Gezondheid alle pijlers

Hoe meten of je een zinktekort hebt?

20-12-2009 13:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, weet iemand of je je zinkwaarde (net als je ijzer-, b12-, b6-waarde etc.) gewoon via de huisarts kunt laten bepalen (bijv. middels een bloedtest)?
Spring in het water...als je zinkt is het goed, als je drijft heb je tekort....OOOOO Heel flauw, sorry kon het niet laten...
Je kunt het via een bloedtest bepalen, maar ik vraag me af of je huisarts dat zinnig vindt en of dat via het huisartsenlab bepaald kan worden.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Misschien dat als je hier last van hebt, dat je huisarts dan je bloed wel wil testen. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar voor je doet, omdat je het vraagt.

Tekenen van zinktekort:

gedrags- en slaapstoornissen

roos

vertraging in de wondgenezing

diarree

verschillende soorten huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acne

groeistoornissen

haaruitval

hyperactiviteit

allergische klachten

ontsteking van de nagelriem

darmontstekingen

verlies van eetlust

verlies van de smaak of geur

verlies van libido (seksuele energie)

een lichte bloedarmoede

zwangerschapsvergiftiging en post-natale depressie

pre-menstrueel syndroom, verstoring van de menstruele cyclus

verminderde vruchtbaarheid

droge huid en huiduitslag

witte vlekken op de vingernagels
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Kun je niet om te proberen een supplement waar zink in zit slikken? Keuze genoeg.
Hoi bosaapje, dat kan inderdaad, maar ik weet nog niet zeker of ik wel een tekort heb. Ik heb wel een aantal symptomen en daarnaast een aantal redenen waardoor het verlaagd kan zijn (veel stress, lang pilgebruik, ongevarieerde voeding, langdurige antibioticakuur).

Bovendien heb ik ook een aantal andere vitamine/mineralentekorten gehad (B12 en ijzer). Mijn opname is blijkbaar dus niet optimaal...
In de orthomoleculaire hoek kun je dit soort dingen laten testen. Ik heb gehoord van een test met een drankje dat je een tijdje in je mond moet houden. Als je het drankje onbeschrijfelijk vies vindt heb je geen zinktekort, maar als je niet meteen iets proeft wel.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Dankje supersmollie. Alleen wel jammer dat je dan niet kunt zien wat je waarde is.

Maar begrijp ik goed dat je zinkwaarde wel bepaald kan worden dmv een bloedonderzoek maar dat artsen dat niet zo snel doen? Staat het wel op het 'standaard' prikformulier?
Je hebt natuurlijk verschillende standaardprikformulieren, verschillend per lab vaak. Ik denk dat het op veel formulieren niet standaard staat.

Als je van plan was om er zomaar een vinkje bij te zetten bij je standaard b12 onderzoek oid..... doe het niet en wees volwassen en overleg het met je arts.

Weet trouwens ook dat je aan de uitkomstwaarde niet zo gek veel hebt. Je slaat ook zink op in je lichaam en de bloedwaarde is daar geen goede afspiegeling van.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Weelassie, ik heb even gekeken op mijn bloedprikformulier van het ziekenhuis, maar daar kan ik het zo gauw niet op vinden. Wel staan er allerlei afkortingen op, misschien dat het daar bij staat, maar ik weet niet welke chemische afkorting bij zink hoort.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:Supersmollie1 schreef op 20 december 2009 @ 16:10:

In de orthomoleculaire hoek kun je dit soort dingen laten testen. Ik heb gehoord van een test met een drankje dat je een tijdje in je mond moet houden. Als je het drankje onbeschrijfelijk vies vindt heb je geen zinktekort, maar als je niet meteen iets proeft wel.klinkt ontzettend betrouwbaar
quote:singalala schreef op 20 december 2009 @ 17:54:

Als je van plan was om er zomaar een vinkje bij te zetten bij je standaard b12 onderzoek oid..... doe het niet en wees volwassen en overleg het met je arts.Oh dat was ik ook helemaal niet van plan hoor! haha
quote:Weelassie1984 schreef op 20 december 2009 @ 18:09:

[...]

Oh dat was ik ook helemaal niet van plan hoor! hahaOK, dan is het goed. Maar je hebt dus echt mensen die dit doen. Meestal vangt het lab deze er wel uit, als het niet zo logisch is, bellen ze de huisarts erover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven