Hoe meten of je een zinktekort hebt?
zondag 20 december 2009 om 13:17
Je kunt het via een bloedtest bepalen, maar ik vraag me af of je huisarts dat zinnig vindt en of dat via het huisartsenlab bepaald kan worden.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 20 december 2009 om 14:09
Misschien dat als je hier last van hebt, dat je huisarts dan je bloed wel wil testen. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar voor je doet, omdat je het vraagt.
Tekenen van zinktekort:
gedrags- en slaapstoornissen
roos
vertraging in de wondgenezing
diarree
verschillende soorten huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acne
groeistoornissen
haaruitval
hyperactiviteit
allergische klachten
ontsteking van de nagelriem
darmontstekingen
verlies van eetlust
verlies van de smaak of geur
verlies van libido (seksuele energie)
een lichte bloedarmoede
zwangerschapsvergiftiging en post-natale depressie
pre-menstrueel syndroom, verstoring van de menstruele cyclus
verminderde vruchtbaarheid
droge huid en huiduitslag
witte vlekken op de vingernagels
Tekenen van zinktekort:
gedrags- en slaapstoornissen
roos
vertraging in de wondgenezing
diarree
verschillende soorten huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acne
groeistoornissen
haaruitval
hyperactiviteit
allergische klachten
ontsteking van de nagelriem
darmontstekingen
verlies van eetlust
verlies van de smaak of geur
verlies van libido (seksuele energie)
een lichte bloedarmoede
zwangerschapsvergiftiging en post-natale depressie
pre-menstrueel syndroom, verstoring van de menstruele cyclus
verminderde vruchtbaarheid
droge huid en huiduitslag
witte vlekken op de vingernagels
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 20 december 2009 om 16:09
Hoi bosaapje, dat kan inderdaad, maar ik weet nog niet zeker of ik wel een tekort heb. Ik heb wel een aantal symptomen en daarnaast een aantal redenen waardoor het verlaagd kan zijn (veel stress, lang pilgebruik, ongevarieerde voeding, langdurige antibioticakuur).
Bovendien heb ik ook een aantal andere vitamine/mineralentekorten gehad (B12 en ijzer). Mijn opname is blijkbaar dus niet optimaal...
Bovendien heb ik ook een aantal andere vitamine/mineralentekorten gehad (B12 en ijzer). Mijn opname is blijkbaar dus niet optimaal...
zondag 20 december 2009 om 16:10
In de orthomoleculaire hoek kun je dit soort dingen laten testen. Ik heb gehoord van een test met een drankje dat je een tijdje in je mond moet houden. Als je het drankje onbeschrijfelijk vies vindt heb je geen zinktekort, maar als je niet meteen iets proeft wel.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 20 december 2009 om 16:46
zondag 20 december 2009 om 17:54
Je hebt natuurlijk verschillende standaardprikformulieren, verschillend per lab vaak. Ik denk dat het op veel formulieren niet standaard staat.
Als je van plan was om er zomaar een vinkje bij te zetten bij je standaard b12 onderzoek oid..... doe het niet en wees volwassen en overleg het met je arts.
Weet trouwens ook dat je aan de uitkomstwaarde niet zo gek veel hebt. Je slaat ook zink op in je lichaam en de bloedwaarde is daar geen goede afspiegeling van.
Als je van plan was om er zomaar een vinkje bij te zetten bij je standaard b12 onderzoek oid..... doe het niet en wees volwassen en overleg het met je arts.
Weet trouwens ook dat je aan de uitkomstwaarde niet zo gek veel hebt. Je slaat ook zink op in je lichaam en de bloedwaarde is daar geen goede afspiegeling van.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 20 december 2009 om 17:54
Weelassie, ik heb even gekeken op mijn bloedprikformulier van het ziekenhuis, maar daar kan ik het zo gauw niet op vinden. Wel staan er allerlei afkortingen op, misschien dat het daar bij staat, maar ik weet niet welke chemische afkorting bij zink hoort.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
zondag 20 december 2009 om 17:55
quote:Supersmollie1 schreef op 20 december 2009 @ 16:10:
In de orthomoleculaire hoek kun je dit soort dingen laten testen. Ik heb gehoord van een test met een drankje dat je een tijdje in je mond moet houden. Als je het drankje onbeschrijfelijk vies vindt heb je geen zinktekort, maar als je niet meteen iets proeft wel.klinkt ontzettend betrouwbaar
In de orthomoleculaire hoek kun je dit soort dingen laten testen. Ik heb gehoord van een test met een drankje dat je een tijdje in je mond moet houden. Als je het drankje onbeschrijfelijk vies vindt heb je geen zinktekort, maar als je niet meteen iets proeft wel.klinkt ontzettend betrouwbaar
zondag 20 december 2009 om 18:09
zondag 20 december 2009 om 18:20
quote:Weelassie1984 schreef op 20 december 2009 @ 18:09:
[...]
Oh dat was ik ook helemaal niet van plan hoor! hahaOK, dan is het goed. Maar je hebt dus echt mensen die dit doen. Meestal vangt het lab deze er wel uit, als het niet zo logisch is, bellen ze de huisarts erover.
[...]
Oh dat was ik ook helemaal niet van plan hoor! hahaOK, dan is het goed. Maar je hebt dus echt mensen die dit doen. Meestal vangt het lab deze er wel uit, als het niet zo logisch is, bellen ze de huisarts erover.