Hema dekbedovertrek

10-12-2025 11:22 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik heb een Hema dekbedovertrek gekocht, maat 200/220x200. Mijn dekbed is 200x200.
Dit overtrek heeft geen instopstrook en ook geen knoopjes of drukkertjes. Ik houd dus een soort leeg stukje over aan de onderkant.
Het overtrek en het dekbed hebben lusjes en lintjes die je door de lusjes kan doen en dat zou het dekbed op zijn plek moeten houden. Dit is niet het geval, na een of twee nachten heb ik aan de bovenkant een leeg overtrek, heel irritant.
Er zijn dus aan de onderkant geen hoekjes, dus ik begrijp wel dat alles gaat schuiven. Mij lijkt dit toch een soort fout, maar ik geloof dat alle Hema dekbedovertrekken dit nu hebben. Doe ik iets fout?
Mijn flanellen dekbed van Hema moet ik ook wat vaker weer goed doen dan andere dekbedovertrekken. Geen idee waarom maar ik heb dus niet mijn dekbed vastgeknoopt wat aan mijn dekbed zelf zitten geen lintjes ofzo.
Hier hetzelfde formaat dekbed van de Hema. Je kunt die 20cm die je aan de onderkant leeg overhoudt toch als instopstrook gebruiken? Zo doe ik dat tenminste. Maar geen last van een schuivend dekbed.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Strelizia schreef:
10-12-2025 11:27
Hier hetzelfde formaat dekbed van de Hema. Je kunt die 20cm die je aan de onderkant leeg overhoudt toch als instopstrook gebruiken?
Dit dacht ik ook meteen.
Heeft die laatste 20cm een split? Zo ja, dan stop ik een helft (zeg, de onderkant) onder het dekbed en de andere (de bovenkant in dit geval) vouw ik over het dekbed heen. Ik weet niet of het helemaal duidelijk is, maar ik vouw dus zelf hoekjes. Als er geen split is, zou ik die zelf maken door de naad van de onderste 20 cm los te maken. Werkt niet helemaal, maar beter dan helemaal los.
Misschien onderaan dekbed en overtrek vastzetten met een veiligheidsspeld aan beide kanten?
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Ja goede ideeën. Helemaal instoppen werkt niet bij mij, ik trek het dan toch los. Het is denk ik vooral het gebrek aan hoekjes. Ik kan het wel zelf met veiligheidsspelden vastzetten en zo, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik heb altijd hoezen zonder hoekjes of lintjes aan de onderkant, van andere (ook duurdere) merken. Dacht dat dat gewoon was 😂

En ja, het dekbed zakt langzaam naar beneden als je slaapt/draait. Het is voor mij een gewoonte om mijn dekbed elke avond even op te kloppen voordat ik in bed ga.
Gryla schreef:
10-12-2025 11:52
Ik heb altijd hoezen zonder hoekjes of lintjes aan de onderkant, van andere (ook duurdere) merken. Dacht dat dat gewoon was 😂

En ja, het dekbed zakt langzaam naar beneden als je slaapt/draait. Het is voor mij een gewoonte om mijn dekbed elke avond even op te kloppen voordat ik in bed ga.
Sterker nog: ook dekbedden met hoekjes zakken naar beneden (bij mij). Maar het helpt wel als je de onderkant enigszins vast kunt zetten, zodat het dekbed niet uit de hoes kan glijden.
Ik heb van die clipjes gekocht waarmee je de hoeken vastzet. Heb dit bij alle dekbedden, staat los van Hema.
Die kan je vastzetten op elke gewenste plek, dus ook 20 cm boven de onderrand.
Mijn wollen winterdekbed had een heel glad tijk waardoor die altijd verschoof in de dekbedhoes. Ik heb bij Zeeman een goedkope flaneldekbedhoes gekocht en die om het dekbed gedaan. Langs de kanten vastgezet en in het midden hier en daar doorgepit. Nu blijft het dekbed wel zitten, flanel is wat stroever.

Je kunt jouw dekbedhoes een extra stiksel geven, haaks op de zijnaad, 20cm vanaf de onderkant en dan een stiksel van 20/30cm lang aan weerszijden. Dan heb je ook hoeken om het dekbed achter te steken. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Ik weet niet beter dan dat dekbedovertrekken zo zijn, ook van de duurdere merken. Bij mij is wel altijd de instopstrook langer, zeker 40cm. en ik heb een dekbed van 220cm lang. Altijd warme nek én warme voeten!

Hoe gladder de hoes, hoe makkelijker het dekbed glijdt in de hoes. Met flanel heb ik het het minste, en met dat lyocell het meeste.
Aan beide kanten van de hoes op 20 centimeter een stukje dichtnaaien zodat je dekbed er wel in blijft zitten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat stukje aan de onderkant zowel links als recht circa 20 dichtstikken, dan heb je wel een hoekje.

Zie nu pas dat Himalaya me al voor was :facepalm:
Ik had die struggle met zakkende dekbedden ook altijd. Met instop strook, hoekjes. Altijd een stuk Leeg dekbedhoes. Heb het met wasknijpers op de hoekjes vastgezet een tijdje. Maar dat werkt ook niet. Nu heb ik de struggel niet meer. Ik heb een wasbaar dekbed. Ideaal. Heb deze bij de action in de aanbieding,online, gekocht. Er is heel veel keuze, ziet er ook regelmatig reclames van voorbij komen. Niet perse action, maar weet even niet een andere te noemen.

Voordeel is dat je nooit meer met een stuk lege dekbedhoes zit en niet meer iedere keer loopt te hannessen om je dekbed weer in de hoes te krijgen na wassen.

Misschien ook iets voor jou?

Oh en het slaapt heerlijk. Ik ben geen koukleum dus heb het snel warm. Maar mocht je het te koud vinden kan je er natuurlijk altijd nog een extra deken ofzo eroverheen doen. Je hebt ook wel verschillende. Deze, staat op de hoes, is warm k de winter en koel in de zomer. Type 2 ofzo dacht ik. Maar misschien ieder geval het uitproberen waard.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Daarom kocht ik altijd dekbedhoezen bij Ikea, zitten of knoopjes of rits aan. Maar gebruik nu alleen nog maar die all-in-one dekbedden. Scheelt weer gedoe met hoes erom heen gooien.
Ik had ook altijd hetzelfde. Heel irritant. Ook met hoekjes, knoopjes, drukkertjes etc. Nu heb ik een dekbed van 220cm. Niet om die reden gekocht maar 't probleem is wel opgelost.
Ik zou ook de zijnaden even een stukje dichtstikken. Iedereen met een naaimachine kan dat in 5 minuten voor je doen. En dan geen hoezen meer zonder knoopjes of drukkers kopen.
toulouse_74 schreef:
10-12-2025 12:08
Ik heb van die clipjes gekocht waarmee je de hoeken vastzet. Heb dit bij alle dekbedden, staat los van Hema.
Aan de binnen- of buitenkant?
Dank! Ja zelf hoekjes stikken lijkt het beste antwoord. Ik blijf het vreemd vinden. Als er gewoon een instopstrook is die niet over de hele breedte van het dekbed loopt, heb ik nergens last van. En als er knoopjes of drukkers zijn natuurlijk ook niet.

Ik blijf het gek vinden. Ik koop gewoon geen dekbedovertrekken meer van de Hema!

(een wasbaar dekbed vind ik niet zo fijn omdat ik dol ben op verschillende overtrekken, dus dat zou ik dan saai vinden.)
Citterio schreef:
10-12-2025 17:36
Dank! Ja zelf hoekjes stikken lijkt het beste antwoord. Ik blijf het vreemd vinden. Als er gewoon een instopstrook is die niet over de hele breedte van het dekbed loopt, heb ik nergens last van. En als er knoopjes of drukkers zijn natuurlijk ook niet.

Ik blijf het gek vinden. Ik koop gewoon geen dekbedovertrekken meer van de Hema!

(een wasbaar dekbed vind ik niet zo fijn omdat ik dol ben op verschillende overtrekken, dus dat zou ik dan saai vinden.)
Succes! Dit ligt niet aan HEMA hoor, dat hebben heel veel merken. Ook duurdere, goedkopere en middenklasse-merken.
Jouw antwoord zou beter 'dan koop ik alleen nog maar Ikea' of zo moeten zijn.
moizer schreef:
10-12-2025 18:03
Succes! Dit ligt niet aan HEMA hoor, dat hebben heel veel merken. Ook duurdere, goedkopere en middenklasse-merken.
Jouw antwoord zou beter 'dan koop ik alleen nog maar Ikea' of zo moeten zijn.
Dit.
De hoes is 220x200cm en jouw dekbed is 200x200cm. Aangezien 220m tegenwoordig gangbaar is en veel merken deze maat hoes hebben, ligt het eigenlijk aan jouw dekbed.
toulouse_74 schreef:
10-12-2025 12:08
Wat zijn dit voor clipjes? ik ken het niet.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik zet er zelf drukknoopjes in met een tang. Zo gebeurd.
Nova schreef:
10-12-2025 19:13
Dit.
De hoes is 220x200cm en jouw dekbed is 200x200cm. Aangezien 220m tegenwoordig gangbaar is en veel merken deze maat hoes hebben, ligt het eigenlijk aan jouw dekbed.
Niet echt want ook als je er een dekbed van 220 indoet, hou je meestal een (kortere weliswaar) instopstrook zonder hoekjes over.
De instopstrook is over de hele breedte open, zonder flessenhals.

Die hoekjes doen ze niet meer omdat de overtrek op deze manier past voor meerdere formaten dekbedden.

Ik heb hetzelfde probleem met een dekbed van 220. (Geen Hema overtrek trouwens). Ik heb het nu anders opgelost maar volgende keer stik ik het dekbedovertrek links en rechts een stukje toe op de juiste lengte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven