Hoe zit dit? Zwanger, maandelijks 20% kans enzo

maandag 5 oktober 2009 om 20:22
Natuurlijk kom deze vraag niet zomaar uit de lucht vallen. Een vriendin belt mij supergelukkig op, ze is 4 weken zwanger! Uiteraard ben ik heel blij voor haar, vooral omdat haar grote kinderwens na zo lang hopen in vervulling is gegaan.
En nu vraag ik mij af. Zij is nu 37 jaar en heeft een relatie van 15 jaar gehad. Met deze man kon ze blijkbaar geen kinderen krijgen. Ze zijn helemaal doorgelicht geweest in het medische circuit en bleken beiden geen vruchtbaarheidsproblemen te hebben. Ze hebben uiteindelijk 1 IVF-poging gedaan, welke mislukte. Dit was een mentaal een dusdanige klap voor haar ex, dat hij daarna niks meer wilde weten van IVF. O.a. de spanningen die dat met zich meebracht heeft toentertijd de breuk veroorzaakt.
Nu is vriendin sinds een half jaar dolgelukkig met een andere man en van hem is dus in 2 rondes (heet dat zo?) zwanger geraakt. Ze was zelf ook heel erg verbaasd dat het allemaal zo snel is gebeurd, vooral omdat je schijnbaar elke maand maar iets van 20% - 25% kans hebt op een bevruchting. Nu zit ik mij af te vragen hoe komt de uitval zo hoog? Behalve vruchtbaarheidsproblemen of dat je toevallig de griep of andere ziekte had, aan wat ligt het dat je bij die 75% uitval kan horen? Wie weet dit?
En nu vraag ik mij af. Zij is nu 37 jaar en heeft een relatie van 15 jaar gehad. Met deze man kon ze blijkbaar geen kinderen krijgen. Ze zijn helemaal doorgelicht geweest in het medische circuit en bleken beiden geen vruchtbaarheidsproblemen te hebben. Ze hebben uiteindelijk 1 IVF-poging gedaan, welke mislukte. Dit was een mentaal een dusdanige klap voor haar ex, dat hij daarna niks meer wilde weten van IVF. O.a. de spanningen die dat met zich meebracht heeft toentertijd de breuk veroorzaakt.
Nu is vriendin sinds een half jaar dolgelukkig met een andere man en van hem is dus in 2 rondes (heet dat zo?) zwanger geraakt. Ze was zelf ook heel erg verbaasd dat het allemaal zo snel is gebeurd, vooral omdat je schijnbaar elke maand maar iets van 20% - 25% kans hebt op een bevruchting. Nu zit ik mij af te vragen hoe komt de uitval zo hoog? Behalve vruchtbaarheidsproblemen of dat je toevallig de griep of andere ziekte had, aan wat ligt het dat je bij die 75% uitval kan horen? Wie weet dit?
maandag 5 oktober 2009 om 20:38
huh? vind je die kans om niet zwanger te raken nu echt zo hoog? Ik ben geen expert, maar uit mijn biologie les van heel lang geleden: er moet toevallig net op het goede moment een zaadcel een eitje tegen komen, dat moet nog goed innestelen etc. Ik vind de kans om zwanger te raken eerlijk gezegd helemaal niet klein.
maandag 5 oktober 2009 om 20:47
We praten hier over de kans per maand. Alle omstandigheden moeten gewoon goed zijn om een bevruchting te laten plaatsvinden en dan praten we nog niet over de timing. Je hebt geloof ik 48 uur of zo rondom de eisprong dat je zwanger kunt raken. Da's niet zo heel erg lang op de rest van de maand.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

maandag 5 oktober 2009 om 21:10
Ja misschien is die 20% gebaseerd op een hele maand. Ik ging er vanuit dat als je op het juiste moment vrijt (uiterlijk 2 dagen voor eisprong) dat de kans dan ook nog maar 20% was. Of is het dan altijd 100%? Maar dat kan ik mij ook niet voorstellen. Ik weet zeker dat vriendin in de afgelopen jaren waarschijnlijk tot op de minuut haar eisprong wist te bepalen en dat hij op commando mocht.