Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
15-08-2021 07:56
Wat een leuke site.

Ik wist bijvoorbeeld helemaal niet dat er zo'n verschil zit in calorie-verbruik als je meer of minder weegt. En leeftijd + geslacht schelen ook nogal.
En vast nog wel meer dingen, maar die kun je niet opgeven.

Al geven ze wel aan - op basis van lengte en borstomvang - dat mijn ideale gewicht amper 58 kilo is. Dan heb ik een BMI van 19. Ok, valt nog onder 'goed gewicht', maar wel erg aan de ondergrens.
Dat is gebaseerd op het idee dat als je zwaarder bent je meer gewicht moet verplaatsen, waardoor je meer energie verbruikt.
Alleen lijkt me dat dat op een hometrainer niet uitmaakt, omdat je geen gewicht verplaatst.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
15-08-2021 09:37
Dat is gebaseerd op het idee dat als je zwaarder bent je meer gewicht moet verplaatsen, waardoor je meer energie verbruikt.
Alleen lijkt me dat dat op een hometrainer niet uitmaakt, omdat je geen gewicht verplaatst.
Als iemand van 130 kilo op een hometrainer zijn/haar/hen rechterbeen optilt voor een trap-beweging, gebruikt deze persoon daarvoor meer energie dan wanneer iemand van 60 KG de zelfde beweging maakt. Beweging is niet per sé verplaatsen......
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
15-08-2021 10:06
Als iemand van 130 kilo op een hometrainer zijn/haar/hen rechterbeen optilt voor een trap-beweging, gebruikt deze persoon daarvoor meer energie dan wanneer iemand van 60 KG de zelfde beweging maakt. Beweging is niet per sé verplaatsen......
Het lijkt me op zich logisch dat iemand met meer gewicht ook meer calorieën verbrandt/nodig heeft. Er is immers meer lichaam om draaiende te houden. Maar hoe dat precies werkt, geen idee.

Stel, je weegt 10% meer dan iemand anders. Die anders is verder vergelijkbaar in leeftijd, geslacht. Verbrand je dan dus bij alles wat je doet ook 10% meer? Of misschien is het bij alles wat je doet 5% meer. Of bij de ene activiteit 10 en bij een andere 15%?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
15-08-2021 10:43
Het lijkt me op zich logisch dat iemand met meer gewicht ook meer calorieën verbrandt/nodig heeft. Er is immers meer lichaam om draaiende te houden. Maar hoe dat precies werkt, geen idee.

Stel, je weegt 10% meer dan iemand anders. Die anders is verder vergelijkbaar in leeftijd, geslacht. Verbrand je dan dus bij alles wat je doet ook 10% meer? Of misschien is het bij alles wat je doet 5% meer. Of bij de ene activiteit 10 en bij een andere 15%?
Of het zo 1-op-1 werkt weet ik niet.
Wel weet ik dat ik mazzel heb dat ik zo lang ben, want daardoor weeg ik meer en verbruik ik dus meer.
In theorie dan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
15-08-2021 10:43
Het lijkt me op zich logisch dat iemand met meer gewicht ook meer calorieën verbrandt/nodig heeft. Er is immers meer lichaam om draaiende te houden. Maar hoe dat precies werkt, geen idee.

Stel, je weegt 10% meer dan iemand anders. Die anders is verder vergelijkbaar in leeftijd, geslacht. Verbrand je dan dus bij alles wat je doet ook 10% meer? Of misschien is het bij alles wat je doet 5% meer. Of bij de ene activiteit 10 en bij een andere 15%?
Dat is het inderdaad, een zwaarder lichaam heeft meer kcals nodig om normaal te blijven draaien. Of het zo rechtlijnig 10%-10% is, weet ik ook niet. Het zal van meer factoren afhankelijk zijn. Maar dit principe speelt ook bij de zogenaamde 'spaarstand' of plateau. Als je eerst bijv. 1.800 kcal per dag eet en je valt daarmee af, dan kom je op een gegeven moment op een punt dat je lichaam minder kcals nodig heeft om te blijven draaien. Met 1.800 kcal val je dan niet meer af, maar moet je zakken naar bijv. 1.600 kcal. Geen spaarstand dus, gewoon een lichaam met minder volume dat minder kcal nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-08-2021 16:14
Ik vind courgettes ook vies! Zit geen smaak aan. Ik houd van duidelijke smaken.

Doe ze ook in de wok samen met ui en paprika en kipfilet. En smaak voeg je toe.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-08-2021 11:43
Dat is het inderdaad, een zwaarder lichaam heeft meer kcals nodig om normaal te blijven draaien. Of het zo rechtlijnig 10%-10% is, weet ik ook niet. Het zal van meer factoren afhankelijk zijn. Maar dit principe speelt ook bij de zogenaamde 'spaarstand' of plateau. Als je eerst bijv. 1.800 kcal per dag eet en je valt daarmee af, dan kom je op een gegeven moment op een punt dat je lichaam minder kcals nodig heeft om te blijven draaien. Met 1.800 kcal val je dan niet meer af, maar moet je zakken naar bijv. 1.600 kcal. Geen spaarstand dus, gewoon een lichaam met minder volume dat minder kcal nodig heeft.
Oei, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Extra lastig als je (flink) wil afvallen.
Je moet dan dus niet alleen minder eten om af te vallen, maar ook minder eten omdat dat bij je nieuwe gewicht past.

Ik heb op die link van een stukje terug in dit topic wat verschillende gewichten ingevuld, terwijl ik andere factoren (leeftijd, activiteit) hetzelfde laat.
Stel, ik zou 10 kilo meer wegen dan ik nu doe, dan is (volgens die website) mijn calorie-behoefte 6% hoger dan bij mijn huidige gewicht. Dat valt nog wel te overzien denk ik. Maar als ik 30 kilo meer zou wegen, dan gaat het om bijna 19%. Dus als ik die 30 kilo eraf zou hebben (applaus) , dan zou ik voortaan ook en altijd 19% minder calorieën moeten eten. Dat is nogal wat!

Of ik zou elke dag een extra uur flink op die hometrainer van mij moeten fietsen. Want 1 uur = iets van 400 calorieën. En het verschil aan caloriebehoefte bij mijn huidige gewicht en 30 kilo meer is ook ongeveer 400.

Als het toch zo simpel was. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Die 400 kcal, klinkt inderdaad veel, maar die heb je er ook heel snel weer bij gegeten. Bijv. 2 stroopwafels en een handje drop, en je bent er al. Of een avocado, waar iedereen zo fan van is. Toch snel 300/350 kcal per stuk.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-08-2021 12:28
Die 400 kcal, klinkt inderdaad veel, maar die heb je er ook heel snel weer bij gegeten. Bijv. 2 stroopwafels en een handje drop, en je bent er al. Of een avocado, waar iedereen zo fan van is. Toch snel 300/350 kcal per stuk.
Een avocado levert dan tenminste ook nog goede dingen.

Ik ben nogal dol op chocola en zie net dat 1 reep van 100 gram meer dan 500 calorieën is! :O
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-08-2021 12:28
Die 400 kcal, klinkt inderdaad veel, maar die heb je er ook heel snel weer bij gegeten. Bijv. 2 stroopwafels en een handje drop, en je bent er al. Of een avocado, waar iedereen zo fan van is. Toch snel 300/350 kcal per stuk.
Daarom moet je dus niet meer gaan eten als je meer gaat bewegen. Tenzij je natuurlijk niet hoeft af te vallen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2021 12:42
Daarom moet je dus niet meer gaan eten als je meer gaat bewegen. Tenzij je natuurlijk niet hoeft af te vallen.
Precies!
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
15-08-2021 12:28
Die 400 kcal, klinkt inderdaad veel, maar die heb je er ook heel snel weer bij gegeten. Bijv. 2 stroopwafels en een handje drop, en je bent er al.
Maar voor wie gaat dat op? Zijn er dan mensen die heel snel, oeps, ineens 2 stroopwafels en meerdere dropjes op hebben en er dan pas achterkomen? Je weet toch dat je al een stroopwafel op hebt die dag? Of 1 dropje?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2021 12:42
Daarom moet je dus niet meer gaan eten als je meer gaat bewegen. Tenzij je natuurlijk niet hoeft af te vallen.
Ligt er ook aan wat je dan meer eet. Als je denkt 'ík heb 1 uur hard gelopen, nu mag ik wel een 3 dubbele whopper bij de Mc Donalds halen!', dan is dat niet zo slim. Maar beloon je jezelf met een extra appel, helemaal prima.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
1 dropje? Zijn er echt mensen die 1 of 2 dropjes in hun mond stoppen en dan stoppen??
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
15-08-2021 14:03
1 dropje? Zijn er echt mensen die 1 of 2 dropjes in hun mond stoppen en dan stoppen??
Ja.

Of ik neem ze helemaal niet. Maar nooit meer dan 2.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
15-08-2021 14:03
1 dropje? Zijn er echt mensen die 1 of 2 dropjes in hun mond stoppen en dan stoppen??
Bij drop lukt me dat wel, dat vind ik namelijk niet super lekker.
Maar bij chips, chocola, koek lukt me dat idd niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2021 14:29
Bij drop lukt me dat wel, dat vind ik namelijk niet super lekker.
Maar bij chips, chocola, koek lukt me dat idd niet.
Precies. Drop vind ik op zich wel lekker, maar ik kan daar wel vanaf blijven. Net als koekjes, die doen me ook niet zoveel. Chocola, chips (of borrelnootjes, tucjes :heart: e.d.) daarentegen. Op zich gaat het niet in 1x op - dan word ik simpelweg misselijk - maar dan wordt het eind van de middag de ene helft, ergens in de avond de rest. Ik haal het dus simpelweg maar niet al te vaak in huis. Vooral ook omdat die chocola of chips dan in plaats van die appel gaat, die ik goed in zicht had klaargelegd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Je hebt een bassaal metabolisme. Dat is het aantal calorieën dat het lichaam nodig heeft om basisprocessen in stand te houden. Dus hartslag, ademhaling, lichaamstempratuur, cel-regeneratie (denk aannhaargroei en nagels). Dat gebruik je áltijd. Dit kan je berekenen met de methode van Harris en Benedict.

Voor mij persoonlijk is dat zo'n 1500
Daarnaast sport ik best veel en verbuik ik calorieën bij arbeid, zorg voor kinderen, huishouden en dagelijkse activiteiten als boodschappen etc. Da's in mijn geval zo'n 1700 Kcal. Ik moet dus, 3200 Kcal. per dag consumeren om dit goddelijke lichaam in stand te houden.

Dan val ik niwt af en kom ik niet aan.

Je kan door je bassaal metabolisme maandelijks te berekenen, redelijk goed inschatten wat je calorie-inname mag/moet zijn.

Wel heeft deze BMR (Basal Methabolic Rate) se zelfde blinde vlek als de BMI. Ze gaan uit van ongedefinieerd gewicht. Waarbij spiermassa meer calorieën verbruikt dan vet, terwijl spiermassa juist zwaarder is dan vet. Dus héél nauwkeurig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
15-08-2021 19:32
Ik moet dus, 3200 Kcal. per dag consumeren om dit goddelijke lichaam in stand te houden. Dan val ik niet af en kom ik niet aan.
Wow, jij bent echt actief!

Ik kom via rekensommetjes op rond de 2000. En kennelijk doe ik dat - zonder dat te weten - aardig goed, want ik zit al tig jaar rond hetzelfde gewicht.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
15-08-2021 14:03
1 dropje? Zijn er echt mensen die 1 of 2 dropjes in hun mond stoppen en dan stoppen??
ik pak er vijf uit de pot en ga daarmee op de bank zitten
en bij chips, doe ik wat in een bakje, ipv de zak op schoot
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-08-2021 09:19
ik pak er vijf uit de pot en ga daarmee op de bank zitten
en bij chips, doe ik wat in een bakje, ipv de zak op schoot
Dat werkt bij mij niet, een beschaafd bakje met een nette hoeveelheid chips. Dan sta ik gewoon op om nog een portie in het bakje te doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
16-08-2021 09:33
Dat werkt bij mij niet, een beschaafd bakje met een nette hoeveelheid chips. Dan sta ik gewoon op om nog een portie in het bakje te doen.
Dit.

Ik denk dat het eigenlijke probleem is, dat mijn huis te klein is. De bank staat te dicht bij de keuken. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-08-2021 09:19
ik pak er vijf uit de pot en ga daarmee op de bank zitten
en bij chips, doe ik wat in een bakje, ipv de zak op schoot
Dat lukt mij dus met chips wel. En met een koekje ook (1 koekje op een bordje en dan is het klaar). Helaas is het bij dropjes een ander verhaal, dan loop ik steeds terug om nieuwe te pakken. Ik heb dus ook eigenlijk nooit dropjes in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon helemaal geen snoep, chips, chocola in huis. Lekker makkelijk. Als het er ligt vreet ik het ook namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-08-2021 10:18
Ik heb gewoon helemaal geen snoep, chips, chocola in huis. Lekker makkelijk. Als het er ligt vreet ik het ook namelijk.

Gaat bij mij niet op. Ik woon met nog 4 personen onder hetzelfde dak.
Het komt dus echt op mijzelf aan, laten staan of niet...
Best wel eens moeilijk, en al te vaak gezwicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven