Gezondheid alle pijlers

Hoest!

20-01-2013 10:31 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, als ik er niet uitkom zal ik morgen even naar de HA bellen, maar misschien weten jullie iets zinnigs:

Ik ben herstellende van een griep, sinds gisteren dan koortsvrij, maar slapjes, ik heb weer trek in eten dus doe ik dat en daarna voel ik dat het me goed doet, ik ben dus aan de beterende hand.

Alleen, ik hoest echt als een bezetene. Vastzittend slijm komt los, en af en toe blijf ik er bijna in. Door dat hoesten heb ik nu een rauwe keel en een pijnlijk gevoel voor op m'n borst, als ik het warm houd met een warmwaterzak, zakt dat weer een beetje.

Ik heb zin om dingen te gaan doen, en wil ook weer naar mijn werk. Alleen als ik mijn neus maar buiten de deur steek dan snijdt de kou mijn adem af, en neemt de pijn op mijn borst toe.

Ik heb de keus om op de fiets (zo'n half uur fietsen normaalgesproken) te gaan of de bus te nemen (geen fijne aansluiting, sta zo'n 15 minuten te wachten om over te stappen), maar dat kan allebei langer gaan duren vanwege de weersomstandigheden van nu.

Ik zie er dus tegenop om naar buiten te gaan omdat ik bang ben een longontsteking te krijgen, maar weet niet of dat reëel is of dat dat komt omdat ik verschillende gevallen van longontsteking met in één enkel geval ook fatale complicaties heb gezien, bij mensen die in feite gezond waren maar waarbij het met een griepje begon en eindigde met een hoest. Aan de andere kant, ik heb geen koorts.

Ik ben de afgelopen week nog helemaal niet buiten geweest, en begin de buitenwereld enorm te missen. Normaalgesproken geniet ik van dit weer.

Wat is wijsheid?
Wat wijsheid is: loop vandaag eens naar de drogist en haal wat keelpastilles (of drop bij de supermarkt) en weer terug. Dan lekker de hele dag sabbelen om je keel een beetje gesmeerd te houden.

Als je dan morgen weer doodziek in bed ligt, ga je niet naar je werk, als je je wel oke voelt, dan kijk je of het gaat op je werk en zo nee, dan ga je weer naar huis.

Ik denk niet dat je er een longontsteking achteraan zult krijgen en ALS je er een krijgt, dan krijg je het niet van in de buitenlucht rondlopen, maar door een bacterie/virus. Die zwemmen niet rond in de frisse buitenlucht maar in afgesloten ruimten met andere mensen.

Eet goed, veel fruit en groenten, drink veel water en neem evt een vitaminepil als dat je beter doet voelen. Je weerstand is wat lager, maar die wordt niet hoger van binnen zitten.

Maar als je je ziek voelt, dan heeft het natuurlijk geen zin.

Gewoon luisteren naar je lichaam dus. Beterschap voor het laatste stukje!
Ga iets verzachtends halen voor je keel. Drink thee met honing. Bekijk het per dag. Morgen kan je blijkbaar nog niet naar je werk. Wie weet overmorgen wel.
Dankjewel voor je reactie, puntmuts.

Keelsnoepjes, drop, fruit, multivitamines, ze zitten al in het dagelijkse assortiment van oppeppers.

Nu ik mijn eigen post lees ben ik vooral onrustig/ongeduldhig.

Ik sta nooit een hele week aan de zijlijn omdat ik ziek ben, en gaf mezelf tot en met het weekend, maar het gaat minder snel over dan ik wil.
Helemaal met puntmuts eens. Hier is het advies van de huisarts: zodra je weer op je benen kunt staan elke dag een stuk(je) wandelen om aan te sterken.
Wat ik heb begrepen is dat longontsteking juist vaak opduikt ná griep. Plus: ik heb al meermaals gehoord dat mensen longontsteking hebben gehad de laatste weken. Ik zou bij zulke heftige hoest en pijn op de borst morgen de huisarts even bellen.

En voor je longen helpen die lapmiddelen allemaal helemaal niets. Helaas.
Als je verkouden/grieperig bent dan is het logisch dat je longen gevoelig reageren op koude. Je zal er niet sneller een longontsteking van krijgen maar het is gewoon zéér onaangenaam. Persoonlijk zou ik gewoon luisteren naar je lichaam, doen wat je kan, maar ook laten wat nog niet kan (= lang in de kou verblijven).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven