Hoelang nabloeden na uitstrijkje?

donderdag 22 oktober 2009 om 11:52
Ik heb het iedere keer bij die huisarts, en niet in het ziekenhuis. HA zegt steeds dat het wat kan nabloeden omdat het schrapertje waarmee cellen worden weggehaald een beetje ruw is.
Dan vraag ik mezelf af: gebruiken artsen in het ziekenhuis andere stokjes/schapers dan mijn huisarts? Huisarts ramt de eendenbek ook naar binnen, hoor, zonder vooraankondiging.
Dan vraag ik mezelf af: gebruiken artsen in het ziekenhuis andere stokjes/schapers dan mijn huisarts? Huisarts ramt de eendenbek ook naar binnen, hoor, zonder vooraankondiging.

donderdag 22 oktober 2009 om 11:56
Ik heb pas 1 uitstrijkje gehad, bij de HA en ik schrok me rot, het ging zo hardhandig en deed pijn, terwijl ik van iedereen had gehoord dat het allemaal wel meeviel.
Heb ook 2 dagen vrij heftig gebloed, tweede dag was inlegkruisje voldoende, maar eerste dag niet hoor.
Als ik hier de verhalen hoor, ben ik erg blij dat ik nu een andere HA heb!
Heb ook 2 dagen vrij heftig gebloed, tweede dag was inlegkruisje voldoende, maar eerste dag niet hoor.
Als ik hier de verhalen hoor, ben ik erg blij dat ik nu een andere HA heb!

donderdag 22 oktober 2009 om 12:00
Vorig jaar heb ik de hele middag nog last van bloeding gehad, maar toen ik dat dit jaar bij de huisarts aangaf, zei ze dat dat onwaarschijnlijk was. Ze zei dat het het jodium was, wat ze gebruikt had om het te desinfecteren voordat ze ging schrapen. Dacht er het mijne van, maar goed. Dit jaar trouwens helemaal niet gebloed (of last van jodium-uitloop gehad).

donderdag 22 oktober 2009 om 12:01
MissMD: van zo'n hardhandige eerste keer word je ook niet echt gerustgesteld, lijk me. Het kan gelukkig ook heel relaxt en prettig verlopen, hoor!
Ik wilde dit uitstrijkje ook door iemand anders dan die HA laten doen, maar om daarvoor een verwijsbrief voor een gyn te vragen bij diezelfde huisarts, vond ik ook een beetje lullig.
Ik wilde dit uitstrijkje ook door iemand anders dan die HA laten doen, maar om daarvoor een verwijsbrief voor een gyn te vragen bij diezelfde huisarts, vond ik ook een beetje lullig.

donderdag 22 oktober 2009 om 12:07

donderdag 22 oktober 2009 om 12:23
Ik moet morgen toevallig een uitstrijkje laten maken (ik vermoed dat ik bacteriële vaginose heb), maar ik had er niet op gerekend dat dat pijn zou kunnen doen. Ik las zojuist ergens dat het met een soort borsteltje wordt gedaan, hoe moet ik me dat precies voorstellen? En wordt het door de huisarts zelf onderzocht of opgestuurd? Ik ben een complete no-no op dit gebied..

donderdag 22 oktober 2009 om 12:37
Hallo!
Toevallig gisteren een uitstrijkje laten maken.
Voor het eerst heb ik het door de assistente laten doen, een wéreld van verschil.... Totaal geen pijn gehad. Niet nagebloed.
Zij kreeg ook een kompliment van mij.
Je kunt ook vragen of men een kleinere eendebek (speculum) wil gebruiken, ze zijn er in twee maten en dat maakt ook al heel veel verschil.
Zorg dat je van te voren uitgeplast hebt, dan kan je eventueel volle blaas ook niet in de weg zitten.
En ontspan, blaas uit, dat helpt ook.
Groetjes, Beter Laat
Toevallig gisteren een uitstrijkje laten maken.
Voor het eerst heb ik het door de assistente laten doen, een wéreld van verschil.... Totaal geen pijn gehad. Niet nagebloed.
Zij kreeg ook een kompliment van mij.
Je kunt ook vragen of men een kleinere eendebek (speculum) wil gebruiken, ze zijn er in twee maten en dat maakt ook al heel veel verschil.
Zorg dat je van te voren uitgeplast hebt, dan kan je eventueel volle blaas ook niet in de weg zitten.
En ontspan, blaas uit, dat helpt ook.
Groetjes, Beter Laat

donderdag 22 oktober 2009 om 12:44
quote:ZaraZara100 schreef op 22 oktober 2009 @ 12:11:
Dahlia: dus een bedreven assistente maar wél twee dagen nagebloed. Had ze je gewaarschuwd voor een beetje nabloeden?
Ik kan het niet echt bloed noemen, het was wat bruinig en ook niet veel. Ik vind het niet nabloeden. Had de 2e dag ook zonder inlegkruisje gekunt. En ja, dat dat kan dat wist ik. De ene vrouw is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de andere. Daar kan de assistente niet zoveel aan doen.
Daarnaast is nabloeden natuurlijk subjectief. Wat de ene veel vind vind de andere weinig.
Wat ik vooral bedoelde dat de assistente dus een ruime ervaring heeft en gewoon heel rustig te werk gaat. Een verademing nadat de huisarts het de vorige keer had gedaan in een andere praktijk.
Dahlia: dus een bedreven assistente maar wél twee dagen nagebloed. Had ze je gewaarschuwd voor een beetje nabloeden?
Ik kan het niet echt bloed noemen, het was wat bruinig en ook niet veel. Ik vind het niet nabloeden. Had de 2e dag ook zonder inlegkruisje gekunt. En ja, dat dat kan dat wist ik. De ene vrouw is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de andere. Daar kan de assistente niet zoveel aan doen.
Daarnaast is nabloeden natuurlijk subjectief. Wat de ene veel vind vind de andere weinig.
Wat ik vooral bedoelde dat de assistente dus een ruime ervaring heeft en gewoon heel rustig te werk gaat. Een verademing nadat de huisarts het de vorige keer had gedaan in een andere praktijk.