Hoe goed slaap jij?
woensdag 6 juni 2018 om 11:09
Onlangs las ik het boek "Why we sleep" van Matthew Walker. Walker is een slaapwetenschapper die enkele decennia allerlei onderzoeken naar slaap deed, en zo er steeds meer achter kwam dat slapen van cruciaal belang is op onze gezondheid.
Veel ziekten (zowel lichamelijk als psychisch) hebben verband met ons slaappatroon. Walker stelt dan ook dat wij in de Westerse wereld te weinig slapen en noemt dit gevaarlijk. Op lange termijn meer kans op ziekten en bovendien loop je door slaapgebrek meer kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval. (wetenschappelijk aangetoond).
Zelf heeft me dit wel aan het denken gezet. Ik werk in de zorg. En daardoor heb ik soms slaapgebrek. Bijvoorbeeld tot 22.30 werken en om 7.00 weer beginnen. Ik voel me dan belabberd, kan weini
g hebben en tegen de tijd dat mijn dienst er op zit en ik stap in de auto weet ik soms niet meer waar ik het zoeken moet.
Ik geloof in het effect van slaap. Ik heb echt 8 uur nodig. En eigenlijk vriiwel iedereen volgens Walker.
Een tijd terug had ik veel moeite met in slaap vallen en doorslapen. Sinds een aantal maanden kijk ik voor het naar bed gaan geen tv of ander scherm meer. Ook slaap ik met een slaapmasker waardoor het echt donker is: lijkt aanzienelijk te schelen.
Advies van Walker: allemaal op tijd naar bed!
Lukt dat bij jullie? Hoeveel uur slaap je gemiddeld? Iemand ook dat boek gelezen?
Veel ziekten (zowel lichamelijk als psychisch) hebben verband met ons slaappatroon. Walker stelt dan ook dat wij in de Westerse wereld te weinig slapen en noemt dit gevaarlijk. Op lange termijn meer kans op ziekten en bovendien loop je door slaapgebrek meer kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval. (wetenschappelijk aangetoond).
Zelf heeft me dit wel aan het denken gezet. Ik werk in de zorg. En daardoor heb ik soms slaapgebrek. Bijvoorbeeld tot 22.30 werken en om 7.00 weer beginnen. Ik voel me dan belabberd, kan weini
g hebben en tegen de tijd dat mijn dienst er op zit en ik stap in de auto weet ik soms niet meer waar ik het zoeken moet.
Ik geloof in het effect van slaap. Ik heb echt 8 uur nodig. En eigenlijk vriiwel iedereen volgens Walker.
Een tijd terug had ik veel moeite met in slaap vallen en doorslapen. Sinds een aantal maanden kijk ik voor het naar bed gaan geen tv of ander scherm meer. Ook slaap ik met een slaapmasker waardoor het echt donker is: lijkt aanzienelijk te schelen.
Advies van Walker: allemaal op tijd naar bed!
Lukt dat bij jullie? Hoeveel uur slaap je gemiddeld? Iemand ook dat boek gelezen?
woensdag 6 juni 2018 om 11:15
Lees het boek eens van Ysbrand van der Werf, Iedereen slaapt. Hij is in Nederland de slaapexpert.
Ik slaap prima, ben meestal wel 3-5 x per nacht wakker (plassen) en slaap niet echt veel uur. Maar ik heb niet het idee dat ik slecht of weinig slaap. Het stoort me in ieder geval niet.
Ik slaap prima, ben meestal wel 3-5 x per nacht wakker (plassen) en slaap niet echt veel uur. Maar ik heb niet het idee dat ik slecht of weinig slaap. Het stoort me in ieder geval niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 6 juni 2018 om 11:15
Ik zeg heel vaak "ik lig en ik slaap". Ben jaren om 5 uur opgestaan bij een 40urige werkweek, nu kan ik om 6 uur opstaan bij een ruim 30urige werkweek.
Ik word dan altijd gewekt door de wekker, bijna nooit uit mijzelf wakker, of ik moet er uit om te plassen.
In het weekend word ik meestal rond een uurtje of 8 vanzelf wakker, ik zet evengoed mijn wekker.
Ik heb er dus nauwelijks last van, als ik weet dat ik 's avonds laat gaat worden zorg ik dat ik 's middags nog een paar uurtjes pak en val dan ook altijd makkelijk in slaap.
Ik word dan altijd gewekt door de wekker, bijna nooit uit mijzelf wakker, of ik moet er uit om te plassen.
In het weekend word ik meestal rond een uurtje of 8 vanzelf wakker, ik zet evengoed mijn wekker.
Ik heb er dus nauwelijks last van, als ik weet dat ik 's avonds laat gaat worden zorg ik dat ik 's middags nog een paar uurtjes pak en val dan ook altijd makkelijk in slaap.
die ik wilde bestaat al...
woensdag 6 juni 2018 om 11:19
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b7ab6a0a/
Hier een artikel uit De volkskrant over het boek. Het geeft goede tips!
Hier een artikel uit De volkskrant over het boek. Het geeft goede tips!
woensdag 6 juni 2018 om 11:20
Ik heb insomnie.
Ik lach altijd omdat soort boeken.
Al is het voor veel mensen wel een goed idee om niet te schermen voor het nara bed gaan en een goede slaap'hygiene' ( soort basisregels) aan te houden, Helpt bij mensen zonder echte slaapproblemen meestal wel.
Maar daar heb je helemaal geen boeken voor nodig om dat te bedenken en te doen.
Ik lach altijd omdat soort boeken.
Al is het voor veel mensen wel een goed idee om niet te schermen voor het nara bed gaan en een goede slaap'hygiene' ( soort basisregels) aan te houden, Helpt bij mensen zonder echte slaapproblemen meestal wel.
Maar daar heb je helemaal geen boeken voor nodig om dat te bedenken en te doen.
woensdag 6 juni 2018 om 11:22
Leuk topic !
Sinds een paar maanden slaap ik meestal weer goed, en dan bedoel ik 8 1/2 uur per nacht, soms zelfs achter elkaar door, zoals vannacht. Heerlijk !
Ik heb jarenlang te weinig geslapen, omdat ik erg vroeg op moest, en niet op tijd erin lag, en daarna omdat ik steeds meer gespannen raakte, ook door uitputting, en om de haverklap wakker werd.
Zo'n fijne vicieuze cirkel.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Zag net dat het vertaald is en 'Slaap' heet.
Op tijd naar bed is inderdaad belangrijk, schijnt het. Hoe doorbreek je een gewoonte om te laat te gaan slapen ?
Sinds een paar maanden slaap ik meestal weer goed, en dan bedoel ik 8 1/2 uur per nacht, soms zelfs achter elkaar door, zoals vannacht. Heerlijk !
Ik heb jarenlang te weinig geslapen, omdat ik erg vroeg op moest, en niet op tijd erin lag, en daarna omdat ik steeds meer gespannen raakte, ook door uitputting, en om de haverklap wakker werd.
Zo'n fijne vicieuze cirkel.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Zag net dat het vertaald is en 'Slaap' heet.
Op tijd naar bed is inderdaad belangrijk, schijnt het. Hoe doorbreek je een gewoonte om te laat te gaan slapen ?
nounou
woensdag 6 juni 2018 om 11:23
Ik heb veel slaap nodig, alleen dat lukt me vaak niet. Vaak plassen, veel dromen (zowel mooi als eng), onrust/pijn in mijn lijf enz. Daardoor ben ik meerdere malen in de nacht wakker. Heb dan ook het gevoel alsof ik permanent moe ben/slaap heb. De andere kant is dat ik niet beter weet. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een nacht onafgebroken heb geslapen, volgens mij ergens in mijn puberteit.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:25
0.61% gewijzigd
woensdag 6 juni 2018 om 11:28
woensdag 6 juni 2018 om 11:29
Hangt een beetje van de dag af. Vanaf zondagavond t/m vrijdagavond slaap ik gewoon ruk, zit dan met allerlei gedachten over studie, werk et cetera, waardoor ik blij ben als ik om 01:00 uur slaap (en m’n wekker om 6:00 uur af hoor gaan )
In het weekend slaap ik dan iets sneller, en pak ik daar mijn uren weer bij
In het weekend slaap ik dan iets sneller, en pak ik daar mijn uren weer bij
Wish you were beer
woensdag 6 juni 2018 om 11:30
Zo zeg, wat erg als 5 uur achtereen al veel is
Met de warmte slaap ik altijd wat minder (ook door opvliegers die het nóg warmer maken), en veel te warme voeten.
Sinds kort slaap ik met koelelementen (die voor koelboxen) uit de vriezer in een kruikzak bij mijn voeten, dat helpt echt !
nounou
woensdag 6 juni 2018 om 11:31
Dan heb ik uitgeslapen.zazamaenade schreef: ↑06-06-2018 11:30Zo zeg, wat erg als 5 uur achtereen al veel is![]()
Met de warmte slaap ik altijd wat minder (ook door opvliegers die het nóg warmer maken), en veel te warme voeten.
Sinds kort slaap ik met koelelementen (die voor koelboxen) uit de vriezer in een kruikzak bij mijn voeten, dat helpt echt !
woensdag 6 juni 2018 om 11:34
Vreselijk (dat dat zo is voor jou, bedoel ik
Is het zo dat de één beter tegen slaapgebrek kan dan de ander (ik kan er erg slecht tegen) of is dat een mythe ?
Of 'wen je eraan' omdat het niet anders is ?
nounou
woensdag 6 juni 2018 om 11:37
Heel mijn leven al een lastige slaper, maar het gaat in fases. Het meeste last heb ik van nieuwe situaties (eerste nacht op vakantie, vroeger op schoolkamp was ik de laatste die in slaap viel) en vroeg op moeten voor iets leuks of belangrijks. Dan kan ik er donder op zeggen dat ik geen oog dichtdoe.
Het beste slaap ik als ik weet dat ik niks hoef en heb de volgende dag, als het niet te warm is, niet te licht (ik slaap met slaapmaskertje én oordopjes) en met niemand naast me. Ik en mijn vriend slapen apart. Op deze manier is het wel te doen. Zo kunnen er ook periodes zijn dat het prima gaat.
Het beste slaap ik als ik weet dat ik niks hoef en heb de volgende dag, als het niet te warm is, niet te licht (ik slaap met slaapmaskertje én oordopjes) en met niemand naast me. Ik en mijn vriend slapen apart. Op deze manier is het wel te doen. Zo kunnen er ook periodes zijn dat het prima gaat.
woensdag 6 juni 2018 om 11:40
Volgens Walker: Dat goed tegen slaapgebrek kunnen is een mythe. Veel mensen denken dat ze goed tegen slaapgebrek kunnen omdat ze niet anders gewend zijn. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen die minder dan 6 uur slapen bepaalde taken significant slechter doen dan mensen die wel voldoende slapen. Er bestaat wel een gen, dat ervoor zorgt dat je met weinig slaap toe kan. Maar de kans dat je dat gen hebt is klein. Het is waarschijnlijker dat je morgen door de bliksem getroffen wordt, dan dat je dat gen hebt, aldus Walker.zazamaenade schreef: ↑06-06-2018 11:34Vreselijk (dat dat zo is voor jou, bedoel ik)
Is het zo dat de één beter tegen slaapgebrek kan dan de ander (ik kan er erg slecht tegen) of is dat een mythe ?
Of 'wen je eraan' omdat het niet anders is ?
woensdag 6 juni 2018 om 11:41
Dat zou ik ook wel willen als ik een onuitputtelijke voorraad slaapmedicatie had, maar ik ben zéér zuinig op mijn 10 (inmiddels nog 9) pillen. Is altijd weer spannend of ik ze weer krijg van de huisarts.redbulletje schreef: ↑06-06-2018 11:39Als ik de volgende dag iets belangrijks heb slik ik extra slaapmedicatie zodat ik zeker weet dat ik genoeg uren slaap pak. Dan ben ik in elk geval goed uitgerust.
woensdag 6 juni 2018 om 11:42
dat je in een andere omgeving slechter slaapt is wetenschappelijk te verklaren en dus logisch. Vanuit de evolutie is slapen in een onbekende omgeving "gevaarlijk" en moet je dus alert blijven en word je dus vaak wakker.RégineFilange schreef: ↑06-06-2018 11:37Heel mijn leven al een lastige slaper, maar het gaat in fases. Het meeste last heb ik van nieuwe situaties (eerste nacht op vakantie, vroeger op schoolkamp was ik de laatste die in slaap viel) en vroeg op moeten voor iets leuks of belangrijks. Dan kan ik er donder op zeggen dat ik geen oog dichtdoe.
woensdag 6 juni 2018 om 11:44
Ik mag ze standaard herhalen, dus ik kan elke maand 30 zolpidems en 30 oxazepammetjes ophalen. Doen ze nooit moeilijk over.RégineFilange schreef: ↑06-06-2018 11:41Dat zou ik ook wel willen als ik een onuitputtelijke voorraad slaapmedicatie had, maar ik ben zéér zuinig op mijn 10 (inmiddels nog 9) pillen. Is altijd weer spannend of ik ze weer krijg van de huisarts.