij ontbijt en luncht zo wel heel weinig. Je kunt ook zijn yoki of chocomel in een kom doen met cornflakes erdoor, dan krijgt hij allicht meer binnen dan die halve boterham.
Ik ben zelf te dun (ondanks dat ik wel veel eet) en dus let ik veel op de calo's. Wat ik zelf 's ochtends neem is Brinta met volle melk en een beetje suiker. Daar zit echt veel calorieën in en bovendien vinden kinderen het volgens mij ook lekker (ik was er vroeger gek op!). Soms als ik de Brinta zat ben neem ik weleens Honey Pops met volle melk. Dit zullen kinderen ook heerlijk vinden volgens mij!

Als tussendoortje zou je i.p.v. snoep/koek beter een liga of zoiets kunnen geven. Ze hebben ze in veel verschillende soorten. Dat is veel gezonder en bovendien heeft het vaak meer calorieën dan een snoepje.

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, dus ik weet niet of dit realistisch is. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
quote:rozenstruikje schreef op 25 februari 2011 @ 12:05:

[...]

Ik denk dat je anders naar voeding moet gaan kijken. Wat is het doel van eten? Je krijgt er niet meer in, dus wat moet er minimaal in om hem gezond te houden? Dat is niet meer van hetzelfde wat hij wel lekker vindt, dat is kijken naar voeding wat hij nodig heeft in porties wat hij aan kan. Hij wil niet veel eten, dus de kwaliteit van wat hij WEL eet, zal goed moeten zijn. Dat is beter dan proberen meer te laten eten.

Precies! Dat is precies mijn vraag. Hij heeft meer nodig, dat zie ik. Meer eten erin lukt niet. Dus hoe kan ik zijn maaltijden meer afstemmen op de behoeftes van zijn lijf. Meerdere mensen hier zeggen meer fruit. Dat is wel gezond, maar zit volgens mij heel weinig calorieen in. Ik ben echt op zoek naar manieren om op een gezonde manier meer energie in het eten te stoppen.

Halfvolle melk/yoki --> volle melk

Minder drinken geven, zodat er meer honger komt

Lijst van cateautje doornemen.

Slagroom door de pastasaus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven