Gezondheid
alle pijlers
Hoe zou jouw dag eruitzien als...
donderdag 8 augustus 2024 21:56
.... tijd voor langere tijd geen rol speelde en je al je tijd en energie op een dag zou kunnen gebruiken voor dingen ten behoeve van je persoonlijke (lichamelijke en mentale) gezondheid (in de breedste zin van het woord). Zeg maar het eerstkomende half jaar.
Enige voorwaarde: je hebt hetzelfde budget voorhanden als normaal (waarbij zuurstoftherapie op Ibiza dus nog steeds geen rol speelt als je nu leeft van een minimumloon).
Deze vraag kwam onlangs ergens anders langs, en ik ben wel benieuw naar wat de antwoorden hier zijn.
Uiteraard zal ik zelf ook mijn bijdrage leveren (maar eerst benieuwd naar de reacties van anderen).
Enige voorwaarde: je hebt hetzelfde budget voorhanden als normaal (waarbij zuurstoftherapie op Ibiza dus nog steeds geen rol speelt als je nu leeft van een minimumloon).
Deze vraag kwam onlangs ergens anders langs, en ik ben wel benieuw naar wat de antwoorden hier zijn.
Uiteraard zal ik zelf ook mijn bijdrage leveren (maar eerst benieuwd naar de reacties van anderen).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
- Gandhi
vrijdag 9 augustus 2024 16:22
Ja dit. En een half jaar is ook niet zo lang, het zou van mij langer mogen. Klinkt als een lange vakantie en lijkt mij heerlijk, ik zou mij wel vermaken en net zoals in een vakantie meer ontspannen, minder stress, dingen doen die ik leuk vind en vooral niet continu 'moeten'. Dat alleen al is gezond(er).
Ik herken mezelf niet eens
vrijdag 9 augustus 2024 16:36
Ja dit dus! Lijkt me super.Voornu schreef: ↑09-08-2024 16:22Ja dit. En een half jaar is ook niet zo lang, het zou van mij langer mogen. Klinkt als een lange vakantie en lijkt mij heerlijk, ik zou mij wel vermaken en net zoals in een vakantie meer ontspannen, minder stress, dingen doen die ik leuk vind en vooral niet continu 'moeten'. Dat alleen al is gezond(er).
En natuurlijk niet als ik die tijd moet ruilen voor mijn gezondheid hè, ik snap ook wel dat het dat absoluut niet waard is.
vrijdag 9 augustus 2024 16:38
vrijdag 9 augustus 2024 16:39
Dat doe ik nu. En na een ellendig leven kan ik nu eindelijk meer genieten. Maar ik had liever geen beperkingen gehad. Maar het is nu eenmaal zo en ik heb me daar eindelijk bij neer kunnen leggen.Voornu schreef: ↑09-08-2024 16:22Ja dit. En een half jaar is ook niet zo lang, het zou van mij langer mogen. Klinkt als een lange vakantie en lijkt mij heerlijk, ik zou mij wel vermaken en net zoals in een vakantie meer ontspannen, minder stress, dingen doen die ik leuk vind en vooral niet continu 'moeten'. Dat alleen al is gezond(er).
vrijdag 9 augustus 2024 16:41
Als je een niet te dure smaak hebt, maar wel een beetje kwaliteit wil, is het best aan de prijs.
vrijdag 9 augustus 2024 16:51
Dat ligt maar net aan hoe 'voorheen' je budget was.
Blijkbaar kost jouw baan je (te?) veel energie, maar dan zou daar dus je winst behaald moeten worden.
Ik heb al helemaal de energie niet om te werken, dus 'lekker vrij zijn' is echt zeer relatief.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
vrijdag 9 augustus 2024 16:52
Hobbies zijn leuk als ze niet je dagbesteding zijn.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
vrijdag 9 augustus 2024 16:56
Zo natuurlijk is dat niet, hoor.
Ik ben bijvoorbeeld bezig met het regelen van mijn uitvaart.
Werk heb ik al tien jaar niet meer.
Ik denk dat het voor veel mensen tegenvalt om een bepaalde structuur te behouden als dat niet verbonden is aan school/werk.
vrijdag 9 augustus 2024 17:07
Wat erg. Ik sprak natuurlijk niet voor mensen zoals jij of voor mensen met gezondheidsproblemen. Ik sprak vanuit mezelf. Ik ben me er van bewust dat gezondheid een groter goed is dan vrij te besteden tijd.
vrijdag 9 augustus 2024 17:14
Hangt er vanaf wat ik mag verkopen en wat de staat van het boerderijtje is vermoed ik.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2024 22:11Maar heb je dat geld liggen dan? Want je hebt je huidige budget.
Maar ik heb het topic ook niet goed begrepen. Ik ging er vanuit dat je elke restrictie of beperking van jezelf mocht wegdenken behalve de financiële. Dus geen rekening te houden hoeft met je energielevel, mentale of fysieke beperkingen, wensen partner, kinderen etc.
De voornaamste redenen dat ik niet allang heb gedaan wat ik eerder heb beschreven liggen eigenlijk allemaal buiten de financiële begrenzingen.
Hoewel je daar in zekere zin denk ik altijd wel een beetje rekening mee houdt zitten er voor mij veel eerder restricties in andere zaken. Wat ik af en toe heel frustrerend vind omdat het daardoor soms zo binnen handbereik voelt en ik er alsnog niet voor ga.
Maar volgens mij bedoelde TO het niet zo en ging het meer over daginvulling?
vrijdag 9 augustus 2024 17:17
Geeft niet, hoor. Ik ben al jaren ziek, psychisch. (30+ jaar). En heb heel wat werk verricht m.b.t. mijn gezondheid.
Ik ben nu acht jaar afgekeurd. Een trajectbegeleider zei ooit: "Als ik net als jij alle dagen vrij zou zijn, zou ik OOK allemaal leuke dingen doen." Ik heb haar nog net niet de ogen uitgeprikt.
Maar alle dagen thuis zijn vraagt heel wat discipline, wil je niet compleet inkakken. (Los van dat ik wat mijzelf betreft struikel over het woord "OOK".)
Er zijn vast ook mensen die zich prima zullen vermaken.
vrijdag 9 augustus 2024 17:33
Dat zeggen er veel die niet ziek zijn of niets mankeren. Ik ben afgekeurd sinds mijn 18e. Heb vrijwilligerswerk in de zorg gedaan, todat ik helemaal uitviel met een zware depressie die jaren heeft geduurd. Pas op mijn 41e kan ik zeggen dat ik nu pas gelukkig ben. Mijn leven is verre van perfect, maar ik doe het nu op mijn manier. Velen moeten er niet aan denken om mijn leven te leiden. Niet in staat zijn om kinderen op te voeden, zelfs huisdieren geven me teveel stress. Ik leef een ontzettend saai leven, maar iets anders kan ik niet aan.
vrijdag 9 augustus 2024 17:40
Ik denk dat als je iets mankeert die vrije tijd een blok aan je been wordt, ja.*Elfje* schreef: ↑09-08-2024 17:33Dat zeggen er veel die niet ziek zijn of niets mankeren. Ik ben afgekeurd sinds mijn 18e. Heb vrijwilligerswerk in de zorg gedaan, todat ik helemaal uitviel met een zware depressie die jaren heeft geduurd. Pas op mijn 41e kan ik zeggen dat ik nu pas gelukkig ben. Mijn leven is verre van perfect, maar ik doe het nu op mijn manier. Velen moeten er niet aan denken om mijn leven te leiden. Niet in staat zijn om kinderen op te voeden, zelfs huisdieren geven me teveel stress. Ik leef een ontzettend saai leven, maar iets anders kan ik niet aan.
vrijdag 9 augustus 2024 17:45
Ik denk dat et maar zeer weinig gelukkigen zijn die kunnen proeven van én zeeën van vrije tijd, waarbij de wensen van je droomleven ook nog binnen je budget passen en die niets mankeren op het gebied van fysieke mankementen, mentale problematiek of angsten, gebrekkige energielevels of noem maar op.
vrijdag 9 augustus 2024 18:36
Welnee, hoezo?Olea schreef: ↑09-08-2024 17:45Ik denk dat et maar zeer weinig gelukkigen zijn die kunnen proeven van én zeeën van vrije tijd, waarbij de wensen van je droomleven ook nog binnen je budget passen en die niets mankeren op het gebied van fysieke mankementen, mentale problematiek of angsten, gebrekkige energielevels of noem maar op.
De gemiddelde Nederlander heeft het beter dan wie dan ook op aarde.
Ik ken echt veel mensen met zo'n leven (gepensioneerden en parttimers).
Lekker tuinieren, wandelen, vogels kijken, kamperen, koken (uit eigen tuin), fietsen, met familie en vrienden afspreken, muziek maken, schilderen, ....
Zo leef ik zelf ook. Ik werk gemiddeld 3 dagen in de week. Mentale problemen heb ik gehad maar momenteel niet en ben fysiek gezond. Ik heb geen relatie of kinderen, geen mantelzorg, dus zeeën van tijd. Dat is naar mijn weten niet slechts aan een enkeling besteed. Ken ook mensen die nog geld hebben om te studeren zelfs.
vrijdag 9 augustus 2024 19:19
Als ik zou kunnen werken, deed ik dat ook. Maar dat is niet zo. Ik heb heel lang gedaan voordat ik kon accepteren dat mijn situatie is zoals hij is. En ik maak er nu het beste van. En ben gelukkig.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in