Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-08-2021 16:31
Bij de meeste supermarkten die je ken kom je binnen op de groente- en fruitafdeling. Makkelijker kan niet.

Die ene keer dat je geen tijd hebt om te koken maakt het ook weinig uit wat je dan bestelt. Ik neem tenminste aan dat niemand iedere dag eten laat komen? Ik denk ook niet dat mensen die pizza bestellen een salade zouden laten bezorgen als die optie er was (is die er niet? ik bestel nooit).
Je komt binnen op de groente - en fruit afdeling omdat je dan eerst de gezonde dingen die je nodig hebt pakt en daarna 1. Al keuzes hebt lopen maken waardoor je keuzemoe bent geworden en minder weerstand biedt tegen lekkers en 2. Zodat je voelt dat je gezond bezig bent geweest en er dus wel wat lekkers van af kan en 3. Zodat je van wat je nodig hebt (groenten, brood, fruit) dwars door het lekkers heen moet lopen naar de kassa waardoor je onderweg van alles tegen komt (en hier komen punt 1 en 2 weer in actie).

Die groente en fruit als eerste is er niet om mensen gezond te laten eten.
ugli wijzigde dit bericht op 16-08-2021 16:35
10.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-08-2021 16:31
Bij de meeste supermarkten die je ken kom je binnen op de groente- en fruitafdeling. Makkelijker kan niet.

Die ene keer dat je geen tijd hebt om te koken maakt het ook weinig uit wat je dan bestelt. Ik neem tenminste aan dat niemand iedere dag eten laat komen? Ik denk ook niet dat mensen die pizza bestellen een salade zouden laten bezorgen als die optie er was (is die er niet? ik bestel nooit).
Ik denk dat je onderschat dat veel mensen gewoon nooit koken (bvb kinderloze singles). Die gaan dan bvb 's middags met collega 's ergens lunchen en dan zijn er vaak weinig echt gezonde opties... Of kopen iets kant en klaar in de supermarkt wat dan ook meestal niet heel gezond is.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-08-2021 16:34
Je komt binnen op de groente - en fruit afdeling omdat je dan eerst de gezonde dingen die je nodig hebt pakt en daarna 1. Al keuzes hebt lopen maken waardoor je keuzemoe bent geworden en minder weerstand biedt tegen lekkers en 2. Zodat je voelt dat je gezond bezig bent geweest en er dus wel wat lekker van af kan.

Die groente en fruit als eerste is er niet om mensen gezond te laten eten.
Opmerking was: gezond voedsel moet makkelijker bereikbaar.
Mijn antwoord: Het IS al makkelijk. je kunt prima daarna naar de kassa.


Overigens zie ik het 'complot' niet, maar ik word dan ook niet verleid door de ongezonde gangen. die kan ik gewoon overslaan. Maar als je er wel een complot in ziet, dan lijkt het me juist extra makkelijk om er niet in mee te gaan??
Alle reacties Link kopieren
Het is geen complot, winkels worden echt op die manier ingericht. Ze maken looproutes om je langs zoveel mogelijk schappen te leiden, ze verschuiven af en toe wat om de route koopgunstiger te maken óf gewoon zodat je je spullen moet zoeken en dus weer vanalles nieuws tegen komt. Ze hebben de brood afdeling altijd op een strategische plek omdat mensen meer kopen bij de geur van vers gebakken brood.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-08-2021 16:41
Het is geen complot, winkels worden echt op die manier ingericht. Ze maken looproutes om je langs zoveel mogelijk schappen te leiden, ze verschuiven af en toe wat om de route koopgunstiger te maken óf gewoon zodat je je spullen moet zoeken en dus weer vanalles nieuws tegen komt. Ze hebben de brood afdeling altijd op een strategische plek omdat mensen meer kopen bij de geur van vers gebakken brood.
Ja, en er liggen chocoladerepen bij de kassa zodat je ze nog snel even meeneemt. Ik weet het.
Maar die springen niet uit zichzelf op de band tussen je boodschappen. Dat pakken doet iemand toch echt zelf. Als ze er niet zouden liggen, zouden die personen ze wel ergens anders vinden. Alleen de incidentele bouwvakker die er een reep pakt als afterthought voor bij zijn lunch die pakt ze dan niet meer, maar die was toch al incidenteel.
Alle reacties Link kopieren
Dat is waar, als de winkel op gezondheid was ingericht waren er nog steeds mensen te dik.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-08-2021 16:31
Bij de meeste supermarkten die je ken kom je binnen op de groente- en fruitafdeling. Makkelijker kan niet.

Die ene keer dat je geen tijd hebt om te koken maakt het ook weinig uit wat je dan bestelt. Ik neem tenminste aan dat niemand iedere dag eten laat komen? Ik denk ook niet dat mensen die pizza bestellen een salade zouden laten bezorgen als die optie er was (is die er niet? ik bestel nooit).
Het begint al met het feit dat je dan minstens 1x per week naar de supermarkt moet kunnen. Als de supermarkten sluiten om 19u-20u en je werkt tot later dan dat en je hebt in het weekend ook nog een leven, dan wordt dat soms al moeilijk. Wil je dan dingen kopen die langer houdbaar zijn, dan zijn dat vaak de minder gezonde dingen...
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
16-08-2021 16:59
Het begint al met het feit dat je dan minstens 1x per week naar de supermarkt moet kunnen. Als de supermarkten sluiten om 19u-20u en je werkt tot later dan dat en je hebt in het weekend ook nog een leven, dan wordt dat soms al moeilijk. Wil je dan dingen kopen die langer houdbaar zijn, dan zijn dat vaak de minder gezonde dingen...
Waar woon jij?
Alles is hier van 8 tot 22 open. Niemand werkt die gehele tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zo gewoon is dat 'gewoon' niet kopen niet voor iedereen. Voor de 1 wel, en ik kan het kopen en in de kasten leggen en er uitstekend vanaf blijven.
Maar zo werkt dat niet in ieders hoofd. En verslaafde zegt ook niet tegen zichzelf 'gewoon niet kopen' of 'gewoon niet gokken'.

Weet niet of jullie dat programma wel eens hebben gezien op TLC? Allemaal een moeilijke jeugd, en allemaal zeggen ze voor een moment verdoofd en gelukkig te zijn als ze het eten.

Een vriendin van mij weet ook dondersgoed dat ze het niet moet kopen, toch heeft ze 'kan mij het ook schelen' momenten. Koopt het, eet het op, en baalt daarna van zichzelf.

Net zoals je tegen iemand met anorexia niet zegt 'je moet gewoon eten'.


Zo gewoon is dat allemaal niet. Mensen met overgewicht weten heus wel wat ze beter wel en beter niet kunnen eten. Iets weten en iets voelen is niet hetzelfde.

Iemand die rookt weet ook wel dat hij dat beter niet kan doen en het 'gewoon' niet meer moet kopen. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-08-2021 17:01
Waar woon jij?
Alles is hier van 8 tot 22 open. Niemand werkt die gehele tijd.
7 tot 22 zelfs, en dat buiten de Randstad
en in de oudheid, toen ik ook al werkte, en de winkels om 18.00 dicht gingen en op zondag net open...
Lukte het ook
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ze ook tot 22.00 open en anders bestel je je boodschappen toch gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-08-2021 17:01
Waar woon jij?
Alles is hier van 8 tot 22 open. Niemand werkt die gehele tijd.
In België. Supermarkten zijn nooit langer open want ze mogen zelfs niet langer dan tot 20u open zijn. Behalve op vrijdag, dan mag het tot 21u. Een winkel die tot 22u open is bestaat dus niet...
Ugli schreef:
16-08-2021 16:34
Die groente en fruit als eerste is er niet om mensen gezond te laten eten.

Inderdaad. Alles, maar dan ook alles in de supermarkt is zo ingedeeld dat je zoveel mogelijk verleidingen hebt en zoveel mogelijk koopt.
Ook (en vooral) de dingen die niet op je lijstje staan.

Ze zijn echt niet geïnteresseerd of je gezond eet of gezonde keuzes maakt, maar alleen om je te verleiden en aanzetten tot kopen.
En daar zijn ze heel slim in.

Ook dat groente en fruit als eerste liggen is een slimme koopstrategie.
Rosanna1985 schreef:
16-08-2021 17:44
In België. Supermarkten zijn nooit langer open want ze mogen zelfs niet langer dan tot 20u open zijn. Behalve op vrijdag, dan mag het tot 21u. Een winkel die tot 22u open is bestaat dus niet...

Inderdaad, in België waar wij woonde sloten de supermarkten om 19 uur. De Delhaize om 18:30 uur.
Met geluk vond je een supermarkt die open was tot 20 uur.
Oh en ze gaan ook pas om 9 uur open.

En dat is nu nog steeds zo, want we waren er pasgeleden nog.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-08-2021 18:19
Inderdaad, in België waar wij woonde sloten de supermarkten om 19 uur. De Delhaize om 18:30 uur.
Met geluk vond je een supermarkt die open was tot 20 uur.
Oh en ze gaan ook pas om 9 uur open.

En dat is nu nog steeds zo, want we waren er pasgeleden nog.
Hier de "gigantische luxe" dat de supermarkt om de hoek open is van 8 tot 8 :-).
En op zaterdag van 8 tot 7. En zowaar zelfs op zondagochtend.

Aldi 500 meter verder opent dan inderdaad weer om half 9 of 9u en sluit (sinds een paar jaar) om 7.
Vroeger om 6.

Ik hoor de caissières bij Aldi nog altijd geregeld klagen over die uitbreiding.
Want tja ... personeel extra hebben ze natuurlijk niet gekregen "voor dat uurtje".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ugli schreef:
16-08-2021 16:41
Het is geen complot, winkels worden echt op die manier ingericht. Ze maken looproutes om je langs zoveel mogelijk schappen te leiden, ze verschuiven af en toe wat om de route koopgunstiger te maken óf gewoon zodat je je spullen moet zoeken en dus weer vanalles nieuws tegen komt. Ze hebben de brood afdeling altijd op een strategische plek omdat mensen meer kopen bij de geur van vers gebakken brood.

Ja, alles is er op ingericht. Zelfs de kleuren en de looproutes zijn ook heel strategisch ect.
Wissewis schreef:
16-08-2021 18:34
Hier de "gigantische luxe" dat de supermarkt om de hoek open is van 8 tot 8 :-).
En op zaterdag van 8 tot 7. En zowaar zelfs op zondagochtend.

Aldi 500 meter verder opent dan inderdaad weer om half 9 of 9u en sluit (sinds een paar jaar) om 7.
Vroeger om 6.

Ik hoor de caissières bij Aldi nog altijd geregeld klagen over die uitbreiding.
Want tja ... personeel extra hebben ze natuurlijk niet gekregen "voor dat uurtje".

Ja, de eerste keer dat ik in België woonde (2003) stond ik om iets na 08:30 uur voor een gesloten deur van de Carrefour.
Ik vond dat zo vreemd, maar die ging pas om 9 uur open en sloot om 19 uur, en op vrijdag om 20 uur.
En na 18 jaar is daar nog niet veel aan veranderd. :lol:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-08-2021 18:42
Ja, de eerste keer dat ik in België woonde (2003) stond ik om iets na 08:30 uur voor een gesloten deur van de Carrefour.
Ik vond dat zo vreemd, maar die ging pas om 9 uur open en sloot om 19 uur, en op vrijdag om 20 uur.
En na 18 jaar is daar nog niet veel aan veranderd. :lol:
Elk uur extra is een uur dat je personeel moet inzetten én dat het brood vers(af)gebakken klaar moet liggen.

En om 8u 's ochtends of om 20u 's avonds zal dat bij veel supermarkten niet renderen.
Of vinden ze er simpelweg geen personeel voor.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ligt er geen vers brood meer het laatste uur, het laatste uur gaat de bakkerij vaak al opruimen en alles weghalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat trouwens "heel toevallig" de choco naast het brood.

En kom ik in 't begin langs de groenten, maar moet wel héél de supermarkt door voor het bijhorende vlees of de vis.

Om dan vlak voor de kassa ook nog de chocolade- en snoep-rayon te passeren.


Heel leuk met kinderen lijkt me ook :-).
Sta je in de rij te wachten, staar je iendeloos op zure matten, kikkers, ... en aan de andere kant de Mars'en.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
16-08-2021 18:49
Elk uur extra is een uur dat je personeel moet inzetten én dat het brood vers(af)gebakken klaar moet liggen.

En om 8u 's ochtends of om 20u 's avonds zal dat bij veel supermarkten niet renderen.
Of vinden ze er simpelweg geen personeel voor.

De bakker in daar in Everberg (bij Leuven) waar we woonde ging dan wel elke dag al om 06:30 uur open.
Ik haalde dus altijd s'morgens vers brood en op zondag natuurlijk verse broodjes en koffiekoeken als een echte goede Belg doet he! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
16-08-2021 18:49
Elk uur extra is een uur dat je personeel moet inzetten én dat het brood vers(af)gebakken klaar moet liggen.

En om 8u 's ochtends of om 20u 's avonds zal dat bij veel supermarkten niet renderen.
Of vinden ze er simpelweg geen personeel voor.
In Nederland werkt het al jarenlang wel. En in de afgelopen jaren hebben supermarkten hun openingstijden eerder nog verder verruimd (op zondag ook om 0800 open ipv 1000 bijvoorbeeld) dan dat ze het weer hebben teruggedraaid.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-08-2021 18:58
De bakker in daar in Everberg (bij Leuven) waar we woonde ging dan wel elke dag al om 06:30 uur open.
Ik haalde dus altijd s'morgens vers brood en op zondag natuurlijk verse broodjes en koffiekoeken als een echte goede Belg doet he! :high5:
Dan ben ik "geen echte Belg" :-).

Die koffiekoek is hier een uitzondering die 3 keer per jaar voorkomt.

De rij is standaard te lang, de bakker is standaard om half 11 uitverkocht op zondag (ik haat vroeg opstaan) en als ik het elke week zou doen moet ik nog meer gaan opletten en compenseren.

En pistolets vind ik niks - veel te hard. Doe mij maar een zachte sandwich die paar keer per jaar dat iemand een brunch organiseert.
(Ik ontbijt normaal gezien niet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nog 2 posts, dan is het topic vol.
Is er al consensus?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-08-2021 19:18
Nog 2 posts, dan is het topic vol.
Is er al consensus?
Jep.

Dat supermarkten in België langer open moeten blijven.

Zodanig dat we nog méér rommel, fastfood, ... kunnen kopen.
(Om half 10 's avonds koop ik geen appels en tomaten, maar een zak chips.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven